Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 11 1 2 3 4 5 6 10 11

Skivebrems-spørsmål

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Kriss] #956532 31/05/2010 22:25
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gjorde et forsøk på å lufte bremsene i dag.

Etter at jeg har gjort som det står i manualen er bremsehendlene veldig slappe og jeg får ikke full bremseeffekt - hjelp!

edit: avid juicy 3 står det på bremsene...

Redigert av Garpen; 31/05/2010 22:25.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Garpen] #956543 31/05/2010 22:52
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
På min 1 uke gamle Scott Scale 50 så har jeg fått en gnisselyd av bakbremsa. Som på min gamle sykkel med V-bremser når sand/stein hadde festa seg i bremseklossen og ødela felgkanten.
Er dette vanlig, og vil det gå over av seg selv.
Bør jeg eventuelt dra til butikken og be om å få dette fiksa, eller kan jeg vente til gratis førstegangsservice (tenker å ta den etter 1 mnd).

- Stefan
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Garpen] #956564 01/06/2010 05:16
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Garpen
Gjorde et forsøk på å lufte bremsene i dag.

Etter at jeg har gjort som det står i manualen er bremsehendlene veldig slappe og jeg får ikke full bremseeffekt - hjelp!

edit: avid juicy 3 står det på bremsene...

http://www.youtube.com/watch?v=6mg6NbIjmOM

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Stefan77] #956565 01/06/2010 05:18
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cmon77
På min 1 uke gamle Scott Scale 50 så har jeg fått en gnisselyd av bakbremsa. Som på min gamle sykkel med V-bremser når sand/stein hadde festa seg i bremseklossen og ødela felgkanten.
Er dette vanlig, og vil det gå over av seg selv.
Bør jeg eventuelt dra til butikken og be om å få dette fiksa, eller kan jeg vente til gratis førstegangsservice (tenker å ta den etter 1 mnd).

Høres ut som om skiva subber mot bremseklossen.
1. Løsne skruene som holder kalipperen nok til at den kan bevege seg fritt
2. Trykk inn bremsehendelen 5-6 ganger, hold inne på siste trykk.
3. Stram skruene til anbefalt moment.

Forhåpentligvis er bremsene dine nå subbefri ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Kriss] #956567 01/06/2010 05:27
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kriss
Sitat: Elgvenn2
Sitat: Kriss
Klosser til sram xx bremsene:
er det samme klossene som til elixir?

Ja og nei.
Elexir passer, mener Sram XX klossene har litt lettere bakplate. De er i tillegg semimetalic mener jeg å huske.

Og de selges hvor? Mener jo jeg lette litt rundt på det store internett og før i dag men..

Trodde det var egne, siden det står "XX" bak på mine, men jeg finner heller ikke noe om disse på weben. Kan ikke skjønne annet enn at det er Elexir Metal Organic klossene som er XX klosser.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Elgvenn2] #957004 01/06/2010 14:04
L
larsove Offline
Entusiast
Entusiast
L
Kan/bør man pusse bremseskiver med sandpapir hvis bremsen tar dårlig?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: gauter] #957051 01/06/2010 15:14
F
figo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Er det forskjell på foran og bak, på bremseklossene?

Redigert av figo; 01/06/2010 16:36.
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: figo] #957264 01/06/2010 20:26
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: figo
Er det forskjell på foran og bak, på bremseklossene?

Nei.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: larsove] #957268 01/06/2010 20:26
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsove
Kan/bør man pusse bremseskiver med sandpapir hvis bremsen tar dårlig?

Ser ikke helt at det vil hjelpe på. Hvis du har fått noe dritt på skiva, er vel heller rensing med aceton e.l. veien å gå.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: larsove] #957280 01/06/2010 20:31
dominus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
hvis bremsen tar dårlig er det en stor sjanse for at du har fått "contamination" (olje eller noe annet svineri på klossene). men det kan og være fading av klossen noe som kan skje om man bremser lenge og vel..

jeg pleier å ta en dose gjørme og smøre det på skiven og så bremse. det er effektivt og gratis.. eller kanskje rubbe opp klossen og vaske skiven med aseton eller teknisk sprit.

jeg ser alt for mange sykler hvor man bruker "Biltema skivebremsrens".. de er for bil eller mc.

Som Gary Fisher sier "Anybody who rides a bike is a friend of mine"

Det er mye krokete sti mellom vogge og grav
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: dominus] #957553 02/06/2010 08:19
mrcock Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har gått på en smell! Fått bygget meg nye hjul med Hope 2 Pro navn som har 6 bolts skivebrems innfesting. Hadde på forhånd kjøpt meg nye XTR skiver med CL innfestning. Dårlig reserach av meg :-( CL skivene får jeg vel ikke brukt nå?

Hvilke gode/lette skiver er kompatible med mine SLX skivebremser som har 6 bolts innfestnig? Jeg har per i dag 180mm foran og 160mm bak.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: mrcock] #957706 02/06/2010 11:00
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Hvem selger Formula rotorer i Norge?

Noen som vet tykkelsen på Formula rotorer, er de "standard" 1,8mm?

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: mrcock] #958235 02/06/2010 20:43
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mrcock
Har gått på en smell! Fått bygget meg nye hjul med Hope 2 Pro navn som har 6 bolts skivebrems innfesting. Hadde på forhånd kjøpt meg nye XTR skiver med CL innfestning. Dårlig reserach av meg :-( CL skivene får jeg vel ikke brukt nå?

Hvilke gode/lette skiver er kompatible med mine SLX skivebremser som har 6 bolts innfestnig? Jeg har per i dag 180mm foran og 160mm bak.

Disse bør passe: http://www.sykkelkomponenter.no/produsent/Ashima.html
Bl.a.. de fleste 6-bolt skal gå.

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Yeti-man] #958237 02/06/2010 20:43
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Yeti-man
Hvem selger Formula rotorer i Norge?

Noen som vet tykkelsen på Formula rotorer, er de "standard" 1,8mm?

Her: http://dogstar.no/ ICON_WINK

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: dominus] #959583 04/06/2010 13:01
P
ptb Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: dominus

jeg ser alt for mange sykler hvor man bruker "Biltema skivebremsrens".. de er for bil eller mc.

Og ditt argument mot å bruke bremserens (ikke nødvendigvis Biltema sin) er???
Dvs. hva er forskjellen mellom ei bremseskive til en MC kontra tråsykkel?
Hva er forskjellen i bremseklossmaterialene til MC kontra tråsykkel?

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: ptb] #959860 04/06/2010 21:07
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Har Formula oro brems med skiver 160mm, går det an å gå over til 180mm skive ved bruk av adapter?

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: Johannes(MCK)] #960817 06/06/2010 18:44
bard_mat Offline
Medlem
Medlem
jeg har akkurat montert mine flunkende nye Juicy Seven på sykkelen min (forbrems). Jeg har imidlertid litt problemer med å få dem til å 'ta' skikkelig. Jeg trodde først det var fordi skivene ikke var gått til, men etter to og en halv mil i dag med jevnlige oppbremsinger for å gå dem inn, er problemet fremdeles der. Jeg synes det virker som skivene ligger veldig langt fra bremseskiva, og jeg får ingen bremseeffekt før jeg er nesten helt inne ved styret. Og selv med full kompresjon er oppbremsingen ganske treig, selv om det dog låser (til slutt). Hvordan kan jeg stille bremsen til å ta tidligere, slik at en større del av spakens vandring faktisk kan brukes til å utøve trykk på bremseskiva, ikke bare flytte skivene frem? Har prøvd å vri det lille rød hjulet fullt over i begge retninger uten at dette ga nevnverdig endring...

Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Skivebrems-spørsmål [Re: bard_mat] #961284 07/06/2010 11:24
L
LA7 Offline
Fersking
Fersking
L
Hei, er ingen ekspert her, men du har sannsynligvis for lite olje i systemet (eller for mye luft/luftbobler). Om du ikke tror det er dårlige luftede bremser kan neste skritt være å kikke etter evt lekkasje. Det rød hjulet tror jeg skal regulere hvor tidlig klossene begynner å bevege seg i løpet av "hendelbevegelsen"; fra helt ute, til bremsene låser helt. Den skal være stilt slik at bremsene tar tidlig i hendelbevegelsen før du lufter bremsene. Følg instruksonene på nettet. Gå inn på www.sram.com og klikk videre på "service" så finner du etterhvert noen pdf-er med instruksjoner om justering og lufting.
Om du ikke har et luftesett, så har de på Oslo Sportslager: https://www.oslosportslager.no/produkt/juicy-bleed-kit-luftesett-for-skivebrems-6311.aspx
Lykke til!

Re: Skivebrems-spørsmål [Re: LA7] #962356 08/06/2010 16:00
O
Ole-Kr Offline
Fersking
Fersking
O
Trenger litt hjelp av dere som kan mere om sykkel en meg. Har en Norco Shore tre Freeride sykkel hvor det fulgte med Hayes nine bremser. Etter en liten trille tur på tunet skulle jeg ut på årets første dh tur og når jeg tok ut sykkelen av bilen var bak bremsen helt hard. La litt trykk på og plutselig funket den normalt,men masse små stål spon datt ut. Det viste seg at på stempelet festet i bremse hendelen sitter det en skive mot "kula" som trykker inn stempelet. Denne skiva er knust og gjør at når jeg slipper hendelen hopper den ut og da er det i 1 av 100 tilfeller hvor denne igjen treffet stempelet og ikke noe annet. MEd andre ord sjelden jeg har brems. Nå er reserve løsningen strikk rundt hendelen. Sjekkt litt en en dude som kan sykkel og han mente ny brems var tingen for å reparere denne bremsen ville koste så mye at nye bremser var tingen?

Kan noen bekrefte dette? Eller går det å fikse? Har demontert så mye jeg før og ser at jeg er ikke kapabel til å fikse dette selv. Noen tips? Kjøpe ny? Hva skal jeg da eventuelt ha på en Freeride sykkel som for det meste brukes på nedover stier og løyper.

Rens av skive og bremseklosser [Re: Rolfkr] #962911 09/06/2010 10:08
BrM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ser i flere tråder at ulike remedier blir anbefalt til "rens" av klosser og skiver, alt fra Biltema's skivebremsrens til en jord-sand-søle-goije. Har slitt med særs hylende bremser i det siste og har tenkt å ta en skikkelig overhaling, i f m at jeg skal kutte slanger og lufte bremsene.

SRAM anbefaler i sin youtube-video en teknisk-sprit-vann-blanding, men er litt redd for å kjøpe dette fra den lokale isenkramen, ettersom alt later til å være tilsatt diverse smøremidler/farger/etc.

Er det kun Aceton fra den lokale malingssjappe, eller ren Isopropanol fra Arcus som er trygt? finnes det andre gode og rimelige produkter å anbefale?

Team Hobby
Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: BrM] #963613 10/06/2010 07:04
bard_mat Offline
Medlem
Medlem
Sitat: BrM
Ser i flere tråder at ulike remedier blir anbefalt til "rens" av klosser og skiver, alt fra Biltema's skivebremsrens til en jord-sand-søle-goije. Har slitt med særs hylende bremser i det siste og har tenkt å ta en skikkelig overhaling, i f m at jeg skal kutte slanger og lufte bremsene.

SRAM anbefaler i sin youtube-video en teknisk-sprit-vann-blanding, men er litt redd for å kjøpe dette fra den lokale isenkramen, ettersom alt later til å være tilsatt diverse smøremidler/farger/etc.

Er det kun Aceton fra den lokale malingssjappe, eller ren Isopropanol fra Arcus som er trygt? finnes det andre gode og rimelige produkter å anbefale?

1 pakke gjær - 2 kr
1 kg sukker - 15 kr
5 liter vann - gratis
vente to uker ( du får selv vurdere hva tiden din er verdt)
Svi av miksen så får du sprit... ICON_WINK

Ellers er isopropanol fra Arcus ren nok til å brukes til isolering og rensing av DNA for kloning/sekvensering/transformasjon osv. så jeg tviler sterkt på at den ikke er ren nok for skivene dine...

Jeg innbiller meg at ganske sterk eddik eller salmiakk også gjør susen. Lukter høgg, men fjerner fett ganske effektivt. Jeg vasker alltid sykkelen min med zalo/salmiakk, har riktignok ikke gjort det etter at jeg monterte skivebrems for en uke siden, men kommer nok til å fortsette med den miksen.

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: bard_mat] #963645 10/06/2010 07:33
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: bard_mat
Jeg vasker alltid sykkelen min med zalo/salmiakk

Da håper jeg du er påpasselig med å holde det unna alle lagre, så du ikke vasker ut fettet.

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: Arne_And] #963663 10/06/2010 07:46
L
larsove Offline
Entusiast
Entusiast
L
Noen som vet om de gamle LX Dual Control-hendlene (M585) kan brukes sammen med nye XT-kalipere (M775)?

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: Arne_And] #963664 10/06/2010 07:47
bard_mat Offline
Medlem
Medlem
såklart, men er bare kranken som ikke er forseglet, og det fetter jeg nesten alltid opp etter vask. Nå skal det også sies at vask på denne måten gjerne er toppen to ganger i året, nøyer meg med å spyle av med slangen, evt. en børste for å fjerne gjørme vanligvis...

Jeg følger samme filosofi som for datteren min i barnehagen; et skittent barn (eller sykkel) er et lykkelig barn/sykkel... ICON_WINK

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: Johannes(MCK)] #964254 10/06/2010 20:26
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Johannes(MCK)
Har Formula oro brems med skiver 160mm, går det an å gå over til 180mm skive ved bruk av adapter?

Hepp, noen som har peil?

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: Johannes(MCK)] #964399 11/06/2010 06:47
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Gratulerer med dagen, Johannes. Og svaret er ja. Har du en 180mm adapter, kan du trygt kjøre med 180mm skive. Bare pass på å få rett adapter. Altså om det er fra/til IS/PM.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: bard_mat] #964579 11/06/2010 10:45
BrM Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: bard_mat
Sitat: BrM

Ellers er isopropanol fra Arcus ren nok til å brukes til isolering og rensing av DNA for kloning/sekvensering/transformasjon osv. så jeg tviler sterkt på at den ikke er ren nok for skivene dine...

Sendte en mail til Arcus, som henviste meg til Kemetyl, som skal ha overtatt industrisprit delen fra Arcus. Kemetyl var veldig behjelpelig med å finne en variant uten diverse tilsetningsstoffer, problemet er at Isopropanol selges i litersflasker og Kemetyl selger esker à 12 som minste kvanta. Sitter derfor å lurer på hva annet jeg kan bruke Isopropanol til?

I desperasjon brukte jeg litt kondensfjerner, som tidligere er brukt med hell på rensing av elektrokomponenter. Salgsteksten til Statoil om at det tilsynelatende ellers så rene spritproduktet er tilsatt "rusthindrende og smørende midler" er herved bekreftet. Bakbremsene er nuh glattere enn den gang jeg kom til å smøre kjede med Weldite TF2, hvor hele baknavet og omkringliggende herligheter ble druknet i Teflon!

Destilasjonsapparat innenfor Ring 2, er vel uansett ikke å anbefale? ICON_WINK

Team Hobby
Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: Hæ?] #965019 11/06/2010 21:33
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Hæ?
Gratulerer med dagen, Johannes. Og svaret er ja. Har du en 180mm adapter, kan du trygt kjøre med 180mm skive. Bare pass på å få rett adapter. Altså om det er fra/til IS/PM.

Takk for det! ICON_SMILE Ok, flott!

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: Johannes(MCK)] #965043 11/06/2010 22:48
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Noen som vet hvor man får kjøpt en sånn en? Fant ikke riktig type på CRC.

Re: Rens av skive og bremseklosser [Re: BrM] #965199 12/06/2010 11:56
ravi Offline
Entusiast
Entusiast
"Sitter derfor å lurer på hva annet jeg kan bruke Isopropanol til?"

Hva tror du spylervæske er laget av da?? Kjør i vei!

Side 4 av 11 1 2 3 4 5 6 10 11

Moderator  support