Montebellorittet
|
Re: Montebellorittet
[Re: Tjuvtrener]
28/05/2010 06:58
|
krok
Avhengig
|
Avhengig
Ser ut som været holder seg bra frem til i morgen også.  Nå har jeg voldsom beslutningsvegring vedrørende dekk. Fikk nettopp et par Aspen i posten også. Vurderer Crossmark fremme og Aspen bak. Eller Crossmark foran og bak. Eller.... Argh....
|
|
|
[Re: krok]
28/05/2010 16:34
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Hva med Bontranger Jones Acx forran, eller bak. Hvordan er forresten Bontranger 29-3 mot Jones AcX? (links: 3 -vs. X ) Kan jo se ut som det kan bli nesten oppholdsvær og, ev. bare 0,4mm mellom kl 15-16
Redigert av KristianStr; 28/05/2010 16:38.
|
|
|
[Re: KristianStr]
29/05/2010 13:30
|
feather+mtn
Entusiast
|
Entusiast
Sitter og følger med på rittet på nettet. Meget bra live oppdatering. Et system flere ritt burde ta i bruk. Artig å følge med på kjente når jeg ikke kunne delta selv i dag....
|
|
|
[Re: feather+mtn]
29/05/2010 16:17
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Bare for å ha sagt det, jeg fullførte, men fikk litt hammern på slutten 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: feather+mtn]
29/05/2010 16:46
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
29/05/2010 18:58
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Forøvrig litt skuffende å komme fra Terrengsykkelrittet hvor det var både bananer og boller etter målgang mens det her ikke var en eneste matbit å få tak i (annet enn den man kunne kjøpe i kafeteriaen).
|
|
|
[Re: bjerkseth]
29/05/2010 19:14
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Forøvrig litt skuffende å komme fra Terrengsykkelrittet hvor det var både bananer og boller etter målgang mens det her ikke var en eneste matbit å få tak i (annet enn den man kunne kjøpe i kafeteriaen). Enig, men det kom noen bananer etterhvert.
|
|
|
[Re: Tjuvtrener]
29/05/2010 19:23
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Bra arrangement selv om jeg også savnet en bolle, banan e.l etter målgang. Det er dog ikke verdens undergang.
Syns dette var et artig ritt. At jeg punkterte to ganger og kjørte meg stinn opp til Kalmo kan jeg kun skylde på meg selv for :-)
Av ren nysgjerrighet: Til dere som sykler i eliten, går dere enkelte steder av sykkelen i løpet av rittet? Er ikke det værste rittet rent tekninsk dette, men jeg gikk med sykkelen opp en bakke et stykke ut i andre terrengparti og lurte veldig på om det faktisk går an å sykle opp her. Som sagt, kun av ren nysgjerrighet...
|
|
|
[Re: ]
29/05/2010 19:53
|
Lemond
Entusiast
|
Entusiast
For en feiging som meg var terrengbitene svært motiverende. Følte jeg fikk bedre flyt enn de fleste jeg (lå sammen med), og svært mye gikk jo an å sykle.
De(n) siste oppoverbakkene kom totalt overraskende, og tror aldri jeg har vært så sliten som jeg var fra en eller annen bru og oppover asfalten. Trodde lizzom jeg kunne trille i mål når vi kom til sivilasjonen, men så feil kan man ta...
|
|
|
[Re: bjerkseth]
29/05/2010 20:01
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Bare for å ha sagt det, jeg fullførte, men fikk litt hammern på slutten Flott, gratulerer med en flott plassering og hederlig innstilling. For øvrig bare 20% av eliten som brøt i dag, stor framgang fra sist helg, og til glede for de av oss som primært fokuserer på dette  Og nok en gang voldsom kjøring i teten, to mann sju minutter foran neste! I år håper jeg det er Manengen sin tur på Birken. Synes Montebello fortsatt står seg som et flott arrangement, den første drittbakken må en bare opp, og derfra er løypa veldig fin. Til og med grusveiene er nokså varierte og morsomme. Gikk egentlig en del bedre for min del i dag enn på Terrengsykkelrittet, men fikk harehjerte etter en snau halvtime og måtte sette meg ned og bli kvitt det før jeg kjørte videre, og da hadde jeg tapt litt for mye til å få heng på de jeg ønska. Tapte vel 2-3 minutter på det der, men avslutta bra og kom i mål med et glis og til et hederlig resultat i klassen for utbrente firebarnsfedre. Og denne løypa må jo være laget med tanke på Flash 29er, makalaust god sykkel som funka som fjell i dag. Bra folk er konservative, så beholder jeg i alle fall denne fordelen. sv
|
|
|
29/05/2010 20:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Oi, både Hovdenes og Byberg kom hjem for litt skapplassering. Moro.
Men hva med olechr? Forsovelse? Jeg arrangerte sykkelritt for unger hos en sponsor på torsdag. Var mye jobb med dette med laging av løype osv osv. Så fikk ikketrent onsdag og torsdag og følte meg ikke klar til å kjøre ritt. Så tok heller en treningshelg. Fant ut at det var bedre å ikke være med en å evnt bryte. For da kommer jo Svegar på banen hvor håpløst det er. ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
29/05/2010 20:48
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Så tok heller en treningshelg. Fant ut at det var bedre å ikke være med en å evnt bryte. For da kommer jo Svegar på banen hvor håpløst det er. ;-) Mja, jeg er egentlig en grei gutt sånn innerst inne, så dette skulle nok gått bra. Hadde vært artig å se hvordan du hadde klart deg i dag, den løypa må så vidt jeg kan skjønne være veldig bra for deg. En ting jeg synes er litt rart er hvor lite fokus det er på NC sammenlagt. Med bare fem ritt i NC skulle en tro at det var litt kamp om poengene, nå har jo i praksis Manengen vunnet etter to seire og en annenplass. Hva er grunnen til dette? Lav status og ingen premier? sv
|
|
|
[Re: svegar]
29/05/2010 21:02
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har en ganske klar mening om hvorfor det er slik, hvertfall for min del. N-cup rittene er små ritt som ikke nødvendigvis gir noe spes status utover at de er N-cup (terrengsykkelrittet og drammensrittet er unntakene).
Hva vinner man for N-cup sammenlagt?? Ikke veit jeg og anntagelig er det som det pleier ca 3000 for en seier en hel sesong.
Hadde man feks sagt før start av sesongen at det er så mye man kjemper om i sammenlagtpremie. så hadde det blitt noe annet.
Jeg hadde kjørt idag hvis jeg hadde følt meg klar, men tar heller en treningshelg for å være med på noe som er glemt imorgen. Hadde det vært feks grenserittet hadde jeg vært med uansett.
At den nesten er avgjort har mye med at Lars Ragnar har vært i best form så langt.
Slik jeg ser det er det fortsatt de store maraton rittene jeg syntes er mest stas selv om det ikke er N-cup. Terrengsykkelrittet, Raumerrittet, Farrisrunden, Birken, Grenserittet, Drammensrittet.
|
|
|
30/05/2010 08:45
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oi, både Hovdenes og Byberg kom hjem for litt skapplassering. Moro. Når Byberg sier hun har planer om å starte både på maraton, rundbane og fellesstart i NM blir det nok 3 gull til henne.. Tror nok ingen har sjangs på racer heller mot henne i denne NM løypa.
|
|
|
[Re: Kriss]
30/05/2010 21:48
|
pinsky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ingen stor forbedring i tiden fra i fjor, men disponerte kreftene bedre og kunne trille over målstreken med et stort glis om munnen. Kjempeartig trasé! Nye Racing Ralph dekk gå meg fantastisk grep og det var konge å fyke igjennom tekniske stipartier. Til arrangør: Kunne med fordel ha delt opp i 2-3 puljer for å få litt mindre trengsel opp de første bakkene. Synes ikke masterbilen klarte å strekke ut feltet godt nok. Trenger ikke være seedet inndeling - gjerne vilkårlig trukket. Takk for et kjempeflott arrangement! Farris neste! ps. morsomt med de som trippet rundt i buskene eller fra stokk til stokk, i et desperat forsøk på å ikke bli våte/gjørmete på beina 
Having no destination, I am never lost!
|
|
|
30/05/2010 22:04
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Oi, både Hovdenes og Byberg kom hjem for litt skapplassering. Moro. Når Byberg sier hun har planer om å starte både på maraton, rundbane og fellesstart i NM blir det nok 3 gull til henne.. Tror nok ingen har sjangs på racer heller mot henne i denne NM løypa. Her tror jeg du undervurderer standarden i norsk kvinnesykling på landeveien betydelig. Ingen tvil om at Lene Byberg er utrolig god til å sykle terreng (jeg hade gleden av å kjøre sammen med henne i flere stipartier på lørdag og hun syklet lett fra meg når det ble teknisk), men jeg tror ikke hun har sjans i landeveis NM. Selvm om landeveisløypa i år er svært tøff vil hun ikke komme alene til mål og hun vinner ikke et spurtoppgjør, selv om det er oppover.
|
|
|
[Re: sigmund1]
30/05/2010 23:37
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oi, både Hovdenes og Byberg kom hjem for litt skapplassering. Moro. Når Byberg sier hun har planer om å starte både på maraton, rundbane og fellesstart i NM blir det nok 3 gull til henne.. Tror nok ingen har sjangs på racer heller mot henne i denne NM løypa. Her tror jeg du undervurderer standarden i norsk kvinnesykling på landeveien betydelig. Ingen tvil om at Lene Byberg er utrolig god til å sykle terreng (jeg hade gleden av å kjøre sammen med henne i flere stipartier på lørdag og hun syklet lett fra meg når det ble teknisk), men jeg tror ikke hun har sjans i landeveis NM. Selvm om landeveisløypa i år er svært tøff vil hun ikke komme alene til mål og hun vinner ikke et spurtoppgjør, selv om det er oppover. Ikke enig.. Jeg tror hun er landets beste i bakker uansett hvilken sykkel hun sitter på og derfor vinner hun fordi hun da slipper og spurte, hun kommer nemlig alene til mål. Det tror jeg. Hun så jo knapt sliten ut når hun kom et hav foran de andre opp første bakken i helga og med tanke på avstanden ned til de som har vært aktive og bra i bakkene på NC før i år tror jeg hun tar landevei og på grunn av løypeprofilen.
|
|
|
31/05/2010 05:38
|
arh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hadde 164 i snitt puls, med 185 som maks blir det 88%. Er det sannsynlig at jeg har beregnet for lav maks puls? Har hatt værre opplevelser i den løypa, for en gangs skyld klarte jeg og holde mer enn trillefart opp bakkene ved konnerud. Overaskende tørt i skauen og. Alt i alt et veldig bra arrangement og topp løype!
|
|
|
[Re: arh]
31/05/2010 06:34
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Hadde selv en snittpuls på 177 med makspuls på 200. Det blir vell nøyaktig 88,5% av maks, så det er slett ikke sikkert makspulsen din er feil. Kommer vell også litt an på hva man måler den ut ifra. Jeg har presset pulsen opp i 204 på ski, og 203 ved løping. På sykkel derimot kommer jeg aldri over 200 uansett hvor hardt jeg prøver. Hadde en test sist for 2 uker siden. Jeg syklet opp en hælvettesbakke på slutten av en lengre tur og tok meg så ut at jeg neste spydde og var kvalm lenge etterpå. Det er totalt umulig for meg å ta meg mer ut da beina knapt lystret det siste minuttet. Allikevell var maks 200. Derfor regner jeg % av maks på sykkel ut ifra dette. Hvor riktig det egentlig er får andre svare på.
Forresten enig med de som har troen på Lene Byberg i NM på landevei. Det er ikke det samme, men hun virket usedvanlig sterk på Lørdag. Med sykdomsproblemer o.l lekte hun seg til 1.plass i kvinneklasen, og de jeg snakket med som så henne gå over mål sa at det ikke akkurat virket som hun hadde gått i kjelleren for å si det sånn. Søndagstur på en Lørdag :-) Hun kunne nok presset tiden en del, allikevell hadde hun endt på øvre halvdel på eliteklassen for menn (!) Er det bare meg som synes det lukter krutt av denne jenta om dagen?
Redigert av Krank1; 31/05/2010 06:48.
|
|
|
[Re: arh]
31/05/2010 07:02
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
hadde 164 i snitt puls, med 185 som maks blir det 88%. Er det sannsynlig at jeg har beregnet for lav maks puls? Til alle dere som lurer på om dere har feil makspuls pga for høy snittpuls på ritt. Ting som påvirker pulsen er blant annet adrenalin, (for) hard åpning og for lite drikke. Så kan man jo vurdere om noe av dette var tilfelle.
|
|
|
31/05/2010 07:33
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Samme erfaring som anonymous13.
På TS-rittet hadde jeg snitt 176 av antatt maks 190 i 1.45t. På trening ligger jeg ikke like høyt.
Kjører sone3-ish på trening mellom 155-165 (ender evt opp mot 170 mot slutten av økta). Og på de hardeste dragene ligger jeg mellom 165-175 (ca sone 4). Dette funker fint.
|
|
|
[Re: sigmund1]
31/05/2010 08:19
|
olechr
More than words
|
More than words
Oi, både Hovdenes og Byberg kom hjem for litt skapplassering. Moro. Når Byberg sier hun har planer om å starte både på maraton, rundbane og fellesstart i NM blir det nok 3 gull til henne.. Tror nok ingen har sjangs på racer heller mot henne i denne NM løypa. Her tror jeg du undervurderer standarden i norsk kvinnesykling på landeveien betydelig. Ingen tvil om at Lene Byberg er utrolig god til å sykle terreng (jeg hade gleden av å kjøre sammen med henne i flere stipartier på lørdag og hun syklet lett fra meg når det ble teknisk), men jeg tror ikke hun har sjans i landeveis NM. Selvm om landeveisløypa i år er svært tøff vil hun ikke komme alene til mål og hun vinner ikke et spurtoppgjør, selv om det er oppover. Da er jeg redd du ikke helt har fulgt med på norsk landveissykling for damer. I en slik løype som i trondheim vil de fleste ramle av ganske så fort. Blir mere overasket om hu ikke vinner enn vinner i en slik løype. I første rittet i Bergen i år som ikke var i nærheten like hardt var det faktisk en nykommer og Linda Larsen som var best. De andre raste mere eller mindre av.
|
|
|
31/05/2010 09:51
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I en slik løype som i trondheim vil de fleste ramle av ganske så fort. Blir mere overasket om hu ikke vinner enn vinner i en slik løype. I første rittet i Bergen i år som ikke var i nærheten like hardt var det faktisk en nykommer og Linda Larsen som var best. De andre raste mere eller mindre av. I Bergen var nykommeren klart best og er den som ser ut til å være nærmest. De var vel 5 over første fjellet pluss 3 en luke bak som fikk kontakt, resten var mer eller mindre distansert. Alfa har to som var bra i Bergen, Andreassen ble nr.2 før Linda, og Fylkesnes er bra i bakker men ble vel kjørt til sykehus for sjekk etter velt på Eidsvoll med en skulder. Hytec har vel noen fler enn nykommeren og er andre og som er bra i bakker, men tror ikke de når helt opp i denne løypa. I NM løypa er det mange "Bergens bakker" så er ikke mange igjen til siste runden. En Byberg som har vært mye syk og så uberørt ut var vel 1.19 foran Linda som så atskillig mere kjørt ut etter en bakke i helga. Når Linda preger landeveisrittene og er i toppen der i bakkene sier vel det litt om hva en Byberg i form kan gjøre i en landeveisløype uten flater. Så enig med olechr, jeg blir (positivt) overrasket om hun ikke vinner.
Redigert av Kriss; 31/05/2010 10:01.
|
|
|
01/06/2010 14:07
|
Kirikou
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig med alle som skryter av dette rittet. Veldig morsom løype. Skal jeg pirke må jeg være enig i savnet av litt næring i målområdet, og mulig det bare er min klaustrofobi, men var det ikke litt unødvendig trangt i målområdet? Konnerud stadion er tross alt ganske diger. Så ikke helt poenget med å kline alt oppe i det lille hjørnet.
|
|
|
[Re: Kirikou]
01/06/2010 16:05
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Eng ang målområdet Kirikou.
På nettsiden oppfordrer forresten arrangøren deltagerne å gi tilbakemeldinger og eventuelle forslag til forbedringer rundt rittet på denne mail adressen:
post@montebellorittet.no
Redigert av Krank1; 01/06/2010 16:06.
|
|
|
01/06/2010 16:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva vinner man for N-cup sammenlagt?? Ikke veit jeg og anntagelig er det som det pleier ca 3000 for en seier en hel sesong.
Snittførstepremien for enkeltrittene er vel over tre lapper, førstepremien sammenlagt er noe høyere... http://sykling.forbundetonline.no/organisasjon/Documents/NC_premier.pdfForøvrig håper jeg at det å vinne NC, det være seg enkeltritt eller sammenlagt, blir mere verdt enn en konvolutt med cash (slik det er for landeveisfolket, men de har kanskje ikke så høy pengepremiefokus?). På rundbane har det nå blitt "delt ut landslagsplasser", men det er kanskje heller ikke av interesse?
Redigert av Oystein L; 01/06/2010 17:00.
|
|
|
[Re: Kirikou]
01/06/2010 21:01
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal jeg pirke må jeg være enig i savnet av litt næring i målområdet, og mulig det bare er min klaustrofobi, men var det ikke litt unødvendig trangt i målområdet? Konnerud stadion er tross alt ganske diger. Så ikke helt poenget med å kline alt oppe i det lille hjørnet. Det har pleid å være mer plass i målområdet. Tipper det ble litt snaut i år pga. ombyggingen av stadion. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/06/2010 21:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Snittførstepremien for enkeltrittene er vel over tre lapper, førstepremien sammenlagt er noe høyere... http://sykling.forbundetonline.no/organisasjon/Documents/NC_premier.pdfForøvrig håper jeg at det å vinne NC, det være seg enkeltritt eller sammenlagt, blir mere verdt enn en konvolutt med cash (slik det er for landeveisfolket, men de har kanskje ikke så høy pengepremiefokus?). På rundbane har det nå blitt "delt ut landslagsplasser", men det er kanskje heller ikke av interesse? Der var oversikten. Hvorfor legger ikke forbundet ut slikt som en nyhetssak. hadde det ikke vært for at du hadde postet her så hadde det knapt vært info i hele tatt uten at man må skikkelig leite. Så bra du er på TS forumet:-) Snittpremien pr ritt har i år vært 1500 med et gledlig unntak av Terrengsykkelrittet.
|
|
|
02/06/2010 04:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det var syrlig, og det var nok ikke helt utilsiktet.
Så langt jeg har fått med med er pengepremiefokuset i terreng større enn i de andre grenene, i landevei har folket vært flinkere til å finne andre finansieringsformer med sine KF og UCI-lag (her skal det sies at de siste to årene har terrengfolket kommet byksende etter). Opp til landslagsnivå er det (i likhet med de fleste andre idretter?) klubbenes/kretsenes ansvar å finansiere satsingen (jada, NCF skal legge forholdene til rette), pengepremier i ritt skal bare være en bonus.
Så litt facts;
Det ER, regnet pr. aktiv/eliteutøver (15-16/jun/sen) en forfordeling av terreng.
Totalt sett er premiepotten nå tre ganger så høy som tidligere, og regnet i kroner pr. aktiv rytter/NC-deltaker er potten i terreng langt over dobbelt så høy som på landevei. (det med tilgang på sponormidler er forøvrig litt unyansert, det er lettere å få sponsormidler til landevei. Det er der vi har våre profiler, og det er det som synes mest i media)
Pr. aktiv utøver brukes det også nå MYE mer til landslagsaktivitet i terreng enn på landevei.
NC-terreng har få deltakere (riktignok mange flere enn i fjor), så arrangørmessig er det ingen pengemaskin, selv om NCF nå gir ulike former for støtte. Noen arrangører har derfor valgt å legge seg på minstebeløpet når det gjelder pengepremier.
Jeg kan heller ikke finne regnskapet nå etter omlegging til ny nettside. Styremøtereferatene ligger imidlertid ute, det har de ikke gjort tidligere.
|
|
|
[Re: Oystein L]
02/06/2010 05:07
|
gare
More than words
|
More than words
Du skriver at det er en forfordeling av terreng, deretter forklarer du at terreng er tilgodesett med ca dobbelt så mye som landevei. Derfor forstår jeg ikke hva du mener i og med at "forfordele" betyr å få mindre enn det man skal/har krav på. Hegge forklarer På den annen side vil du antagelig få rett i bruken av fordordele, det vil ikke ta så lang tid før det vil få den betydningen mange bruker i dag, i og med at de tror det betyr at man får mer. Litt på samme måte som at en bjørnetjeneste snart betyr at man får/blir gitt en kjempestor tjeneste ...
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
|
|