Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Slankeprosjekt Turner five spot

Slankeprosjekt Turner five spot #949213 23/05/2010 11:35
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tilgi meg fader forum, for jeg har syndet!
Jeg har gått med tanker om å selge min Turner five spot og heller anskaffe meg en lett rittfulldemper...
Etter lørdagens positive opplevelse i Østmarka, innser jeg at jeg har vært mentalt fraværende når jeg hadde disse tankene.

Jeg kommer uansett ikke vekk fra at 14,6 kg er mye å drasse på i et sykkleritt. Jeg har derfor bestemt meg for å bruke rittfulldemperkassa til et slankeprosjekt i stedet. Målet er å fjerne "utforpreget" fra dagens Turner og smyge meg nedover på vekta. Kanskje vil den til slutt også være et bra verktøy på Nissan Cup?

Her er en spec på dagens oppsett:

Ramme: Turner five Spot med Fox Vanilla RC.
Gaffel: Rock Shox Pike 454 Dual Air.
Styrelager: Chris King
Styre: USE Atom Carbon XC riser bar med ODI Rogue lock-ons.
Stem: Thomson X4
Setepinne: Thomson Elite
Turner sete.
Bremser: Formula Oro m Goodridge slanger, 200/180 skiver
Gir: Sram XO short cage og XO velgere, XTR framgir. Girvelgerne er festet til bremsehendlene med Mixmaster.
Hjul: NoTubes Flow felger, Chris King nav (fun-bolter bak og 20mm foran), Supercomp eiker og alunipler.
Krank: Middleburn og SKF BXC 600 lager. XT krankarmer med Middleburn og FSA drev.

Målet er altså at rammesettet skal bestå.
Det er nok gaffel og hjul som ligger tynnest an i slankeprosjektet.
Jeg har fått et tilbud på bygging av nytt hjulsett (DT Swiss XR400 felger, DT Swiss Revolution eiker foran + venstre side bak. DT Competition høyre side bak). Henter vel nesten kiloet på dette.

Hvilke gaffelalternativer har jeg?

Jeg trenger også hjelp og tips om andre komponenter som tåler en støyt, har god funksjon og samtidig er "slankende".

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949218 23/05/2010 11:39
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
Hadde tittet på den nye Revelation Team eller XX. Min veide 500 gram mindre enn piken, var like stødig, og likte bedre små slag enn Pike. Jeg rakk hvertfall testet den før sykkelen ble stjælt, og ble veldig positivt overrasket sammenlignet med pike. Mye mer følsom, og vesentlig lettere uten at jeg følte at den var mykere sideveis.


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: polkaDOT] #949222 23/05/2010 11:46
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Revelation er notert. Piken veier vel 2.2 eller rundt der, så det er litt å hente.
Kommer ikke til å bruke sykkelen på tøffere utforstrekk enn de som fins på Terrengsykkelrittet (og evt Nissan Cup). Sånn sett er Piken både belte og bukseseler for meg.

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949230 23/05/2010 12:01
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
XX veier 1700 gram med 20 mm aksling. Da er du på 14 kg. Med bedre og lettere hjul blir det fort 13,5- 13,7. Jeg sykler mye i Østmarka, og synes at det er perfekt til revelation, og du kan sykle enda mer.


Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: polkaDOT] #949241 23/05/2010 12:18
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
Hjul: Crest + 240s til 5.500 må være årets kjøp, men de er kanskje utsolgt, se http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=11730
Gaffel: Float FIT 32 140 RLC 15qr. Lett og god.
Sete: SLR XC
Holker: Esi Chunky silikonholker (minst like behagelig som Rogue)
Krank: XTR, sannsynligvis beste kombinasjon av vekt og driftssikkerhet.

Med denne lista er du godt nede på 13-tallet vil jeg tro.

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: runermm] #949246 23/05/2010 12:22
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
SnorreL Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
Du må sette på en Fox RP23 demper, da slanker du fort vekk 400- 450g kontra Vanilla RC`n. Du kan selvfølgelig spare noe med titanfjær, men vil likevel ikke komme i nærheten av innsparingen ved å bytte til RP23.

Holder på å slanke konas Jamis Dakar XLT, og å bytte ut den PUSHa Vanilla RC`n var et selvfølgelig sted å starte.

Turner-Anders kjører RP23 på sin -10 Spot.

Forøvrig litt morosmt å se at Spoten er så godt som uendret siden du kjøpte den av meg for 3 (?) år siden.

Redigert av SnorreL; 23/05/2010 13:20. Rediger grunn: La til litt serru...
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: polkaDOT] #949252 23/05/2010 12:28
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Tror du kommer langt med titaniumsfjær på bakdemperen og en Lefty RLC 140mm foran (I prinsippet en 32 VAN pakket inn i karbon og Lefty-stivhet). Dette er skikkelig lett (1400 gram), og det bør bli pløsjere enn pløsjest. Med et godt hjulsett med Arch eller 355 har du et skikkelig bra ritthjulsett. Det finnes gode nav til slikt, bl.a. fra Project 321 (med mulighet for enten Enduro eller Phil Wood-lager). Dette blir mitt slankeprosjekt i sommer, i hvert fall.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: SnorreL] #949276 23/05/2010 13:29
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Sitat: SnorreL
Du må sette på en Fox RP23 demper, da slanker du fort vekk 400- 450g kontra Vanilla RC`n.
Er det såpass mye å spare? Det visste jeg ikke. Og du mener funksjon blir like bra? Regner forsåvidt med det hvis Mr Dunkedalen kjører RP23.
Sitat: SnorreL
Forøvrig litt morosmt å se at Spoten er så godt som uendret siden du kjøpte den av meg for 3 (?) år siden.
Ja, det er 3 år til høsten. Sykkelen har vært stø som fjell hver eneste bruksdag. Så var det jo også lett å se at den hadde vært godt vedlikeholdt, og med mye high-ends. Har vel bare byttet drivverk og pedaler. (Spec'en er forøvrig klippet fra salgsannonsen din) ICON_SMILE

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949277 23/05/2010 13:35
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tre gaffelforslag hittil. Dere gjør det ikke akkurat enkelt ICON_WINK

- Rock Shox Revelation XX
- Fox Float FIT 32 140 RLC
- Lefty RLC 140mm

Lefty-gaffel på noe annet enn C'dale? Det har jeg aldri sett.

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949278 23/05/2010 13:36
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB Offline
Señor
Offline
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220

Du kan jo se litt på lista mi som la Sultan på 12,5 kg. Jeg kunne nok henta en halv kilo til, men det ville jeg ikke.

Ramma er ve like tung som din skulle jeg tro, Sultan er vel i utgangspunktet en spot som er tilpasset 29" hjul. Tenker på de solide rørne.

Gaffel: Fox 29 RLC.
Shock: Fox Float RP23
Felger NoTubes Flow 29".
Eiker: Supercomp. svarte 2,0/1,7/1,8. standard DT nippel.
Nav: Chris King f/15mm med adapter for 9mm DT thru bolt, / b/10mm fun bolt.
Drivlinje: Komplett XTR bortsett fra kasseten.
Kasset: XT.
Pedaler: XTR
Styre: Salsa pro karbon.
Stem: KCNC 100mm.
Styrelager: Chris King.
Bremser: Magura Marta SL f 180mm skive/b 160mm skive.
Sete: Serafas Furano FST-2.
Setepinne: KCNC ti-pro.
Wire/strømpe: XTR sort.
Holker: ESI sorte.
Dekk: Maxxis CrossMark.
Slanger: Panracer 26X2.1.

Nå er denne lista endret en god del, og den veier ikke 12,5 lenger. Ny setepinne, og andre dekk trekker den nok opp til rundt 13 - 13,5

Lykke til ICON_SMILE








Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >



Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: baronKanon] #949280 23/05/2010 13:38
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,327
wasrud Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,327
Revelation XX, rp23, og 185/160 også et superlett ritthjulsett med 20mm aksling? - da har du sykkel til både vanlig lek og først-i-mål-leken...


Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949285 23/05/2010 13:46
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
SnorreL Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
Sitat: Tgabriel
Er det såpass mye å spare? Det visste jeg ikke. Og du mener funksjon blir like bra? Regner forsåvidt med det hvis Mr Dunkedalen kjører RP23.


Sitter her med fruens Vanilla RC og en RP23 og kjøkkenvekta viser en differens på 403g. Tipper fjæra på din Vanilla er litt tyngre enn min fru sin, dermed enda mer spart.

Ang. funksjon skal det nok noe til å fungere like bra som en Pusha Vanilla RC slik du har.Men det er RP23 som står på mye av det som er toppsykler i stisegmentet nå om dagen, feks Cube Stereo som er best i test i siste Terrengsykkel.


Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: wasrud] #949288 23/05/2010 13:47
Registrert: May 2005
Innlegg: 176
B
blurman Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: May 2005
Innlegg: 176
Støttes! Bytte skiver henter jo også en del gram her og der. 200 mm. trengs hvertfall ikke i ritt

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: StigB] #949289 23/05/2010 13:51
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Takk for spec, StigB.
Jeg ser at jeg kan hente noen 50-grammere her og der, og det kommer jeg nok til å gjøre også.
F.eks fra 200 til 180 foran og 180 til 160 bak, pedaler (har PD560 i dag), drivverkkomponenter, etc.
Men aller først blir det hjul og gaffel (og tydeligvis også bakdemper).


Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: runermm] #949292 23/05/2010 13:59
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Sitat: runermm
Hjul: Crest + 240s til 5.500 må være årets kjøp, men de er kanskje utsolgt

Skeptisk. Etter å ha opplevd Olympic til ZTR er jeg ikke videre imponert...

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949295 23/05/2010 14:02
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Tgabriel
Tre gaffelforslag hittil. Dere gjør det ikke akkurat enkelt ICON_WINK

- Rock Shox Revelation XX
- Fox Float FIT 32 140 RLC
- Lefty RLC 140mm

Lefty-gaffel på noe annet enn C'dale? Det har jeg aldri sett.

Snart får du se det (nærmere bestemt her ferdigbilder kommer når jeg har tid) ICON_WINK Har nettopp bygget en Yeti AS-R med en gammel Lefty, og tenker på å sette en Lefty Carbon RLC på en 575. Koster det hvite ut av øyet (rundt omkring 11-12k) pluss hjul, men stivt som pokker, lett som en fjær. og med Fox-innmat og titaniumsfjær er jeg ikke redd for ytelsen heller. Eneste man må tenke på er om man skal ha vanlig eller lang klemmeavstand som følge av stackhøyde på rammen med styrelager. Vil tippe du må ha en XL-avstand. Project321 har alt du trenger for å montere på 1 1/8" styrelager, og i år har cannondale også fulgt etter ICON_WINK


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: baronKanon] #949298 23/05/2010 14:05
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Billige, lette bremseskiver. Trives best med sintrede klosser.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949300 23/05/2010 14:08
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Tgabriel
Etter å ha opplevd Olympic til ZTR er jeg ikke videre imponert...


Kan du utdype det?

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Stein] #949339 23/05/2010 15:19
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Jeg tror de har presset vekt foran holdbarhet.
Har selv opplevd kast i felgen to ganger (OK, jeg veier 88 kg) etter kort tids bruk. Kona har hatt slark i baknav på sitt hjul, og hun veier bare litt mer enn sykkelen ICON_WINK

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949340 23/05/2010 15:28
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
...ehh, 355 er jo en lettvektsfelg!

Personlig har jeg meget positiv erfaring med 355. Jeg har denne i 29" varianten på tursykkelen. Jeg veier 90+kg og har herja mye med disse hjula. God hjulbygger er et must på så lette saker som dette.

Tviler sterkt på at det finnes andre felger i denne vektklassen som er bedre.


Quote:
Kona har hatt slark i baknav på sitt hjul


Er dette noe du tilskriver felgen?



e

Redigert av Espen; 23/05/2010 15:29.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: baronKanon] #949341 23/05/2010 15:29
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Sitat: baronKanon
Har nettopp bygget en Yeti AS-R med en gammel Lefty, og tenker på å sette en Lefty Carbon RLC på en 575.
Steike - den tråden har jeg missa! Dette så veldig bra ut baron.
Sitat: baronKanon
Billige, lette bremseskiver. Trives best med sintrede klosser.
Hehe - da snakker vi nesten enkeltgram. Det er nok et lite støkke til jeg er der...

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949343 23/05/2010 15:31
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Skal du bygge lett, må man tenke på allt.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Espen] #949349 23/05/2010 15:39
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Thomson stem og setepinne er relativt tunge greier.
Syntace-stem, gjerne 109 - sparer mange gram.
Mange setepinner er lettere enn Thomson Elite.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Espen] #949372 23/05/2010 16:06
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Sitat: Espen
Sitat: Tgabriel
Kona har hatt slark i baknav på sitt hjul
Er dette noe du tilskriver felgen?
Hehe, nei. Jeg tenkte hjulsett, siden det er det jeg skal bytte. Og da tenkte jeg på det (fabrikkbygde) hjulsettet som står/sto på Kimberliter (ZTR Olympic og Am Classic nav).

Sitat: Espen
Skal du bygge lett, må man tenke på allt.
Helt klart, men i riktig rekkefølge. Jeg klipper ikke håret hvis jeg skal gå ned 10 kg ICON_WINK

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: sykkeloyvind] #949378 23/05/2010 16:09
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Jeg hadde i sin tid HL-Spot på 11.9 kg med 2Kg Z1 og Vanilla RC med titanfjær. 519/king og Spec Enduro 2.2.

Spotbygg på 11.5 er mao innen rekkevidde med dagens komponenter.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Espen] #949381 23/05/2010 16:14
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Sitat: Espen
Spotbygg på 11.5 er mao innen rekkevidde med dagens komponenter.

Høres lovende ut.
Og budsjettet er: (1 x Cube Stereo) - (Salgspris 1 x 2005/2007 Turner five spot)...

Hey! Pluss salgspris for delene også, selvsagt!

Redigert av Tgabriel; 23/05/2010 16:16. Rediger grunn: Økte budsjettet litt :)
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Tgabriel] #949413 23/05/2010 17:13
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,402
Thorst Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,402
Jeg ville byttet i denne rekkefølgen:

Gaffel: jeg liker Fox veldig godt og har god trå på nye 15QR
Hjul: lette, customhjul bygd av en god hjulbygger.
Demper: Fordi det er så mye vekt å hente, selv om ytelsen kanskje blir litt dårligere.
Stem og setepinne.
Bremser - Krank
Tulledeler som bremseskiver, holker, flaskeholder, titan- og aluskruer, hurtigkoblinger, ol.

For selvtilliten ville jeg kun veid sykkelen med tulledekk for birken etc. Jeg tror det er lettere å overbevise seg selv om at sykkelen er kanonbra hvis jeg vet den veier 10,6 kg, men nå har litt tyngre dekk, enn hvis sykkelen veier 11,1 kg med de samme dekkene.


- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Thorst] #949427 23/05/2010 17:46
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Jeg ville ikke kompromisset en flott, grov stisykkel med å prøve å gjøre den til en rittmaskin. Kjøp heller en greit utstyrt rittsykkel og oppgrader denne etterhvert.

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Thorst] #949428 23/05/2010 17:46
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Jeg ville ikke kompromisset en flott, grov stisykkel med å prøve å gjøre den til en rittmaskin. Kjøp heller en greit utstyrt rittsykkel og oppgrader denne etterhvert.

Re: Slankeprosjekt Turner five spot [Re: Ole] #949438 23/05/2010 18:07
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
I utgangspunktet enig med deg, Ole, men jeg har heller ingen planer om å bygge en "rittmaskin".
Jeg kommer ikke til å sykle Terrengsykkelrittet (eller Nissan Cup for den saks skyld) for å få samme relative plassering som jeg får på andre ritt.
Jeg har en super HT som jeg ikke ønsker å bytte med noen ritt-FS, og jeg har en stisykkel som jeg føler passer meg utrolig bra. Jeg kom meg gjennom Terrengsykkelrittet på ei grei tid, tross nesten 15 kg mellom beina og hadde det kjempegøy i terrenget.
Jeg er sikker på at jeg kan opprettholde dette ved å slanke de delene av sykkelen som jeg ikke utnytter kapasiteten til - og det uten å ødelegge den gode stisykkelen.

Det eneste jeg er usikker på, er Push vs RP23...

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå