Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Parko-gjengen.

Re: Parko-gjengen. [Re: Espen] #947982 21/05/2010 09:25
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Espen

HVORFOR HÅNDHEVER TRAFIKKETATEN FORBUDET ETTER AT ARBEIDET ER FERDIG?

HVORDAN KAN DU VÆRE SÅ SKRÅSIKKER PÅ AT DE VAR FERDIG? BARE FORDI VASKEBILENE HADDE DRATT SIN VEI BETYR DA IKKE AT ANDRE IKKE KAN KOMME TIL.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Parko-gjengen. [Re: sykkeloyvind] #947991 21/05/2010 09:35
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Han var hjemme hele dagen.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Parko-gjengen. [Re: alfen] #947993 21/05/2010 09:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Da så.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Parko-gjengen. [Re: Espen] #947996 21/05/2010 09:38
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Den er jo enkel å svare på - fordi forbudet fortsatt gjalt.

Det du egentlig er irritert på er at de ikke har opphevet det midlertidige forbudet siden du mener jobben var gjort. Men du parkerte på et område som tydelig var merket med forbud mot parkering. Dermed ser jeg ikke problemet lengre? Du har brutt loven helt forsettelig. Du tok en sjanse, ble tatt, bruker dine egne logiske konklusjoner som argument for at de andre er dumme som gjør jobben sin. Det kjøper jeg ikke.

Jeg er selvsagt helt ening med deg i at man kunne fjernet forbudet på et tidligere tidspunkt. Men når så ikke er gjort, kan man ikke som enkeltindivid heve seg over trafikklovgivningen, kan man vel?

Jeg har et eksempel som faktisk er relevant. Vi hadde en veistubb som fikk 60-sone ene og alene grunnet bussholdeplass for skole etter mye hard lobbyering i de rette gangene. Skolen ble flyttet etter 8-10 år, ingen nye utkjørsler, bussholdeplassen fjernet, men 60-sonen opprettholdt. Man kan da ikke bestemme seg for at man skal kjøre i 80 selv om grunnlaget for 60-sonen er fjernet, kan man vel?

Det er ikke alle situasjoner som er av en slik art at det er INNLYSENDE at man skal bruke skjønn. Jeg mener selvsagt at man KUNNE gjort det her, men det ble ikke gjort. Jeg mistenker det samme som deg - man bøtela for å få inn penger og for å straffe, ikke for å avhjelpe gatevasken. Men jeg ser det samfunnsmessige kravet om at man skal slå ned på lovbrudd også med tanke på en rettfredighetsoppfatning og av preventive årsaker.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Parko-gjengen. [Re: sykkeloyvind] #947997 21/05/2010 09:38
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind

HVORDAN KAN DU VÆRE SÅ SKRÅSIKKER PÅ AT DE VAR FERDIG? BARE FORDI VASKEBILENE HADDE DRATT SIN VEI BETYR DA IKKE AT ANDRE IKKE KAN KOMME TIL.

Quote:
Det er ikke alle situasjoner som er av en slik art at det er INNLYSENDE at man skal bruke skjønn. Jeg mener selvsagt at man KUNNE gjort det her, men det ble ikke gjort. Jeg mistenker det samme som deg - man bøtela for å få inn penger og for å straffe, ikke for å avhjelpe gatevasken.

Det mest sannsynlig scenarioet er nok at vaskeetaten og parkeingsetaten ikke driver å kommuniserre i detalj hva de driver med. Vaskeetaten setter opp "Parking forbudt", og parkeringsetaten håndhever dette fordi de ser at det er "Parking forbudt", uten nødvendigvis å vite hvorfor og hvor lenge arbeidet pågår.

Jeg tviler på at vaskeetaten sender detaljerte vaskeplaner med angitte tidspunker for vasking i de forskjellige gatene over til parkeringsetaten.

Redigert av EgilS; 21/05/2010 09:41.
Re: Parko-gjengen. [Re: Dan] #947999 21/05/2010 09:41
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Sitat: Dan

Men en annen ting er jo at parkeringsvaktene må forholde seg til skiltingen, og hvem kan være sikker på at ikke gatekontoret hadde planer om f eks å fikse på noen hvitstriper i gaten etter at den var vasket og før alle bilene kom på plass igjen? Jeg synes riste-på-hodet-grunnlaget i denne saken er temmelig tynt.

Fordi skiltene ofte er annerledes. Posen som trekkes over sier "gaterydding/regnjøring", mens veiarbeidskiltene ofte er "vanlige" skilt som settes opp som sier "veiarbeid"

Jeg har selv sett folk som spurt parkeringsvaktene om lov til å parkere etter veirydding, selv om posene ikke er tatt vekk og fått lov til dette.

Skal verden gå rundt på en fornuftig måte og folk ikke havne i steil opposisjon til hverandre for hver minste detalj er man avhengig av skjønn.

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Parko-gjengen. [Re: Espen] #948052 21/05/2010 10:37
Zwartander Offline
Veteran
Veteran

Hele gata var våt og nyvasket. Alle kunne se at det har var ferdig, vaskebilene var forlengst langt unna.

Gata må jo bli ordentlig tørr før man kan begynne å parkere der igjen.

Redigert av Zwartander; 21/05/2010 10:38.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Parko-gjengen. [Re: Hæ?] #948112 21/05/2010 11:43
Espen Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Folk har en utrolig vilje og evne til å akseptere tullete tolkning av loven.

Eksempelet med botttauing av biler er godt synes jeg. Hva ville dere synes om å få tauet bort bilen, måtte ut med 5000,- for å ha parkert 5 minutter før forbudet opphørte, og 10 timer etter at veien var ferdig vasket?

Er dette rimelig?

Straff på linje med å kjøre på rødt lys. Handlinger som kan koste menneskeliv.

Hvis det ikke fantes tolkninger, ikke vurderinger ikke skjønn. Ok, da kunne jeg forstå.

Lover er til for å hindre uønskede/skadelige aktivitet.

Eksempelet til Chma er greit. Hvorfor tillater Politiet at trafikken går i 110 oppver mot Gardermoen?

Haugevis med bilister bryter loven hver eneste dag, og jeg har selv sett Politibiler i 110 som følger trafikken.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Parko-gjengen. [Re: Espen] #948115 21/05/2010 11:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Eksempelet med botttauing av biler er godt synes jeg. Hva ville dere synes om å få tauet bort bilen, måtte ut med 5000,- for å ha parkert 5 minutter før forbudet opphørte, og 10 timer etter at veien var ferdig vasket?

For min del:
Jeg vet hva et "Parkering forbudt"-skilt betyr, og jeg er klar over mulige konsekvenser av å parkere ulovlig. Skulle jeg likevel finne på å parkere der, og ende opp med å måtte betale, ville det vært noe jeg hadde tatt med i beregningen.
Hvis jeg absolutt ikke ønsket å betale hadde jeg parkert et annet sted.

Enkelt.

Re: Parko-gjengen. [Re: EgilS] #948147 21/05/2010 12:22
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Eksempelet til Chma er greit. Hvorfor tillater Politiet at trafikken går i 110 oppver mot Gardermoen?

Haugevis med bilister bryter loven hver eneste dag, og jeg har selv sett Politibiler i 110 som følger trafikken.

Greit nok, men det skaper allikevel ingen presedens for at det er lov ?

Dersom trafikken går i 110 km/t og bare DU blir stoppet av politiet og illagt bot, ville du da blitt sur og sint og sagt til politiet at det der var unødvendig ?

Kjører du for fort KAN du bli tatt, likeså med feilparkering. Om naboen, han foran eller fetteren din tas er uniteressant.

Rusle

Re: Parko-gjengen. [Re: Ruslebiffen] #948162 21/05/2010 12:46
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Har du spurt om å få se vedtaket om oppsetting av skiltet?

§ 2. Gyldighet, virkeområde m.m.

1. Offentlig trafikkskilt, vegoppmerking og trafikklyssignal er gyldig bare når de er plassert etter vedtak av vedkommende myndighet. Offentlig trafikkskilt gjelder etter sitt innhold fra det øyeblikk det er satt opp og avdekket.

Re: Parko-gjengen. [Re: ] #948176 21/05/2010 13:06
Espen Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hva var sammmenhenger her da?

Jeg har aldri hevdet jeg ønsket å forandre loven.

Jeg ønsker meg at en Parkeringsetaten utøver godt skjønn. Tidligere har de vist at de kan det.

Det hele handler om hva hensikten med et forbud er.

Espen

post@espenwettre.no
Re: Parko-gjengen. [Re: Boas] #948194 21/05/2010 13:25
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: Boas
Når det gjelder din kommentar om konsekvens snakker vi om to forskjellige ting. Jeg snakker om konsekvensene av å trosse et parkeringsforbud. Veiarbeid kan bli forsinka, brannbiler kommer ikke fram, ambulanser kommer ikke fram osv. Du snakker om konsekvens som reaksjonen Espen fikk i dette tilfellet.

Og konsekvensene ved at Espen trosser ett parkeringsforbud i en vei som er midlertidig skiltet for rengjøring har hva for kobling til feilparkering som hindrer uttrykningkjøretøy? De fleste som kjører bil klarer å skille mellom å parkere i ett boligfelt når det er feid kontra å sperre for utrykningskjøretøy..
Sitat: Ruslebiffen

Greit nok, men det skaper allikevel ingen presedens for at det er lov ?

Nei, det skaper ikke presedens for at det er lov. Det derimot skaper er tillit til at politiet vurderer at det selvfølgelig har lite å si for trafikksikkerheten om det flyter i 100 eller 110. Det kan igjen bidra til at folk faktisk ligger rundt fartsgrensen når forholdene tillater det og ikke nistirrer på speedometeret av frykt for å bli tatt for å kjøre i 85 når det er 80.

Mon tro hva verden hadde trodd om oss nordmenn om vi skulle bøtelagt Bruce Springsteen i frognerparken for to år siden, i prinsippet kunne han jo bli bøtelagt for den flaska med øl. Prinsipper blir til tider demonstrert av offentlige etater, men heldigvis har lovens lange arm stort sett fornuft i bakhodet og.

Nei, lenge leve sunn fornuft...tror i alle fall det funker, til det motsatte er bevist.

Re: Parko-gjengen. [Re: Espen] #948216 21/05/2010 14:04
front biker Offline
Besatt
Besatt

Rengjøring i gata her jeg bor. Sekk over skilt som forteller om parkeringsforbud mellom 0700 og 1900, pga vårrengjøring.

Neste gang fjerner du sekken og parkerer lovlig. Med mindre du ferskes med sekken i hånden, så er vel den vanntett? *nesten seriøst ment*

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Parko-gjengen. [Re: Ruslebiffen] #948222 21/05/2010 14:19
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Ruslebiffen

Dersom trafikken går i 110 km/t og bare DU blir stoppet av politiet og illagt bot, ville du da blitt sur og sint og sagt til politiet at det der var unødvendig ?

ja...

Re: Parko-gjengen. [Re: FHanserud] #948783 22/05/2010 16:07
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig
Her er et annet tilfelle jeg har reflektert litt over, som havner litt i samme gate som Espen sitt tilfelle her:

60-sonen om vinteren på Ring 3 og rv4 i Oslo. Hensikten med 60-sonen er minske svevestøv. Dette er altså en "miljøfartsgrense", ikke en "trafikksikkerhetsfartsgrense", da vi i henhold til myndighetene har kjørt trygt i 80 på disse strekningene tidligere vintre.

> Hvilket beløp blir jeg bøtlagt med om jeg kjører i 80? Er det egne satser for "miljøbøter"?
> Får jeg fortsatt bot om jeg kjører i 80 når det regner, da svevestøv ikke er et problem?
> Får jeg bot om jeg kjører piggfritt og således ikke genererer mer svevestøv enn om sommeren?

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Parko-gjengen. [Re: sigmund] #948796 22/05/2010 16:27
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sigmund

> Hvilket beløp blir jeg bøtlagt med om jeg kjører i 80? Er det egne satser for "miljøbøter"?
> Får jeg fortsatt bot om jeg kjører i 80 når det regner, da svevestøv ikke er et problem?
Du ville fått vanlig bot for å kjøre 20 km/t for fort i 60-sonen. Men det visste du vel.

Sitat: sigmund
> Får jeg bot om jeg kjører piggfritt og således ikke genererer mer svevestøv enn om sommeren?
Skivebom. Det er støvet som ligger på veien som er grunnen til nedsatt hastighet, ikke hvor mye eller lite nytt støv du harver opp.

For øvrig har politiet uttalt at de "ikke prioriterer" overvåkning av miljøfartsgrenser. Fint med politi som har egen politisk agenda. Lover godt for hardere tider.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Parko-gjengen. [Re: front biker] #948908 22/05/2010 19:09
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: front biker
For øvrig har politiet uttalt at de "ikke prioriterer" overvåkning av miljøfartsgrenser. Fint med politi som har egen politisk agenda. Lover godt for hardere tider.

Nemlig. Politiet har også sørget for at fotoboksene er koblet ut i miljøfartsgrense-sesongen:

"Vi har sagt ifra at disse boksene ikke skal stå på når det er miljøfartsgrense, sier Jan Kristiansen, seksjonsleder i Oslo politidistrikt."(Aftenposten)

Politiet er vel ganske enkelt uenig i et politisk vedtak, og saboterer det etter beste evne.

Re: Parko-gjengen. [Re: front biker] #948912 22/05/2010 19:12
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Fantastisk!
Lurer på hva de vil tenke, våre etterkommere, når de om 1500 år finner serveren denne tråden er lagret på...

ICON_WINK

Re: Parko-gjengen. [Re: Tgabriel] #948925 22/05/2010 19:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Tgabriel
Lurer på hva de vil tenke, våre etterkommere, når de om 1500 år finner serveren denne tråden er lagret på...

"Jævlig bra hardware!"

Re: Parko-gjengen. [Re: EgilS] #948943 22/05/2010 19:46
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Hehe yes

Re: Parko-gjengen. [Re: sigmund] #948953 22/05/2010 20:01
Espen Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
En vesentlig forskjell, er at høyere fart uansett kan være farlig.

En bil som står parkert er harmløs.

E

post@espenwettre.no
Re: Parko-gjengen. [Re: DagRS] #948956 22/05/2010 20:06
F
FTW Offline
Fersking
Fersking
F
Sitat: takkskarufaenmeg
hva vil andre folk tro dersom de ser deg med bensintank ombord. De som ble nektet i samme ærend i går."

Var det noen som ble nektet å ta med bensintank ombord i går? Jeg skjønner at de må være veldig plaget av bensintanker. Er det mulig å kalle det en kamuflert melketank? Det er jo hverken melk eller bensin i den?

Redigert av FTW; 22/05/2010 20:08.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå