Parko-gjengen.
|
Parko-gjengen.
20/05/2010 13:04
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Denne gangen oslo kommunes disipler.
Rengjøring i gata her jeg bor. Sekk over skilt som forteller om parkeringsforbud mellom 0700 og 1900, pga vårrengjøring.
Rengjøringen var ferdig i 9-tia i morgenen.
Noen timer senere parkerer jeg i gata. Selvsagt er det jo fremdeles forbud, men grunnlaget for forbudet, altså rengjøringen er jo ikke lengre der.
De kjører altså rundt for å sjekke om noen (og flere med meg) tok sjansen på å parkere etter at rengjøringen var ferdig, og benytter anledningen til slenge på en et par bøter for de som var så naive å tro at Oslo kommune har gangsynet i behold.
Bota er betalt og jeg forstår at Oslo kommune har det juridiske på det tørre.
Likevel mener jeg det er sært å bøtlegge under slike omstendigheter.
Her er man ikke ute etter å forenkle/muliggjøre vårrengjøring, men også å ri regler, for reglenes del.
Espen
|
|
|
Re: Parko-gjengen.
[Re: Espen]
20/05/2010 13:12
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Noen må jo betale for vårrengjøringa :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
20/05/2010 13:18
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjiipt, men det eer jo fortsatt 80grense på veien selv om du har passert skiltet som opplyste om det.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
20/05/2010 13:23
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Kjiipt, men det eer jo fortsatt 80grense på veien selv om du har passert skiltet som opplyste om det. Hva syns du var relevant med dette i sammenheng med saken til Espen?
|
|
|
[Re: JonAre]
20/05/2010 13:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Kjiipt, men det eer jo fortsatt 80grense på veien selv om du har passert skiltet som opplyste om det. Hva syns du var relevant med dette i sammenheng med saken til Espen? Det er jo rimelig klart at forbudet fremdeles gjelder. Det er ikke engang sikkert at parkeringsvaktene driver og sjekker om jobben er gjort eller ikke.
|
|
|
[Re: EgilS]
20/05/2010 13:38
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Klart det, men det er ikke rimelig at forbudet fremdeles er der.
|
|
|
[Re: EgilS]
20/05/2010 13:41
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Som sagt, det juridiske er vel greit.
Dette er et område av byen det er ikke eksisterer offentlige plasser med forbud. Det er kun to dager i året.
Et kosteskaft med en hatt på toppen kunne se at gata var ferdig rengjort.
Jeg sitter igjen med en følelse av at man bøtlegger fordi man kan, ikke for å avhjelpe rengjøring.
E
|
|
|
[Re: JonAre]
20/05/2010 13:41
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjiipt, men det eer jo fortsatt 80grense på veien selv om du har passert skiltet som opplyste om det. Hva syns du var relevant med dette i sammenheng med saken til Espen? Noen ganger er ting ganske enkelt innlysende for trøndere. Et skilt er et skilt, og et forbud et forbud. Selv om grunnen til forbudet er borte. La oss si at det er skiltet 50, pga en barneskole. Det vil fortsatt være 50 den dagen etter skolen blir nedlagt, og man kan ikke gæsse på som man vil. Det er fortsatt forbudt å kjøre fortere.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
20/05/2010 13:52
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Et forbud er et forbud, det forstår jeg.
Det jeg lurer på, er hvorfor man håndhever et forbud etter at forutsetningen for forbudet ikke lengre er der.
Alle forbud blir ikke håndhevet.
E
|
|
|
20/05/2010 14:10
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Man skal være nokså sær for å bøtlegge viler som parkerer etter at det er vasket. Og nokså moralistisk for å sammenligne forbud mot å parkere i veien etter at den er vasket med å kjøre for fort forbi barneskoler.
Der sliter jeg litt med å se sammenhengen.
Det er vel uflakskontoen som blir belastet der Espen.
larsB
|
|
|
[Re: larsb]
20/05/2010 14:20
|
Dan
More than words
|
More than words
Og nokså moralistisk for å sammenligne forbud mot å parkere i veien etter at den er vasket med å kjøre for fort forbi barneskoler. Sammenligningen var grei nok. Det er moralsk forkastelig å drive fortkjøring forbi en barneskole. Det er moralsk forkastelig å parkere på en gate som skal rengjøres. Det er litt mindre moralsk forkastelig å drive fortkjøring forbi en barneskole som ble lagt ned dagen før og det er litt mindre forkastelig å feilparkere etter at rengjøringen er utført. Men en annen ting er jo at parkeringsvaktene må forholde seg til skiltingen, og hvem kan være sikker på at ikke gatekontoret hadde planer om f eks å fikse på noen hvitstriper i gaten etter at den var vasket og før alle bilene kom på plass igjen? Jeg synes riste-på-hodet-grunnlaget i denne saken er temmelig tynt.
|
|
|
[Re: Dan]
20/05/2010 14:25
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er IKKE moralsk forkastelig å parkere på en gate som er nyvasket når vaskerne har dratt sin vei. Det er dumt siden man kan få bot, men moralsk forkastelig er reservert for mer alvorlige ting. For eksempel ubegrunnet moralisme, og hjelpemotor i seterøret.  LarsB
Redigert av larsb; 20/05/2010 21:03. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
20/05/2010 14:44
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er IKKE moralsk forkastelig å parkere på en gate som er nyvasketnå vaskerne har dratt sin vei. Nei, har jeg skrevet noe annet? Prøv igjen.
|
|
|
20/05/2010 14:44
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg elsker et stivbeint og firkantet lovverk. Regler er ikke til for å brytes og det skal selvfølgelig aldri utvises skjønn.
Et av høydepunktene mine i går var da jeg skulle ut på Hovedøen for en seiltur og en av passasjerene på vei ut hadde med seg en bensintank på båten. Det skulle han aldri ha gjort.
"Det er ikke lov å ta med seg bensintanker på båten sa den kvinnelige bilettselgeren som var ombord. På grunn av eksplosjonsfaren føyde hun til. Ja jeg vet det sa passasjeren, men denne er helt ny (viser frem en fletta ny plasttank med prislapp og kvitterin)og det har aldri vært bensin i den. Kontrolløren ble noe usikker og fikk hjelp fra en av gutta ombord. Han sa at forbudet gjaldt bensintanker generelt og dessuten, hva vil andre folk tro dersom de ser deg med bensintank ombord. De som ble nektet i samme ærend i går."
Passasjeren fikk ikke med seg den bensintanken på båten på den turen.
En deilig følelse å se et så stivbent regelverk i aksjon.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
20/05/2010 21:03
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Du skrev da virkelig: det er litt mindre forkastelig å feilparkere etter at rengjøringen er utført. Mens jeg påstår at moralsk forkastelig er et alt for sterkt utrykk å bruke om å parkere i strid med et tidsbegrenset forbud mot parkering. Litt mindre forkastelig høres ut som om det ikke er like ille som å spinne på hundehvalper med Feite Freddy, men likevel ganske ille. Ellers så er jeg lurt i en språkfelle LarsB
|
|
|
[Re: DagRS]
20/05/2010 21:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg elsker et stivbeint og firkantet lovverk. Regler er ikke til for å brytes og det skal selvfølgelig aldri utvises skjønn.
Et av høydepunktene mine i går var da jeg skulle ut på Hovedøen for en seiltur og en av passasjerene på vei ut hadde med seg en bensintank på båten. Det skulle han aldri ha gjort.
"Det er ikke lov å ta med seg bensintanker på båten sa den kvinnelige bilettselgeren som var ombord. På grunn av eksplosjonsfaren føyde hun til. Ja jeg vet det sa passasjeren, men denne er helt ny (viser frem en fletta ny plasttank med prislapp og kvitterin)og det har aldri vært bensin i den. Kontrolløren ble noe usikker og fikk hjelp fra en av gutta ombord. Han sa at forbudet gjaldt bensintanker generelt og dessuten, hva vil andre folk tro dersom de ser deg med bensintank ombord. De som ble nektet i samme ærend i går."
En deilig følelse å se et så stivbent regelverk i aksjon. Jeg hadde fylt den med Cola og kalt den en Cola-tank.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
20/05/2010 21:26
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Båten går så treigt etterpå?
LarsB
|
|
|
20/05/2010 21:27
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
En deilig følelse å se et så stivbent regelverk i aksjon. Jeg hadde fylt den med Cola og kalt den en Cola-tank. Konge
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
20/05/2010 21:28
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ikke så treigt, men skikkelig seigt.
|
|
|
20/05/2010 21:38
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
I denne sammenhengen føler jeg at Kommunen på en måte har glemt hva hele poenget med deres eksistems egentlig dreier seg om.
Vi har gitt dem et mandat til å administrere Oslo, til beste for byens innbyggere.
Vi betaler skatt og de leverer tjenester.
De vasker gata for at det skal være trivelig i nabolaget mitt.
De ber folk om å holde bilene unna gatene, slik at de kan gjøre en god og effektiv jobb.
Jeg holder bilen unna gata, slik at de kan gjøre netopp det.
Så er de ferdig, og har kanskje ikke kapasitet til å ta ned skiltene i takt med at rengjøringen er ferdig.
Så finner en luring ut at her kan vi tyne ut en femhundrelapp av en naiv fjomp.
Hah, han står parkert på parkering forbudt!
Da kan vi med loven i hende skrive ut en bot.
Mens tullebukken holder på med dette, står det garantert biler ulovlig parkert rundt i byen, som hindrer trafikken, og/eller skaper problemer for andre.
Det grunnleggende poenget med lover og forbud er å hindre at noen forulemper andre.
Respekten for trafikketaten og systemet senkes.
At Kommunen fnyser av dette, er jo trist. På lengre sikt er ikke dette først og fremst et problem for meg, men et problem for Oslo Kommune som taper troverdighet og respekt.
E
|
|
|
20/05/2010 21:39
|
Dan
More than words
|
More than words
Ellers så er jeg lurt i en språkfelle Med "litt mindre" mente jeg "omtrent ikke i det hele tatt".
|
|
|
20/05/2010 21:43
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Bensintank med Cola er sikkert like ille som tom bensintank. Det er jo mye som tyder på at det er tanken som er det viktige her.
Mon tro hva gutta hadde sagt om Colaflaske med Bensin.
Døh, jeg er dønker, og detta er lunsjen min.
Kanke ta maten til folk vel?
Dønk er digg!
e
|
|
|
20/05/2010 21:45
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg holder bilen unna gata, slik at de kan gjøre netopp det. [...] Så finner en luring ut at her kan vi tyne ut en femhundrelapp av en naiv fjomp. En annen versjon kan jo faktisk være følgende scenario, hvis man skal velge å se positivt på sine medmennesker: To av dine naboer lot være å flytte bilene sine, eller to naboer i neste gate lot være å flytte bilene sine. Så kommer de og skal vaske og tenker "drittsekker som ikke kan flytte bilene sine". Tilbake på sentralen ringer de parkeringsavdelingen og sier "hvis dere har veiene forbi kan dere godt sette lapper på de drittsekkenes biler som vi måtte svinge rundt i den-og-den bydelen". Før parkeringsvaktene rekker å ha veiene forbi så har du flyttet tilbake din bil. Dette vet selvfølgelig ikke parkeringsvaktene.
|
|
|
[Re: DagRS]
20/05/2010 21:52
|
Dan
More than words
|
More than words
Han sa at forbudet gjaldt bensintanker generelt og dessuten, hva vil andre folk tro dersom de ser deg med bensintank ombord. For å fortsette på temaet ha-litt-høyere-tanker-om-medmenneskene kan det jo tenkes at han har utvist skjønn tidligere, og så fått en masse pes av andre som blir nektet til tross for at "i går så jeg jo en fyr med bensintank og du stoppet ikke ham". Og når det gjelder regler så er jeg ikke egentlig en regelrytter og synes selvfølgelig at skjønn er gode greier. Samtidig synes jeg samfunnet i voksende takt går over fra felles regler til individuell valgfrihet på en skremmende måte. "Hvorfor skal jeg blinke? Jeg kan velge mellom 30 sorters pizza i frysedisken så hvorfor skal jeg ikke kunne velge om jeg har lyst å blinke i et kryss? Det må da være opp til meg, akkurat som med alt annet i livet?"
|
|
|
20/05/2010 21:59
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg stiller såpass høye krav til folk, at jeg mener de bør se og forstå at når en bil står parkert på en nyvasket gate, er ikke lengre grunnlaget for forbudet der. Da dropper man bot for denne bilen, og konsentrer seg om de som faktisk handler slik at de forulemper rengjøring, eller andre mennesker.
e
|
|
|
20/05/2010 22:03
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg stiller såpass høye krav til folk, at jeg mener de bør se og forstå at når en bil står parkert på en nyvasket gate, er ikke lengre grunnlaget for forbudet der. Da dropper man bot for denne bilen, og konsentrer seg om de som faktisk handler slik at de forulemper rengjøring, eller andre mennesker. Har rengjøringspersonalet rett til å skrive ut bot? Hvis ikke, må de da tilkalle parkeringsvakt umiddelbart for å kunne straffe de som faktisk handler slik at de forulemper rengjøringen og bli på stedet for å peke ut bilen? Eller holder det at de oppgir gate eller område og så fortsetter med jobben sin i håp om at parkeringsvaktene gjør jobben sin etterpå?
|
|
|
20/05/2010 22:04
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Alle forstår at forbudet gjelder det eksplosive drivstoffet bensin.
Det gjelder ikke rene tørre kanner i Polyetylen.
Hvis duden hadde vist skjønn, kunne han gi lov til å ha rene tomme kanner ombord, men ikke kanner det hadde vært bensin i.
Problemet er ikke rene tomma kanner eller "han andre som så at osv.."...DET ER BENSIN.
e
|
|
|
20/05/2010 22:07
|
Espen
OP
More than words
|
OP
More than words
Rengjøringspersfirmaet skriver ikke ut bøter nei, og de tbetyr heller ingenting, for problemet er at det er tull å bøtlegge en bil som står på nyrengjort vei.
e
|
|
|
20/05/2010 22:07
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen timer senere parkerer jeg i gata. Selvsagt er det jo fremdeles forbud, men grunnlaget for forbudet, altså rengjøringen er jo ikke lengre der.
Noen skal jo sikkert kjøre rundt for å ta ned igjen sekk på skilt, så da er det kanskje en fordel at det ikke står biler i gata?
|
|
|
20/05/2010 22:10
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg er i utgangspunktet uenig med deg. Som individ i et samfunn har man noen rettigheter og noen plikter. Hvis hvert enkelt individ skal vurdere behovet for de føringer og reguleringer som samfunnet gir, og deretter velge om de vil innrette seg etter det, vil mye falle sammen. Hva skjer hvis folk f.eks. skal vurdere selv om det er behov for at de betaler skatt eller ikke? "Ja, jeg ser at dere krever skatt, men jeg betalte ganske mye i fjor og oljefondet bare vokser". Eller hva med å ha kjørt på og drept noen etter å ha kjørt altfor fort? "Jeg vet at det bare er 50 her siden det er tettbebygd strøk, men siden det er på vinteren og seint på kvelden tenkte jeg at jeg kunne vurdere dette selv."
Jeg tror ditt beste bidrag til samfunnet er å innrette seg etter de reguleringer som gjelder. Jeg antar at for eksempel trafikketaten i Oslo bruker ganske mye tid og ressurser på folk som vurderer i overkant mye sjøl. (”Skal bare levere noe”, ”Trodde ingen skulle ut her nå” osv.) Dersom du ikke er enige i de reguleringene samfunnet setter bør du kjempe for endringer på en annen måte. Denne posten ble en stor moralpreken, men jeg er nok ikke noen helgen sjøl. Men jeg klager i hvert fall ikke etter å ha blitt tatt heller.
|
|
|
|
|