Jeg ser ikke problemet med å ta de første turene for sesongen ned vettakollen. Selvom jeg har en utforsykkel mellom beina er det ikke selvfølgelig at man tar det helt ut. Det går alt annet enn fort nedover der. Hadde det vært anderledes om jeg syklet en stisykkel?
Jeg ser for meg at en utforsykkel med 200+mm vandring, samt rytter med helhjelm og full rustning både går fortere og ser vesentlig mer skremmende ut enn en stisykkel med litt mer normalt bekledd rytter.
en skal vel ikke begynne å forfekte at en ikke skal bruke helhjelm i Oslo og nå fordi det som i Trondhjem kan skremme gåënde da det pga hjelmen åpenbart bør gå fortere enn med vanlig hjelm? Det er bare idiotisk, selv om det er ned Carl Johan. Det går ann å sykle rolig og på tidspunkt det er få gående selv om man har hjelm og dh sykkel, og selv om det er mange gående betyr ikke det at man ved hensynsfull sykling ikke kan benytte det samme området. Nå har jeg aldri vært der det er snakk om, men normalt schmormalt. Jeg tipper mange stisyklister på sekstommere er like rask eller raskere enn mange utforsyklister på dh rigger, ihvertfall på flatere mer stiaktige løyper. Så får heller hva som er "normalt" å bruke eller ikke være en annen ting som egentlig er temmelig uinteressant.
Nå er det vel ikke bekledningen eller utstyret som gjør syklistene skumle og utrygge for turgåerene, men heller oppførselen som enkelte har?
Har selv syklet med både stisykkel og downhillsykkel fra Vettakollen i mange år og kun møtt hyggelige folk på veien.
Kanskje det er fordi jeg bremser helt ned, triller i god avstand og i rolig tempo forbi folk som går tur og hilser?
Skal ikke starte noen evig diskusjon i denne tråden her og si at den og den har skylden, men de som skremmer mest er vel de klassiske "grus racerene" som skal vinne birken osv osv og som på død og liv må sykle bånngass overalt uansett hvor mange turgåere som befinner seg på stien?
Så lenge man viser hensyn går det greit!
(legger med ett bilde for at det ikke skal skli helt ut her...)
(legger med ett bilde for at det ikke skal skli helt ut her...)
..::AXL::..
Ikke til deg, men jeg klarer ikke å dy meg. På dette forumet er det godt dokumentert med egenproduserte videoer der det ikke tas hensyn til gående. En må gjerne flytte den debatten et annet sted, men nå er det sånn at når man retter søkelyset i egne grupper blir det stille som i graven.
Supert at du tar hensyn, fortsett med det og bring budskapet videre.
Sånn så er tråden beriket med noget som hører til feelgood
Vil bringe tilbake det ministeren sier angående Kira og sykkelvoff... Tror du har gjort henne litt overivrig på bremser, for hun skulle studere bremsene noe fryktelig på sykkelen min når jeg traff hun og Cecilie ute i skogen i fjor høst.
Vil bringe tilbake det ministeren sier angående Kira og sykkelvoff... Tror du har gjort henne litt overivrig på bremser, for hun skulle studere bremsene noe fryktelig på sykkelen min når jeg traff hun og Cecilie ute i skogen i fjor høst.
Kira har nå blitt oppgradert til DH-doggie.. Kjørte en tur ned Grefsen, jeg tok chicken-linjene, Kira tok droppene.. fint med 4x20cm vandring