Vær snille i trafikken nå! xD
|
Re: Vær snille i trafikken nå! xD
[Re: Rockefoten]
07/05/2010 10:47
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Er det ulovlig for biler å kjøre forbi på høyre i norge? Jeg trodde det faktisk var lov (4 fils vei. Dette er selvfølgelig forkastelig.. Strengt forbudt, og det kan være direkte farlig, spesielt om bilen du kjører forbi er en lastebil med stor blindsone på høyre side.
|
|
|
[Re: Ola R.]
07/05/2010 11:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dem lager jeg luke for, de får flette inn tvert.
Er det ikke et artig spill! Vi prøver en gang til: Hvordan vet du at jeg ikke kjørte inn på Omkjøringsveien fra avkjøringen til Fossegrenda?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/05/2010 11:51
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Hvordan vet du at jeg ikke kjørte inn på Omkjøringsveien fra avkjøringen til Fossegrenda? Jeg vet det dersom du fletter deg inn med en gang, for da ser jeg hvor du kom fra, og jeg slipper deg inn. Men hvis jeg har kommet lengre fram så vet jeg selvsagt ikke det, og du blir behandlet på lik linje med snikerne.
|
|
|
[Re: Ola R.]
07/05/2010 12:01
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva hvis det kommer en som aldri har kjørt gjennom Trondheim før, og ikke har peiling på hvor den enkelte fil går videre?
|
|
|
[Re: Dan]
07/05/2010 12:03
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Ønsker du å kjøre fortere enn de gjør i høyre fil, legger du deg i venstre. Ønsker du å kjøre enda fortere, gir du gubben foran et blink. Det forteller ham at han skal pelle seg over i høyre felt. enkelt! Blinking er forbeholdt utrykningskjøretøy. Hvis du blinker på meg der jeg ligger på fartsgrensen i venstre felt og passerer bilene i høyre felt som ligger i 10 eller 20 under fartsgrensen, uten at du har en fødende kone i baksetet eller en unge som er blå i ansiktet så roper du ulv, ulv ved å blinke. Selvfølgelig flytter jeg meg hvis noen blinker, men det er fordi jeg MÅ forutsette at vedkommende faktisk har en livstruende situasjon med seg i bilen. Tenk på det før du blinker neste gang fordi du ikke kan vente på at jeg blir ferdig med min forbikjøring. For øvrig er motorveien ut til Gardermoen et irriterende sted å kjøre, siden høyre felt går i 90 og venstre i 110. Hvor skal en stakkar bli av som har lyst å kjøre i lovlige 100 km/h? Legg deg i 110 på meteret, da kjører du omtrent i 100. Venstrefeltet brukes til forbikjøring. Så fort en forbikjøring er ferdig, legger man seg tilbake i høyrefeltet. Det er også vanlig praksis og anbefalt at man gir et blink for å signalisere at man vil forbi. Spesielt hvis den foran ikke lenger kjører forbi og har "glemt" å legge seg tilbake i høyrefila.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
07/05/2010 12:09
|
Jonathannen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fint hvordan denne tråden har gått fra en liten morsom link til en diskusjon om kjørevett i høyre og venstrefelt:P
Dere vet at jeg hadde vært storlig fornøyd med en: Ja da vi skal kjøre så pent så Onkel P:)
|
|
|
[Re: -Jan]
07/05/2010 12:24
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Hva hvis det kommer en som aldri har kjørt gjennom Trondheim før, og ikke har peiling på hvor den enkelte fil går videre? Bønder i byen kan kjøre rundt Jonsvatnet via Klæbu og Malvikmarka 
|
|
|
[Re: ]
07/05/2010 13:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med denne definisjonen på flat betyr det at dersom rullebanen på Værnes var HELT flat ville alt vannet renne bortover og samle seg på midten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GardS]
07/05/2010 13:56
|
Dan
More than words
|
More than words
Legg deg i 110 på meteret, da kjører du omtrent i 100. Niks, med sommerdekkene er 100 på meteret 100 på GPSen. Med vinterdekkene må jeg legge på 2 km/h og kjører altså i 102 på meteret. Venstrefeltet brukes til forbikjøring. Så fort en forbikjøring er ferdig, legger man seg tilbake i høyrefeltet. Selvfølgelig, men når er forbikjøringen ferdig? Jeg vil si at den er ferdig da jeg har passert hele køen med biler som kjører i 90 km/h. Hvis jeg skal tvinge meg inn mellom to biler i denne køen for å slippe forbi en fortkjører som ikke er på vei til sykehuset så vil jeg lage trekkspilleffekter i køen. Folk som kjører over fartsgrensen lager utrolig mye mer krøll for oss andre enn det de selv er klar over i sin lille verden der de selv er tøffere og viktigere enn alle taperne som følger lover og regler.
|
|
|
[Re: GeirK]
07/05/2010 14:07
|
Dan
More than words
|
More than words
Kona synes jeg er frekk når jeg kjører helt frem i høyre felt og smetter inn i ei luke rett før skiltingen Hvis du klarer å smette inn så er det helt greit synes jeg. De som ikke synes det er greit burde se for seg en betongdeler mellom feltene, som ikke har en åpning før akkurat der du smetter inn. Da ville de få mindre å irritere seg over og klarer kanskje å holde hjertinfarktet fra seg i noen år lengre. MEN, hvis ikke du klarer å smette inn, fordi Ola R ikke slipper deg inn, eller fordi alle treige trøndere har fått et lite løft i læringskurven slik at de fletter perfekt, så blokkerer du for de som faktisk skal fortsette i høyre felt. Dette er tilfellet, bare omvendt med høyre og venstre, i Granfosstunnellen på Lysaker, hvor det er lang kø i høyre felt ut på E18 mot Drammen, mens det er tomt i venstre felt som går til Fornebu. Hvis folk hadde benyttet begge feltene og flettet så ville man ikke ha vunnet noe i forhold til å komme seg raskt ut på E18, men de som skal til Fornebu ville plutselig ha måttet stå i den samme køen helt unødvendig. De gangene jeg skal mot Fornebu og det står en sniker/uheldig turist i venstre felt og prøver å komme inn i høyre så henger jeg på hornet, og da retter jeg meg like mye til GeirK-en som sniker som til OlaR-en som nekter å slippe ham inn. Nei, det er ikke et artig spill. Det er trafikkavvikling. Voks opp.
|
|
|
[Re: Dan]
07/05/2010 20:29
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Til de som ligger i hurtigfila/venstre felt på motorvei hele tiden: det er faktisk påbudt å bruke høyre kjørefelt dersom det er ledig. Så ligger du konstant i Venstre bryter du trafikkreglene.
Det er forbudt å kjøre forbi på høyre side, men går trafikken raskere i det feltet er det ikke ulovelig å passere. Om du så bytter fil igjen er det en definisjon på om det var en ren forbikjøring eller to filskifter.
Den sabotøren som ligger akkurat i fartsgrensen ikke har lagt seg over i ledig fil som har brutt loven først(ikke bruke høyre fil dersom ledig).
Ganske morsomt å se nordmenn de første milene i Europa. Ligger i Venstre fil og har klar bane foran deg og biler bak. Da blir det LIV. Etter en time begynner ting å gå opp for nordmennene hvordan det fungerer!
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
[Re: silverwrx]
07/05/2010 20:50
|
donnerwetter
Avhengig
|
Avhengig
Sånn cirka hva Dan sa, pluss én..  @ silverwrx; Jupp, det kan nok være underholdende for Ola Nordmann, men når man kommer nedover Autobahn med dertil egnet kjøretøy og treffer norske biler med eller uten campingvogn... Å ligge bak og blinke med fjernlysene 1 kilometer bak er tross alt uverdig når man kjører AM V8 Vantage 
Sykler helst i godvær!
|
|
|
[Re: donnerwetter]
07/05/2010 21:27
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
appapp, vi liger i 100 i venstrefeltet (der det er grense på hundre da) på grunn av at de i høyrefeltet kjører i 90. Og de er det mange av. Så det er ikke tilrådelig å kjøre inn og ut mellom mennene med hatt. da synes nå jeg det er greit å ta en lang forbikjøring i venstrefeltet. Men ikke så mye større fart enn 100. For det Er MAX grense.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: silverwrx]
07/05/2010 22:21
|
Dan
More than words
|
More than words
Til de som ligger i hurtigfila/venstre felt på motorvei hele tiden: det er faktisk påbudt å bruke høyre kjørefelt dersom det er ledig. Så ligger du konstant i Venstre bryter du trafikkreglene. Siden du svarer på mitt innlegg så må jeg påpeke at jeg selvfølgelig ikke ligger i venstre fil lengre enn nødvendig. Jeg er i tillegg flink og blinker til høyre da jeg ligger mitt for den siste bilen jeg skal passere, slik at den som ligger bak vet at han kan begynne å dra på. Ganske morsomt å se nordmenn de første milene i Europa. Ja, da tenker du selvsagt på de første milene fra Puttgarden der det er tofelts og fartsglade nordmenn skal vise alle andre hvordan det skal gjøres og hiver seg ut i rare forbikjøringer og føkker opp køen? 
|
|
|
|
|