Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vær snille i trafikken nå! xD

Vær snille i trafikken nå! xD #935506 05/05/2010 10:24
Jonathannen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
900 kr Takk!

Kom litt overraskende på meg dette.
Ikke at jeg har vært uheldig, men kan se fordelen av å ta det litt roligere til/fra jobb. ICON_SMILE

Fant det spesielt overraskende regelen om å sykle in enveiskjørte gater, dette trodde jeg ikke var forbudt tidligere, noen input?

- Jonathan

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Jonathannen] #935511 05/05/2010 10:29
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sykling mot enveiskjøring har ikke vært tillatt. Det var et forslag om å tillate dette, men det ble aldri vedtatt.

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Arne_And] #935547 05/05/2010 11:06
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syklende i veibanen regnes som kjørende og må derfor følge veitrafikkloven. Et unntak for syklister er at de kan foreta forbikjøringer på høyre side i tillegg til venstre.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: MortenML] #935575 05/05/2010 11:51
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ulovlig for biler å kjøre forbi på høyre i norge? Jeg trodde det faktisk var lov (4 fils vei. Dette er selvfølgelig forkastelig..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Rockefoten] #935624 05/05/2010 12:44
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det som er forkastelig, om et slikt ord er riktig i denne sammenhengen, er at folk ikke har lært seg at man kjører fortere jo lenger til venstre man ligger.

Folk som ligger og koser seg i 80 venstrefila på motorveien gjør meg like irritert som trailersjåfører blir av syklister i veibanen.
Det samme er tilfelle med folk som spretter fra felt til felt i panikk for å ligge bak noen. Å kjøre forbi på høyre side i slike sammenhenger skaper bare farlige situasjoner.

Sykling mot enveiskjøring er forresten bare lov der det er skiltet og lagt opp eget sykkelfelt.

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Vanilla Ninja] #935646 05/05/2010 12:58
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
ord!

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Rockefoten] #936098 05/05/2010 21:38
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Heldigvis hadde ikke han som er avbildet "kondomdrakt".

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Vanilla Ninja] #936107 05/05/2010 21:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Vanilla Ninja
Sykling mot enveiskjøring er forresten bare lov der det er skiltet og lagt opp eget sykkelfelt.

I Kalvskinnsgata er det bare skilta. Ikke noe sykkelfelt der.

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: -Jan] #936114 05/05/2010 22:02
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du, med hipsterhengeren din og de fænsi Joker-klærne dine! Hva med å prøve å sykle litt i byen før du omtaler deg om det vi skikkelige folk driver med?

LJ
(som vet nesten alt)

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Vanilla Ninja] #936156 06/05/2010 05:20
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Vanilla Ninja
Det som er forkastelig, om et slikt ord er riktig i denne sammenhengen, er at folk ikke har lært seg at man kjører fortere jo lenger til venstre man ligger.

Folk som ligger og koser seg i 80 venstrefila på motorveien gjør meg like irritert som trailersjåfører blir av syklister i veibanen.
Det samme er tilfelle med folk som spretter fra felt til felt i panikk for å ligge bak noen. Å kjøre forbi på høyre side i slike sammenhenger skaper bare farlige situasjoner.

Ikke bare er det irriterende, men man kan faktisk også miste lappen på forbikjøring i høyrefelt.

Edit:
Ehh. Det jeg prøvde å si var at det er irriterende med søndagskjøring i venstrefelt, men at man også kan miste sertifikatet ved forbikjøring i høyrefelt hvis Onkel P ser deg.

Redigert av bornoekl; 06/05/2010 05:22.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: paalbn] #936187 06/05/2010 06:25
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Angående motorvei, venstrefil og søndagskjørere midt i uka..
Hva med de i venstrefeltet som kjører akkurat på fartsgrensen? Irriterer de også vettet av dere?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Knirkekne] #936208 06/05/2010 06:43
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Knirkekne
Hva med de i venstrefeltet som kjører akkurat på fartsgrensen? Irriterer de også vettet av dere?

Yepp! venstrefila er forbeholdt dem som kjører over fartsgrensen ;-) Neida, fartsgrensen har ingenting med dette å gjøre og må ikke blandes inn i valget om å kjøre i høyre eller venstre fil.

Ønsker du å kjøre fortere enn de gjør i høyre fil, legger du deg i venstre. Ønsker du å kjøre enda fortere, gir du gubben foran et blink. Det forteller ham at han skal pelle seg over i høyre felt. enkelt!

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GardS] #936231 06/05/2010 07:18
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GardS
Ønsker du å kjøre fortere enn de gjør i høyre fil, legger du deg i venstre. Ønsker du å kjøre enda fortere, gir du gubben foran et blink. Det forteller ham at han skal pelle seg over i høyre felt. enkelt!

Blinking er forbeholdt utrykningskjøretøy. Hvis du blinker på meg der jeg ligger på fartsgrensen i venstre felt og passerer bilene i høyre felt som ligger i 10 eller 20 under fartsgrensen, uten at du har en fødende kone i baksetet eller en unge som er blå i ansiktet så roper du ulv, ulv ved å blinke.

Selvfølgelig flytter jeg meg hvis noen blinker, men det er fordi jeg MÅ forutsette at vedkommende faktisk har en livstruende situasjon med seg i bilen. Tenk på det før du blinker neste gang fordi du ikke kan vente på at jeg blir ferdig med min forbikjøring.

For øvrig er motorveien ut til Gardermoen et irriterende sted å kjøre, siden høyre felt går i 90 og venstre i 110. Hvor skal en stakkar bli av som har lyst å kjøre i lovlige 100 km/h?

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Dan] #936441 06/05/2010 10:20
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Hvor skal en stakkar bli av som har lyst å kjøre i lovlige 100 km/h?

Da gjør du som meg. Kjører i 101, og driter en laaaang en i oslobermen som skal først frem uansett..
Ved å ikke hindre dem i å kjøre for fort, bidrar du til lovbrudd ;-)

Øyvind, har konebil med 100HK.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Jonathannen] #936768 06/05/2010 16:09
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Etter å ha lest artikkelen sitter jeg å lurer på foreskjellen i konsekvens av 1. Sykle på rødt lys - 900 kroner i bot og 2. Sykle mot enveiskjørt gate - anmeldelse.

Jeg risikerer altså bare bot i 1. og ikke i 2.
Jeg risikerer kun anmeldelse i 2. ikke i 1.
Er det ikke bot i begge tilfeller?
Har dette no konsekvenser for rullebladet/vandel?

Hans Petter..

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Knirkekne] #937148 07/05/2010 05:20
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne

Jeg mener at skal man frekventere motorveier med gjevne mellomrom trenger man å ta hensyn til andre og dette gjenspeilet også i min oppførsel i trafikken.
Selv kjører jeg ca 160 km hver dag på en slik vei og har nok lagt til meg noen vaner. Venstrefelten for meg har nødvendigvis ikke noe med fartsgrensen å gjøre, bortsett at det selvfølgelig er noen regler som man må forholde seg til. Min oppførsel i venstrefeltet er som regel at kommer det en bil bak i høyere fart en meg, dette er jo rimelig lett å se da man selvfølelig bruker speilene.
Det er forøvrig utrolig mange som tror disse kun er til å sjekke frisyren osv i, da jeg opplever veldig mange ganger at utrykningskjøretøy står og "stamper" i venstrefeltet pga at folk ikke følger med bakover. Dette er også gjerne de som konsekvent ikke bruker høyrefeltet (påstand). Så tilbake til min oppførsel i venstrefeltet, da legger jeg meg inn i høyrefelt. Hvorfor bilen bak kjører i høyere fart enn meg og gjerne bryter fartsgrensen er likegyldig. Jeg legger meg inn rett og slett for at han skal komme forbi. Han/hun blir glad og jeg tapte kanskje et sekund på dette, som ikke betyr noe som helst for meg.
Det mest tåpelige jeg ser er innover på E 18 til Oslo hver morgen. Venstrefeltet er fullt av biler og farten er redusert til 60-80 km/t, mens høyrefeltet er tomt. Da ligger jeg glad og fornøyd i høyrefeltet og kjører i 100 km/t med fare for å bli tatt av politiet med inndragning av førekortet pga forbikjøring i høyrefelt. Min påstand er da at jeg ikke kjører forbi noen, da jeg ikke har gjort noe feltskifte for å komme forbi…?

Så for å svare på spørsmålet ditt Knirkekne. Nei de irriterer ikke, men er høyrefeltet tomt? Hvis ja, så stiller jeg meg undrende til hvorfor du ligger i venstre. Hvis nei, så setter jeg på litt klassisk musikk og roer den helt ned fiolin

Redigert av bornoekl; 07/05/2010 07:52.

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Dan] #937231 07/05/2010 07:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Blinking er forbeholdt utrykningskjøretøy. Hvis du blinker på meg der jeg ligger på fartsgrensen i venstre felt og passerer bilene i høyre felt som ligger i 10 eller 20 under fartsgrensen, uten at du har en fødende kone i baksetet eller en unge som er blå i ansiktet så roper du ulv, ulv ved å blinke.

Jeg finner ikke sitatet, men tidligere UP-sjef Leif N Olsen oppfordret i en uttalelse bilister til å bruke lys- og lydhorn for å gjøre medtrafikkanter oppmerksom på at de kjører i feil felt, fremfor å bryte loven og kjøre forbi til høyre.

Kona hater den henvisningen når jeg tar igjen trege urinnvånere som liggger i 60km/t i venstre felt på Omkjøringsveien rundt Norges tettest befolkede bygd(TM). Hun må fint finne seg i at jeg velger konfrontasjon fremfor lovbrudd.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937250 07/05/2010 08:04
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke noe sitat her, men belyser vel problematikken noe.

http://www.dinside.no/313386/nesten-alle-kjorer-feil-paa-motorvei

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: paalbn] #937268 07/05/2010 08:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg fant den, jeg også, men ikke den med oppfordring til tuting eller blinking. Mens vi er inne på Omkjøringsveien. De to feltene nord-vestover deler seg i to. Venstre felt går ut på E6 mot Oslo, det høyre mot Sluppen. Skiltingen er satt SVÆRT nær delingen for at man ikke skal velge felt før man må.

Men hva gjør dumme trøndere? Joda, de stiller seg i kø i venstrefeltet en kilometer før veien deler seg og lar høyrefeltet være nesten tomt i stedet for å utnytte de to feltene så langt som mulig. Kona synes jeg er frekk når jeg kjører helt frem i høyre felt og smetter inn i ei luke rett før skiltingen, men dette er helt i tråd med hva Vegvesnet har prøvd å fortelle treige trøndere i avisen gjentatte ganger mens lærekurven er like flat som rullebanen på Værnes.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937285 07/05/2010 08:33
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvordan kjører dere etter at dere passerer bensinstasjoen på Sandmoen inn mot byen (E6)? Egentlig skal man vel legge seg i høyre fila som kommer der, eller er det greit å fortsette å ligge i venstre siden det uansett er så kort stykke før fletting? Det er jo det siste "alle" gjør ...

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: -Jan] #937288 07/05/2010 08:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg holder meg i venstre fil og har like vondt som om jeg skulle stave ord feil med vilje, men som du sier - det er en kort strekning. Legger meg dog til høyre hvis jeg tror at bilisten bak gjerne vil forbi.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937289 07/05/2010 08:39
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
lærekurven er like flat som rullebanen på Værnes.

Jordas overflate krummer seg ca 8 tommer pr mile, grovt omregnet til 20 cm pr 1.6 kilometer.
Rullebanen på Værnes er 2600 meter, og jorda krummer seg da ca 32,5 cm.

....altså er ikke læringskurven HELT flat devilsmile

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937290 07/05/2010 08:39
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Men hva gjør dumme trøndere? Joda, de stiller seg i kø i venstrefeltet en kilometer før veien deler seg og lar høyrefeltet være nesten tomt i stedet for å utnytte de to feltene så langt som mulig.
Problemet her ligger vel i at når det bare er noen få som gjør det, blir det oppfattet som sniking (litt som at bakerste mann på Kiwi spretter først fram når ny kasse blir åpnet).
Jeg kan forøvrig skuffe deg med at køen i venstrefeltet er stor her på Østlandet også, GeirK ICON_WINK

Så litt om forbikjøring i høyre felt: Hvis man ikke umiddelbart legger seg ut i venstre felt igjen etter å ha passert bilen, regnes det ikke som forbikjøring. Hvor langt man må kjøre før man kan legge seg ut, er vel kanskje en definisjon som UP tar der og da...

Redigert av Tgabriel; 07/05/2010 08:41. Rediger grunn: Quoting må med
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: -Jan] #937293 07/05/2010 08:44
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Skal over i høyre, ja. Men ikke hvis det er trafikk inn på akselrasjonsfeltet for de som kommer fra Sandmoen. Men som du sier, kun en blå Yaris som praktiserer dette konsekvent. ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937301 07/05/2010 08:53
Loki Offline
Besatt
Besatt

Kona synes jeg er frekk når jeg kjører helt frem i høyre felt og smetter inn i ei luke rett før skiltingen,
Stille nå... Jeg har kone som kan kjøre bil (jeg leser aviser og spiser is) og som bruker det samme trikset. Har spart oss et lite liv.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937372 07/05/2010 10:08
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Mens vi er inne på Omkjøringsveien. De to feltene nord-vestover deler seg i to. Venstre felt går ut på E6 mot Oslo, det høyre mot Sluppen. Skiltingen er satt SVÆRT nær delingen for at man ikke skal velge felt før man må.

Men hva gjør dumme trøndere? Joda, de stiller seg i kø i venstrefeltet en kilometer før veien deler seg og lar høyrefeltet være nesten tomt i stedet for å utnytte de to feltene så langt som mulig. Kona synes jeg er frekk når jeg kjører helt frem i høyre felt og smetter inn i ei luke rett før skiltingen, men dette er helt i tråd med hva Vegvesnet har prøvd å fortelle treige trøndere i avisen gjentatte ganger mens lærekurven er like flat som rullebanen på Værnes.

Dersom det er fletting fra to til ett felt, så er jeg 100% enig med deg. De to køene som skal flette, bør fordele seg jevnt - det er kanskje det du mener med å utnytte de to feltene så langt som mulig?

Men i dette krysset så går jo høyrefila ned til Sluppen, og hva vil skje dersom trafikken som skal ut på E6 fordeler seg 50-50? Jo, det blir en unødig kø for de som skal ned til Sluppen.

For å ta den videre: Hva med de som faktisk skal til Sluppen? Skal de også være med på denne "feltutnyttelsen", og fordele seg slik at begge feltene utnyttes? Da får vi altså, der skiltingen står, mange biler som skal skifte fil til venstre, og ikke fullt så mange som skal skifte til høyre. Kaos med andre ord. Så akkurat i dette krysset mener jeg at de (vi) som skal ut på E6 faktisk bør legge oss i venstre fil der køa starter.

(Men hvorfor gidder jeg diskutere bil på et sykkelforum... ICON_SMILE )

Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Ola R.] #937377 07/05/2010 10:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det du sier høres fornuftig ut, men Statens Vegvesen sier at hensikten er at man skal utnytte kapasiteten til veien så langt som mulig. Det er grunnen til at skiltene står der de står, i motsetning til E6 fra øst, der Oslo/Sentrum er skiltet i hvert sitt felt før Grilstadtunellen.

De som skal til Sluppen treffer på kø uansett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937386 07/05/2010 10:22
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Det du sier høres fornuftig ut, men Statens Vegvesen sier at

Blabla. Jeg slipper deg iallefall ikke inn. Da heller risikere en kjedekollisjon.

De som skal til Sluppen treffer på kø uansett.

Ikke nå lengre, etter hva jeg har hør, pga de nye bommene. Men hva vet jeg, jeg slipper heldigvis å kjøre der i rushen nå ICON_SMILE
Les: Sykler til jobb, alternativt bil gjennom sentrum (akkurat som om det er noe bedre. Not).

Edit:
Kom akkurat til å tenke på noe jeg har tenkt på før - gleder meg til når dagens ungdomsgenerasjon blir voksen, får seg jobb i radio og skal rapportere om kjedekollisjon i Moholtlia!

Redigert av Ola R.; 07/05/2010 10:24.
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: Ola R.] #937391 07/05/2010 10:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Ola R.
Jeg slipper deg iallefall ikke inn.

Hvordan vet du at jeg ikke kjørte inn på Omkjøringsveien fra avkjøringa til Fossegrenda?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vær snille i trafikken nå! xD [Re: GeirK] #937397 07/05/2010 10:34
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Dem lager jeg luke for, de får flette inn tvert.

Er det ikke et artig spill!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå