Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Levetid på klatretau

Levetid på klatretau #910982 01/04/2010 16:19
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Hvor lang levetid har et klatretau?

Har et som er lite brukt, men er det ikke noe med at det bør byttes uansett etter en stund?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Levetid på klatretau [Re: tommygutt] #911015 01/04/2010 17:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Der er det nok delte meninger, men tauet 'eldes' vel primært av bruk (fall, slitasje) og sol (UV). selv om det er syntetisk så er det nok heller ikke en fordel med 'dårlig' oppbevaring (vått, uventilert). Jeg antar at du kjenner historikken til tauet (ellers ville jeg i hvertfall ikke brukt det ute), antall fall, type bruk (topp, leding) og er best kvalifisert til å bedømme slitasjen pga. bruk.
Har du store planer ute ville jeg kanskje kjøpt nytt, skal tauet brukes som topptau burde det etter min mening være trygt hvis det har blitt tatt vare på.

Hvor gammelt er tauet? Er det veldig gammelt er det nok lurt å bytte uansett. Vi snakker tross alt sikkerhet.

Redigert av Tange; 01/04/2010 17:15.
Re: Levetid på klatretau [Re: Tange] #911053 01/04/2010 18:11
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sjekk fargen på tauet under endetapen. Hvis fargen stemmer overens med resten av tauet har ikke lagring gjort noe med styrken.
Hvis resten av tauet har blitt bleket kaster du det.

LJ

Re: Levetid på klatretau [Re: Vanilla Ninja] #911309 02/04/2010 11:11
O
oslogutt Offline
Entusiast
Entusiast
O
Klatretauet holder mye lengre enn følelsen din tilsier. Ved test av 20 år gamle ubrukte klatretau har det vært umulig å ryke dem ved klatring. Det må fortsatt helt ekstreme hendelser til for å kappe tauet. Dette gjelder for tau som er fri for skader.

Det de fleste gjør er å knytte levetid til en slags sum av alder og bruk. F.eks. tau som er ubrukt og er over 7 år => kasseres. Tau som er lite brukt kasseres etter 5 år, osv. Det er også mulig å forlenge brukstiden/levetiden ved kun å bruke tauet til topptauing, da dette gir mye lavere belastning.

Men dersom du får en dårlig følelse for tauet, vil du nok kassere det uansett.

Re: Levetid på klatretau [Re: oslogutt] #911314 02/04/2010 11:31
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Tauet mitt er 5 år gammelt, brukt mest inne og noe ute i finvær på topptau. Har nå ligget tørt lagret i 3 år.

Re: Levetid på klatretau [Re: tommygutt] #911322 02/04/2010 11:49
EpicRide Offline
Avhengig
Avhengig
Hva skal du med tau egentlig, Tommygutt? Gjør heller som Dan Osman ICON_WINK

HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Levetid på klatretau [Re: EpicRide] #911332 02/04/2010 12:03
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Føler ikke at jeg er heeeeelt der enda gitt ICON_SMILE

Re: Levetid på klatretau [Re: tommygutt] #911333 02/04/2010 12:09
EpicRide Offline
Avhengig
Avhengig
Godt å høre igrunn. Glemte å legge til at Dan Osman (R.I.P) omkom i en klatreulykke...

Redigert av EpicRide; 02/04/2010 12:17. Rediger grunn: Video...

HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Levetid på klatretau [Re: oslogutt] #911345 02/04/2010 12:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Dan Osman omkom 98 når han hoppade med tau fra leaning tower i Yosemite. Tror han hoppade fra et nytt sted og kom på fel side om et annet tau eller noe sånt. Två tau kom i alle fall i kontakt med varandra og et gikk av av friksjionen.

Sitat: oslogutt
Klatretauet holder mye lengre enn følelsen din tilsier. Ved test av 20 år gamle ubrukte klatretau har det vært umulig å ryke dem ved klatring. Det må fortsatt helt ekstreme hendelser til for å kappe tauet. Dette gjelder for tau som er fri for skader.

Har inga problem med at tro på detta men synes endå det missar huvud poenget med at kassera et tau då det også er elastisiten som blir semre i et gammalt tau. Et fall med et gammalt tau kan
belaste sikringarna og personen mer en et nytt tau.

Jeg skulle inte ha noe problem at bruke et fint gammalt tau til topptauing men skulle ikke bruke samme tau på led.

Re: Levetid på klatretau [Re: EpicRide] #911346 02/04/2010 12:27
O
oslogutt Offline
Entusiast
Entusiast
O
Dan Osman døde i et slags hopp ala strikkhopping men med flere klatretau i bruk. Du kan se opplegget her: http://www.youtube.com/watch?v=TlIo6_Gk0...=1&index=20

Re: Levetid på klatretau [Re: oslogutt] #911355 02/04/2010 12:49
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: oslogutt
Dan Osman døde i et slags hopp ala strikkhopping men med flere klatretau i bruk. Du kan se opplegget her: http://www.youtube.com/watch?v=TlIo6_Gk0...=1&index=20

Ja! Eller i linken til EpicRide over her...

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Levetid på klatretau [Re: DagRS] #911361 02/04/2010 13:01
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Tja. Jeg har nå vært med på at klatretau ryker. Vel og merke ved ugrei belastning (faktisk kappa av "tanna" i karabiner som åpnet seg i fallet). Men jeg har også vært med på at tre voksne mannfolk har hoppa 20 meter fritt fall fra bro i Spania. Tauet holdt det, men ikke mye elastikk igjen. Og vi hadde selvfølgelig backup med et nytt tau.
Jeg synes i utgangspunktet følgende regel er grei å følge: Er man i tvil, så er man egentlig ikke i tvil. Da skal tauet byttes.
De fleste gamlinger skipper tauet helt og satser på buldring.

Re: Levetid på klatretau [Re: HM1100] #911372 02/04/2010 13:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: HM1100

Jeg synes i utgangspunktet følgende regel er grei å følge: Er man i tvil, så er man egentlig ikke i tvil. Da skal tauet byttes.

Fungerar kanskje før de som har endel peiling men synes det er en ganska verdiløs regel før de som ikke har så mye peiling.

Kunskapen bør vare viktigare en irrationel synsing.

Kan førøvrigt ta opp at en annen kjend klatrer Tod Skinner omkom vid firning på samme sted som Dan Osman omkom før. Sikringsloppen på selen gikk sønder vid firning og orsaken til detta var at den var veldig sliten.

Re: Levetid på klatretau [Re: fredriks] #911376 02/04/2010 13:28
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
I sammen slengen, klatreseler, hvilke regler gjelder for levetid der?

Re: Levetid på klatretau [Re: fredriks] #911391 02/04/2010 13:55
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: fredriks

Fungerar kanskje før de som har endel peiling men synes det er en ganska verdiløs regel før de som ikke har så mye peiling.

Hvafornoe? Kunnskap? Synsing? Hvis man har så lite kunnskap om tau at man ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på en rimlig fornuftig måte, så bør man pronto gjøre noe med det. Klatring er ikke en aktivitet på linje med SATS, noe enkelte kanskje innbiller seg. Sikkerhet skal komme i første rekke, og er man i tvil om kvaliteten på tau eller slynger, så skal de skiftes. Seler, slynger etc har i utgangspunktet samme levetid som tau.

Re: Levetid på klatretau [Re: HM1100] #911397 02/04/2010 14:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Hvafornoe? Kunnskap? Synsing? Hvis man har så lite kunnskap om tau at man ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på en rimlig fornuftig måte, så bør man pronto gjøre noe med det.

Ja, man bør skaffa sig den kunskapen.

Quote:

Klatring er ikke en aktivitet på linje med SATS, noe enkelte kanskje innbiller seg.

Vad er detta med noe jeg har sagt?

Quote:

Sikkerhet skal komme i første rekke, og er man i tvil om kvaliteten på tau eller slynger, så skal de skiftes. Seler, slynger etc har i utgangspunktet samme levetid som tau.

Detta er sjelvklart ikke samme sak som det første du skrev i denna posten.

Min poeng er så enkel som at man ska basera sina val på relevant kunskap og inte synsing som kan vare irrationel.

Två eksempel:
Mig sjelv, en erfaren klatrare, som har lest en del bør antagligen skifte utstyr om jeg er i tvil om de er sikra. Jeg har den kunskapen som krevs før at någorlunda veta vad som er lurt eller ikke.

Nybebynner som efter 5 gånger inomhus ser at tauet begynner blir lite luddigt og blir usikker på om tauet fremdeles er greit at bruke bør efter min mening ikke gå og kjøpe et nytt tau utan istellet skaffe sig relevant kunskap om når man faktiskt bør skifte et tau.

Re: Levetid på klatretau [Re: fredriks] #911420 02/04/2010 14:56
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Dette er jo ikke noe å krangle om. Men det er en svært grå og kjedelig langfredag for meg, så hvorfor ikke ICON_WINK
Tror ikke du var helt med på det første jeg skrev. Hvis man i det hele tatt er i tvil om kvaliteten på et element i en sikkerhetskjede, så er avgjørelsen allerede tatt. Bytt det ut. Et klatretau har en levetid på ca en sesong hvis det blir mye brukt, og hvis det blir ledet på det. MEN, et seriøst ledefall, en rapell over en skarp kant etc kan være nok til at tauet bør pensjoneres etter første gangs bruk. Man bør raskt venne seg til å sjekke tauet. Gå over strømpa og se etter skader, kjenn over hele tauet. Noen ganger kan man faktisk kjenne brudd på en eller flere kordeller. Er enig i at eldre og lite brukte tau er OK til topptauing og innendørs trening, men det er ubehagelig og uegnet til å lede på ute.
Et annet viktig poeng er elastikken som nevnt over. Faren er ikke nødvendigvis at tauet skal ryke, men belastningene på kiler/bolter under fall med et nesten statisk tau kan fort være nok til at sikringene ryker.

Re: Levetid på klatretau [Re: HM1100] #911427 02/04/2010 15:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Dette er jo ikke noe å krangle om. Men det er en svært grå og kjedelig langfredag for meg, så hvorfor ikke ICON_WINK
Tror ikke du var helt med på det første jeg skrev. Hvis man i det hele tatt er i tvil om kvaliteten på et element i en sikkerhetskjede, så er avgjørelsen allerede tatt. Bytt det ut.

Og dette er fremdeles det jeg ikke er enig i.

Tommygutt virker vare i tvil på kvaliteten på sitt tau og sele og valde at starte denna tråden før at få information om hur kvaliteten verkligen er. Tycker Tommygutt gjorde rett i det då han antagligen lær sig noe nytt og kan gjøre en bettre bedømning av kvaliteten på sitt tau og sele.

Hvis han følger det du skriver så skulle han bare kaste sitt tau og sele av den enkla anledningen av at han ikke visste vad normal praksis er.

Re: Levetid på klatretau [Re: tommygutt] #911432 02/04/2010 15:34
Anders Offline
Besatt
Besatt
Søkte litt rundt på internetten min her, og fant følgende innlegg i en gammel diskusjonstråd på etellerannet klatreforum:
Quote:
Mammut gives retirement guidelines for harnesses (and ropes). I've heard people ridicule these as a ploy to sell more gear or an attempt to avoid litigation by proposing absurd standards, but perhaps some of us might now take these recommendations a bit more seriously.

Never used: 10 years max
Rarely used (2 X per year): 7 years max
Occasionally used: (1 X per month): 5 years max
Regularly used (several X per month): 3 years max
Frequently used (each week): 1 year max
Constantly used (almost daily): less than 1 year max

According to these standards, your basic weekend warrior who goes to the gym once or twice a week should be thinking about a new harness every year, and three years looks like an outer limit for anyone with at least a moderate level of involvement.

Anders
Re: Levetid på klatretau [Re: Anders] #911461 02/04/2010 16:36
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Nettopp. Jeg hadde kjøpt nytt tau var jeg trådstarter. Nå skal jeg innrømme at jeg har gått i bakken for noen år siden pga sikringssvikt. Ikke å anbefale.

Re: Levetid på klatretau [Re: tommygutt] #1451708 28/07/2012 22:54
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg tar gjerne det gamle tauet ditt om du bare skal kaste det. Jeg hadde også lett ledet på det hvis det har blitt oppbevart tørt og mørkt.

Re: Levetid på klatretau [Re: tommygutt] #1451709 28/07/2012 22:56
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Anbefaling fra BEAL:

Levetid = varighet lagring før første gangs bruk + varighet bruk.
Levetiden avhenger av bruksfrekvensen.
Mekanisk trykk, gnisninger, UV-stråler og fuktighet vil gradvis svekke tauets egenskaper.
Merk at ved bruk vil tauet miste inntil 10 % av lengden.
Under lagring: ved gode lagringsforhold kan produktet lagres i 5 år før første gangs bruk, uten at dette påvirker senere brukslevetid.
Brukslevetid:
Brukslevetid: Potensiell levetid i bruk er 10 år.
NB: Dette er kun potensiell levetid. Et tau kan bli ødelagt ved første gangs bruk. Kontrollene vil avgjøre om produktet må kasseres tidligere. Mellom hver bruk må tauet lagres på en tilfredsstillende måte. Brukstiden må ikke overstige 10 år. Levetiden (lagring før bruk + brukstid) er begrenset til 15 år.
Tauet må kasseres tidligere:
- hvis det har vćrt utsatt for et kraftig fall med faktor nćrmere 2.
- dersom inspeksjon avdekker mulige skader på kjernen.
- dersom taustrømpen er svćrt slitt.
- dersom tauet har vćrt i kontakt med farlige kjemiske produkter.
- dersom det er tvil om tauet er sikkert.

Re: Levetid på klatretau [Re: HM1100] #1451710 28/07/2012 22:57
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Nettopp. Jeg hadde kjøpt nytt tau var jeg trådstarter. Nå skal jeg innrømme at jeg har gått i bakken for noen år siden pga sikringssvikt. Ikke å anbefale.
Hadde det noe med tauet å gjøre at du gikk i bakken?

Re: Levetid på klatretau [Re: tommygutt] #1451711 28/07/2012 22:58
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg har rotet fram en fryktelig gammel tråd?!

Re: Levetid på klatretau [Re: engekri] #2671922 08/07/2021 09:50
L
lurker Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: engekri
Jeg har rotet fram en fryktelig gammel tråd?!

Nei, det er det jeg som har. Og mitt tau er like gammelt som denne tråden.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå