Ole, ren tullesykkel! Gi den til meg... Mens du er i gang med å rive av klistremerker så kan jo ventilhettene få lov til å sveve nederst i søppelbøtten! Har ikke brukt hetter siden nittenhundre-og-pil&bue!
Gi en snarlig oppdatering på Swiss-demperen. Vet det er mange som lurer
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Skal også bruke 954g-hjulene mine (som kanskje blir 950g hvis jeg tar av alle Innolite-merkene?)
Makalaust flott sykkel, ikke dårlig å få til noe sånt for 5000,-. Men med dette vektfokuset her, ville ikke den ramma vært vesentlig lettere uten all den rødmalinga? Og hva med et forhjul bygget på dette navet med en 1160 grams (pluss styrerør) Lefty Speed Carbon SL 110mm? Lettere nav, lettere "hurtigkobling", lettere gaffel og et generelt MYE lykkeligere liv? Dog mulig du må tøye 5000,-kronersbudsjettet litt, men Lefty er vel ikke særlig dyrere enn DT, og resultatet hadde jo blitt enda småfrekkere.
sv
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: svegar]
#89818309/03/201009:51
Skal også bruke 954g-hjulene mine (som kanskje blir 950g hvis jeg tar av alle Innolite-merkene?)
Makalaust flott sykkel, ikke dårlig å få til noe sånt for 5000,-. Men med dette vektfokuset her, ville ikke den ramma vært vesentlig lettere uten all den rødmalinga? Og hva med et forhjul bygget på dette navet med en 1160 grams (pluss styrerør) Lefty Speed Carbon SL 110mm? Lettere nav, lettere "hurtigkobling", lettere gaffel og et generelt MYE lykkeligere liv? Dog mulig du må tøye 5000,-kronersbudsjettet litt, men Lefty er vel ikke særlig dyrere enn DT, og resultatet hadde jo blitt enda småfrekkere.
sv
Man får mye for moro 5000 gulldubloner.
Jeg sliter av lakken sakte men sikkert, så den veier ikke mye mer enn en Works nå.
Jeg har ikke bestemt meg ang gaffel, det spørs jo veldig på om jeg får en Lefty til å passe, og om de har blitt noe bra, den jeg kjente på for et par år siden hadde fjærrate ala Mag21 fra 1994, og hadde så mye motstand pga fettet som alle de brede nålelegerne måtte presse seg igjennom at gaffelen hovedsaklig reagerte på langsomme bevegelser og ikke skarpe slag fra røtter i stor fart. Hvis det fremdeles er slik, kan gaffelen være så stiv den vil, da kan jeg liksågodt sette på en helstiv gaffel.
Ole.
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: Ole]
#89819109/03/201009:58
Tror det, er utrolig stor forskjell på hardtail og fulldemper der. Det har jeg erfart på godt og vondt i det siste, da jeg har hatt samme sete-/setepinneoppsett på en Scale og en Spark det siste året.
@Ole: Flott doning, ja. Kanskje litt rart, men også for meg peker slangene seg ut som det mest spennende; det jeg vil høre mer om framover. Har du fått prøvd noe særlig? Lovende greier? Pris og tilgjengelighet?
Thomas
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: ThB]
#89825909/03/201011:48
Når jeg ser sånne sykler skulle jeg ønske jeg hadde kondis, 7kg mindre på kroppen og viljen til å gampe rundt for treningens del(Og selvfølgelig 5000 kroner til overs).
Når man presenterer en sykkel hvor ingenting er overlatt til tilfeldighetene, men får tyn for at ventilhettene sitter på, snakker vi runkepelling på høytalerkabelicarbontilhundretusenvisavkronernivå! Jeg digger det!
Sjekk sida til Ole, dere: dogstar.no (Gidder ikke lage link.)
Ettersom jeg allerede har fått bestilt så kan jeg anbefale til dere;) Trur ikke han har så mange for øyeblikket.
Det verste er at jeg kan se for meg at utforfolket kan gå bananas her. Lett, god beskyttelse mot snakebite og ikke rapeproblematikken med slangeløst. Jeg vil ha!
Lette deler gir lett sykkel, selv om ramma ikke er av det letteste. Her har folket mulighet til og se hvordan de kan gjøre sykkeln lettest på valg av deler. Bør nok være verdens letteste Spider Fro! Lefty på denne, da er den rundt 8kg eller under.
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: Ole]
#89842409/03/201016:33
Jeg har ikke bestemt meg ang gaffel, det spørs jo veldig på om jeg får en Lefty til å passe, og om de har blitt noe bra, den jeg kjente på for et par år siden hadde fjærrate ala Mag21 fra 1994, og hadde så mye motstand pga fettet som alle de brede nålelegerne måtte presse seg igjennom at gaffelen hovedsaklig reagerte på langsomme bevegelser og ikke skarpe slag fra røtter i stor fart. Hvis det fremdeles er slik, kan gaffelen være så stiv den vil, da kan jeg liksågodt sette på en helstiv gaffel.
Kan noen gi meg et lite kræsjkurs i fjærrate, samt forklare hvorfor lufta i en gaffel gir en annen fjærrate enn lufta i en annen gaffel? Jeg kan PV=nRT og det derre, hvis det skulle være relevant.
sv
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: svegar]
#89843209/03/201017:03
Ideelt så skal det bare vekten av en sommerfugl til for å presse sammen gaffelen bittelitt helt i starten, og så skal det være et lineært forhold mellom videre økning av kraft og lengden gaffelen komprimeres. Det får man ved å bruke en stålfjær, men er helt umulig med luft. Via diverse sekundære luftkammer, flytende stempler, små stålfjærer og annet fiksfakseri kan man komme ganske nær, men ikke helt.
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: Ole]
#89844009/03/201017:25
Jeg har brukt dagen på å tafse og skru på de nye twinshot gaflene fra DT ( i dette tilfellet XRC100). Den ser (innvendig og utvendig) meget forseggjort og lekker ut og føles utrolig bra ut, riktignok har jeg ikke testet den i skogen, men makan til plush og fin gaffel. Må faktisk opp til Bos´en min for å finne lignende plushnes:-) Jeg sikler på en slik en på xc sykkelen til sommeren. De starter produksjon i starten av april.
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: aug11x]
#89845009/03/201017:42
XCR 100 Race World Cup edition er den gamle med Pace-innmat som dykket i bunnen for et godt ord. XRC 100 og XRC 100 Race er de nye, med negativfjær av luft samt oljedemper hvor du kan justere low speed comp og retur. Samme fjær og demper finnes i XMM-modellene også, og det er disse som er en god del rimeligere (men på ingen måte billiggafler). Den nye innmaten betyr forsåvidt ikke automatisk at DT-gaflene nå har blitt bra, DT har tidligere hatt enn veldig andeledes (det er den pene måten å si det på) tilnærming til oljedemping, hvor de har basert seg på orrifice damping, ala det som ble brukt på motorsykler på 50-tallet. De andre produsentene har drevet med skikkelige shim stack-oljedempere i 15-30 år nå, og har således et bittelite forsprang.
Men Joachim, har dere fått inn en XMM? Hit me'n!!
Ole.
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: Ole]
#89849809/03/201019:37
Da har min ritt sykkel kommet og den er på vei til mål. Riktig nok en del som står igjen.
Det er i utgangspunktet en ganske standard Spark RC 2010. Slik den står nå veier den 9,250 klar for race. Men det er diverse som blir byttet ut: -XC LP Pariser hjul blir byttet mot Colibri som er 150 gram lettere. -look Quartz blir byttet til Look quertz av en bedre modell. -Scott holker mot styreteip eller ESI holker -Ritchey sete på 200 gram blir byttet mot et på 80-130 gram -Alle vaier strømper til I-link -vaiere blir byttet til Power Cordz -Ritchey Stubby håper jeg å få byttet mot en Tune. -Hurtigkoblinger blir byttet til noe ganske mye lettere.
Tipper ritt klar sykkel kommer race klar med skikkelige dekk 8,65-8,8 kg
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Re: Vis oss din 2010 rittsykkel !
[Re: olechr]
#89853009/03/201020:11