Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 14 av 23 1 2 12 13 14 15 16 22 23

Hund i skiløypa

Re: Hund i skiløypa [Re: progres] #884694 07/02/2010 21:22
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: progres

Problemet er snarere at det sannsynligvis er for få anmeldelser av skjødesløse hundeeiere. De skulle vært buret inn

Jeg oppfordrer også til anmeldelse av brudd på hundeloven. Den håndheves i altfor liten grad, kanskje fordi brudd sjelden eller aldri blir anmeldt.

Re: Hund i skiløypa [Re: progres] #884701 07/02/2010 21:33
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: progres
Psykologisering om flokkledelse, om hvilken overlast min hund måtte lide ved å se på at jeg strammet opp en trøbbelhund på hennes vegne - vel , du kan sikkert utpensle mer om det. Men det er ikke for meg.

Din hund var sikkert bare fornøyd, og nå littegrann mer modig sammen med deg, siden den ble beskyttet av deg og du "jaget bort" den andre flokken. Jeg er ingen hundepsykolog, men jeg synes det er greit når man skal oppdra en hund, å prøve å tenke gjennom hvilken lærdom hunden faktisk tar av oppdragelsen.

Quote:
Hvis en hund lager kvalm og trøbbel eller oppleves som truende så skal det tas affære, enten det nå betyr kopling av hunden eller fysisk inngripen.

Ja?

Quote:
Problemet er snarere at det sannsynligvis er for få anmeldelser av skjødesløse hundeeiere. De skulle vært buret inn

Litt voldsomt, men i prinsippet er jeg ikke uenig.

Re: Hund i skiløypa [Re: Stein] #891990 24/02/2010 19:15
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eg vart tipsa om ein knallgod dokumentar om bikkjer og menneskjer.
BBC - The Secret Life of the Dog
http://www.youtube.com/watch?v=cgL3uQvLNEs (Del 1. Resten ligg på menyen til høgre..)

Eg har berre sett litt av den (ser på den no), men det dei tar opp er utrulig interessant... Det går blant anna på korleis bikkjene les ansikta våre (dei skil blant anna på høgre og venstre ansiktshalvdel) og anna kroppsspråk og lydspråk (me forstår kva bjeffinga tyder, og hundar kva me seier).

Eg anbefaler den for folk som likar bikkje, folk som ikkje likar bikkjer, og folk som likar gode dokumentarer.. ICON_LAUGH

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Hund i skiløypa [Re: NjalVM] #893300 27/02/2010 13:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da er vi i gang igjen. To bikkjer sprang etter meg på dagens tur. I det ene tilfellet hadde eieren kontroll - i det andre ikke. Sistnevnte fulgte etter meg med gneldring og truende adferd helt opp på Våttakammen. Jeg prøvde å ignorere og da holdt den kjeft, men når jeg hører hunden bak der og ikke ser den, må jeg på et tidspunkt snu meg og få visshet om at den ikke er i ferd med å hoppe på meg - og da startet gneldringa igjen. Det var sikkert noe feil med kroppsspråket mitt der jeg syklet og delvis leide sykkelen mot slutten.

Eieren fikk servert en oppfordring om å ha kontroll på bikkja si, samt en svært ærlig beskrivelse om hva jeg synes om å ha dyret i hælene oppover. Det virket som det var et sensitivt emne for vedkommende. Han var svært langt unna å komme med en unnskyldning for å si det sånn.

Neste gang skal jeg ha med hundeloven i laminert utskrift og gi eieren en verbal leksjon i hvilke plikter han omfattes av når han ikke har greid å lære bikkja å ferdes blant folk. Med mindre han lover å følge loven fremover, tas det mobilbilde som ledsager en politanmeldelse. Kampen mot hundeiere som tar seg til rette er startet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hund i skiløypa [Re: GeirK] #893309 27/02/2010 13:57
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Bra at du klarte ignorere gneldrebikkja. Og hadde det vore meg hadde eg og snudd meg for å sjekke kva den driv med.. At den byrja gneldre igjen trur eg nok ikkje kan skuldast din oppførsel.. ICON_SMILE

Og veldig dårlig gjort av eigar å ikkje møte deg med respekt..

Re: Hund i skiløypa [Re: NjalVM] #893563 27/02/2010 22:24
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Lærte et bra knep i Chile. Ble angrepet av lausbikkjer med påfølgende patetiske forsøk fra meg på å sparke vekk faanskapet. Etter at de lokale gautsoene var ferdige med å le var de trivelige nok til å forklare meg at man burde late som man plukker opp en stein for å vise at de ikke burde prøve seg ICON_WINK Fungerte bra og bikkjene hold seg unna. Blir aldri angrepet i norge så jeg vet ikke om det funker her.

Redigert av pilaren; 27/02/2010 22:25.
Re: Hund i skiløypa [Re: pilaren] #893567 27/02/2010 22:26
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det tviler jeg på at vil ha noen som helst effekt, i og med at hunder her i landet ikke er vant til å bli kastet stein på.

Re: Hund i skiløypa [Re: Stein] #893573 27/02/2010 22:37
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Det høres logisk ut ja. Men som sagt har jeg tilgode å føle meg truet av en løs hund i norge så jeg har ikke fasitsvaret.

Re: Hund i skiløypa [Re: pilaren] #893578 27/02/2010 22:45
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
En hund som vil angripe løper ikke ved siden av og snerrer, den smeller på med dødsforakt. Og hvis en voksen hund virkelig vil, har vi dessverre veldig lite å stille opp med...

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Hund i skiløypa [Re: Pedalsyre] #893582 27/02/2010 22:53
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Pedalsyre
En hund som vil angripe løper ikke ved siden av og snerrer, den smeller på med dødsforakt. Og hvis en voksen hund virkelig vil, har vi dessverre veldig lite å stille opp med...

Begge deler kommer i høyeste grad an på hunden.

Re: Hund i skiløypa [Re: Stein] #893583 27/02/2010 22:55
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
?? hva mener du her stein?

Re: Hund i skiløypa [Re: Pedalsyre] #893591 27/02/2010 23:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Hvordan hunder oppfører seg når de angriper varierer. F.eks. fra rase til rase, og hvis den voksne hunden som angrep deg var en toypuddel, så hadde du nok hatt litt å stille opp med likevel. ICON_WINK

Re: Hund i skiløypa [Re: Stein] #893596 27/02/2010 23:20
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
OK, Det jeg mente var at hvis en voksen stor hund(les: setter og større) virkelig vil "ta" noen, har vi skremmende lite å stille opp med...

Re: Hund i skiløypa [Re: Pedalsyre] #893615 28/02/2010 07:29
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Man KAN ha mye å stille opp med. Helt uavhenig av rase og størrelse. Det har jeg, og flere andre, forsøkt å formidle gjentatte ganger her i tråden.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hund i skiløypa [Re: DavidS] #893617 28/02/2010 07:52
S
SturlaA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
I fjor vinter ble jeg bitt til blods i låret i det jeg passerte en dame med en schæfer i slakt langt bånd i Estenstadmarka. I det jeg passerte hunden kom den mot meg på skrå bakfra og hang seg i låret mitt i noen tiendeler. Jeg var helt ute av stand til å forsvare meg med tynne skøyteski og lange tynne lette staver. Jeg forklarte damen at dersom jeg hadde hatt med barna hadde jeg kommet til å anmelde og be om avlivning. Jeg forklarte og samtidig at jeg aldri ville se hunden i marka igjen. Jeg liker stort sett hunder, men har aldri likt schæfer og border collie.

Kan vel og si at jeg har sett både damen og schæferen i marka etter dette, dog med strammere bånd.

Re: Hund i skiløypa [Re: SturlaA] #893619 28/02/2010 08:19
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
En annen irriterende ting med løshunder er hvorfor de på død og liv skal løpe bort til pulken og snuse og rote nedi posen der guttungen ligger. En rapp med staven til neste bikkje som prøver et sånt stunt.

Re: Hund i skiløypa [Re: Øyvind V] #893630 28/02/2010 09:13
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Makan til sutring.
Dette er nettop noe av det som skaper en enorm frykt for hunder. Ja det finnes noen få eksemplarer som ikke burde være i livet men de er det ekstremt få av. Selv har jeg jobbet proffesjonelt med hunder over 15år og kanskje møtt 1 eller 2 slike hunder.
Kan jo påpeke at det er ikke lov i norge å SLÅ eller SPARKE en hund. Jeg er også en ivrig bruker av marka, på ski om vinteren og sykkel om sommeren. Jeg har alltid med hund om vinteren men den får lov til å være hjemme på lørdag og søndag. JA jeg er helt enig i at mange hundeeiere bør ta større ansvar for egen hund. Det er tross alt de som vet hvordan hunden er. Det er absolutt ikke hunden sin skyld at eieren slipper en sosial hund løs som feks ønsker å hilse på en skiløper(snakker her om en snill hund og en tenkt situasjon)og som takk for det får en skistav over ryggen, eller det som værre er piggen i kroppen. Dette bør rettes mot hundeeieren, om man skal gjøre noe. Min hund løper løs, alltid. Om jeg skulle oppleve at en sutrende sær mann som er 3 ganger så store som min hund skulle slå den, bør vedkommende være raskere enn meg.
Av alle de 450000 registrerte hundene i norge er det altid de få som ødelegger for alle andre. Dette er ekstremt mediaskapt. Det er ikke sånn at alle hunder er farlige. eller at en løs hund er ensbetydende med aggresiv hund.
På den annen side er det et kollektivt ansvar å utvide kunnskap om hund og spesielt egen hund. Det vil kanskje være en god ide og påpeke for hundeeieren på en mindre aggresiv måte at vedkommende bør ta med hunden på kurs og få kontroll.
Jeg møter veldig mange hunder og hundeeiere i nordmarka når jeg og hunden min er på tur. Har enda til gode å møte noen som er farlige eller viser noen form for truende adferd. Har heller aldri opplevd å se at noen hunder stikker snuta nedi en pulk men det er sannsynlig da denne pulken blir veldig interesant for en hund. Har full forståelse for at foreldre kan synes det er ubehagelig, og bør ikke skje.

Redigert av Kondis; 28/02/2010 09:18.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Hund i skiløypa [Re: Kondis] #893632 28/02/2010 09:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Quote:
Kan jo påpeke at det er ikke lov i norge å SLÅ eller SPARKE en hund.

Det er ikke heller lov i norge at en hund snusar i en pulk, hoppar rundt folk, springer efter folk eller biter folk.

Er det så utrolig vansklig før en del folk at fatta at andre ikke vil at ukjenda hunder hoppar rundt dem eller snusar i en pulk?

Re: Hund i skiløypa [Re: fredriks] #893634 28/02/2010 09:31
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hadde en hund ("snill" eller ikke) løpt bort til pulken med en av ungene mine i hadde jeg jammen jagd den så fort så pokker og gitt eieren en saftig overhøvling. Jeg DRITER i aldri hvor "snill" og "den er ikke farlig" hunden er. MINE barn vet da ikke det. Og ikke JEG heller. Jeg ville oppfattet det som en reell trussel mot mine barn. Om hunden har skumle hensikter eller ikke spiller ingen rolle. Mine barn ville naturlig bli skremt av et stort dyr som stikker hodet ned i pulken, og det skal de ikke bli utsatt fordi en hundeeier absolutt skal la hunden sin løpe løs.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Hund i skiløypa [Re: hbakken] #893639 28/02/2010 09:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg skulle bli veldigt førbannad om en hund skulle begynne at snusa i vår pulk.

Øyvind, har det hendt flera ganger?

Re: Hund i skiløypa [Re: fredriks] #893641 28/02/2010 09:44
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
At hunder snuser rundt i pulken til folk på tur viser for det første at man bør ha helårs båndtvang på merkede turstier/skiløyper og for det andre at det er så sinnsykt mange slappe hundeeiere der ute.

Argumentet med at "hunden min er så snill" holder faktisk ikke. En hund skal ikke snuse i andres saker!

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hund i skiløypa [Re: tommygutt] #893647 28/02/2010 10:16
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: tommygutt
En hund skal ikke snuse i andres saker!

Si det til naboen. Den står bare og ser på hunden sin når den stikker snuten opp i handleposene mine som jeg må sette ned for å låse opp inngangsdøra mi.

Igjen slår det meg hvor stor avstand det er mellom alle bekjennelsesinnleggene om lydige hunder og deres samfunnsbevisste eiere her på forumet og realiteten der ute.

Veiene utenfor her ser ikke ut så nedpissa og fulle av ekskrementer som de er. Eierne gidder ikke engang å få hundene sine 1 meter fra fellesinngangen når det skal pisses og drites. Argumentet om å anskaffe seg hund for å få mer mosjon er i hvert fall syltynt i så måte.

Hvor bra er det egentlig for en hund å være låst inn 8 timer 5 ganger i uken når eierne er på jobb? Ut fra den ensomme klynkinga å dømme finnes det flere måter å begå overgrep også overfor hunder på enn bare det å slå dyrene - hvilket etter sigende er forbudt. Sistnevnte gjelder ikke minst mange hundeiere selv som jeg observerer bruker reima på bikkja dersom den ikke adlyder slik den skal (en vedvarende problematikk ser det ut som).

Martin

Re: Hund i skiløypa [Re: fredriks] #893649 28/02/2010 10:26
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: fredriks
Quote:

Det er ikke heller lov i norge at en hund snusar i en pulk, hoppar rundt folk, springer efter folk eller biter folk.

Er det så utrolig vansklig før en del folk at fatta at andre ikke vil at ukjenda hunder hoppar rundt dem eller snusar i en pulk?

I hvilken lov står det du referer til???

Jeg er enig i at man skal kunne ferdes i marka uten slike forstyrrelser, men man må da kunne klare å ha et normalt syn på dette og ikke lage en krise ut av bagateller.

Så lenge dette er lov i norge så man regne med slikt når man går ut. Akkurat som man må regne med at det finnes andre mennesker i skiløypa som er i veien. Så får man ta egne forhåndsregler utfra fastsatt regelverk. Går man ut på ski er det jo en kalkulert risiko for at man møter andre feks og også andre hunder. Ting jeg ikke ønsker å utsette min sønn eller hund for, lar jeg vær. Som feks at jeg tror ikke det er noe bra for hunden min å være med i skiløypa når det er så mye folk der på lørdag eller søndag. Både av hensyn til andre som irriterer seg over hunder der og for min egen hund sin del så får han lov til å være hjemme.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Hund i skiløypa [Re: Kondis] #893651 28/02/2010 10:35
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Kondis

I hvilken lov står det du referer til???

Det står om loven på många sted i denna tråden.

Quote:

Så lenge dette er lov i norge så man regne med slikt når man går ut.

Og det er som sagt ikke lov.

Quote:

Akkurat som man må regne med at det finnes andre mennesker i skiløypa som er i veien. Så får man ta egne forhåndsregler utfra fastsatt regelverk.

Du kan ju alltid lese loven innen du utalar dig mer.

Re: Hund i skiløypa [Re: M@rtin] #893655 28/02/2010 10:42
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Si det til naboen.

Veiene utenfor her ser ikke ut så nedpissa og fulle av ekskrementer som de er.

bruker reima på bikkja

Vi sa du skulle flytte til Røen eller Bærum, men neeeida, du måtte selvfølgelig flytte til østkanten. Men det er ikke forseint. Si fra deg den kommunale boligen og kjøp deg hus her ute hos oss isteden.

Re: Hund i skiløypa [Re: fredriks] #893657 28/02/2010 10:44
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
@fredriks/Kondis:
Sitat: LOV 2003-07-04 nr 74: Lov om hundehold (hundeloven).
§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt.
Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Resten av loven finn ein her:
http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

Redigert av NjalVM; 28/02/2010 10:45.

Re: Hund i skiløypa [Re: Kondis] #893660 28/02/2010 11:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Selvfølgelig er det lov å dra til en hund som snuser ned i en pulk hvis det er den eneste måten å få den til å dra sikletrynet sitt ut av pulken.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hund i skiløypa [Re: NjalVM] #893662 28/02/2010 11:09
K
Kondis Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det står ingen ting om at en hund ikke har lov til å ferdes fritt, og med det så følger det med en del ting, men ja den skal selvfølgelig være under kontroll. Det er jeg helt enig i.

Derimot står det at hunden ikke skal fare mot, hoppe på, forfølge og stille seg i veien. Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at denne loven gir rom for nyanser og menneskets egne oppfattelser av situasjoner. Det er dette jeg snakker om. Om en hund løper fritt og stoppr opp i skiløypa, fortjener den da å bli slått? Blir den slått fordi vedkommende som kommer oppfatter dette som ubehagelig, eller fordi hunden rett og slett står i veien for vedkommende?
Om en hund kommer løpende i mot deg og den er sammen med sin eier, på ski og man har et tempo, er det da slik at denne "farer mot"? selv om den som oftest flytter seg 3 meter før skiløperen?

Det er fortsatt hundeeieren som bør stilles til ansvar. Men kanskje det burde vært slik at hver gang man møter noen unger som bevist står i veien og ikke flytter seg i skiløypa, så skal man la det gå utover ungen deres? Nei dette er da foreldrene sitt ansvar å lære de unge. Helt likt som det er hundeeierene sitt ansvar å sikre egen hund og ta hensyn til andre.

Salsa Mamasita 29"
Santacruz Tallboy 29"
Re: Hund i skiløypa [Re: Kondis] #893663 28/02/2010 11:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Så lenge dette er lov i norge så man regne med slikt når man går ut.

Hva betyr "dette" i denne setningen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hund i skiløypa [Re: Kondis] #893665 28/02/2010 11:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at denne loven gir rom for nyanser og menneskets egne oppfattelser av situasjoner.

Jeg hevder i alle fall min rett til å sykle i skogen vinterstid uten å få bjeffende bikkjer etter meg og nå begynner dette å inntreffe med en slik frekvens at jeg kommer til å gjøre det jeg kan for å skolere hundeeierne i de pliktene som følger med det å ha hund.

- Robert Green Ingersoll
Side 14 av 23 1 2 12 13 14 15 16 22 23

Moderator  support