I går ramlet jeg utpå og kjøpte meg en brukt Trek VRX 500. Den har rockshox sid og jeg har skjønt den skal ha luft i ene gaffel beinet men spørsmålet er hvor mye, (jeg er vel ca 100 kg) og hva slags pumpe skal brukes? Har ikke drevet og rotet med sykling siden 2004 så det begynner og bli en stund. Men i sommer skal det trenes opp igjen så jeg i allefall kan sykle til og fra jobb.
Oki men hva slags pumpe anordning skal man bruke for å få inn luft da? for å si det slik var ikke akkurat luft pumpa på shell som falt meg først inn som korrekt påfyllings metode.
Du bør ha en spesiell demperpumpe. Jeg tror den har vanlig presta-munnstykke, men den håndterer høyt trykk og har en skikkelig trykkmåler.
Jeg mener å huske at den aktuelle gaffelen hadde to luftkammere, ett i hvert ben, men er ikke 100% sikker. Jeg finner ikke manualen på nett i farta, men tror jeg har papirutgaven laaaangt nede i flyttelasset. Om ingen andre har bedre info kan jeg grave i morgen når jeg uansett skal ned i furteboden.
Hmm, så i farta ikke at du skrev 99-modell, så det jeg har linka til her kan avvike
Redigert av Elgvenn2; 20/02/201020:50.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
En slik pumpe burde den lokale sykkelsjappa ha inne,den burde heller ikke koste så veldig mye over 300kr(ihvertfall hvis du kjøper den billigste fra SKS )..
Tror nok det er schraderventil og ikke presta på dempere.
Redigert av arni@stinky; 20/02/201021:03.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Takker for alle svar da blir det til at jeg bestiller en BBB pumpe så jeg får litt luft i sykkelen. Den har stått 2 år visst nok før jeg kjøpte den så det var ganske tomt i gaffelen.
Finner bare ventil på det venstre beinet. På det høyre sitter der en blank dings som er ut som den skal skrus på så jeg tipper den har noe med retur eller lignende og gjøre uten at jeg nå har satt meg noe særlig inni det.
Men om du jens fredrik hadde giddet en dag og se etter manualen så hadde jeg blitt veldig takknemlig så jeg vet hva jeg har å styre med fremover.
Det skal jeg gjøre. Bremsene skal luftes i morgen og jeg kan lete etter manualen. Beskrivelsen av gaffelen avviker litt fra min, så det er mulig jeg har en annen variant eller at jeg har en årgang før eller etter. Uansett, jeg skal se hva jeg kan finne og kanskje scanne den inn om jeg finner den.
Redigert av jens fredrik; 21/02/201020:13. Rediger grunn: Hva jeg egentlig mente
Fant ut idag ved å titte i manualen jeg fikk på pdf av oystein I at det er påfylling på toppen av gaflene gett. Så da er spørsmålet de 2 små proppene på toppen skal de skrus av eller er det bare og poppe dem av med en skrutrekker?
takker for hjelpen. Var enkelt å skru dem av. Sykkelen har jo tross alt vært velholdt hos gamle eieren så nå blir det å finne adapteren og pumpa og så er jeg på veien igjen med sykkelen.