Hund i skiløypa
|
Re: Hund i skiløypa
[Re: EgilS]
04/02/2010 14:35
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig. Det at en hund er løs på et sted eller til en tid hvor den ikke skal være i bånd, innebærer ikke automatisk at den er til sjenanse for mennesker. Hvis en løs hund som ikke gjør annet enn å være løs er et problem for en person, er det ikke hunden det er noe i veien med. Hvorvidt eller hva man vil gjøre noe med sitt problem er opp til hver enkelt, men det er ikke bikkja det er noe galt med. Kan lysløyper brukes av alle (på ski)? Selvfølgelig kan de det. Hvordan kan man innbille seg noe annet? Må si jeg synes det er snodig med tvang om å kun gå i en retning i lysløypa i Trondheim. Hvem har bestemt det? Hva skjer hvis man går i motsatt retning? Bot, eller kanskje litt juling?
|
|
|
[Re: HM1100]
04/02/2010 14:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig. Det at en hund er løs på et sted eller til en tid hvor den ikke skal være i bånd, innebærer ikke automatisk at den er til sjenanse for mennesker. Hvis en løs hund som ikke gjør annet enn å være løs er et problem for en person, er det ikke hunden det er noe i veien med. Hvorvidt eller hva man vil gjøre noe med sitt problem er opp til hver enkelt, men det er ikke bikkja det er noe galt med.
Hvis jeg møter en hund som er løs uten at eieren er tilstede, er den automatisk til sjenanse for meg, fordi jeg ikke aner om eieren har kontroll på den eller ikke. Er det greit at jeg peker på deg med et gevær selv om jeg bedyrer at det ikke er ladd?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/02/2010 14:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Må si jeg synes det er snodig med tvang om å kun gå i en retning i lysløypa i Trondheim. Hvem har bestemt det? Hva skjer hvis man går i motsatt retning? Bot, eller kanskje litt juling? Neppe noen som har bestemt det, og ingen kan vel hindre deg i det, men å være til hinder for andre fordi du absolutt skal gå "feil" vei vitner ikke om særlig mye annet enn egoisme.. Naturligvis samtidig som du da er en fare for andre...
|
|
|
[Re: GeirK]
04/02/2010 14:47
|
tron
Besatt
|
Besatt
Å fortelle en som har hatt negative opplevelser med hunder, og som er livredde dyrene, om å tenke rasjonelt og stoppe opp for å stille hundens behov blir for dumt.
Har du noe bedre tips til dem som er redd hunder? Ikke svar at eier skal ha kontroll eller at båndtvang er løsningen på alt, for det vil alltid være en viss mulighet for å møte på en løs hund når man ferdes i marka. Dette nytter ikke. Jeg vil bare sykle i fred uten at løse hunder springer etter meg. En gang, da jeg trillet sykkelen og en hund begynte å gjø på meg, hevet jeg sykkelen over hodet klar til å dundre krankpartiet i skallen på den hvis den prøvde seg. Det var den eneste reaksjonen som føltes naturlig for meg der og da. Å strekke ut hånda er en utopi. Arret på venstrehånda etter hunden som "hilste" på meg for over 30 år siden er borte, men arrene inni hodet gror ikke - tvert i mot. Jeg har respekt for hundefrykten din, og jeg er veldig bevisst mitt eget ansvar som hundeeier. Likevel er det synd at det ikke er noen vilje til å angripe problemet ditt på annen måte enn å jobbe for full båndtvang (jeg har allerede sagt hva jeg mener om det), noe som uansett aldri kommer til å eliminere sjansen for å møte på en løs hund.
|
|
|
[Re: tron]
04/02/2010 14:54
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Det er et par kategorier mennesker som jeg har lite sympati for:
- Hundeeiere som insisterer på at hunden skal være løs, men ikke har noen som helst kontoll. Og som blir fly forbanna når man nevner dette for dem.
- Syklister i trafikken som bytter mellom å være kjørende og gående uten den miste tegn til å ta hensyn til omgivelsene.
Hundene derimot, er stort sett greie.
|
|
|
04/02/2010 14:57
|
Kondis
Entusiast
|
Entusiast
Her stod det mye rare løsninger. Jeg er en ivrig skiløper i nordmarka, og har hund med meg. På min tur senest i dag på 2 timer så får jeg god tid til å reflektere over forskjellige ting. Min hund er løs, om det er noen som kommer med hunden sin i line, eller i bånd, så roper jeg inn hunden og holder i sæla inntil vi er forbi. Kommer det derimot en annen løs hund så får min bare løpe fritt. Jeg har aldri på mine turer blitt hindret, eller følt at hundene var til sjenanse for meg. Lørdager og søndager i nordmarka bør hunden få fri fra. Ser altfor mange hundeeiere som bare lar hunden sin løpe fritt i blant folkemengden og det skaper uttrygghet hos de som kommer med hunden sin i bånd og barn og andre. Til tross for dette har det aldri vært noen episoder. Derimot, er det endel skiløpere som tror de er helt alene så fort de planter skiene sine i et skispor. Dette har skapt endel episoder og er til grusom forargelse for mange. Jeg går selv fristil og det er ikke alle steder det er preppet veldig bredt for oss som skøyter. Vi trenger da absolutt ikke at folk skal gå to og tre i bredden i vårt skøytespor. Mange som skøyter er raksere enn de som går klassisk og de trenger plass. Det jeg tenker på er: hvorfor er det slik? Hvorfor bryr vi oss ikke om andre som er ute? Dette gjelder jo også i trafikken. Min eneste konklusjon er at vi nordmenn er noen jævla egoister. Dette gjelder også de som irriterer seg over en hund som løper løs og som tilsynelatende er på vei bort mot andre, men som flytter seg rett før.
Begynn å vis hensyn, ta vare på hverandre så ville det nok blitt mye hyggeligere i skiløypa også.
_________________________ Petter
Salsa Mamasita 29" Santacruz Tallboy 29"
|
|
|
[Re: tron]
04/02/2010 15:00
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har respekt for hundefrykten din, og jeg er veldig bevisst mitt eget ansvar som hundeeier. Likevel er det synd at det ikke er noen vilje til å angripe problemet ditt på annen måte enn å jobbe for full båndtvang (jeg har allerede sagt hva jeg mener om det), noe som uansett aldri kommer til å eliminere sjansen for å møte på en løs hund.
Ja, du har fremført dine argumenter MOT båndtvang : Jeg mener det er en ganske stor risiko ved full båndtvang. Hunder har språk, og dette snakker de aller best når de ikke er i bånd. Det er grunnen til at hunder svært ofte begynner å bråke og glefse på hverandre når de er i bånd, mens to hanner fint kan finne ut av situasjonen på en fredelig måte når de ikke er i bånd. Jeg ser ikke helt problemet hvis begge hundene er i bånd. Hvis argumentet for å ha hunder løpende løs i en trafikkert lysløype, er at de skal "sosialiseres", mener jeg for det første at hensynet til de andre skiløperne kommer foran dette behovet. For det andre mener jeg at det finnes langt mer passende arenaer, hundeklubber / parker osv hvor det er mer hensiktsmessig å trene opp nettopp dette.
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
04/02/2010 15:06
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hvis argumentet for å ha hunder løpende løs i en trafikkert lysløype, er at de skal "sosialiseres", mener jeg for det første at hensynet til de andre skiløperne kommer foran dette behovet.
Selvfølgelig mener jeg ikke at hunder skal ha skiløypa som arena for sosialisering! Ikke ett eneste sted har jeg heller snakket varmt om å ha med hund i en traffikert skiløype, tvert imot har jeg sagt at det er en dårlig ide! Jeg mener til og med du ikke skal ha med hund i en trafikert skiløype selv om den der i bånd!
Redigert av tron; 04/02/2010 15:07.
|
|
|
04/02/2010 15:10
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg møter en hund som er løs uten at eieren er tilstede, er den automatisk til sjenanse for meg, fordi jeg ikke aner om eieren har kontroll på den eller ikke.
Er det greit at jeg peker på deg med et gevær selv om jeg bedyrer at det ikke er ladd?
Enig. Greit oppsummert.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
04/02/2010 15:19
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Må si jeg synes det er snodig med tvang om å kun gå i en retning i lysløypa i Trondheim. Hvem har bestemt det? Hva skjer hvis man går i motsatt retning? Bot, eller kanskje litt juling? Vad er snodig med at kun gå i en retning i en løype? Kan sjelvklart diskuteras hvis det er tvang og det enda som hender hvis du går motsatt retning er at folk blir irreterade men det er ialle fall veldig praktisk og bra på flera sett at ha en given retning.
|
|
|
[Re: fredriks]
04/02/2010 15:23
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er greit det. Jeg kommer uansett ikke til å gå på ski i lysløya i Trondheim. Et lite tips; kjøp dere en hodelykt! Det er absolutt og anbefale. Jeg har ikke gått i noen lysløype på mange år. Mye bedre å kunne gå hvor man vil, lite folk, man kan gå hvilken retning man vil og det er svært sjelden man møter bikkjer.
|
|
|
04/02/2010 15:38
|
Ole M
Entusiast
|
Entusiast
Jeg går med hundene løse om det passer og jeg er av typen som går i den retningen jeg føler for i lysløypa.
Men jeg har en regel: Hundene skal aldri hindre andre som er i løypa. (Derfor går de nesten alltid i bånd, og vi går ut av løypa når vi passerer andre)
Det mest slitsome når man har hund selv er faktisk løse hunder som eier ikke har kontroll på.
|
|
|
04/02/2010 16:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg vil fremdeles vite hvorfor du mener at jeg skal slutte å snakke om min rett til å ferdes uforstyrret av hunder.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/02/2010 17:06
|
Pluto
Avhengig
|
Avhengig
Som mangeårig eier av en/flere stor hund vil jeg si meg fullstendig enig med deg. Du skal ikke under noen omstendighet måtte forholde deg til min hund om du ikke selv ønsker det. Det er en hundeiers plikt og forholde seg til at noen er redd for hunder, og sørge for at uønskede hendelser ikke forkommer.
|
|
|
[Re: Pluto]
04/02/2010 18:18
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Enig med Pluto her. Som mangeårig eier av hund har jeg aldri opplevd noe problemer, eller farlige situasjoner. Mine hunder bruker jeg ekstremt mye tid på, og får nær og tett kontakt med. De er med på korte og lange turer, sommer og vinter, høyt og lavt. Har aldri opplevd at mine hunder har oppført seg aggresivt, og vi viser stor respekt for andre folk, spesielt de som er redde. Vi går feks alltid i bånd hvis vi møter folk uten hund, eller folk uten hund. På utfartsdager finner vi våre egne stier, eller holder hunden hjemme.
Derimot, hvis noen truer med å trøkke inn skallen på bikkja mi med kranken sin, ja da er det vedkommende som truer som burde gå i bånd, eller holde seg hjemme.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
04/02/2010 18:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg vil fremdeles vite hvorfor du mener at jeg skal slutte å snakke om min rett til å ferdes uforstyrret av hunder. Du er mot sykling i skogen også da? For min rett er å ferdes uforstyrret av syklister i marka. Makan. Rart det blir krig i verden? Nope!
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Pluto]
04/02/2010 19:30
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Som mangeårig eier av en/flere stor hund vil jeg si meg fullstendig enig med deg. Du skal ikke under noen omstendighet måtte forholde deg til min hund om du ikke selv ønsker det. Det er en hundeiers plikt og forholde seg til at noen er redd for hunder, og sørge for at uønskede hendelser ikke forkommer. Etter å ha lest hele tråden var det denne oppsummeringen jeg har savnet. Dette betyr IKKE at jeg mener ikke-hunde-eiere ikke trenger å ta hensyn. Jeg har også den erfaringen med vel nærgående hunder og har i mange år følt utryghet til hunder. Min tilnærming til litt mer trygghet er å håndtere hunder til kjente. Som nå går veldig greit. MEN ikke faen om jeg stopper å lar en hund snuse og hilse på meg når jeg ikke har kontroll på eieren. Litt mindre fart når man passerer har vist seg å fungere veldig greit der eieren er i nærheten og har kontroll. Derimot hundeeiere som ikke har noe dressur eller kontroll på hunden bør forbys ferdsel i befolket områderer eller der andre ferdes. Etter at jeg flyttet fra Oslo etter 12 år er min erfaring at "Oslohunder" er mindre påtrengende enn hunder her Vestfoldskogene.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: DavidS]
04/02/2010 19:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Derimot, hvis noen truer med å trøkke inn skallen på bikkja mi med kranken sin, ja da er det vedkommende som truer som burde gå i bånd, eller holde seg hjemme.
Hvis hunden din angriper meg, nøler jeg ikke med å bruke alle midler jeg har til rådighet for å avverge at det skjer.
|
|
|
04/02/2010 19:46
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Geir, ta en chill-pill, og jobb litt med angsten din.... Bikkja mi har ingen planer om å ta deg;-)
|
|
|
04/02/2010 19:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når en hund bjeffer på meg og flekker tenner, føler jeg meg tryggere med et 16 kilo tungt slagvåpen i beredskap.
I mitt tilfelle rygget hunden unna da sykkelen kom opp.
|
|
|
04/02/2010 19:55
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Good dog! Men har det slått deg at ditt kropsspråk faktisk påvirker hundens adferd? Ja du er fri til å la være å høre på råd, men du har også mulighet til å gjøre din egen situasjon lettere ved å lære litt om hunder.
|
|
|
04/02/2010 19:56
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Når en hund bjeffer på meg og flekker tenner, føler jeg meg tryggere med et 16 kilo tungt slagvåpen i beredskap.
I mitt tilfelle rygget hunden unna da sykkelen kom opp. Da har sikkert hunden lært at de som sykler er helt ufarlige og alrighte folk og kommer sikkert aldri til å våge seg i nærheten av en syklist igen, eller.......?????????
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: olechr]
04/02/2010 19:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du er mot sykling i skogen også da? For min rett er å ferdes uforstyrret av syklister i marka.
Jeg mener at alle har rett til å gå i skogen uten å føle seg truet av syklister. Det kan jeg faktisk mene uten at det betyr at jeg er i mot sykling i skogen. Hvis du tenker deg om, ser du at det er mulig.
|
|
|
04/02/2010 19:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Good dog! Men har det slått deg at ditt kropsspråk faktisk påvirker hundens adferd? Ja du er fri til å la være å høre på råd, men du har også mulighet til å gjøre din egen situasjon lettere ved å lære litt om hunder. I dette tilfellet var kroppsspråket å skyve en sykkel opp en bakke. Dersom det påvirker en hunds adferd negativt, er det hunden det er noe galt med. Da eieren kom og jeg ga ham en formaning om å få kontroll på bikkja si, unnskyldte han seg med at den bare var en valp og ikke skjønte hva en syklist var.
|
|
|
[Re: DagRS]
04/02/2010 20:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Da har sikkert hunden lært at de som sykler er helt ufarlige og alrighte folk og kommer sikkert aldri til å våge seg i nærheten av en syklist igen, eller.......?????????
Neste gang jeg opplever at en løs hund truer meg slik at angsten tar kvelertak på hele kroppen samtidig á la pyton-slange, skal jeg huske å reagere slik at jeg tar hensyn til dem som møter denne hunden i ettertid.
|
|
|
04/02/2010 20:09
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Da har sikkert hunden lært at de som sykler er helt ufarlige og alrighte folk og kommer sikkert aldri til å våge seg i nærheten av en syklist igen, eller.......?????????
Neste gang jeg opplever at en løs hund truer meg slik at angsten tar kvelertak på hele kroppen samtidig á la pyton-slange, skal jeg huske å reagere slik at jeg tar hensyn til dem som møter denne hunden i ettertid. Jada GeirK jeg ser den, men kunne ikke dy meg. Jeg skjønner at dette er alvorlig for deg og da bør i alle fall jeg holde meg for god til å "tøyse" litt. Beklager. Jeg har hund selv og forsøker etter beste evne å ta hensyn i hundeholdet mitt, men ser at ikke alle tar hundeangst på alvor. Det burde de-
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
04/02/2010 20:44
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Good dog! Men har det slått deg at ditt kropsspråk faktisk påvirker hundens adferd? Ja du er fri til å la være å høre på råd, men du har også mulighet til å gjøre din egen situasjon lettere ved å lære litt om hunder. I dette tilfellet var kroppsspråket å skyve en sykkel opp en bakke. Dersom det påvirker en hunds adferd negativt, er det hunden det er noe galt med. Da eieren kom og jeg ga ham en formaning om å få kontroll på bikkja si, unnskyldte han seg med at den bare var en valp og ikke skjønte hva en syklist var. Så du var klar til å slå inn skallen på en valp?? Fordi jeg tar din hundeangst seriøst, kommer jeg med noen råd. Kroppspråk er mye mer enn hva du gjør. Nuvel. Det er lettere å dressere en hund enn en mann....
|
|
|
04/02/2010 20:53
|
tron
Besatt
|
Besatt
Det er rart med det. Hundeangst lyser lang vei, og det fungerer som fluepapir på hunder. Hunder er ekstremt oppmerksom på menneskers kroppsspråk, de bruker jo tross alt hele livet sitt på å observere oss mennesker. Antakelig er kroppsspråk som avviker fra det de er vant til å se, dermed veldig interessant.
Men Geir, den sykkel-over-hodet-episoden. Hva kom først? Sykkelen over hodet eller flekkingen av tenner? En frisk og normal hund flekker ikke tenner helt uten videre. Føler den seg truet, derimot...
En grunn til at hunder og katter ikke kommer så godt overens er at språket deres er fullstendig inkompatibelt. Katten tolker hundens logrende hale som aggresjon osv. Det er ganske åpenbart at mennesker som ikke kan noe særlig om hunders språk også feiltolker hundens signaler.
Redigert av tron; 04/02/2010 20:57.
|
|
|
04/02/2010 20:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fordi jeg tar din hundeangst seriøst, kommer jeg med noen råd. Kroppspråk er mye mer enn hva du gjør.
Men hvorfor ska en persons kroppspråk spille roll? Det er endå hundens eier som har ansvar? Jeg har ingen hunde angst men jeg liker ikke alls når hundar kommer og bjeffar og hoppar på mig eller springer rundt mig. Er sikker på at jeg ikke reagerar på rett sett men hvorfor ska jeg då det ikke er jeg som har en dårlig dressert hund?
|
|
|
[Re: fredriks]
04/02/2010 20:57
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Klart det er eiers ansvar. har ikke sagt noe annet. Men tydeligvis kommer man opp i situasjoner der man må klare seg på egen hånd, og da kan man velge: følge frykten, eller ta kontroll.
|
|
|
|
|