|
|
Hund i skiløypa
|
Hund i skiløypa
04/02/2010 10:51
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
I dagens utgave av adressa står det om mann som brakk nakken etter å ha blitt meid ned av hundebånd i lysløypa i Bymarka. En skiløper med hund i bånd var årsaken; hundebåndet sperret løypa, den uheldige traff båndet i knehøyde og ble kastet rundt. Les hele saken her. Dette er jo en trasig sak både for den som ble skadd og for den som kom med hunden. Det får meg til å tenke på hva som hadde skjedd dersom vedkommende hadde blitt meid ned av en syklist sommerstid... Hadde vedkommende vært like tilgivende overfor syklisten som overfor han med hund? Ville kommunen pekt på en paragraf og sagt "Nei, dette kan vi ikke gjøre noe med"?
|
|
|
Re: Hund i skiløypa
[Re: Øyvind V]
04/02/2010 11:05
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Med like mange hunder som sykler i hus, har jeg deffinitivt en mening om dette. Det er ikke lett å være hundeeier i dette landet. Flere og flere kommuner vurderer helårs båndtvang, noe som sier det meste om holdninger til hund i Norge. Akkurat som det finnes mange uansvarlige syklister så finnes det sikkert dobbelt så mange uansvarlige hundeeiere. Mange burde aldri hatt hund, men isteden for å prakke på oss helårs båndtvang og straffe alle med samme pisk, hva med "førerkort" for hundeeiere? Såkalte dogparks, store grønt-områder for hundeeiere med gjerde rundt hele. Hadde gitt hunder nødvendig sosialisering og mosjon samt at vi håpløse hundefolk hadde blitt "sprerret inne" på et begrenset område Episoden du sikter til er jo selvsagt maksimal uflaks, men har sett ett par episoder selv i vinter hvor hunder totalt ute av kontroll i løypa, skaper farlige situasjoner. Uansett, jeg er vant til å være upopulær 24-7, 365 dager i året da jeg raser rundt med sykkel og/eller hund. Jeg har heldigvis rellativt god kontroll på både sykkel og hund, men folks holdninger er til tider skremmende.
Redigert av tommygutt; 04/02/2010 11:07.
|
|
|
[Re: tommygutt]
04/02/2010 11:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Mange burde aldri hatt hund, men isteden for å prakke på oss helårs båndtvang og straffe alle med samme pisk, hva med "førerkort" for hundeeiere? Hvordan skal dette håndheves? Hva gjør man med en hund som er for gammel til å få skikk på? Skyter den?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
04/02/2010 11:12
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Godt spørsmål, det blir vel praktisk talt umulig å håndheve.
Ingen hunder er for gamle til å få skikk på så det sier vel igjen litt om enkelte folks holdninger...
|
|
|
04/02/2010 11:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
Desken i Adressa kliner igjen til med overskrifter som ikke rimer med innholdet. Tenk om disse imbecilene kunne LESE og FORSTÅ artikkelen FØR de lagde overskriftene. Det er da søren meg det jeg betaler dem for å gjøre!
Thomessen ble ikke meid ned av en hund, han greide ikke å stoppe da hunden dro båndet sitt over løypa.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
04/02/2010 11:15
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan også løses med å innføre retningsbestemte lysløyper. I Bymarka (storsvingen) er det vel en slags stilletiende enighet om at man går i retning med klokka..? Da skulle vel noen av hund vs. skiløper episodene reduseres :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
04/02/2010 11:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Et "førerkort" er uansett ingen garanti for at ei fillebikkje som ellers er veloppdragen ikke får lyst til å løpe etter meg når jeg kommer syklende forbi, og da er det kun helårs båndtvang som funker. "Dogparks" er en god idé dog - DET støtter jeg i kombinasjon med helårs båndtvang. Da slipper jeg å frykte hunder når jeg sykler i marka og hundeeiere slipper å oppgitt se på at den snille hunden deres får full tenning når den ser en syklist der den ikke forventer det.
|
|
|
04/02/2010 11:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde vedkommende vært like tilgivende overfor syklisten som overfor han med hund? dette tilfellet sannsynligvis ja - siden Trygve Thomessen også er en ivrig syklist i skogen om sommeren.
|
|
|
04/02/2010 11:26
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Er man på en tursti, lysløype etc er det uansett en selvfølge at hunden skal gå i bånd etter min mening. Det handler om respekt overfor de man møter som faktisk kan være redd for hunder og ikke minst slippe episoder som du beskriver, med hunder som løper etter deg og biter deg i leggen.
Helårs båndtvang kan f.eks gjelde på merkede turløyper, gangveier etc, men å gi et totalt forbud mot løse hunder blir etter min mening helt feil.
|
|
|
04/02/2010 11:53
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har vel noen meninger om dette jeg også. Som hundeeier, skiløper, syklist og bosatt midt i marka. For det første; det er ikke en selvfølge at hunden skal gå i bånd. Som historien i Adressa vitner om, er kanskje hunder i bånd farligere enn løse hunder. I hvert fall på ski. Jeg har en gang i mitt liv meid ned en mann med kjørestroppen. Det gikk heldigvis bra, men var en ekstremt ubehagelig opplevelse. Jeg synes det må understrekes at det ikke er båndtvang fra 20 aug til 1 april. Med andre ord, i den perioden er det stor sannsynlighet å møte løse bikkjer i skauen. Liker man ikke det får man holde seg unna, evt oppsøke psykolog og jobbe med sine fobier. Sure folk, arrogante folk, folk som tar seg til rette og ikke viser hensyn er et større problem enn løse bikkjer i skauen. For det andre; når man kjører på sykkel/går på ski er man selv ansvarlig for å kunne stoppe for uforutsette hindringer. Man trenger ikke nevne annet enn "barn". Til slutt, en selvfølglighet. Aktiviteter som sykling, langrenn osv osv innebærer en viss risiko for å gå på trynet. Vil man ikke ta den risikoen, får man igjen finne på noe annet. Hva man evt kræsjer med er mindre interessant. Det kan være en annen skiløper. En syklist. En fotgjenger. En elg. Et barn (!) etc.
|
|
|
[Re: HM1100]
04/02/2010 12:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med andre ord, i den perioden er det stor sannsynlighet å møte løse bikkjer i skauen. Liker man ikke det får man holde seg unna, evt oppsøke psykolog og jobbe med sine fobier. NEI SÅ LANGT DER IFRA! Det ER en menneskerett for barn og voksne å få gå i skogen uten å føle seg truet av hunder. Her er det du forklarer AKKURAT hvordan skal du få en skigåer på fem år, som blir jaget av en hund, til å "jobbe med sine fobier" og hvorfor i ALL VERDEN bikkjas behovet å løpe løs i skogen skal gå foran allmennhetens rett til å føle seg trygge.
|
|
|
04/02/2010 12:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Aktiviteter som sykling, langrenn osv osv innebærer en viss risiko for å gå på trynet. Vil man ikke ta den risikoen, får man igjen finne på noe annet. Hva man evt kræsjer med er mindre interessant. Det kan være en annen skiløper. En syklist. En fotgjenger. En elg. Et barn (!) etc. Lysløypa er en treningsløype dedikert til folk som vil gå fort på ski. Dersom en fotgjenger tuller seg inn i ei sykkelløype i Hafjell og blir truffet av en syklist, hvem sin feil er det da?
|
|
|
04/02/2010 12:04
|
klean
Besatt
|
Besatt
i den perioden er det stor sannsynlighet å møte løse bikkjer i skauen. Liker man ikke det får man holde seg unna, evt oppsøke psykolog og jobbe med sine fobier. Sure folk, arrogante folk, folk som tar seg til rette og ikke viser hensyn er et større problem enn løse bikkjer i skauen. Jeg har egentlig ikke så sterke meninger rundt dette, men holdningene du viser her er ikke til fordel for hundeeiere, eller noen andre for den del. Du bør kanskje ikke en gang få lov til å ha hund, tenk deg om og forsøk å sett deg litt inn i andre menneskers liv. For det andre; når man kjører på sykkel/går på ski er man selv ansvarlig for å kunne stoppe for uforutsette hindringer. Man trenger ikke nevne annet enn "barn". Greit, men du bør også ha like god kontroll på hunden din. Tror du hundeeiere generelt, som lar hunden løpe fritt, har kontroll på at hunden stopper i tide i en hvær situasjon?
Andreas.
|
|
|
04/02/2010 12:11
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Her er det du forklarer AKKURAT hvordan skal du få en femåring som blir jaget av en hund på ski til å¨"jobbe med sine fobier" og hvorfor i ALL VERDEN bikkjas behovet å løpe løs i skogen skal gå foran allmennhetens rett til å føle seg trygge.
Sorry mister, jeg skjønner ikke hva du skriver over. Men hvis det jeg skrev er utydelig, kan jeg prøve igjen: Det er IKKE båndtvang i skogen fra 20 august til 1. april. Man KAN da møte løse hunder i skogen, og man BØR/SKAL være forberedt på dette kan skje i utmark. Er man selv redd eller har barn som er det, bør man vurdere hvorvidt tur i skogen er verdt risikoen. Å blande "menneskerett" med hundenes "rett" blir tullete. Det er meningsløst å sette opp mot hverandre. Og litt på sidelinjen. Har man småbarn som er redd hunder bør man vurdere hva man selv har formidlet til ungene. Engstelige foreldre fører til engstelige unger.
|
|
|
04/02/2010 12:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis du setter deg bittelitte grann inn i et barns psykologi, skjønner du at en femåring som ikke har erfaring med hunder blir redd hvis han jages av en stor leken hund. Det er ingen holdningskapende tiltak jeg som foreldre kan sette inn for å forhindre det.
Jeg vil ha full båndtvang fordi det er den eneste garantien for at folk ikke plages av hunder.
Jeg ble selv bitt av en hund som tiåring og føler meg svært uttrygg i møte med store hunder den dag i dag. Min erfaring er at når det ikke er båndtvang, og jeg sykler, vil enkelte hunder springe etter meg uansett.
Jeg hadde to dachser (av den knøttlille nærmest batteridrevne typen) etter meg på lørdag. Eieren ropte og ropte og løp etter bikkjene. Siden fillebikkjene var av mikrotypen syklet jeg rolig med de to gneldrende ovnsrøra på bakhjulet vel vitende om at hvis en av dem hadde bitt seg fast i leggen, kunne jeg enkelt sparket den langt inn i skogen.
Redigert av GeirK; 04/02/2010 12:28. Rediger grunn: Tonet ned sarkasmen
|
|
|
04/02/2010 12:23
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hvis du åpner opp for litt sirkulasjon i frontalloben.... Jeg hadde tenkt å kaste meg inn i debatten, men hvis den skal holdes på dette nivået lar jeg heller være.
|
|
|
[Re: tron]
04/02/2010 12:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg hadde tenkt å kaste meg inn i debatten, men hvis den skal holdes på dette nivået lar jeg heller være. Point taken. Det var en fleipete måte å si "dersom du tenker deg om" med et sarkastisk tilsnitt fordi utsagnet om at man kan formidle seg ut av barns redsel for store hunder virket så til de grader lite gjennomtenkt. Rettet nå.
|
|
|
04/02/2010 12:28
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hehe, akkurat ja. Det ante meg at noen blei litt provosert av dette. Det virker på meg som dere har svært liten innsikt i hva det vil si å ha hund. Eller egentlig hva en hund er. Folk snakker om full kontroll på bikkjer. Hva er egentlig det? Hvem her inne med barn kan si de har full kontroll på ungene sine. At ikke noe uforutsett kan skje. Og skal konklusjonen bli, at de som ikke alltid har full kontroll på ungene sine, aldri burde ha unger. Jeg innrømmer at jeg blir provosert av dette. Provosert av at folk krever sin rett i marka og turer frem, og kjefter og smeller på folk som har bikkjer i skauen. Uavhengig om det er i bånd eller ikke, for gæærnt blir det uansett. Mange burde se seg lenge og vel i speilet, og her på et MTB-forum spørre seg selv: "hvor mange brukere av marka finner min tilstedeværelse på sykkel irriterende sammenlignet med løse eller båndførte hunder". Våkn opp! Tenk konstruktivt, ta hensyn og resultatet er at det er plass til alle. Redde unger må foreldrene ta seg av. "Farlige" hunder må holdes i bånd eller skytes. Kanskje idioter på ski eller sykkel likeså? Ulykker kommer fortsatt til skje. Og slutt for guds skyld og snakk om "min rett til...."
|
|
|
04/02/2010 12:32
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Delvis enig med GeirK, og støtter at lysløypa er der for de som vil gå fort på ski og er der for treninga. Kosetur med hund og barn kan man ta i de andre løypene.
Samtidig en pisk til de som på liv og død MÅ trne på lørdag formiddag og MÅ gå i de mest befolkede løypene. Slutt med det.
Nå går ikke jeg så fort, og er mer bekymret for hundeeiere og barnefamilier som kommer bakfra i full fart :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
04/02/2010 12:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva er egentlig det? Hvem her inne med barn kan si de har full kontroll på ungene sine. At ikke noe uforutsett kan skje. Og skal konklusjonen bli, at de som ikke alltid har full kontroll på ungene sine, aldri burde ha unger. Ja. Det bør bli konklusjonen. Dessuten vil et samfunn uten hunder fungere bedre enn et samfunn uten unger. Jeg har dessuten til gode å oppleve at unger springer etter meg og glefser etter beina mine når jeg sykler, men det er kanskje bare meg. Jeg VIL ikke at hunder skal springe etter meg når jeg sykler og det er meg revnende likegyldig hvordan man får til det så lenge man får det til.
|
|
|
04/02/2010 12:34
|
GeirK
More than words
|
More than words
"hvor mange brukere av marka finner min tilstedeværelse på sykkel irriterende sammenlignet med løse eller båndførte hunder". Jeg tror at det er flere mennesker i dette landet som irriterer seg over hunder enn som irriterer seg over GeirK på sykkel, men jeg kan ta feil.
|
|
|
04/02/2010 12:34
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil ha full båndtvang fordi det er den eneste garantien for at folk ikke plages av hunder. Du vil ha full båndtvang fordi du er litt redd, ikke sant? Det er veldig mange som vill ha fullt forbud mot sykler i marka fordi de er litt redde. Støtter du dem også? Og jeg kan forresten garantere deg om at det ikke er noe som helst galt med min frontallapp. Det er du som skriver utydelig, slutt og vær så jævla selvhøytidelig.
|
|
|
04/02/2010 12:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og slutt for guds skyld og snakk om "min rett til...." Jeg har ingen rett til å ferdes på sykkel uten fillebikkjer som glefser etter meg? Forklar mens jeg tar meg en sykkeltur i finværet.
|
|
|
04/02/2010 12:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du vil ha full båndtvang fordi du er litt redd, ikke sant?
Jeg er ikke bare litt redd når jeg møter en stor, løs hund og jeg ikke ser noen eier - jeg blir ganske skjelven og ille til mote. Dersom hunden begynner å springe etter meg blir jeg ganske panisk og den opplevelsen mener jeg at jeg har rett til å forskånes for.
|
|
|
04/02/2010 12:44
|
bah
Entusiast
|
Entusiast
Konklusjonen er vel egentlig at bikkje i løypa er greit, MEN da MÅ eier ha kontroll på den, og den BØR holde seg utenfor sporet og vite om høyre-regelen 
|
|
|
04/02/2010 12:46
|
pmh
|
I følge forskrift om hundehold i Trondheim: I Trondheim er det båndtvang hele året enkelte steder og mer tidsbegrenset båndtvang andre steder. Det er båndtvang hele året i bynære strøk som i boligområder, handleområder, parker, kirkegårder, ved skoler, barnehager og idrettsanlegg http://www.skiklubben.no/index.php/Skiklubben/Nyheter/Hund-i-Trondheim.htmlEksempelvis må hunden holdes i bånd langs skiløyper, turveger og -stier når det er stor turutfart også utenfor båndtvangstida
Pål
|
|
|
[Re: pmh]
04/02/2010 13:01
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Et lite tankekors her er at ulykken som startet hele tråden skyldes bruk av bånd.
|
|
|
04/02/2010 13:05
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg mener det er en ganske stor risiko ved full båndtvang. Hunder har språk, og dette snakker de aller best når de ikke er i bånd. Det er grunnen til at hunder svært ofte begynner å bråke og glefse på hverandre når de er i bånd, mens to hanner fint kan finne ut av situasjonen på en fredelig måte når de ikke er i bånd. De farligste hundene jeg møter som hundeeier, er de hundene som ikke har fått lov til å løpe fritt rundt med andre hunder, og dermed har et dårlig språk. Dårlig sosialisert, som vi sier.
Vi kan diskutere oss til døde ang. rett til det ene og det andre, men lengst kommer vi ved å jenke oss litt, både vi som er hundeeiere og de som ikke har eller ikke liker hund. Det er mange dårlige hundeeiere der ute, men jammen er det mange ikke-hundeeiere som unødvendig er med på å heve konfliktnivået OG å påføre egne og andres barn unødvendig frykt med sine høylytte tilbakemeldinger til hunder og hundeeiere som de mener har gått over streken.
Min oppfordring til ikke-hundeeiere er derfor å la en hundeeier få lov til å forklare hvorfor en hund reagerer og gjør som den gjør. Det er antakelig en mye mer effektiv løsning på "problemet" enn å kjempe en evig kamp for å få gjennomslag for full og meget farlig båndtvang.
Når bruk av marka er oppe til diskusjon slår det meg ofte hvor lite tilpasningsdyktige vi mennesker har blitt. Å ta med seg hunden i de mest traffikerte løypene på en søndags formiddag - dårlig ide, ta med hunden i en annen løype. Trene i kondomdress i den samme løypa på samme tidspunkt - tilsvarende dårlig ide. Sykle på grusveiene rundt Songsvann - dårlig ide. I Norge har vi så enormt mange fine friluftsområder at både syklister, hunder, barn, voksne, mosjonister, eliteutøvere osv. kan finne seg steder å utfolde seg på uten å bli plaget eller å plage andre. Så gjør det, da vel!
|
|
|
04/02/2010 13:10
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Det er bra vi bruker samme mark Tron....
|
|
|
[Re: pmh]
04/02/2010 13:12
|
ohaga
Avhengig
|
Avhengig
Dette med hund/ikke hund i skogen vil alltid være et "spennende" diskusjonstema. Jeg bruker Lillomarka mye, både på ski og sykkel - og både med og uten hund. Jeg pleier å ha henne i bånd hvis jeg går på ski på tider av døgnet hvor det er mye folk i marka, men ellers er hun løs. Jeg syns det ville vært utrolig trist hvis dette plutselig skulle bli forbudt (hvis vi ser bort i fra båndtvangstiden da selvsagt). Men det er viktig at vi som hundeeiere faktisk har kontroll på hunden, at den hører på innkalling og at den holder seg på høyre side av sporet eller i sporet når vi går på ski hvis det er mye folk i løypene. Hvis den vimser frem og tilbake vil det kunne oppstå farlige og unødvendige situasjoner. Jeg har også 2 barn, og har selv "kjeftet" på en hundeeier som ikke hadde kontroll på sin store pointer som skremte vettet av min minste datter. Men til tross for enkelte bjeffende dachser så er det tross alt svært få alvorlige situasjoner som oppstår i løpet av en sesong. Og det at familier med flere barn går 4 i bredden skaper minst like farlige situasjoner som en stakkars skiløper som trener sammen med hunden sin.
Moralen er; marka er for alle (barn, hund, voksne, syklister, skiløpere,joggere osv...),men alle må ta hensyn!
|
|
|
|
|