Noen husker kanskje denne snutten fra i Høst. (Fortsettelse er fortsatt rett rundt hjørnet;))
Denne gangen ville Espen Johnsen være med på moroa - Vi tok turen til Fløyen der akere og skigåere har laget doseringer og bumps som er utrolig morsomt å sykle på. Nok en gang var vi heldige med været så bildene ser meget fine ut.
Filmet og redigert av Torbjørn Fjellestad. Vi har også klipp fra Jesper Kirkeby Brevik på lager, så en lengre film fra begge kameraer skal klippes sammen når de finner tid til dette.
Link til Vimeo. Det er filmet i HD så det er helt klart verdt å se det i full kvalitet.
Sjekk også ut www.sykkelbutikken.no/blogg, her vil det skje masse artig når sesongen her på vestlandet er i gang!
Hysj! Ikke røp hemmeligheten! Flott film, og inspirende nok til at jeg har satt lyktene på lading. Takk for påminnelsen!
Melding fra sur, gammel mann (og da egentlig kun sur fordi Espen skulle si i fra neste gang han skulle oppover): Husk at stien/veien det blir syklet i på i filmen, er den første stien/veien hvor det ble nedlagt totalforbud mot sykling.
(At begrunnelsen for forbudet er at det kan føre til uoversiktlige situasjoner mellom gående og syklende faller fort gjennom i vinterhalvåret hvor akende oppfordres til å benytte stien, som om en akende har mindre moment/fart og mer kontroll enn en syklende).
Åkke som, her kommer hakket i platen; ikke bruk den nedfarten under dager med stor utfart! Innrømmer først som sist at jeg benytter samme sti/vei selv, men da som regel i mørket eller andre utypiske tider for turgåere. Anbefales altså også sterkt som lyktetur!
Praktisk spørsmål; hvilke dekk benyttet dere?
Lader altså lyktene og tar meg en tur i kveld, håper ikke to dagers tøvær har omgjort underlaget til klink is.
Redigert av Rednax; 20/01/201012:38.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: DH: Vinter i By du Plask 16.01.10 - the previe
[Re: jarleting]
#87674620/01/201013:13
Veldig stileg film. Eg synes dog det er litt rart at Sykkelbutikken lagar skrytefilm ned Tippetuevegen, som er ein av dei få vegane i Bergen der det ikkje er lov å sykle...
Anngående sykkelforbudet; som Red sier vil det være alldeles meningsløst å skulle håndheve det forbudet nå når det er snø. Folk aker nedover der som noen tullinger så ser ingen grunn til at vi ikke skal kunne sykle der så lenge de akende er der. Det blir jo ellers spennende å se hvor lenge det går før den nye Rundemanløypen får ligge i fred før Birken-kamikazesyklister skaffer sykkelforbud der Den stien blir jo nok mest sannsynlig fullstendig irrelevant for oss sstisylister etter at "utbedringene" er ferdig.
Re: DH: Vintermo i By du Plask 16.01.10 - the prev
[Re: Oslo27]
#87682220/01/201015:34
...vi ikke skal kunne sykle der så lenge de akende er der.
Akebrett kjem seg berre nedover berre ved hjelp av tyngdekrafta. Er det mange som benyttar seg av akebrett og heilhjelm? Når ein syklist på utforrigg og heilhjelm jagar fart forbi ein barnefamilie bidreg ikkje det til noko konstruktivt.
[Re: Per-Pusling]
#87692720/01/201020:05
så med andre ord er det bare å ta av seg helhjelmen og kjøre chainless-konkurranse og så er alt ok? Litt svak argumentasjon der mr. Det er nok langt flere som burde brukt hjelm og faktisk og helhjelm på akebrett, farten er ihvertfall høy nok innemellom. Poenget er at så lenge folk tar hensyn og sykler slik Espen og Jarle gjør her ser jeg ikke helt problemet. Jeg kan garantere deg at man kan kjøre mye mer gris enn det de to gjorde med akebrett - noe mange nok gjør -, men hvor en selvsagt kan si det samme om syklister. Poenget mitt er at argumentasjonen mot syklister i stor grad faller bort når akende - som i stor grad er en tilsvarende gruppe - kan bruke løypen. Og om de nevnte barnefamiliene går oppover er det på feil sted uansett hvordan en vrir og vender på det... Kjører alle nedover er det ikke noe problem om alle tar hensyn. Det er ikke som man er idiot bare fordi en sykler med mer enn 5 tommer og bruker helhjelm vet du. Og det er liksom ikke som det kommer til å være 100 syklister som kommer til å sykle der med det første heller.
[Re: heinrich]
#87694120/01/201020:44
om du leser svaret mitt en gang til ser du jeg bruker ordet hensyn to ganger. Jeg er ganske hard på å inkludere det ordet i all argumentasjon rundt syklisters bruk av terreng som og brukes av andre brukergrupper. Og hvem sier de skal jages? Det er tre forskjellige veier opp fra Fløibanestasjon i bunn til Fløien, to opp der de starter å sykle om jeg husker riktig så det burde være mulig at man kan finne en oppfart og nedfart så alle kan trives.
#87702221/01/201000:01
Det er prøver å få fram er at den type sykling som ein ser i filmen ved ~1:11 er hensynslaus. Det meinar eg at ein bør unngå, fordi det går ut over renomèet til oss terrengsyklistar.
[Re: Per-Pusling]
#87703721/01/201007:38
Det er prøver å få fram er at den type sykling som ein ser i filmen ved ~1:11 er hensynslaus. Det meinar eg at ein bør unngå, fordi det går ut over renomèet til oss terrengsyklistar.
Hei Per,
Da var du der og så noe annet enn meg. Vi sto på toppen og ventet på på at det skulle bli klart, folkene man ser i løypen på dette tidspunktet stellte seg selv inntil kanten og ropte at vi skulle kjøre. Når vi så gikk oppover igjen sa de at det så morsomt ut og spurte oss om dekk etc. Jeg kan ikke se at vi har skadet terrengsyklisters renomè ved dette.
At man skal vise hensyn og oppføre seg som folk som syklist er klart. Vi var 4 stykker der oppe så vi hadde god oversikt rundt svinger og skumle partier. Vi møtte ingen sure miner fra andre brukergrupper og ungene på akebrett syntes det var morsomt å se på. Vi er ikke dum, så situasjoner der vi kunne sees på som hennsynsløse ble unngått. Alt i alt tror jeg de fleste som var på fløyen for å nyte naturen denne dagen koste seg, det var hvertfall inntrykket jeg fikk.
Takk for inspirerende film! Jeg tror det er bra at terrengsyklister er ute blant "vanlige folk" på slike dager, så lenge man viser hensyn. Og det virker det som dere gjorde, jfr siste innlegg. Det gjør at syklister kanskje blir en naturlig del av utebildet etter hvert, og folk får se at bak de skumle helhjelmene skjuler det seg hyggelige mennesker, og ikke hensynsløse fartsmaskiner som ikke viker for noe (slik noen kanskje tror)
[Re: Oeyvind]
#87718521/01/201011:53
jarleting: Det stiller saka i eit anna lys. Eg antok at det ikkje var kommunikasjon mellom turgåarar og syklistar, og at syklisten kom brått og uventa på turgåarane. Orsak
[Re: jarleting]
#87725921/01/201014:11
[quote=Per-Pusling]Da var du der og så noe annet enn meg. Vi sto på toppen og ventet på på at det skulle bli klart, folkene man ser i løypen på dette tidspunktet stellte seg selv inntil kanten og ropte at vi skulle kjøre. Når vi så gikk oppover igjen sa de at det så morsomt ut og spurte oss om dekk etc. Jeg kan ikke se at vi har skadet terrengsyklisters renomè ved dette.
Like mye kudos for oppførsel som for filmen da!
Når kommer resten? Den andre trailern som lå i lista var et perfekt lys her i vintermørket.
[Re: jsdk]
#87731321/01/201016:31
Ulriken - Korketrekkeren - Nattlandsfjellet - Montana på snøsingeltrack er et greit tips for de som har lift-pass i den lokale heisen.
Det er ikke for å være kjip, og tviler ikke på at dere tar hensyn, men å sykle ned der det er lovpålagt forbud er unødvendig(dere trenger iallefall ikke å dokumentere det på internett). Terrengsyklisters rettigheter i regnbyen henger allerede i en ikke altfor tykk tråd.
Innom sykkelbutikken i høst overhørte jeg "... H*****dalen, det er der vi kjører vørldkøpptreningene våre....", prøv å holde vørldkøpptreningen til den kommunesertifiserte utforløypen ned Ulriken, pliiiis!
Jeg ble overfalt av en gammel mann (75 - 85år) en gang jeg var ute før jul fordi han mente det var forbudt å sykle på den 4m breie grusveien jeg kom opp. Han hadde nok også rett, men det var ikke skiltet fra den retningen jeg kom (Svartediket - Starefossen - Fløyen) Jeg var mest bekymra for blodtrykket hans, etter at han fikk ytret et par bergenske kraftgloser (***** r**hol) slapp jeg fri, sa takk i lige måde og ønsket ham en riktig god jul. Slike folk kan lett dikte opp en påkjørsel og gå til kommunen.
Har du prøvd Ulriken-Korketrekkeren-Nattlandsfjellet-Montana i det aller siste? Er det hardt nok underlag? Du tar altså av nedover til venstre når du kommer til Røde Kors hytten? Tiår siden jeg sist syklet på snøunderlag i akkurat dét nabolaget (og da kun i lysløypen på platået), og lenge nok siden jeg i det hele tatt syklet den løypen. Takk for tipset! (..fra en med "lift-pass i den lokale heisen" som kun har brukt det til å bulke snøbrettet sitt i vinter.)
Veien opp fra Svartediket er forbudt for syklende, ja. Det ser man dersom man sjekker kartene (hvem gjør det innen de gir seg ut på sykkeltur). Men hele meningen med forbudene er å ungå konflikter mellom syklister i høy fart nedover og gående. At det ikke er skiltet fra bunnen skal du så absolutt bruke til ditt forsvar, det er jo i tråd med prinsippet bak forbudet. Påpek at du overhodet ikke utgjør noen fare i snegletempoet en holder oppover (den veien er bratt!), at joggere slikt sett er farligere, og at kommunen og Byfjellsforvalteren neppe hadde i tankene slike konflikter som turgåeren du møtte prøvde å provosere frem. Slike folk som ham minner meg om bilister som gir ekstra gass dersom de så vidt skimter en syklist i en fotgjengerovergang langt i det fjerne. Syklisten MÅ taes!
Er enig i at vi må respektere tanken bak forbudet, men ingen stopper meg fra å klare oppover Tippetue (eller opp fra Svartediket) sent en ukedag, eller på andre ukurante tidspunkt. ..eller for den saks skyld å ta samme tur som Espen og Jarle så sant forholdene tilsier det. Føybanen oppfordrer aktivt folk til å ake ned Tippetue, de markedsfører til og med egne klippekort for akere. Dét provoserer, når de selv legger opp til like "farlige" situasjoner som man begrunner sykkelforbudet i Tippetue med.
Just to yank your crank, Ynot; sent i høst møtte jeg en karavanne med unge XC-terrengsyklister på vei ned Tippetue i god fart. De var på trening, og hadde ikke tid til å stoppe. Bakerst i toget kom trener (og innhaver av en annen sykkelbutikk enn SB), han forklarte i det minste at de hadde dårlig tid siden treningsturen hadde dratt ut. Ja vel.. Er ikke du selv medlem av den klubben jeg sikter til? Tror hverken XC- eller DH-klanen er helt skyldfrie når det kommer til publikums oppfatning av bøllete terrengsyklister i Bergen .
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
[Re: Rednax]
#87743121/01/201019:50
Du mener gjengen med opp-ned stem og "senkede" gafler? De kjørte jeg fra i utforkjøringene for lenge siden!
Er helt enig med deg Rednax, det er jo helt klart nedover som er intensjonen bak forbudet. Vi har alle våre svin(n) på skogen, det er bare litt dumt å fyre oppunder det sjeldne-moseart-elskende-terrensykkelhatende-kommunebålet ved å dokumentere det på internett...
Vi hadde tenkt oss over vidden i forrige uke, men snudde pga mye gjennomslag og syklet ned korketrekkeren istedet. Her var det hardtråkket og fint, men en må jo selvfølgelig passe på sporvalget... Nedpå Nattlandsfjellet er det bra å følge lysløypa bort til Nattland, og ta en liten singletrack tilbake til Låndåsfjellet. Omtrent der lysløypeserpentinerne går ned mot Montana går det bratt, hardtråkket singletrack som går rett ned på tvers av lysløypa og ender mellom to garasjer. På andre siden av veien kommer en ned ei trapp og inn i akebakken. Piggdekk ikke nødvendig med mindre du har tenkt å legge deg skikkelig over i svingene, men det har du vel?
hardbakkedalen kommer nok til å bli brukt som dh-lekeplass en god stund til t, noe en bare får finne seg i, men tror nok en del av belastningen forsvinner nå som Ulrikken blir et reelt alternativ igjen.
jeg sykler, eller dytter, sykkelen oppover ofte (eh, de få gangene jeg er på tur opp der) på veien det er snakk om. Får jeg pes for det skal jeg nok klare å snakke meg ut av det med et smil og et vennlig ord. Nedover sykler jeg og, men da ikke på veien, men mellom den. At en sykkelklubb har trening over Fløien og sykler ned der finnes det INGEN begrunnelse som er god nok for. Direkte pinlig å høre det. Birken-slitere ass...
#87770822/01/201011:24
hardbakkedalen kommer nok til å bli brukt som dh-lekeplass en god stund til t, noe en bare får finne seg i
Slike holdninger kommer du ikke langt med ovenfor kommunen, det gjelder å argumentere rasjonelt og vise at syklister tar ansvar og hensyn. Kommunen er dessverre mer opptatt av å bevare kulturminner (som ikke er kulturminner etter kulturminneloven eller egne fredningsvedtak, men likevel..) enn at en gjeng unggutter skal få leke seg med vørldkøppkjøring i skogen. Om dere har lyst til å fortsette å få lov til å sykle i utmarksområdene i byen må dere sørge for å vedlikeholde den mye brukte HBD-stien, og ta hensyn sånn som Rednax skisserer over.
DH-fb-gruppa har nå mange titalls medlemmer, hvis litt flere enn de aller mest ihuga hadde giddi å legge ned noen dugnadstimer hadde Ulriken løypa fort blitt veldig bra, så kan en holde vørldkøpptreningene der, og ellers kosetrening på de andre stiene. Vørldkøppkjøring på de vanlige stiene blir nok ikke tatt godt imot fra Kommunen.
Det er forresten ganske greit å kjøre ned fra Rundemanen nå, litt mye snø i Hyttelien, men ellers bra! t
tony, jeg tror du må roe (det som ihvertfall for meg virker somm unyansert og vedvarende) kritikken din av dh-syklister. Tenk på meg som en typisk dh-syklist. Jeg tar om jeg sykler flere runder i HBD alltid en tur opp gjennom stien og driver mer eller mindre vedlikehold på stien, legger steiner i veldig utsatte deler og utbedrer (som i "legger rette for å minimere slitasje") ellers om nødvendig. Min holdning som reflektert over er at andre brukere får bare finne seg i at slike som meg bruker den stien, uansett om slike som meg snakker om "vårldkuptrenning" eller hva det nå skal være. Du er alltid rask å kritisere (ihvertfall føles det slik) med noe nedsettende ordvalg om nevnte brukergruppe, noe jeg tror er noe du strengt tatt bør om ikke slutte med så gjøre det noe mer nyansert. Jeg har til dags dato fremdeles ikke møtt noen som snakker negativt om dh-sykling der inne av folk jeg har snakket med - og når man i BMTBK, inkludert meg selv og andre, får fingen ut og gjør Ulrikken ferdig sier det seg selv at trykket på HBD blir mindre, om nok ikke helt borte. Og for å gjenta det jeg sa, det bruket får en bare finne seg i at er der Jeg ser ikke at det jeg står for representerer et holdningsproblem, verken i forhold til andre brukergrupper eller kommunen; dvs at ved vedlikehold og felles hensyntakelse til andre brukere skal kunne bruke en sti.
og om jeg skal argumentere ovenfor kommunene bruker jeg nok en del andre ord, smiler mye og trekker frem alle de positive aspektene med syklingen. I verste fall kan man begynne med juss. Jeg kan være veldig overbevisende av og til
#87792322/01/201021:27
Jeg må komme med et svar siden,det ble veldig mye diskusjon ang filmen fra Fløyen. Når denne filmen ble laget så var det ikke Søndag,som det ble skrevet,det var en Lørdag,og det er faktisk veldig stor forskjel. Jeg vet at det ikke er lov å sykle ned Tippetue.Jeg vil faktisk si det at en syklist har litt mer kontrol en noen som setter livet på spill med noen jogge pinner på beina ned Tippetue. Hvis det er noen der ute som tror at vi ikke tok hensyn til turgåere, så tar dere feil.Vi brukte vel 1 1/2 time lengre tid på grunn at vi ventet til det var klart for oss. Vi snakket med veldig mangen der oppe og fikk en fin dialog. De synes det så spennende ut og De så at vi tok hensyn til dem. Siden det var 2 stk som filmet fikk vi gitt beskjed til alle som kom oppover. En tur fra toppen av Rundemannen ned til Fløyen og avslutter med Tippetue på kveldstid med lys er veldig kjekt. Det bør prøves. Du får trening i å pumpe og hoppe å dra på bak hjulet. siden det er vinter å på kvelds tid så kommer man ikke i konflikt med noen. Tippetue er ikke opplyst som de to andre ned fartene er.