Ante meg at du ville teste igjen kjapt når du så mine verdier ;-). Jeg har en forhåpning om å kunne teste opp mot 370 neste gang. Greier jeg det er jeg svært fornøyd, ettersom vi snakker 6-9 timer trening pr uke. Ser ikke for meg at jeg tester noe mer nå før i medio februar.
Kan man sette en anslått tid på birken utifra wattest? F.eks. 200 watt gir 5 timer, 300 watt gir 4 timer osv? Om dere som har målt på denne tråden også legger inn sine birkentider så kan vi se om det er noe mønster i det?
Du er nødt til å se på watt/kg om det skal gi noen mening å sammenligne Birken-tider og effekt. En på 110 kg som har terskel på 360 W tråkker neppe Birken på under 3.30.
Re: Vis meg din 20 minutters watt-test!
[Re: ]
#87082006/01/201010:09
Er det gitt at det er den som produserer flest watt per kilo også er den som sykler raskest? Hvis ikke kunne det jo vært en egen watt-konkurranse... Watt-Birken.
[Re: Øyvind V]
#87082906/01/201010:26
Er det gitt at det er den som produserer flest watt per kilo også er den som sykler raskest?
I en oppoverbakke uten noen hindringer som måtte kreve noe tekniske ferdigheter utover det og trå så er det vel det.. Men ikke mange slike terrengritt da!
[Re: Øyvind V]
#87083706/01/201010:44
Er det gitt at det er den som produserer flest watt per kilo også er den som sykler raskest? Hvis ikke kunne det jo vært en egen watt-konkurranse... Watt-Birken.
Nei, absolutt ikke, men litt avhengig av om du mener
1. den som har produsert mest W/kg i løpet av et ritt vil alltid vinne eller 2. Den som har høyest FTPW/kg vil alltid vinne.
Hvis du mener 1. vil dette rent teoretisk kun være 100% riktig ved bakketempo som er såpass bratt at luftmotstanden blir betydningsløs (grusbakke på ca 10% vil jeg tippe). I tillegg må utstyrsvekt tas med i kalkuleringen av W/kg og dekkene bør nok være identiske.
Selvom det ikke er 100% riktig vil det nok være et greit utgangspunkt at bakketempo vil alltid vinnes av den som har produsert mest W/kg (inkludert utstyr).
Når det gjelder 2. vil dette i beste fall kun gjelde for bakketempoer som er ca 60 min lange. I flat tempo vil det stort sett også gjelde hvis du bytter ut vekt med frontalareal (fortsatt må varigheten være 60 min).
I alle former for fellesstart vil W/kg kun være en av mange parametere som teller.
[Re: Kriss]
#87083806/01/201010:45
Og det er da langt fra bare motbakker på Birken. Plasseringsevne i felt på flatene, spise-/drikkerutiner og psyke har kanskje like mye å si som watt/kg?
Thomas
[Re: sigmund1]
#87084506/01/201010:49
Det var Birken vi snakket om, så da er det vel relevant
Nå er vel Birken fellesstart, selv om den starter med en bakke på ca 30 min?:)
Jeg svarte Kriss før jeg så innlegget ditt, og var uvitende om ditt innsiktsfulle innlegg
Luftmotstand er selvsagt en annen viktig faktor ja, den hadde jeg ikke tenkt på. I tillegg er det vel mye annet som spiller inn, som dere sier.
Uansett så kan man vel si at det er en signifikant sammenheng mellom W/kg og tida man bruker i et ritt; uansett om det er tempo eller fellesstart. Og det hadde vært morsomt å se en oversikt over W/kg for hver deltaker i f.eks. Birken, Terrengsykkelrittet, Markatråkket, osv.
Ja det å sykle utendørs har jo egentlig veldig lite med utøvelsen av sykkelsporten å gjøre. Det burde handle mye mindre om teknikk, taktikk, sykkelhåndtering, og enda mer om ren watt pr kilo.
Jamen legg inn watt og tid da gutter! Så får vi se om det har noe snev av sammenheng...
Wattbirken hørtes veldig bra ut!:-)
det er klart det har sammenheng, men sammenhengen er ikke absolutt.
Birkentid i 2008 2.49, FTP den gangen tipper jeg hadde FTP den gangen på ca 4,8 - 5,0 W/kg (antageligvis nærmere 4,8W en 5,0). er 192 cm høy og veier i toppform 78 - 80 kg.
[Re: sigmund1]
#87085906/01/201011:06
Men i 2008 så taua jeg feltet hele veien fra Kvarstaddammen til Rosinbakken, akkurat såpass hardt at jeg fikk det i bakken så du og resten av gjengen kunne kjøre i fra meg og Kenneth Boasson. For min del så var det taktikk og ikke watt som avgjorde differansen fra 2,49 til 2,53.
Fulgte testen til punkt og prikke bortsett fra at økningen var 30 og ikke 35 da det ikke går på min Flow.
100 watt 2 min. tåpelig lett 130 watt 2 min. tåpelig lett 160 watt 2 min. lett 190 watt 2 min. lett/medium 220 watt 2 min. medium/tungt 250 watt 2 min. tungt 280 watt 2 min. 20 sek. drittungt. Skulle egentlig økt til 310 etter 2 minutter, men det har jeg uansett ikke klart.
Vekt/cm: 82/178 Alder: snart 38 Tid brukt: 14.20 min. Cadens: 77 snitt Puls: Den er veldig ustabil på denne flowen synes jeg.
Dette ga disse resultatene: 3,5 L/min 42,7 ml/kg/min
Ifølge denne ga det 280 i watt om jeg tolker det riktig? :
Jeg tok laktattest på onsdag, rett etter en "proff" som sykler for Sparebanken Vest - Ridley. Hans terskelwatt var 355. Så det er mange her inne som virkelig er i god form!
Men som nevnt høyere opp så er terskelwatt målt i lab ganske annet enn terskelwatt målt etter 20-minutters-test metoden. Terskelwatt i lab tar utgangspunkt i den watten der du ikke samler opp laktat fortere enn du kvitter deg med det. Dette gir i prinsippet uendelig varighet. 20-min-testen tar utgangspunkt i maks fart du klarer å holde i 1 time.
Er det gitt at det er den som produserer flest watt per kilo også er den som sykler raskest?
I en oppoverbakke uten noen hindringer som måtte kreve noe tekniske ferdigheter utover det og trå så er det vel det.. Men ikke mange slike terrengritt da!
Det er vel først når man nærmer seg en 7-8 % (gjerne 10%) stigning at watt/kg virkelig har noe å si. Jo brattere bakken blir jo større er fordelen av å veie lite. Så på de slake bakkene (beklager til alle dere som synes de er bratte) opp til Skramstad så får man mer igjen for å ha masse watt å trå med enn å veie 63 kg som jeg gjør. Men klart, for tung kan man ikke være, da må man trå veldig mange watt.