Teit og elendig kundebehandling hos bikeshop.no
|
Re: Teit og elendig kundebehandling hos bikeshop.n
[Re: Vanilla Ninja]
13/12/2009 12:38
|
sigten
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er jeg fullstendig enig i. Av den grunn avstedkommer kommende utsagn: Er det fullstendig umulig å prøve å treffe shift-tasten på tastaturet ditt en gang i blant?! Finnes det store bokstaver på Internettet ditt??? Jeg gikk rett til siste setning for å se om du hadde noe å komme med, for sånn liten-bokstav-suppe som du serverer over gidder jeg ikke å bruke energi på å rote meg gjennom. Nå skal jeg innrømme at dette ikke nødvendigvis dreier seg om aggresjon, men når du nå gir meg en unnskyldning...  LJ Hehe. Det er veldig bra at du påpeker det, jeg ser på det som konstruktiv kritikk :-) Med tanke på alle avsporingene på dette forumet skulle man tro at vi var en gjeng med kuer :-P
|
|
|
[Re: -Jan]
13/12/2009 12:43
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han kan kreve at selger retter opp i dette. Noe selger har tilbudt seg å gjøre. Du er inne på noe vensentlig. For det er egentlig to ting som blir diskutert her. Det ene er om hva man har rettselig krav på og det er andre er kundebehandlig. Mitt innlegg var en "kritikk" av Øyvind_V s tolkning av hva man kan få ut av en rettsbehandling, som jeg mente var feil. Selv om utfallet hadde blitt det samme. Derfor er quoten din tatt ut av sammenhengen. Men du har rett, selger har tilbudt seg å gi pengene tilbake. Selv om det også etter mitt syn er dårlig kundebehandling med tanke på hvor tungvidt det er for ham å drasse en rulle frem og tilbake, og masse tid går det også.
Redigert av supernalle; 13/12/2009 12:59. Rediger grunn: Mer...
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
[Re: fredriks]
13/12/2009 12:50
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har en ansatt plukket den ut og gitt den uten å fortelle om begrensningene så ser saken mye styggere ut. Men er ikke det mesta man (eventuellt) kan kræva fra butikken at han får returnera produkten med pengar tilbaka? Jo, det er det man kan kreve(desverre, men se innlegget over). En god kundebehandling bør gå langt ut over dette.
Redigert av supernalle; 13/12/2009 13:01.
- Voltaire
|
|
|
[Re: Hæ?]
13/12/2009 12:58
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor skal selger spørre om det når de ikke har noen som helst forutanelse om at det er et problem?
Hvis du kjøper et PlayStation3 - spill, forventer du at enhver selger av dette kommer til å spørre deg om du har PS2-maskin? Eller legger du det på disken, selger tar betalt, putter i en pose og du vandrer ut? Det er derfor jeg gidder å ta del i denne diskusjonen, fordi den er interessant. Det kan tenkes at det er slik at det er rimelig å forvente at man vet hvilken spillmaskin man har i stua når man kjøper et dataspill, men.... om man kjøper en rulle så kjøper man først og fremst et treningsredskap. Passer ikke softwaren til siste generasjons CPU'er så er det en vesentlig opplysning som er så spesielt med produktet at det bør opplyses spesielt. Kanskje grensen går ved at kunden klarer å sjekke om det funker for PC eller Mac. Igjen, en jurist hadde vært tingen akkurat nå. Kunnskapen må uansett selger sitte på.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
13/12/2009 13:05
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Mulig du har rett, supernalle. En selger har en plikt til å holde seg oppdatert på sine produkter, og en slik begrensning er jo vesentlig for en kjøper. Mulig at man som selger er forpliktet til å vite om slike begrensninger. Og så får man som selger deretter ta oppgjøret med produsent i ettertid for at ikke kjøper skal bli skadelidene i slike situasjoner som HeavyDude har opplevd her.
Jeg mener fortsatt at Bikeshop har opptredd renhårig ved å tilby tilbakelevering og full refusjon, men kanskje jeg faktisk skal strekke meg til å si at Bikeshop kunne opptredd smidigere her?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
13/12/2009 13:09
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv om det også etter mitt syn er dårlig kundebehandling med tanke på hvor tungvidt det er for ham å drasse en rulle frem og tilbake, og masse tid går det også. Men sånn er det vel med de fleste reklamasjonssaker? Hvis jeg kjøper en diger romaskin som viser seg å ikke fungere etter montering, ja da kan jeg vel ikke forvente å få godtgjørelse fordi det var et sabla styr å levere den tilbake igjen?
|
|
|
[Re: Hæ?]
13/12/2009 13:09
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Voltaire
|
|
|
[Re: -Jan]
13/12/2009 13:17
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv om det også etter mitt syn er dårlig kundebehandling med tanke på hvor tungvidt det er for ham å drasse en rulle frem og tilbake, og masse tid går det også. Men sånn er det vel med de fleste reklamasjonssaker? Hvis jeg kjøper en diger romaskin som viser seg å ikke fungere etter montering, ja da kan man vel ikke forvente å få godtgjørelse fordi det var et sabla styr å levere det tilbake igjen? Det spørs jo hva du legger i "viser seg å ikke fungere etter montering" og "godgjørelse". Er det en feil med produktet så har vel butikken mulighet å rette opp feil noen ganger før du kan kreve å få hevet kjøpet. Når det gjelder transport, så er det ikke umulig at loven gir grunnlag for å få dette dekket, men det vet jeg ikke. Det hadde ihvertfall virket rimelig. På den annen side, hadde det vært rimelig klart at butikken burde visst om at det var fare for at romaskinen ikke fungerte for kunden og alt som skulle til var at du skulle få en spesialskrue og fordi den kostet 1,50 så ville de ikke levere den til deg. Da er det faktisk fare for at jeg ville brutt loven ganske kraftig i butikken selv.
- Voltaire
|
|
|
13/12/2009 13:51
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Passer ikke softwaren til siste generasjons CPU'er så er det en vesentlig opplysning som er så spesielt med produktet at det bør opplyses spesielt. OS, ikke CPU. Det er litt uvanlig at det ikke støttes, men man kan strengt tatt ikke ta for gitt at utstyret hjemme vil passe med nye duppeditter, hvis man ser litt mer generelt på det. Og utover passivt opplysningsansvar, er det iallefall ikke butikken oppgave.
|
|
|
[Re: JonAre]
13/12/2009 14:02
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter denne diskusjonen skal jeg i hvert fall sørge for at lageret av Thule damesykkeladaptere til enhver tid er fullt, i tilfelle jeg må gi dem bort gratis til kunder som kjøper damesykkel hos meg. Ellers får jeg bare plukke ut terrengsykkel.no-medlemmer som ikke får lov til å handle, for å unngå trøbbel i framtida.  LJ
|
|
|
[Re: JonAre]
13/12/2009 14:37
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, jeg mente CPU. 64-bit is also a term given to a generation of computers in which 64-bit processors were the normhttp://en.wikipedia.org/wiki/64-bit
- Voltaire
|
|
|
13/12/2009 14:50
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva så? Kompatibilitetsproblemet ligger mot operativsystemet i dette tilfellet.
|
|
|
[Re: kjerts]
13/12/2009 14:56
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva så? Kompatibilitetsproblemet ligger mot operativsystemet i dette tilfellet. Det er selvfølgelig flisespikking, men det er ikke feil av meg å si CPU der jeg gjorde. Normalen er at man kjører 64-bit os på maskin med 64-bit cpu.
- Voltaire
|
|
|
13/12/2009 15:11
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, det blir feil. Det er 64-bit operativsystem denne programvaren ikke støtter, ikke prosessoren. Denne "normalen" du refererer til er langt fra så konsekvent.
XP og 32-bit Vista eksisterer på veldig mange 64-bit systemer.
|
|
|
13/12/2009 15:43
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, det blir feil. Det er 64-bit operativsystem denne programvaren ikke støtter, ikke prosessoren. Denne "normalen" du refererer til er langt fra så konsekvent.
Jo, det er normalen i 2009, selv om det finnes unntak (blant annet har jeg selv en 64-bit maskin med både 64 og 32 bit os på). Man må ta utgangspunkt i hva som selges i dag. Det er som sagt flisespikking. Jeg kan dette ut og inn. Det største problemet er vel at en del folk bruker PC og ikke Mac. Hvis jeg skal ta bladet fra munnen her så kan det virke som en av to muligheter her. Det ene er at de vet at det er 32-bit programvare (altså de lyver) og bare håper på at kunden enten har 32-bit eller at de "bare ikke får til å innstalere" og ikke vil innrømme at de ikke får det til. Eller at de ikke vil ta diskusjonen med produsenten slik at prodsenten dekker kostnaden av de rundt 3 øre det tar å prdusere en cd/dvd pluss porto og fortsatt krever de 60 euro minus fortjeneste fra butikk. Evt. butikken ikke gidder bryet. Det hadde vært interessant å høre fra dem. Det er ikke sikkert vi har all info. Det er dog ikke så grovt at jeg ikke vil handle fra dem, hvis de i det hele tatt har gjort noe kritikkverdig.
- Voltaire
|
|
|
13/12/2009 16:05
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, det er normalen i 2009, selv om det finnes unntak (blant annet har jeg selv en 64-bit maskin med både 64 og 32 bit os på). Det er som sagt flisespikking. Jeg kan dette ut og inn. Hva som er normalen er kanskje flisespikking, men det jeg påpeker er at det blir feil å si at programvaren kun støtter 32-bit prosessor.
|
|
|
13/12/2009 16:14
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jo, det er normalen i 2009, selv om det finnes unntak (blant annet har jeg selv en 64-bit maskin med både 64 og 32 bit os på). Det er som sagt flisespikking. Jeg kan dette ut og inn. Hva som er normalen er kanskje flisespikking, men det jeg påpeker er at det blir feil å si at programvaren kun støtter 32-bit prosessor. Kan vi si det sånn da: Jeg har aldri sagt at programvaren kun støtter 32-bit prosessor. +rent formelt sett så er det OS'et som programvaren skal passe mot +selgeren hadde hadde hatt rimelig stor sjanse for å treffe hvis han spurte om han hadde 64-bit prosessor, og hadde han ikke hatt 64-bit os så hadde han sikkert vært bevisst på det. Alle lykkelige nå. (Jeg forandret på innlegget mitt over ditt, men er ganske sikker på at det ikke hadde noe å si for hva du svarte på)
- Voltaire
|
|
|
13/12/2009 18:32
|
gotman
Entusiast
|
Entusiast
Det ble etterhvert mye usakelig i denne tråden, uironisk takk for det! Fint å få testet ut omdømmet til en leverandør. Jeg er i stand til å sympatisere med trådstarter. Jeg mener at det klokeste bikeshop hadde gjort her var å smiske med en gammel god kunde og fikset problemet. Må også nevne at jeg kjører iMagicen min på Mac, men selvsagt fordi jeg har lagt inn Windows (tror jeg det heter) fordi det finnes programvare som trenger den dritten.
Redigert av gotman; 13/12/2009 18:38.
|
|
|
[Re: gotman]
13/12/2009 19:07
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror ikke det er noen som er uenig i at Bikeshop med fordel kunne vært mer fleksible, men derfra til å begynne å rope og skrike om dårlig behandling, og ikke minst å blande inn Forbrukerkjøpsloven på helt misforstått grunnlag, er en ikke ubetydelig spasertur.
Nå sier ikke trådstarter mye om hvordan den første samtalen etter at inkompatibiliteten ble oppdaget forløp, men det er vel like sannsynlig at kunden var vrang som at kundebehandleren var det.
Jeg nekter å ta noen side før jeg har hørt alle uttale seg ordentlig, og foreløpig har vi bare en bitter kunde som sier han har bedt om gratis varer, men ikke fått det.
|
|
|
[Re: gotman]
13/12/2009 19:29
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes det er helt greit å komme med kundeerfaringer i et slikt forum som dette, på lik linje som når vi diskuterer hvor vi får kjøpt de beste varene billigst. Et kjøps totaltverdi er for meg ikke bare hvor mange kroner jeg legger i produktet men også leveringstid, service og etterservice.
Men når en kommer med tilbakemeldinger og da spesielt negative så sørg nå ihvertfall for å vurdere overskrift og innholdet i det en skriver!!
Eks: Teit og elendig kundebehandling hos bikeshop.no I dette tilfelle synes jeg bare det er overskriften som er teit og innlegget som er elendig!!
Kom nå med noe relevant når en først skal kritisere en butikk. Først da kan det gavne butikken, kundene og også indirekte terrengsykkel.no
Hilsen en som aldri så langt har handlet hos Bikeshop og derfor klassifiserer meg som 100% objektiv.
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
13/12/2009 19:30
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ikke helt sikkert at forbrukerkjøpsloven er helt misforstått å dra inn i dette, jfr. §16b om mangler. Husker den ikke ordrett, men den handler om hva selger skal forventes å kunne, og om slike opplysninger som selger bør ha kjennskap til har innvirkning på om man ville kjøpt varen eller ikke. Men nå har jo uansett Bikeshop tilbydt seg å heve kjøpet, så det er jo egentlig snakk om kundebehandlingen og ikke jussen lengre?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
14/12/2009 09:48
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Hehe. Det var ikke veldig viktig, men det er faktisk et lite poeng her, siden prosessorarkitektur i praksis er standardisert på desktop-markedet, mens det samme ikke gjelder for OS. Dermed er det på ingen måte automatikk i at programvaren "ikke vil virke på nye pc'er", og forbrukeren er ikke fritatt for ansvar. (og hvis man vil diskutere det tekniske, så er vel alle nåværende 64-bit desktop-prosessorer 100% bakoverkompatible, mens OS'ene ikke nødvendigvis er det)
|
|
|
[Re: ]
15/12/2009 07:49
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt ærlig så tror jeg faktisk et flertall av de som har datamaskiner ikke kan svare deg på om de har en 32bit ellr 64bit maskin... Men det var ikke det jeg sa heller. Det jeg sa var at hvis man har 32-bits OS på en 64-bits maskin, så er det stor sjanse for at man er klar over dette.
- Voltaire
|
|
|
Re: Om titulering av tråder, nettvett m.m.
[Re: gunner_one]
15/12/2009 08:21
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det fins mange måter å få ut aggresjon på. For min del fungerer ikke internett som kur i sammenhenger der jeg blir skikkelig sinna for et eller annet. Jeg synes det er helt greit å komme med kundeerfaringer i et slikt forum som dette, på lik linje som når vi diskuterer hvor vi får kjøpt de beste varene billigst. Et kjøps totaltverdi er for meg ikke bare hvor mange kroner jeg legger i produktet men også leveringstid, service og etterservice. Selvsagt. Jeg er også enig med deg i at man bør tenke seg om litt før man hamrer løs på tastaturet, uansett hvor dårlig behandla man føler seg. Folk har da klaga sin nød på terrengsykkel.no-forumet tidligere også, men gjerne i litt mer subtile vendinger enn ved et par nylige tilfeller. Det er veldig lov. Som sagt, vi har stor takhøyde, og folk er stort sett flinke til å skikke seg. Men vi ser helst at dette forumet ikke utvikler seg til å bli en søledam som syder og bobler av sylskarp, saklig og usaklig kritikk mot alt og alle. Hvis forumet først og fremst oppfattes slik utad, f.eks. blant bransjefolk, kan det gå ut over bl.a. bransjens vilje til å annonsere hos oss. Det gir færre ressurser, færre turer til arrangementer, mindre stoff, færre ansatte, osv., med et dårligere produkt som resultat. Og selvsagt kan omdømmet til butikken bli uopprettelig skada, med de følger det har, selv om visse tilfeller kan være vekkere og spark i baken osv. Kort sagt: Skriblerier på internett kan ha til dels store konsekvenser. Både ros og ris er så klart lov, men på generelt grunnlag oppfordrer vi folk til å holde ei saklig, voksen og edruelig linje.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
15/12/2009 08:30
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det må påpekes at både terrengsykkel.no og bladet Terrengsykkel først og fremst er til for leserne og brukerne. Det redaksjonelle innholdet hos oss er ikke påvirket av hvilke annonsører som legger igjen penger. Hvis vi hadde latt annonsører påvirke innholdet i bladet og hvilke produkter som er med og gjør det bra i tester så hadde troverdigheten dalt ganske så fort.
Med det sagt så bør også brukerne av forumet vite at det ligger et ansvar i det å publisere noe som blir stående på internett så tusenvis av norske sykkelentusiaster kan lese det. Mens vi som magasin lett kan spores og etterprøves som uavhengige er det vanskelig å vite om enkelte brukere har en bakenforliggende agenda, evt i tillegg til et ønske om hevn og/eller utløp for frustrasjon.
Ryddige fremstillinger er som regel mer troverdige enn ensidige spark i én retning. Vis ansvar som forumbruker - terrengsykkel.no-forumet er akkurat så troverdig og trivelig som brukerne gjør det til.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/12/2009 08:42
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Det fins mange måter å få ut aggresjon på. For min del fungerer ikke internett som kur i sammenhenger der jeg blir skikkelig sinna for et eller annet. Jeg synes det er helt greit å komme med kundeerfaringer i et slikt forum som dette, på lik linje som når vi diskuterer hvor vi får kjøpt de beste varene billigst. Et kjøps totaltverdi er for meg ikke bare hvor mange kroner jeg legger i produktet men også leveringstid, service og etterservice. Selvsagt. Jeg er også enig med deg i at man bør tenke seg om litt før man hamrer løs på tastaturet, uansett hvor dårlig behandla man føler seg. Folk har da klaga sin nød på terrengsykkel.no-forumet tidligere også, men gjerne i litt mer subtile vendinger enn ved et par nylige tilfeller. Det er veldig lov. Som sagt, vi har stor takhøyde, og folk er stort sett flinke til å skikke seg. Men vi ser helst at dette forumet ikke utvikler seg til å bli en søledam som syder og bobler av sylskarp, saklig og usaklig kritikk mot alt og alle. Hvis forumet først og fremst oppfattes slik utad, f.eks. blant bransjefolk, kan det gå ut over bl.a. bransjens vilje til å annonsere hos oss. Det gir færre ressurser, færre turer til arrangementer, mindre stoff, færre ansatte, osv., med et dårligere produkt som resultat. Og selvsagt kan omdømmet til butikken bli uopprettelig skada, med de følger det har, selv om visse tilfeller kan være vekkere og spark i baken osv. Kort sagt: Skriblerier på internett kan ha til dels store konsekvenser. Både ros og ris er så klart lov, men på generelt grunnlag oppfordrer vi folk til å holde ei saklig, voksen og edruelig linje. Jeg er så enig, så enig Gauter! Det er de saklige og edruelige kundeerfaringerne jeg ønsker og som jeg lytter etter. Forøvrig mener jeg at om en i et slikt tilfelle ikke tør å kritisere leverandøren "face to face" så har det heller ingenting i dette forum å gjøre siden leverandøren ikke har samme mulighet til å komme med sin versjon.
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/12/2009 08:46
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det må påpekes at både terrengsykkel.no og bladet Terrengsykkel først og fremst er til for leserne og brukerne. Det redaksjonelle innholdet hos oss er ikke påvirket av hvilke annonsører som legger igjen penger. Hvis vi hadde latt annonsører påvirke innholdet i bladet og hvilke produkter som er med og gjør det bra i tester så hadde troverdigheten dalt ganske så fort. Sellsakt, det glemte jeg kanskje å presisere.
Gaute
|
|
|
15/12/2009 08:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men vi ser helst at dette forumet ikke utvikler seg til å bli en søledam som syder og bobler av sylskarp, saklig og usaklig kritikk mot alt og alle. Hvis forumet først og fremst oppfattes slik utad, f.eks. blant bransjefolk, kan det gå ut over bl.a. bransjens vilje til å annonsere hos oss. Det gir færre ressurser, færre turer til arrangementer, mindre stoff, færre ansatte, osv., med et dårligere produkt som resultat. Enig. Men hva kan/vil dere foreta dere dersom "elementer" på forumet har en oppførsel som ikke er i tråd med det dere synes er greit? Blokkere dem?
|
|
|
[Re: Øyvind V]
15/12/2009 08:52
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Advarsel og blokkering er det som gjøres ja, men som oftest har kjefting fra andre brukere vært oppdragende nok.
I tillegg er det naturlig å si i fra til forhandlere/importører om hva som skrives slik at de kan få fortelle sin versjon.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/12/2009 09:13
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal man først skrive en slik tråd er det jo meget viktig å komme med all fakta på bordet.
Når det gjelder manglende/dårlig kommunikasjon mellom butikkene og kundene,så er det ikke galt å ta litt hardt i ett innlegg/overskrift.
Tror mange av de negative trådene kunne vært ungått hvis butikkene hadde gitt klarere svar når det gjelder sakene.
Hvis butikken vet at det kan ta lang tid når man sender en ramme til Italia,ja så gi kunden beskjed om det da vel!
De norske nettbutikkene burde jo ha fått med seg at tråder her på TS kommer helt på topp i google søk etter noen dager(eller timer),da burde man faktisk handle deretter. Man ser jo hvordan for eks. G-sport/intersport ved Espen W(og flere andre importører og selgere) svarer på mange spørsmål her inne. Dette er noe butikker/kjeder burde tenke på,for en dialog der man svarer på kundenes spørsmål er nok noe butikkene tjener på i lengden.
Ett svar fra butikkene handler jo ikke bare om den aktuelle saken,men om såkalt "damage control" også.
Jeg vil påstå at i disse "bikeshop trådene" burde de ha kommet med ett tilsvar ganske kjapt...
|
|
|
|
|