Hallo, driver du en forretning så bør du vite hva det er du selger. Du bør være såpass forutseende at du kan informer om avvik. For meg ville de vært en selvfølge ut fra lang yrkeserfaring.
Ja det er mange butikker en ikke kan handle i, det har du helt rett i. Å de som ikke holder mål skyr ihvertfall jeg, og jeg er heller ikke redd for å fortelle det videre. På samme måte som jeg gjerne forteller om dem som har skjønt det.
Før eller senere finner du nok ut det samme.
Å du der det skrives eller ytres på norsk der svare mann også på samme språk, egentlig gjelder dette også nynorsk
Hallo, driver du en forretning så bør du vite hva det er du selger.
Det er klart, men så er det jo en litt "spesiell" vare dette da. Det som ikke stemte for kjøperen her var dataprogram til sykkelutstyr. Kjører man et oprativsystem litt utenom det vanlige (neida, 64-bit Windows er ikke veldig avansert, men det er som regel ikke det som er installert på laptopen Ola Dunk kjøper på Elkjøp), er man som regel selv klar over hvilke begrensninger dette medfører. Da bør man jo for å være på den sikre siden sjekke opp at dette faktisk er kompatibelt, og ikke bare anta det siden det ikke står eksplisitt at det ikke er det.
Slik det fremstår i tråden har altså ikke Bikeshop sagt at dette passer til 64-bit Vista, og har heller ikke vært klar over at det ikke passer.
Når trådstarter henger ut en butikk som tilbyr han full retur og har alt sitt på det tørre blir det i beste fall veldig feil.
Re: Teit og elendig kundebehandling hos bikeshop.no
[Re: Cerberus]
#86290112/12/200900:15
Hallo, driver du en forretning så bør du vite hva det er du selger. Du bør være såpass forutseende at du kan informer om avvik. For meg ville de vært en selvfølge ut fra lang yrkeserfaring.
Nå starter tråden med at butikken selv ikke var klar over avviket. Hvordan skulle de da kunne informere om det?
Hva mener du forøvrig ville være riktig framgangsmåte for å informere om det mulige problemet i dette tilfellet? Noe slikt, kanskje:
"ADVARSEL: Programmet kan muligens ikke fungere sammen med alle kjente versjoner av Windows, selv om ikke vi har hørt noe om det foreløpig!"
For å holde oss i sykkelverden: hvis jeg selger en racersykkel uten å si at den ikke er laget for terrengsykling, og noen tar den ut i skogen og vraker hjulene, skal jeg da holdes ansvarlig?
Spørsmålet begynner å bli forslitt, men: vil du vi skal ha USA-tilstander med advarsler på alt, slik at kunder og klienter slipper å tenke selv?
[Re: gauter]
#86291312/12/200902:12
Som vel tydelig uttrykt i en annen tråd, så har jeg veldig vondt for å forstå motivasjonen bak det å starte sånne tråder som dette.
Å forsettelig sette seg foran PC-en for å komponere og skrive et innlegg der enkeltpersoner/butikker/sirkusdirektører/servitriser får det glatte lag, kan da neppe være særlig fruktbart? Er det en merkelig måte å ta "hevn" på? Nå som innlegget er skrevet, er det sånn at du da kan ta helga med et selvtilfreds smil om munnen?
Kall meg gjerne naiv eller tungnem, men det er sikkert også andre som er nysgjerrige på hva du egentlig vil oppnå her.
det er jo utrolig deilig å få utløp for slike irritasjonsmomenter, har du aldri tenkt : " nå er jeg så misfornøyd med tanke på hvordan jeg har blitt behandlet, så nå skal vedkomne få svi litt " ? før minibussene ble stengt ute fra kollektivfeltet i oslo ergret de meg så mye at det kunne prege hele dagen min med mindre jeg tutet , blokkerte og viste finger.. ( denne praksisen har jeg fortsatt med , men nå er det rettet mot folk som tyner "innflettingsfeltet" ).. dette å få utløp for aggresjon er viktig mener nå jeg..
[Re: sigten]
#86291512/12/200902:25
dette å få utløp for aggresjon er viktig mener nå jeg..
Det er jeg fullstendig enig i. Av den grunn avstedkommer kommende utsagn:
Er det fullstendig umulig å prøve å treffe shift-tasten på tastaturet ditt en gang i blant?! Finnes det store bokstaver på Internettet ditt???
Jeg gikk rett til siste setning for å se om du hadde noe å komme med, for sånn liten-bokstav-suppe som du serverer over gidder jeg ikke å bruke energi på å rote meg gjennom.
Nå skal jeg innrømme at dette ikke nødvendigvis dreier seg om aggresjon, men når du nå gir meg en unnskyldning...
Har nå lest hele denne tråden, og er i grunn litt usikker på hvem jeg er enig med. Men det jeg i hvertfall kan si, er at jeg ikke er enig med Vanilla Ninja over her
Sitat: Vanilla Ninja
Er det fullstendig umulig å prøve å treffe shift-tasten på tastaturet ditt en gang i blant?! Finnes det store bokstaver på Internettet ditt???
Jeg gikk rett til siste setning for å se om du hadde noe å komme med, for sånn liten-bokstav-suppe som du serverer over gidder jeg ikke å bruke energi på å rote meg gjennom.
Jeg som en person med problemer med rettskriving, tegnsetting og stor bokstav synes dette er direkte idiotisk å fokusere på, og om du da ikke gidder å lese innlegget til noen synes jeg det er noe du får holde for deg selv
Hilsen Odd-Erik som ikke skriver så mye her på forumet pga at jeg ikke ønsker sånne tilbakemeldinger
[Re: Paragon]
#86292112/12/200907:25
Synes ikke butikken var smidig. Forslaget om å levere tilbake varen er tåpelig, et spill for galleriet.
Kunden trengte ikke å bytte varen, bare å få det software som gjør at han kan bruke den 10000 kroners varen han kjøpte. Dårlig forslag da at kunden skal pakke sammen et 15 kilos system, som mildt sagt er litt stort og klumpete, og sende/levere det tilbake, for å kjøpe det et annet sted, når alt han trenger er et annet software.
Suppegjøkete forslag, for å være helt ærlig. Frekt.
Hvorfor ikke bare gi ham innpris på softwaret? Uten det kan han jo ikke bruke varen de solgte.
Selvfølgelig er det kundens ansvar å sjekke pakken på forhånd.
Men det er også leverandørens ansvar å skrive med stor skrift på pakken at man evnt må kjøpe et ekstra software for å kjøre systemet på 64 bits. Personlig mener nå jeg at det er leverandørens ansvar å tilgjengeliggjøre softwaret for 64bits kostnadsfritt.
Tacx tar seg svært godt betalt for et halvferdig produkt, som dessverre er svært så innovativt og som konkurrentene ikke har klart å lage gode alternativ til.
Men det er også de som jobber i butikken sitt ansvar overfor deres eier å sørge for at kunden er fornøyd, slik at kunden kommer igjen og handler neste gang.
Her har det blitt syndet på mange fronter.
--
jA. nÅ må folk lære seg å bruKe Versál!
[Re: mtbmaniac]
#86292712/12/200908:02
Nå er vel det meste sagt om denne saken og jeg må nok si meg enig i mye, kanskje ikke alt. Synes heving av kjøp er mer enn god nok service. MEN saken belyser likevell en viktig poeng.
Nå aner jeg ikke hvor mye trådstarter har lagt igjen av cash i bikeshop, men saken viser uansett at gjør man først et dårlig kjøp, så har man ingenting igjen for å være en lojal kunde. Service som bikeshop her ga hadde man fått i hvilken som helst butikk. Så moralen, noe å tenke på for dere som har noe med kundekontakt å gjøre (inkl meg selv), kjøp der det er billigst, kjøpsloven gjelder...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
[Re: ]
#86293912/12/200909:24
jeg har selv 64bits OS, og erfaringen er at man alltid bør sjekke produsentens hjemmeside for kompabilitet. Selv innen ren IT Software syndes det med drivere og støtte, eller informasjon om dette.
#86298912/12/200913:21
Synes ikke butikken var smidig. Forslaget om å levere tilbake varen er tåpelig, et spill for galleriet.
Kunden trengte ikke å bytte varen, bare å få det software som gjør at han kan bruke den 10000 kroners varen han kjøpte. Dårlig forslag da at kunden skal pakke sammen et 15 kilos system, som mildt sagt er litt stort og klumpete, og sende/levere det tilbake, for å kjøpe det et annet sted, når alt han trenger er et annet software.
Suppegjøkete forslag, for å være helt ærlig. Frekt.
Hvorfor ikke bare gi ham innpris på softwaret? Uten det kan han jo ikke bruke varen de solgte.
Selvfølgelig er det kundens ansvar å sjekke pakken på forhånd.
Men det er også leverandørens ansvar å skrive med stor skrift på pakken at man evnt må kjøpe et ekstra software for å kjøre systemet på 64 bits. Personlig mener nå jeg at det er leverandørens ansvar å tilgjengeliggjøre softwaret for 64bits kostnadsfritt.
Tacx tar seg svært godt betalt for et halvferdig produkt, som dessverre er svært så innovativt og som konkurrentene ikke har klart å lage gode alternativ til.
Men det er også de som jobber i butikken sitt ansvar overfor deres eier å sørge for at kunden er fornøyd, slik at kunden kommer igjen og handler neste gang.
Her har det blitt syndet på mange fronter.
--
jA. nÅ må folk lære seg å bruKe Versál!
Les gjerne hva du selv skriver en gang til. Så leser du Forbrukerkjøpsloven og ser om du finner grunnlag for det du sier.
Bikeshop har på ingen måte unnlatt å informere om noe, noe selv kjøper er enig i. Det var ingen feil ved varen utfra det varen var tiltenkt til ved kjøpstidspunktet. Bikseshop er som leverandør ikke pliktig å heve et kjøp av en vare som ikke er feil på, men tilbyr selvsagt det for å ikke ha misfornøyde kunder. Leverandøren er heller ikke ansvarlig for eventuelle kostnader ved oppgraderinger som produsenten har funnet mulige for varen. Hva er det Bikeshop gjør feil rent juridisk her, synes du?
Hvis du forventer at alle selgere av en vare som kan oppgraderes skal ta på seg kostnadene ved dette, er det trolig noe som en del andre ikke er enige i. Man har som forbruker også en plikt til å sette seg inn i hvilke egenskaper en vare har, og en vare man har sett og undersøkt før kjøp (altså ikke kjøpt via Internett eller postordre/telefonsalg) har man ingen returrett på. I det hele tatt. Det finnes ikke noe som heter bytterett i det norske lovverket.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Teit og elendig kundeoppførsel hos bikeshop.no
[Re: Cerberus]
#86302712/12/200916:04
Lurer på om ikke trådstarter like greit kunne klaget til microsoft for å ha levert et produkt som ikke fungerer med 3.parts software.........ser ut som bikeshop har gitt mer info om hva som fungerer enn det microsoft noen sinne vil gjøre for noen av sine produkter........
Re: Teit og elendig kundebehandling hos bikeshop.n
[Re: Hæ?]
#86311512/12/200920:12
Les gjerne hva du selv skriver en gang til. Så leser du Forbrukerkjøpsloven og ser om du finner grunnlag for det du sier.
Bikeshop har på ingen måte unnlatt å informere om noe, noe selv kjøper er enig i. Det var ingen feil ved varen utfra det varen var tiltenkt til ved kjøpstidspunktet. Bikseshop er som leverandør ikke pliktig å heve et kjøp av en vare som ikke er feil på, men tilbyr selvsagt det for å ikke ha misfornøyde kunder. Leverandøren er heller ikke ansvarlig for eventuelle kostnader ved oppgraderinger som produsenten har funnet mulige for varen. Hva er det Bikeshop gjør feil rent juridisk her, synes du?
Hvis du forventer at alle selgere av en vare som kan oppgraderes skal ta på seg kostnadene ved dette, er det trolig noe som en del andre ikke er enige i. Man har som forbruker også en plikt til å sette seg inn i hvilke egenskaper en vare har, og en vare man har sett og undersøkt før kjøp (altså ikke kjøpt via Internett eller postordre/telefonsalg) har man ingen returrett på. I det hele tatt. Det finnes ikke noe som heter bytterett i det norske lovverket.
Nøyaktig det jeg selv hadde tenkt å skrive (bortsett fra at jeg ville skrevet forbrukerkjøpsloven med liten "f")
Man hadde ikke kommet langt med en klage i dette tilfellet, og da er Bikeshops tilbud om heving av kjøpet et eksempel på at noen strekker seg litt lenger. Litt for langt for noen, virker det som...
Re: Teit og elendig kundeoppførsel hos bikeshop.no
[Re: lc]
#86312212/12/200920:31
Lurer på om ikke trådstarter like greit kunne klaget til microsoft for å ha levert et produkt som ikke fungerer med 3.parts software.........ser ut som bikeshop har gitt mer info om hva som fungerer enn det microsoft noen sinne vil gjøre for noen av sine produkter........
Alle er så forbaska kritiske til forskjellige produkter som ikke virker men hva med Windows og alt det trøblet som er med det. Prøv å ring til Microsoft og klag. De skal ha betalt av deg for hjelpe deg! Jeg har mang en gang tenkt tanken at jeg burde sendt tilbake hele min splitter nye bærebare PC med Vista og bedt om en ny som funker! Men jeg vet at det de ville bare stått der som store spørsmålstegn og ingenting hadde skjedd. Vi er maktesløse mot de store markedslederne. At vi pepprer de sykkelbutikkene vi ikke er fornøyd med er utrolig viktig slik at ikke balansen blir skjev også der. (uten sammenligning forøvrig). Fordi jeg tror på forbrukerens makt i et fritt marked. Bikeshop er en etter min smak en veldig god nettbutikk men de er langt fra perfekte på kundebehandling. Og ved å si ifra her vil vi faktisk hjelpe de til å sette fokus på dette veldig viktige området i forretningsdrift før de blir enda dårligere og kanskje ikke overlever. Jeg vil gjerne beholde Bikeshop.
[Re: Hekta-MTB]
#86312812/12/200920:44
Takk, dette henger til og med jeg meg på. Men da må jo forutstningen være at de tar skjeen i en annen hånd og tar kunden på alvor.
Det er ingen hemlighet at jeg fortsatt venter på deler de for lengst har lovet å sende. Jo lenger tid det tar jo bedre setter irritasjonen seg, for meg ville det vært mye bedre om de hadde sagt rett ut at nei dette klarer vi ikke. Klarer de ikke dette ja da har de et problem som de må finne ut av og løse.
Å tilby seg å ta tilbake produktet, dvs at kunden pakker sammen en 15 kilos rulle, bærer det på ryggen til postkontoret, betaler for porto, for at han med dette returnerer en vare som han bare trenger en CD med et annet software for å bruke, er ikke i mine øyne eksempel på god kundebehandling.
Hva skulle han gjort om produktet ble levert tilbake? Kjøpe samme rulle et annet sted, med samme softwareproblematikk?
Man kan lure på om forhandleren spekulerte i at "problemet ville forsvinne" om de foreslo noe usaklig.
Alt de trengte å gjøre for at kunden ville bli fornøyd var å være smidig (drit nå i lov og ikke lov, jeg har aldri snakket om hva som er lovpålagt eller ikke, men om smidighet, tror det står ettertrykkelig), og tilby ham å kjøpe softwaret til innpris.
Taperen i dette løpet er eieren av Bikeshop. Kundebehandleren klarte å fremmedgjøre kunden.
#86324713/12/200911:09
Hadde det vært bedre kundebehandling hvis Bikeshop bare hadde sagt nei til software, uten å tilby seg å ta rulla i retur? Bikshop gjør akkurat det du foreslår - driter i lover og ikke lover når de tilbyr seg å ta rulla tilbake.
Hvor langt skal en selger strekke seg utover lovgivingen før folk blir fornøyd, egentlig?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
#86326013/12/200911:32
I følge forbrukerkjøpsloven §15 skal (bl.a.) "tingen passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått". Hvis du hadde spurt Bikeshop om softwaren funket på 64bit, og de hadde sagt ja, DA hadde du hatt en sak. Men de kunne sikkert ikke gjette seg til at du kjører 64bit.
Hva som har blitt sagt har ingenting å si for et rettsutfall, så lenge det ikke er uavhengige vitner eller kan dokumenteres på annen måte.
Men (og jeg er ikke jurist), så er 64-bits maskiner en "standard" i dag og skulle softwaren ikke passe til slike maskiner, så må selger opplyse om dette (det må han dokumentere skriftlig for å medhold). Jeg skulle tro at han derfor har en vanntett sak. Han kan kreve at selger retter opp i dette.
Jeg ser ingen problemer med å fortelle om sine opplevelser med et profesjonelt firma, så lenge det ikke blir personangrep. At de evt. skulle tape penger på dette, skulle de tenkt på før. Slik sett har sosiale medier hatt en positiv effekt på næringslivet. De kan ikke lenger behandle folk som skit uten konsekvenser.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
[Re: supernalle]
#86327213/12/200912:10
Men (og jeg er ikke jurist), så er 64-bits maskiner "standarden" i dag og skulle softwaren ikke passe til slike maskiner, så må selger opplyse om dette (det må han dokumentere skriftlig for å medhold). Jeg skulle tro at han derfor har en vanntett sak. Han kan kreve at selger retter opp i dette.
Har du lest hele tråden? Kjøper SELV sier at selger ikke var klar over denne problemstillingen på kjøpstidspunktet. Hvordan i aller dager kan: 1 - selger opplyse om noe selger ikke vet? 2 - en kjøper kreve at en selger tar ansvar for noe som selger ikke er klar over, og i tillegg produsenten ikke opplyser om?
Hvis overskriften hadde vært: "Teit og elendig kundebehandling hos Tacx!", hadde jeg vært tilbøyelig til å være litt mer på gli, for Tacx burde være klar over at iMagic ikke er uten videre kompatibel med 64-bits Vista.
Og om 64-bits OS er "standard" i dag er jeg ikke sikker på om jeg uten videre kjøper.
#86327413/12/200912:12
Hva som har blitt sagt har ingenting å si for et rettsutfall, så lenge det ikke er uavhengige vitner eller kan dokumenteres på annen måte.
Har du tenkt den muligheten for at folk er ærlige i en eventuell rettstvist? Hvis kjøper sier at selger ikke var klar over inkompabilitetsproblematikken med 64-bits, hva tror du en rettsinnstans vil avsi som dom?
[Re: Hæ?]
#86327813/12/200912:23
Har du lest hele tråden? Kjøper SELV sier at selger ikke var klar over denne problemstillingen på kjøpstidspunktet. Hvordan i aller dager kan: 1 - selger opplyse om noe selger ikke vet? 2 - en kjøper kreve at en selger tar ansvar for noe som selger ikke er klar over, og i tillegg produsenten ikke opplyser om?
Det er selger som burde spurt om han har en 64-bits maskin, selv om kunden sier at selger ikke var klar over problemstillingen. Jeg ser ingen grunn til å forvente at kunder er dataguruer.
Sykkelbutikkansatte er sikkert ikke dataguruer selv, men som profesjonell part så må de ha den infromasjonen som trengs.
Som datautdannet og drevet med data i over 30 år så vet jeg en del om datamaskiner. Det som er helt sikkert er at 64-bits maskiner ikke er et nisjeprodukt. Det er standarden fordi det er avløseren for 32-bitsmaskiner og har vært i salg en stund.
Dette er kanskje ikke en enkel problemstilling. Står det tydelig på pakken og han har plukket den ut selv, så har han kanskje ikke en sak. Har en ansatt plukket den ut og gitt den uten å fortelle om begrensningene så ser saken mye styggere ut etter mitt syn. Jeg er som sagt ikke en jurist, det kunne vært fint om det kom en faglig uttalelse her.
Redigert av supernalle; 13/12/200912:31. Rediger grunn: mange feil
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
#86328113/12/200912:30
Hvorfor skal selger spørre om det når de ikke har noen som helst forutanelse om at det er et problem?
Hvis du kjøper et PlayStation3 - spill, forventer du at enhver selger av dette kommer til å spørre deg om du har PS2-maskin? Eller legger du det på disken, selger tar betalt, putter i en pose og du vandrer ut?
#86328313/12/200912:34