Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 40 1 2 15 16 17 18 19 39 40

DX-lykt: Brukererfaringer

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lemond] #851652 19/11/2009 20:45
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ny sjappe med samme lykt og free shipping:
http://www.bestofferbuy.com/haiii-ssc-p7c-sxo-3mode-900lumen-led-bike-light-set-p-27282.html

Prisen hos dapedaler har gått opp.

20 start, to merke og en brutt!
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Henning i Re] #851692 19/11/2009 21:48
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Rasta DX-lykta idag. Satt på styret sammen med Tesla. Bare en ting å si, det ble mye lys. Det var årets våteste dag, ikkeno problem med lykt eller batteri.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Santacruz] #851773 20/11/2009 07:40
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Lykta klarte gårsdagens regnvær fint. Men på vei til jobb i morges ble det brått mørkt. Antar at jeg fikk ca 2 timer lys etter full lading. Batteriet har vært festet på styrestem og temperaturen ute har vært 1-3 grader.

Edit: det er forresten litt skummelt når batteriet tar slutt. Det er ikke noe forvarsel, det går bare fra lyst til mørkt på ca 0,1 sek. Veldig greit å ikke være på vei ned en teknisk sti når det skjer.

Redigert av Zoidberg; 20/11/2009 08:06.

Del stien, skru av Strava
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lillosti29] #851798 20/11/2009 08:29
bah Offline
Entusiast
Entusiast
Da har jeg henta lykta mi hos posten. Slapp moms siden dapedaler hadde skrivi at det var gave ICON_WINK

Etter en kjapp test på kontoret må jeg si jeg kanskje hadde trodd det skulle være mere lys...
Men får se i kveld om det er anderledes å teste ute i mørket enn inne på et lyst kontor ICON_SMILE

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lillosti29] #851799 20/11/2009 08:29
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Det skal lyse rødt i bryteren når batteriet har igjen slik å så mye strøm. På begge mine er det slik.

Jeg har erfart at mine holder ca 2t på full gass når det er rundt 0 ute. jeg har skjøteledning på den jeg har på hjelmen, den holder lengre på strømmen da jeg har batteriet i trøya, under vindjakka.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: bah] #851805 20/11/2009 08:39
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: bah
Da har jeg henta lykta mi hos posten. Slapp moms siden dapedaler hadde skrivi at det var gave ICON_WINK

Etter en kjapp test på kontoret må jeg si jeg kanskje hadde trodd det skulle være mere lys...
Men får se i kveld om det er anderledes å teste ute i mørket enn inne på et lyst kontor ICON_SMILE

Ikke vær bekymret ICON_SMILE Brukte min hjem fra jobb i går for å teste. På regntung asfalt med gatebelysning lyste den minimalt, men med en gang jeg kom på parti av gangveien uten belysning (eller den 100m ekstra runda jeg tok i området på plenen til borettslaget) fikk jeg bare ett stort smil rundt munnen ICON_SMILE Demonstrerte også for kollegaer på kontoret og de syntes det lyste bra, men de ble direkte imponert da vi gikk ned i parkeringskjelleren og slukket lyset ICON_SMILE

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: A.M] #851811 20/11/2009 08:49
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Så bra. Jeg fulgte ikke med på lysbryteren, men skal holde øye med den neste gang. Da hele blir litt tryggere når man får et forvarsel.

Har bestilt ekstra batteri i dag, så da har jeg vel snart 4 timer batteri til rådighet.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lillosti29] #851845 20/11/2009 09:35
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Kjære menighet,

Til tross for at jeg er nyfrelst medlem av DX-menigheten, er det faktisk lite som irriterer meg like mye som disse lyktene. Jeg blir blendet. Er det nødvendig å bruke denne lykta i sentrale strøk som er ok belyst og det er lite biltrafikk? Langs Bestum- og Frognerkilen for eksempel. En morgentrøtt syklist som meg trenger fort noen km for å våkne på en god måte. Nå kommer jeg sjeldent lenger enn Sjølyst før jeg hardt og brutalt har blitt blendet ut av min rolige ’komme-gang-med-dagen-rituale’. Hadde forresten også satt pris på om de av dere med lykten festet på hjelmen ikke prøvde å identifisere hvilken sykkel jeg sykler på, uavhengig av hvor jeg sykler.

La oss bruke DX-lykta der det er mørkt og ta hensyn til de vi møter.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lemond] #851851 20/11/2009 09:41
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
yes

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lemond] #851862 20/11/2009 09:54
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bruker lykta fram og tilbake til jobb, blant annet på strekninga du nevner. Jeg har god bruk for lykta på andre strekninger.
Hvis det er slik at jeg plager andre må jeg selvsagt finne en annen løsning.
Jeg har tatt en liten test med noen kollegaer, og lykta passerte testen når jeg vinkla den ned mot et punkt et par meter foran sykkelen, og satte den på halv styrke.
Kunne dere som blir plaga, prøve det samme, og si i fra dersom dette også er plagsomt?

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lemond] #851863 20/11/2009 09:56
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Noen som har kjøpt ekstra batteri til DX lykt? Finner det ikke hos DX. Kjekt å ha på langtur. Kjedelig å gå tom for strøm mitt i skogen.

Flyt & Nyt
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Amou] #851865 20/11/2009 09:58
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Ekstra batteri kan du kjøpe av dapedaler på eBay.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lemond] #851867 20/11/2009 09:58
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Lemond
Kjære menighet,

Til tross for at jeg er nyfrelst medlem av DX-menigheten, er det faktisk lite som irriterer meg like mye som disse lyktene. Jeg blir blendet. Er det nødvendig å bruke denne lykta i sentrale strøk som er ok belyst og det er lite biltrafikk? Langs Bestum- og Frognerkilen for eksempel. En morgentrøtt syklist som meg trenger fort noen km for å våkne på en god måte. Nå kommer jeg sjeldent lenger enn Sjølyst før jeg hardt og brutalt har blitt blendet ut av min rolige ’komme-gang-med-dagen-rituale’. Hadde forresten også satt pris på om de av dere med lykten festet på hjelmen ikke prøvde å identifisere hvilken sykkel jeg sykler på, uavhengig av hvor jeg sykler.

Sykla fra Skøyen til Helsfyr med den i går bare fordi det var første dagen jeg hadde og ville teste hvordan den fungerer på både opplyst og uopplyste områder i mørke regndager. Men, det var eneste gangen også. Blir nok ikke brukt på jobbsykkelen noe særlig tenker jeg. Liten blinkende led er nok der siden det stort sett er opplyst hele veien.

Edit: Mao full støtte til Lemond ICON_SMILE Men, om man blir blenda er det jo bare å se bort litt siden lyset er relativt konsentrert så går det stort sett greit.

Redigert av Larsemannen; 20/11/2009 09:59.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lemond] #851874 20/11/2009 10:05
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Lemond
Kjære menighet,

- tilbøyelig til å være enig, men i biltrafikk blandt trøtte bilister om morgenen er den en rimelig livsforsikring. Optimaliser sykkellyset ditt for den sløveste bilist og du vil leve lenger. Du skal sees tydelig i en avstand på 300 m.

En blinkende "myggdiode" på slapt batteri er ikke greia for og synes om bilisten er morgentrøtt, har syns skavanker, snakker i mobilen og i tillegg har hangover...da vil du helst bli sett =)

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #851880 20/11/2009 10:17
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Har faktisk lagt merke til at noen er flinkere til å ha lyset ned enn andre, og som sagt skal vi ikke se bort fra at dette er et problem fordi jeg er morgentrøtt (og -gretten?) helt frem til Aker Brygge sånn ca. Skal se om jeg kan bli vant til å ikke møte blikket til de jeg møter (gjelder vel spesielt når jeg har dx-en på hjelmen).

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: janeb] #851883 20/11/2009 10:20
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: janeb

- tilbøyelig til å være enig, men i biltrafikk blandt trøtte bilister om morgenen er den en rimelig livsforsikring. Optimaliser sykkellyset ditt for den sløveste bilist og du vil leve lenger. Du skal sees tydelig i en avstand på 300 m.

En blinkende "myggdiode" på slapt batteri er ikke greia for og synes om bilisten er morgentrøtt, har syns skavanker, snakker i mobilen og i tillegg har hangover...da vil du helst bli sett =)

Helt enig, men det finnes steder der det ikke er biler (kun morgentrøtte syklister), og det var der jeg mente. Samt at man kan vise hensyn i skog og mark.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Lemond] #851895 20/11/2009 10:54
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
En mindre diodeblink synes langt bedre i trafikkbilde enn en større kontinuerlig lyskilde. Jeg har en Diodelykt med 5 LED kjøpt for ca 200,- Denne skiller seg nok mer ut i bybildet enn DX på halv styrke i hvertfall. Men å vende lampa litt ned og evt. blende ned er jo også en god ide! Håper jeg snart får ordnings på sykkelen så jeg kan prøve meg i skogen neste uke ICON_SMILE

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: janeb] #851898 20/11/2009 11:00
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: janeb

Selv om lykta kan være god å ha blant bilistene, er vi ikke nødt til å ha den på når vi sykler på sykkelveien.
Det går fint an å ha en billiglykt i tillegg, slik at vi kan slå av DX'en utenfor trafikken.
Dersom jeg skjønner at jeg plager andre syklister eller gående på sykkelveien, kommer jeg til å sette på en puslelykt ved siden av.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Raindog] #851919 20/11/2009 11:48
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg har ingen erfaring med å ha blitt blendet selv, men ga tommelen opp fordi jeg synes det var nyttig å høre. Har på følelsen at jeg selv var den som blendet andre i går, men forsøkte å vinkle lykt ned eller skjerme for når jeg møtte motgående syklister.

Skal uansett har en ny kraftigere diode bak, så en ekstra en på styret i samme slengen er sikkert ikke dumt som et alternativ når man sykler i byen etc. Noen hete tips til regntette dioder?

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Raindog] #851926 20/11/2009 11:56
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Etter å ha begynt å bruke DX-lykta til jobb har jeg erfart at jeg blir hensyntatt i trafikken på en helt annen måte, så dette er helt klart noe jeg kommer til å fortsette med.
Hvis denne lykten kan redusere risikoen for at jeg blir valset flat av 20-bussen, så får det heller være at dette er forstyrrende for enkelte...

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: ELO73] #851945 20/11/2009 12:28
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har ikke skrevet et vondt ord om å bruke DX'en i trafikken.
Når jeg har kommet meg inn på sykkelveien, derimot, synes jeg ikke 20-bussen utgjør noen risiko.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #851965 20/11/2009 12:52
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det har kommet en ny forpakning for noen av bidragsyterne i denne tråden Flerpakke
Det virker som om enkelte rigger syklene sine slik at de lett kan forveksles med Amazoner på Kløfta. Hva er det neste? Sub?

Har med en Silva på hodet (venter på DX) fått reaksjoner fra gående/løpende som tyder på at de har blitt belyst av andre tidligere på turen.

Skaper vi med feil bruk av disse lyktene reaksjoner vi ikke ønsker å skape?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Kanondal] #851987 20/11/2009 13:31
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Interessant pakketilbud fra DX. Tilsvarende klippekort på NSB dette jo, klippekort på 10 turer koster like mye som 10 enkeltbilletter... Her får du i tillegg ekstrakostnad med frakt i forhold til om du bestiller 20 enkeltlykter. Løp og kjøp ICON_LAUGH

Folk finner alltid noe å klage over blant andre grupper enn seg selv (fotgjengere klager på syklister, syklister klager på bilister og fram og tilbake) så at noen føler seg "truffet av lyset/lynet" når jeg er ute i skog og mark føler jeg at jeg ikke kan laste meg selv for.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: totei] #852069 20/11/2009 15:15
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: totei
Jeg lurte på en ting. Er det slik at batteriet til dx lykta bør være helt tomt når det skal lades opp, eller spiller det liten rolle?

Batteriet skal helst ikke lades ut mer enn 60%,dette er visstnok en generell regel for denne batteritypen
Hvis batteriet lades helt ut kan det bli problemer med å få det til å ta lading,kapasiteten vil også bli mindre
Kapasiteten på denne batteritypen blir mindre med tiden,uansett om det brukes eller ikke

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: jonnykast] #852143 20/11/2009 17:59
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Har fått lyktene mine og det står at de skal kobles til 120V US-nett. Mener å ha fått med meg at de kan kobles til 230V uten transformator, bare US-EUR-plugg. Stemmer det?

Men: Kjører man på med mer spenning, vil det jo skje noe med strømmen eller resistansen eller evt. begge ( jf. Ohms lov). Er det slik at batteriet lader fortere enn angitt på 230V? Noen ingeniører som føler seg kallet?

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Joar71] #852152 20/11/2009 18:43
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det er høyst sannsynlig et switchmode-power (motsetningen er er en tung lineærtrafo hvor Ohms lov kommer inn og "ødelegger") så er det mest trolig laget for både 110 og 240V i og med at det er svært dyrt å godkjenne powersupply (nemko, TUV, UL etc etc) så gjør de det på denne måten for å selge i mest mulige markeder. Les på strømforsyningen. Der _skal_ inngangsspenning være merket. Står det bare 110V vil jeg ikke anbefale å koble det til her hjemme, men nå har jeg sjekket DX sidene og der står det jo 100V~240V AC charger (US plug), så det skal gå bra det.

Nei batterier lader ikke fortere på 230V. poweret regulerer dette. Det er hovedjobben til poweret å sørge for stabil spenning innenfor det spenningsområdet den er tegnet for å jobbe i.

her er et bilde fra DX-sida som viser merking:

Redigert av bwack; 20/11/2009 18:56. Rediger grunn: lagt til bilde.
Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: bwack] #852239 20/11/2009 22:44
guberg Offline
Medlem
Medlem
Jeg har også mottatt denne lykta nå, og er så langt mektig imponert. På pris vs. lysutbytte er denne helt uslåelig. Når det derimot gjelder batteripakken er jeg litt mer betenkt. Denne er satt sammen av 4 stk 18650 Li-Ion batterier med samlet kapasitet omtrent 10 Ah. Ut fra det jeg kan finne på nett om batteriene kommer de med beskyttelseskretser for overoppladning og dyputladning, men det er ingen steder nevnt om det finnes kortslutningsbeskyttelse. Uten det vil batteripakken kunne eksplodere ved en kortslutning, og det er relativt mye energi som frigjøres. Jeg ville av den grunn personlig ikke plassert batteriet på kroppen eller langt bak på sykkelens overrør nær edlere deler. Mulig jeg kjøper et batteri til, spretter det opp og sjekker hvilken beskyttelse som finnes, og deretter kjører en kortslutningsprøve på lab'en.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: guberg] #852241 20/11/2009 22:52
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Om du sjekker for kortslutning i bruk vil du gjøre oss andre skaller en stor tjeneste! Er det en reell fare for at batteriet kan eksplodere i bruk ( i tillegg til eller istedet for lading?)? Er virkelig li-ion batterier så ustabile?

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: Larsemannen] #852244 20/11/2009 23:04
guberg Offline
Medlem
Medlem
I all enkelhet vil denne batteritypen kunne eksplodere ved overoppladning, overoppheting og ved kortslutning. Jeg er her mest bekymret for det siste. Skal bestille en pakke over helgen, det er vel etter hvert et par-tre syklister som har kjøpt denne lykta og som sikkert er interessert i utfallet av en kortslutningstest. Jeg kan jo i tillegg filme hele seansen med et hurtigkamera så alle kan få del i moroa dersom stasen går i lufta.

Re: DX-lykt: Brukererfaringer [Re: guberg] #852247 20/11/2009 23:07
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: guberg
I all enkelhet vil denne batteritypen kunne eksplodere ved overoppladning, overoppheting og ved kortslutning. Jeg er her mest bekymret for det siste. Skal bestille en pakke over helgen, det er vel etter hvert et par-tre syklister som har kjøpt denne lykta og som sikkert er interessert i utfallet av en kortslutningstest. Jeg kan jo i tillegg filme hele seansen med et hurtigkamera så alle kan få del i moroa dersom stasen går i lufta.

- det blir perfekt ICON_SMILE

Side 17 av 40 1 2 15 16 17 18 19 39 40

Moderator  support