Min rulle står for første året i kjelleren. Denne ble ryddet og fiks nå i høst så da "slapp" jeg å ha rulla i stua...
Jeg tipper det ved ren tilfeldighet lander et par retro-sykkel-plakater i postkassa om ikke lenge som kan gjøre seg på veggen der nede... Fint å ha eget sted med go plass i alle fall...
Kult med speil, Marius. Hvis du har ett på hver side så blir dere et felt. Hvis du har veldig dårlig korttidsminne kan det hende du skvetter når du ser deg til siden, og tror at en eller annen fysakk prøver å ta deg i spurten
Juks&juks... Regelen er +8kg... Denne veier snaut 9.5 så slik sett er det litt juks ja... Fuji'n min veier omtrent det samme. Er vel en ganske vanlig vekt på landeveissykler, er det ikke..?
Men, den skal bo i stuen. Gleder meg skikkelig, er bare Flow, men skal nok få tiden til å gå med film/musikk og det faktum at jeg ikke må klatre over noe dørstokkmil for å sykle på gymmet.
Liker opplegget ditt - men hva med å koble prosjektoren til laptoppen og sette på dual skjerm modus ? Du kan kjøre VR og RLV på lerretet (og terrengsykkelforum på laptoppen )
Jeg lure veldig på hvordan dere har løst plassproblematikken, når det gjelder rulle?
Noen måneder etter innkjøp (da vi brukte laptop på stol foran sykkelen), oppsto det et ledig hjørne da vi lukket en dør i "trappegangen" i kjelleren. Inntil da var rommet bare brukt til musikkinstrumenter/bod.
Med en billig Epson prosjektor er det ikke behov for plass til PC/skjerm foran rulla. (Og det må jeg si: storskjerm gjør at man blir sugd inn i opplevelsen på en helt annen måte - et "kvantesprang".)
Siden hele familien bruker rulla, har den normal setepinne for de små og en 400mm for meg. Sykkelen er forresten fruens 20" Summit. Den har 28" bakhjul for bedre grep mot rulla (veldig mye bedre enn 26" som vi kjørte i 3 sesonger). Den har også kombipedaler siden minstemann ikke har sykkelsko. PC'en er ikke dedikert til rulla: den kjører TV-server, backup av PC'er, lyd/bilde/video-server, opptak fra lydmikser osv.
Bildet øverst til høyre viser omtrent avstanden fra styret til veggen (som er 2,2m). Nede til høyre litt "stisykling" slik det oppleves i passe oppreist posisjon.
Kom ikke her og fortell meg at du begynte for at det var godt!
Her var det mye datamaskiner, tv, skjermer og kabler og greier. Mitt oppsett er mer i Rocky-genren. Meg. En sykkel. En balanseulle i kledelig brunt. En pulsklokke til 345 kroner. En sykkelcomputer fra forrige århundre. Og en walkman. Den inneholder selvsagt kun autentisk rootsrock av fyrer med flanellskjorte og lengsel etter farmen som banken tok, gammal AC-DC og Eye of the Tiger
Intervaller på rulle skal ikke være morsomt uansett. Så dette oppsettet sparer i alle fall masse penger i forhold til de mer utbygde cybersyklerommene omkring. Jeg klarer uansett ikke følge med på mer enn enten fart eller puls og den lengden jeg har bestemt at draget skal ha.
Balanserulla stilles opp langs veggen når den ikke er i bruk og det tar 30 sekunder å rigge opp hele greia.
Som vanlig skriver du morsomt og godt LarsB. Men forklar nå en novise poenget med en balanserulle. Er det en innebygget fast rullemotstand i den type ruller , eller ... ? Det ser skummelt ut å komme seg opp og i gang på en slik rulle. Er det det ? Helt banale spørsmål mao ,- men der er jeg ( glad for at sykkelen er skrudd fast i mitt blåe rulleoppsett)
Balanserulla er banalt enkel, sett sykkelen oppå og trå. Bruk gir som belastningsregulering. Det er helt ufarlig når du har kommet over nybegynnerterskelen. Her ser det nesten ut somLars Birger "jukser", sitter han i døråpningen (noe som er et stalltips for nybegynnere)?.
Glem alle røverhistorier om folk som har rast av rulla og gått rett i veggen eller TV'n, det er fysisk umulig.
Selv har jeg balanserulle fra sent 80-tall (den er imidlertid nå så skranglete at en ny Tacx Antares skal anskaffes).Ypperlig til tempodrag og lette intervaller, til bakkedrag og styrketråkk har jeg en spinningsykkel.
Hos meg er det uaktuelt å ha dette i boligrom, hestelukta setter seg i veggene så undertegnede er forvist til treningsrom i garasjen.
Wow! Så genialt. Så enkelt. La oss studere denne transition i sakte film. Legg merke til den snertne vrien på skjermen, og skoa som med genial plassering følger med rulla..
Imponerende å få lagt antitranspirasjonsenheten (aka det gamle kosepleddet) under sykkelen på mindre enn 30sek ...
Jeg får alltid den første virkelige høstfølelsen av alle den-%&X#-tacx-vil-ikke-trådene, men denne vis-meg-din-rulle-tråden befordrer meg med warpspeed rett inn i vintermørket.
...Her ser det nesten ut somLars Birger "jukser", sitter han i døråpningen (noe som er et stalltips for nybegynnere)?.
...Ypperlig til tempodrag og lette intervaller, til bakkedrag og styrketråkk har jeg en spinningsykkel.
I tillegg til gir er faktisk lufttrykk en effektiv mostandsjustering. Om jeg gå under "referansetrykket" på 8 bar blir det merkbart høyere puls på samme fart.
Hei! jeg sitter midt i rommet, det bare er så lite. Dessuten sitter jeg i nærheten av benken der håndkle, vann og walkman ligger. Selv på andre sesong er det hensiktsmessig å kunne holde seg fast i noe når jeg skal justere litt på shortsen, nyse eller andre brå bevegelser.
Jeg har ingen problemer med å kjøre meg opp og over terskelpuls på balaserulla. Riktig nok må jeg tråkke fort på det tyngste giret for å komme dit, men ikke så fort at tråkkfrekvensen ikke er realistisk i forhold til ekte sykling. Jeg har en bakhjulsrulle også til tyngre treninger. Men bakkedrag kjører jeg helst ute uansett vær. Ikke noe herder som ryggsekk, piggdekk og singlespeed en sluddete kveld i Grefsenåsen.
Takk til Sykkelbob for animasjonen jeg ikke selv gadd å gjøre!
Sitat: M@rtin
Imponerende å få lagt antitranspirasjonsenheten (aka det gamle kosepleddet) under sykkelen på mindre enn 30sek ...
Kosepleddet er et dobbeltbrettet teppe fra IKEA som ligger der gjennom hele sesongen. Ved å snu det og brette det andre veien så får man rent teppe ved fire sesongstarter uten å vaske det. Det skal sies at med vifte så svetter jeg ikke mer enn at en svettetørkefill hengende på styret tar alt unntatt noen få dråper.
Det er det jeg sa, det er alt for mye data og skjermer og saker og ting i treninga nå til dags. Når jeg var liten fikk vi ikke lov til å trene en gang. Vi måtte spare alle kreftene til å bære stein for å bygge opp landet.
Nå gidder'ke ungdommen å annimere en gang, og trene så dem svetter. Inte på frågan!!