Morsomt at det nå ser ut til å være i orden. Nå får vi håpe at det vil være attraktivt for noen av de store kanonene å komme til Hafjell. EM har vel kanskje ikke høy status blandt de profesjonelle?
Så får vi håpe at arrangementet også kan finne plass til utøvere i aldersbestemte klasser. Det ville jo være en mega inspirasjon for disse å kunne stille med startnummer på sykkelen i et EM. Dette burde være i tråd med forbundets uttalte satsning på utfor.
For øyeblikket har vi desverre ikke planer om master/veteran. Om deltagerantallet blir som vi håper, vil ikke tiden strekke til:-) Vi ønsker å kjøre alle finalene på en dag.
Programmet er ikke spikret 100% enda, men tviler på at det blir noen store endringer.
Mvh:
Werner
Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Etter å ha snakket med Bjørn (landslagstrener utfor) forstår jeg ikke helt poenget med egen klasse for 13-14 og 15-16 da man må bli valgt ut til å delta, hvor det er en begrensing på ca 8 plasser fordelt på herre og dame, senior og junior. Forbundet tar seg av påmelding for de som skal sykle.
Dette strider litt med hva Werner Jonassen skriver.
Kan ansvarlige for EM i år fortelle eksakt hvordan påmeldingen fungerer?
JTN: Det vil bli foretatt en helhetsvurdering av tidligere resultater og resultater i årets ritt frem mot EM. De siste plassene vil muligens ikke bli avklart før noen få dager før selve EM. Nordisk er åpen påmelding uten plassbegrensning. Påmeldingen gjøres via klubben din. Nordisk er siste mulighet til å bevise at man har noe å gjøre i ett EM.
For øyeblikket har ikke jeg ett svar å gi deg, jeg jobber ikke med denne delen av arrangementet. Men har sendt spm videre og vil gi deg svar så fort som mulig.
Beklager dette!
Mvh:
Werner
Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Jeg ser nå at jeg burde ha presisert overfor deg i meldingen at dette er det jeg har hørt muntlig fra forbundet sin side, og at det ikke er helt offisielt ennå. Ting kan muligens forandre seg innen noe blir offisielt!
Jeg vil også presisere at jeg ikke er med på å ta noen avgjørelse på hvor mange som skal delta. Jeg vil ha fokus på å drifte landslaget og ellers støtte de som blir tatt ut til å sykle EM.
Husk at når man sykler EM eller VM, representerer man landet sitt, og ikke seg selv eller et Team, slik som man gjør i verdenscupen. Derfor har Norge ansvar for at de som får være med, virkelig har noe der å gjøre!
Når det gjelder aldersbestemte klasser, er det ingen tvil om at det kan bli en motiverende erfaring for de kidsa som evt. fikk være med der, men jeg ser helt klart et problem i forhold til trening i løypene når man skal blande aller beste rytterne med relativt uerfarne trettenåringer! Det er problematisk nok i WC-ritt når man blander Peat, Hill, osv... med treige DH-turister som meg selv! Det er ikke nødvendigvis positivt å hele tiden føle at man er i veien fordi man sykler alt for sakte!
Rekruttering er viktig, men jeg tror ikke ett mesterskap som skal kåre de beste rytterne i Europa er stedet å drive rekrutteringsarbeid!
Em løypa kommer til å starte nedenfor Hangarskipet, tv vennlig start med higspeed doseringer og hopp, inn i siste delen av Gressløypa (ny trase) ned til ekspressen, to endringer i den, inn på Råbølstien hvor den vil bryte ned tidligere og det blir en ny rockgarden der. Ut i bakken , mer svinger og hopp inn på siste skogspartiet fra 08 nc hvor det blir mer rett ned med høyere fart enn det var da. Ut i bakken 2 svinger og to hopp og i mål på oversiden av bikeshopen.
Det jobbes iherdig med å spikre produksjon og produksjonsselskap er på plass. Vi har sendetid på Eurosport 2 og NRK, samt en rekke nasjonale kanaler nedover i Europa. Sendetider er ikke spikret enda, men dette kommer!
Pål Pressekontakt EM DH 2010
Re: Utfor-EM i Hafjell 2010
[Re: PålS]
#97688930/06/201012:18
Yo! Det begynner virkelig å ligne noe her oppe nå! Mangler ikke spesielt mye før løypa kan kjøres helt ned! Legger ut noen bilder fra toppseksjonen, "nye" gressløypa og fra ekspressen. Blir vel en videosnutt på dromedargutten så fort løypa kan kjøres igjennom.
Første seksjon etter starten er 4 hopp, hvor av to er klare. Knut og Niclas viser hvordan det kan gjøres
I opened my eyes and - by jingo! I realised I'd married three of 'em.
Etter hoppseksjonen går ferden rett inn i "nye" gressløypa. Rask og teknisk parti med stor punkteringsfare Sverre, Jostein og Birgitte bomber seksjonen med stil!
Ekspressen har fått ny innkjøring til EM som ligger 10 meter lenger sør i anlegget. Det er også bygd en alternativ nedkjøring slik at det kan sykles i resten av anlegget under Nordisk og EM. I doseringene nederst i Ekspressen er det bygget et hopp over den ene doseringen slik at man kan spare noen sekunder. Knut og Niclas poserer bra for kameraet :-)
Gleder meg til å se på de som virkelig kan å sykle. Regner med resten av løypene holdt åpne for oss vanlige dødelige? noen stengte blir det vel sikkert?
De eneste løypene som blir stengt er Ekspressen og Råbølstien samt siste seksjonen av Gressløypa (Den helt nederste skogen mot heisen). I siste delen av Ekspressen har vi bygd en ny stiaktig parallel løype som starter der Nameless og Ekspressen går sammen og kommer ut på gresset der Ekspressen slutter. Vi kommer til å kjøre ut alle Gondolen vi har og til Em vil det bli mulig å ta med sykkler i alle. Nordisk ser vi ann når vi har kjørt ut alle Gondolene. I dag, tirsdag blir det løypemerking fra klokken seks på med oppmøte på midtstasjonen.
Snorre Pedersen 29. juli kl. 00:35 I dag lå vi skikkelig bra ann... Helt til det viste seg at grunnen er så mettet med vann at det å kjøre gravemaskin i bratta gikk heller dårlig. Dermed har vi en strekkning på ca 50 meter med traversering som vi må ta med vår kjære jordfreser og håndkraft. Sammen med de 1000 andre tingene som gjennstår gjør det oss desperat etter dugnads hjelp fra alle som kan og vil hjelpe til for og gjøre Nordisk og EM til konge ritt . Kort sagt så er det en del snekkring i morgen, lek med jordfreser og litt merking som gjennstår. Vi begynner klokka åtte og holder på til det er mørkt