Vi har pr idag to barn på 2 og 3 år og kikker etter ny bil. I løpet av 1-2 år har fruen bestemt at vi muligens skal øke famillien med enda ett medlem (phu!) Vi har prøvekjørt 09 Outlander og synes den er fin. Fruen er bekymret for at det ikke er plass til tre unger baki, altså en barnestol 0-2 år, en barnestol 3-6 år og en sittepute 5-7 år imellom. Er det noen som har tre unger i omtrent tilsvarende alder og som har erfaring med Outlander? Hvis ikke vurderer vi S-Max og Caravelle, men i utgangspunktet har far mest lyst på Outlander....
Kan anbefale VW Touran på det sterkeste. Denne har litt lite bagasjeplass, men den har meget god plass til 3 barneseter. Alle med 3 punkts sele. Men kun isofiks(på min) på 2 av setene, ikke den i midten..
Ellers er vel folk fornøyd med S-Max og..
Redigert av mortymtb; 21/10/200921:58. Rediger grunn: Skriveleif
Carbon and nothing else!
Re: Bil som tar tre småbarn i baksetet?
[Re: mortymtb]
#83560421/10/200922:04
Kan anbefale VW Touran på det sterkeste. Denne har litt lite bagasjeplass, men den har meget god plass til 3 barneseter. Alle med 3 punkts sele. Men kun isofiks(på min) på 2 av setene, ikke den i midten.. Ellers er vel folk fornøyd med S-Max og..
Vi har prøvd Touran og jeg synes den ble litt stump å kjøre, og fikk litt "kassebilfølelse". Praktisk og fin bil, men vi ønsker nok noe litt større. (Pluss at far i huset nok har litt lyst på 4WD og synes Outlanderen er litt tøff...)
Kan anbefale VW Touran på det sterkeste. Denne har litt lite bagasjeplass, men den har meget god plass til 3 barneseter. Alle med 3 punkts sele. Men kun isofiks(på min) på 2 av setene, ikke den i midten.. Ellers er vel folk fornøyd med S-Max og..
Vi har prøvd Touran og jeg synes den ble litt stump å kjøre, og fikk litt "kassebilfølelse". Praktisk og fin bil, men vi ønsker nok noe litt større. (Pluss at far i huset nok har litt lyst på 4WD og synes Outlanderen er litt tøff...)
Ok.. Du nevnte Caravelle(kassebil) og da trodde jeg den kunne være intr.
Carbon and nothing else!
[Re: mortymtb]
#83564222/10/200905:22
Har en kammerat som var i samme situasjon for et år siden. Hadde da en A6 når 3. mann kom noe overraskende. Ikke akkuratt i fødselsøyeblikket, men mer i unfangelsen. Da minste mann da var litt over 9 mnd (trodde man skulle minst vente 6 uker jeg, eller var det bare konen min som lurte meg ) Han gjorde noen undersøkelser og var veldig bevisst på å ha bagasjerom inntakt. Skulle tross alt ha med seg en tvillingvogn til en hver tid. Ente da opp med en XC90, da den var den eneste som tilfredstilte benplass til mor og far i tillegg til en haug med barnestoler og vogn. Selv får jeg levert en Caravelle 4Motion til uken. Kan anbefales. Aldri plass problemer og med litt motor og riktig utstyr har man faktisk noe av personbilfølelsen inntakt
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
[Re: paalbn]
#83566122/10/200906:36
Har en kammerat som var i samme situasjon for et år siden. Hadde da en A6 når 3. mann kom noe overraskende. Ikke akkuratt i fødselsøyeblikket, men mer i unfangelsen. Da minste mann da var litt over 9 mnd (trodde man skulle minst vente 6 uker jeg, eller var det bare konen min som lurte meg ) Han gjorde noen undersøkelser og var veldig bevisst på å ha bagasjerom inntakt. Skulle tross alt ha med seg en tvillingvogn til en hver tid. Ente da opp med en XC90, da den var den eneste som tilfredstilte benplass til mor og far i tillegg til en haug med barnestoler og vogn. Selv får jeg levert en Caravelle 4Motion til uken. Kan anbefales. Aldri plass problemer og med litt motor og riktig utstyr har man faktisk noe av personbilfølelsen inntakt
Volvo XC90 har bagasjeromskapasitet på 483 liter, mens Volvo V70 har 575 liter. I tillegg så er mye av bagasjerommet på XC90 i høyden, men det er nok bedre plass i baksetene på XC90.
[Re: ohels]
#83566422/10/200906:40
Hva med BMW 5-serie? Jeg har aldri målt hvor stor plass det er i baksetet, men det er i hvert fall god plass til å kjøre på tur med fem voksne i bilen. Stort bagasjerom er det også, selv om du må legge sammen vogna.
(Pluss at far i huset nok har litt lyst på 4WD og synes Outlanderen er litt tøff...)
Jeg vurderte Outlander men endte på Passat. Eneste fortrinnet jeg følte å måtte gi slipp på var høyden. Et enkelt eksperiment som avslører kjernen til mitt valg. Prøv å parker de to bilene ved siden av hverandre, åpne og lukk dørene på begge bilene et par ganger.
Andreas.
[Re: klean]
#83574722/10/200908:12
Hvordan budsjett har du...? Om det er 'vidt nok' og du vurderer Caravelle så er ikke Multivan'en (T5) langt unna. Bedre lydisolert og med genial seteløsning.
[Re: dagfink]
#83574922/10/200908:12
Problemet med 5-serien og barneseter for 3 barn er at sidestøtten mot dørene er såpass stor at setene blir stående litt skjevt. Vil anta det samme med en Passat.
Ville i tillegg til Outlander sett på nye Superb Combi. Fås med 4wd og enorm bagasjeplass.
Jeg var litt overrasket(og ikke så rent lite gretten)da jeg oppdaget at det var dårlig med plass til tre i bredden bak i en V70. Det kan selvsagt ha noe med valg av barneseter å gjøre og at smalere modeller ville fungert bedre. Løsningen ble å deaktivere airbagen framme, ha baby der og krangle med kona om hvem som måtte sitte bak i midten. Da fjerdemann kom ble den rimeligste løsningen sammenleggbare seter bakerst, så nå er V70`en en 7-seter. Så får det heller våge seg at bagasjeplassen ikke er allverden.
Det er vel Caravelle som er svaret her?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#83582822/10/200909:39
Plass til 5 unger i baksetene hvis vi vil. Med 3 bakseter overgår den det som måtte være av stasjonsvogner når det gjelder bagasjeplass. Da er det bare å hive sykler inn bak. Et stort pluss er skyvedører! Høyt sitter du også.
[Re: EgilS]
#83596122/10/200913:35
Outlander: Hatt en Outlander demobil fra igår til idag. Synes det er en kurant bil. Sitter litt høyere enn i en Passat. Den "gamle" 2.0 Tdi pumpedyse dieselen fra VW støyer bra, men har greit med motorkraft. Det er ikke plass til 3 bilstoler baki, men hvis eldstedattera sitter på en pute i midten bak, er det plass til to bilstoler på siden. Forutsatt at man velger stoler som ikke bygger så mye i side. Outlanderen oppleves som en stor stasjonsvogn på veien. Enig i at den store kvalitetsfølelsen nok mangler. Litt flatbrødaktig når man lukker dørene.
Tiguan: Prøvde en liten tur forleden dag. Bakseteplass omtrent som i Outlander. Litt mindre bagasjeplass. Finere interiør enn Outlander. Nyeste commonrail diesel som går stillere enn den i Outlanderen. Litt bedre gassrespons, men ellers ganske lik motoropplevelse. Oppleves som mer "stump" på veien enn Outlander. Pluss at jeg ikke blir helt venn med eksteriøret. Synes den ser litt gammeldags ut med de runde og "trauste" formene.
Mondeo: Prøvde en 08 demo med 25000km på telleren. Førerdøra var (allerede) blitt litt slapp i hengslene og hang litt, slik at man måtte dra til litt ekstra ved lukking. Ellers var bilen helt ok. 140 hk Tdci. Litt traktorfeeling, men....helt ok. Interiøret har et temmelig billig plastikkpreg. Dessuten er baksetet litt lite i bredden. Ikke en bil jeg fikk lyst på.
S-max: Prøvde spiller ny 115 hk Tdci. Var ikke særlig stor forskjell til 140 hesteren i Mondeoen. Og på en familiebuss tror jeg 115 hk er en fin motor til en S-max. (140 hk koster kr 30000 mer enn 115 hk) God plass i bredden i baksetet, og tre separate fullverdige seter borger for god plass til 3 bilstoler. Setene på 3. rad er også adskillig bedre enn nødsetene bakerst i Outlanderen. Bagasjerommet er 10 cm dypere enn Outlanderen og noe bredere. En bil med god plass og som var helt ok å kjøre. Kr 411000 u/ vinterhjul, men med dieselvarmer, h-feste og litt annet stash. Føler heller ikke noe voldsomt begjær etter å ha kjørt S-max. Fruen har selvfølgelig forelsket seg i S-max og mener det er mye bedre enn en trang Outlander.
Touran: Testet en halv dag forrige uke. Grei plass til tre barn i baksetet, men det var omtrent det eneste jeg likte med bilen. Ble også litt "stump" å kjøre, selv om det er en praktisk bil. Noe lite bagasjerom.
Budsjettet er i utgangspunktet på kr 400` og det som frister med Mitsubishi er 5 års garantien. (Ref våre erfaringer med motorhavari på 5.5 år gammel bil) Vi ønsker i utganspunktet å selge bilen igjen rett før garantitiden utløper. Dvs en 07/ 08 Outlander kan beholdes i 3/ 4 år.
Er det ingen der ute som har en Outlander og tre barn som kan bekrefte at det går fint med tre barn i den, slik at jeg slipper å bukke under for kvinnemakt og ende opp med en S-max eller Caravelle........
XC90 blir for dyrt for en nyere modell. X5 blir for smått. Skal ikke være lett. Kanskje best å sterilisere seg, stanse på to barn, kjøre Outlander og smile?
XC90 blir for dyrt for en nyere modell. X5 blir for smått. Skal ikke være lett. Kanskje best å sterilisere seg, stanse på to barn, kjøre Outlander og smile?
Pegout 4007 er basert på outlander, og tar tre barneseter. så da burde vel sjansen være stor. "Og apropos barn. Bilen har god plass i baksetet, du får dyttet inn tre barneseter, og barna sitter høyt og godt."
så når en bil basert på samme plattform får til det, er vel sjansene der.
Naboen har tre jenter med barnestol. De har kjørt Ford Galaxy av den gamle typen, men kjører nå Citroen C4 Picasso. Tror hovedbegrunnelsen rett og slett var at det gikk inn tre barneseter. Nå er det jo smak og behag med Citroen, men da var det nå nevnt.
Fiat 600, og..........vi var sju òg. Dvs. foreldrene mine, besteforeldrene, og jeg og to søsken. Men jeg må innrømme at jeg ikke husker denne bilen, kan ikke ha vært store karen da. Bilen som kom etter den husker jeg, det var en Cortina.
[Re: Tange]
#83599122/10/200915:31
Fiat 600, og..........vi var sju òg. Dvs. foreldrene mine, besteforeldrene, og jeg og to søsken. Men jeg må innrømme at jeg ikke husker denne bilen, kan ikke ha vært store karen da. Bilen som kom etter den husker jeg, det var en Cortina.
Det var litt andre krav før i tiden... Fire voksne og tre barn i Fiat 600,da er det trangt!
Jeg husker godt ferieturene vi hadde i Cotina'n med to voksne framme som kjederøyket og fem barn i baksetet Det var tider det!
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
[/quote] Det var litt andre krav før i tiden... Fire voksne og tre barn i Fiat 600,da er det trangt!
Jeg husker godt ferieturene vi hadde i Cotina'n med to voksne framme som kjederøyket og fem barn i baksetet Det var tider det! [/quote]
Datsun 180B , kjederøykende foreldre, og 3 barn i baksetet, der eg som minstemann pleide å ligge oppi hattehyllen og sove. Hadde vi krasjet på motorveien i Tyskland, så hadde eg våknet i Sveits.
Du hadde vel heller våknet i himmelen. Det samme hadde nok jeg gjort, hvis familiens gule Sunbeam stasjonsvogn med fire barn i baksetet og ferieoppakking overalt hadde krasjet. Barneseter? Sikkerhetsbelter bak? Nakkestøtter foran? Neh...
Thomas
[Re: ThB]
#83603422/10/200917:35
"Det var færre biler før. Og så kjørte vi mye saktere" er fattern sitt svar på hvorfor det gikk bra med to unger, kjerring og oppakning for tre uker på fjellet ballet inn i en folkevogn i 1977.
Halloen Trygve og takk for sist. Fruen din kjenner utmerket godt til noen som har tre barn og kjører Outlander ;-) Du også for den saks skyld. Vi har klart oss fint med Outlander siden minstemann kom til verden (kjørte direkte fra sykehuset til forhandleren og hentet den) og tar jeg ikke feil sikter fruen din på samme spredning i alder som hos oss (i dag 6, 4 1/2 og 1 1/2 år).
Frem til ganske nylig har vi kjørt med 2 store seter og ett lite men oppgraderte til pute + stor stol + mellomst stol nå i høst. Det går altså an å få inn 3 seter bak i nevnte konfig men det krever litt lirking og avhenger av setetyper. ISOfix er bortkastede penger har jeg erfart. 3 seter kan ikke stå plassert sånn at de kan benyttes.
Av praktiske årsaker har vi til daglig kjørt med to seter bak og ett i passasjersetet foran. Lettere aksess når de står ytterst. På langtur har vi hatt tre bak og oss voksne foran. Vi har 7-seter i vår og de to eldste synes det er topp å sitte bakerst når det passer seg.
Ellers er det vel liten tvil om at S-Max er en større og mer praktisk bil. For oss derimot ble den ikke noe alternativ. Vi prøvekjørte den og syntes den var trist. Det var rett og slett ikke noe stas med den og det bør det være når du svir av 400k++. Outlanderen tar seg også bedre ut i oppkjørselen :-) Traktormotoren fra VW drar forøvrig bra og er relativt økonomisk av seg. Den mister også litt av traktorpreget når den blir varm men man blir jo rent flau når man hører hvor stille andre, moderne, dieselmotorer kan være. 4WD var konge på østlandet sist vinter :-D
Ring hvis det er noe - jeg har noen innspill om livet som trebarnsforeldre også....du finner meg i katalogen
S-max: Prøvde spiller ny 115 hk Tdci. Var ikke særlig stor forskjell til 140 hesteren i Mondeoen. Og på en familiebuss tror jeg 115 hk er en fin motor til en S-max. (140 hk koster kr 30000 mer enn 115 hk) God plass i bredden i baksetet, og tre separate fullverdige seter borger for god plass til 3 bilstoler. Setene på 3. rad er også adskillig bedre enn nødsetene bakerst i Outlanderen. Bagasjerommet er 10 cm dypere enn Outlanderen og noe bredere. En bil med god plass og som var helt ok å kjøre. Kr 411000 u/ vinterhjul, men med dieselvarmer, h-feste og litt annet stash. Føler heller ikke noe voldsomt begjær etter å ha kjørt S-max. Fruen har selvfølgelig forelsket seg i S-max og mener det er mye bedre enn en trang Outlander.
Hei. Vi har trillinger på 3,5 mnd og har valgt å kjøpe Smax. Super bil! 115hk er mer en nok... Selvfølgelig du kun trenger litt mer kraft av og til, men med tre små, speed is not you friend anymore...
Bilen har masse plass for 3 bilsetter på rad + god bagasjeplass (les barnevogn plass...) Det var ingen problemer for å ha trillingvognen i bak! Jeg klarer også å ha en dobblevogn + enkelvogn + 3/4 store poser fra Smartklub... men jeg må planlegge nøye da
Men vi vurdere å kjøpe en skiboks for å gjøre det litt mer praktisk når vi skal reise på tur (en dag... kanskje)