Terrengsykkelrittet 2010
|
Terrengsykkelrittet 2010
12/10/2009 05:33
|
Geir
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Er det noen som vet hvilken dato dette blir?
Geir
|
|
|
Re: Terrengsykkelrittet 2010
[Re: Geir]
12/10/2009 06:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi har søkt forbundet om 23. mai.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/10/2009 06:17
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: thomasengen]
12/10/2009 06:17
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er 23. en søndag? Da er det i så fall 22. vi har søkt om. Beklager bommen.
|
|
|
12/10/2009 06:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Uff. Det er helt fast at det er 23? Var klar for revansj men da er det WC i tyskland. Smack smack
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/10/2009 07:08
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Turritt får jo de fleste arrangere den dagen de vil, med NC er det ikke fullt så enkelt.
NC-status til Maratonritt i 2010 gis kun - til 5 ritt (+NM) - til ritt som har løyper som tilfredsstiller NCF's krav m.h.på lengde, underlag, etc - til ritt som kan plasseres "riktig" på kalenderen.
Kalender og NCF's løype/arena-krav vil kunngjøres sammen med invitasjon til å søke NC primo november.
Løypekravene har vel Terrengsykkelrittet ingen problemer med å imøtekomme, det er det imidlertid mange andre som vil ha....
|
|
|
[Re: Oystein L]
12/10/2009 07:22
|
Geir
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg noterer meg 22. mai i kalenderen med forbehold om endringer 
Geir
|
|
|
12/10/2009 08:04
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen som vet om "Markatråkket" blir bestående som NC ritt eller blir det til det som er NM i 2010, første helg i Juli? På tysk: blir det to ganger maraton i Trondheim eller kun en gang?
|
|
|
[Re: Moose]
12/10/2009 08:20
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er det sikkert mange som TROR, men nok ingen som faktisk VET, all den tid arrangørene først skal søke i november....
Det er for øvrig flere "arbeidsdatoer" for maraton-NM, en av dem er 10. august.
Noen nye arrangører banker allerede på døra, og det skal være færre NC-ritt enn i fjor. Det er ingen ritt som "beholder" NC-status, her starter alle på nytt og må tilfredsstille nye og langt strengere kriterier. Løype, tidspunkt, geografisk spredning sammen med hvorvidt de også har ungdomsmaraton vil være tungtveiende ved tildeling.
|
|
|
12/10/2009 08:47
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Her er det sikkert mange som TROR, men nok ingen som faktisk VET, all den tid arrangørene først skal søke i november....
Det er for øvrig flere "arbeidsdatoer" for maraton-NM, en av dem er 10. august.
Noen nye arrangører banker allerede på døra, og det skal være færre NC-ritt enn i fjor. Det er ingen ritt som "beholder" NC-status, her starter alle på nytt og må tilfredsstille nye og langt strengere kriterier. Løype, tidspunkt, geografisk spredning sammen med hvorvidt de også har ungdomsmaraton vil være tungtveiende ved tildeling. Det høres veldig bra ut. Da kan vi spekulere videre frem til datoene blir publisert. Bra at det blir ferre ritt som teller i NC, og bra at noen tar seg av kvalitetssikringen av løypene. Hvis nå damefeltet få starttid ETTER herrene, så blir det hele enda bedre. Ja, jeg vet, jeg gjentar meg ...
|
|
|
12/10/2009 09:01
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Startrekkefølge er helt klart et tema det vil stå noe om i arrangørmanualen og som sikkert vil bli heftig diskutert i NC-møtet etter tildeling.
Til dere som lurer; ja, det vil bli satt konkrete krav til >X% sti og >X% traktorvei (og tilsvarende <X% "bilvei") ved tildeling, og dette vil definitivt bli etterprøvd...
"X" er så langt ikke fastsatt, men den skal være stor nok til at vinnertiden ikke blir ned mot to timer og til at lagtempokjøring blir et lite aktuelt tema.
|
|
|
12/10/2009 09:37
|
mlambine
Fersking
|
Fersking
I og med at det er veldig få jenter som sykler i NC - bør dette bli tatt hensyn til, synes jeg. I Bukkerittet, fex, startet eliteklassene tilslutt(damer + herrer), over en time etter turklassene. Ble meget fort stor avstand mellom oss jentene som syklet - og jeg endte opp med å sykle 95% av rittet uten å se andre syklister - ingen kom bakfra - og ingen rygger å ta igjen. Det var ganske kjedelig.... Da liker jeg startordningen i Drammensrittet mye bedre. Poenget er at det er gøy å se andre syklister når en er på ritt :-)
Redigert av mlambine; 12/10/2009 09:38.
|
|
|
[Re: mlambine]
12/10/2009 09:51
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I og med at det er veldig få jenter som sykler i NC - bør dette bli tatt hensyn til, synes jeg. I Bukkerittet, fex, startet eliteklassene tilslutt(damer + herrer), over en time etter turklassene. Ble meget fort stor avstand mellom oss jentene som syklet - og jeg endte opp med å sykle 95% av rittet uten å se andre syklister - ingen kom bakfra - og ingen rygger å ta igjen. Det var ganske kjedelig.... Da liker jeg startordningen i Drammensrittet mye bedre. Poenget er at det er gøy å se andre syklister når en er på ritt :-) Kjedelig ja, det skjønner jeg godt.. Men det blir også rettferdig, da vinner hvertfall den som er best til og sykle og ikke den som er best til og henge. Som kan være tilfelle der damene starter sammen med mennene.
|
|
|
[Re: Kriss]
12/10/2009 10:10
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Klart er det mer spennende å sykle med flere, men rettferdig blir det ikke. De som har mannen sin, pappa, onkel eller bror i feltet har jo enorme fordeler på de ritt traseer som passer for "drafting". Selv Gunn Rita syklet "alene" store deler av VM maraton. Løsningen bør jo være å få med flere jenter, da er man ikke alene, eller? Har man en mor, tante eller søster som er sprek nok funker det kanskje også med egen hjelperytter ;-). Jeg mener at hjelperyttere bør være samme kjønn/ klasse. Hadde Thor Hushovd stilt med en stor nok motorsykkel som hjelperyttere hadde han klart å vinne TdF sammenlagt.
|
|
|
12/10/2009 10:38
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner argumentet med egen start før damer men blir det ikke lite dumt når 5 damer sykler alena på sluttet i et ritt med totalt et par hundre deltagare? Kan ikke vare veldig inspirerande at stille i NC hvis man får sykle alene det meste av løypa.
Hørde føresten en intervju med Gun Rita under birken og hon ville starte sammen med herrarna.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/10/2009 10:58
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner argumentet med egen start før damer men blir det ikke lite dumt når 5 damer sykler alena på sluttet i et ritt med totalt et par hundre deltagare? Kan ikke vare veldig inspirerande at stille i NC hvis man får sykle alene det meste av løypa. Viktigere at det er rettferdig. Har selv sett gode eksempler på mannlige dramotorer til damene der turklassene startet noen minutter bak NC.. Helt enig med Moose. Hørde føresten en intervju med Gun Rita under birken og hon ville starte sammen med herrarna.
Da ville vel gubben starter i elite og da så hun kunne fått hjelp av han hvis det hadde trengtes.. Han skulle ikke fått startet i pulje 20 spør du meg, syklet som en gal for og prøve og ta henne igjen.. Få ville vel likt at samboere, klubbvenner og fedre etc. seeder seg i pulja etter damene for og sykle de inn og dra de til mål?
|
|
|
12/10/2009 12:14
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han skulle ikke fått startet i pulje 20 spør du meg, syklet som en gal for og prøve og ta henne igjen..
Hur klarade han at seeda sig til eksakt pulje 20? Han virker ju vare mye betre en det. Han vann ju puljan med 15 minuter. Kan man velga pulja? Synes det er veldig dårlig stil at bevist førsøke hjelpe med kjøring.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/10/2009 12:58
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Pleier ikke Gunn Rita snakke om "vi" ... :-) Det er vel ingen som synes at det er riktig, men så lenge det er mulig vil de som har mulighet til det jo prøve. Hadde ikke Kenneth vært med på EM, så hadde hun kanskje ikke vunnet. Fikk ikke hun hjulet til mannen sin da hun punkterte i EM? Jeg mener at saken med "drafting" kan løses. Man sykler ritt fordi det er morro å måle seg med andre i sin egen klasse. At det er mulig bør være arrangørenes ansvar. Mer krevende traseer og smartere puljeinndeling vil kanskje gjør jobben. Å satse på "fair-play" av deltakere kan ikke være veien å gå, eller? Nå har Threaden ikke noe å gjør med TERRENGSYKKELRITTET lengre - annet enn at det er vel umulig å drafte der ;-)
|
|
|
12/10/2009 13:05
|
olechr
More than words
|
More than words
Men på terrengsykkel har man ikke det problemet. Der har man lite igjen for å ligge sammen med folk.
|
|
|
[Re: olechr]
12/10/2009 13:21
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Men på terrengsykkel har man ikke det problemet. Der har man lite igjen for å ligge sammen med folk. Akkurat! Det er derfor jeg synes det er gledelig å høre at NC ritt skal bli litt mer TERRENG preget. For meg bør det være mulig å hente inn jenter som har syklet ifra meg. Det går ikke hvis traseen går på grus og jentene sitter på med en flokk gutter. Raumerrittet er et av de rittene hvor det kan bli helt feil for eksempel. Har man fem "landeveis" gutter foran seg i terrengpartiene, så bremser de muligens nok slik at jentene som opprinnelig lå noen få meter foran "har reist" med en annen gruppe når man kommer ut på grusen. Det jeg prøver å si er at jeg ønsker meg at resultatet av et ritt gjenspeiler mine ferdigheter, min styrke og min utholdenhet. Jeg vil helst sykle TERRENG maraton, ikke landevei. Selvfølgelig henger jeg også på med herrene hvis alle gjør det. Jeg hadde ellers ikke virket som særlig dyktig.
|
|
|
12/10/2009 18:19
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Turritt får jo de fleste arrangere den dagen de vil, med NC er det ikke fullt så enkelt.
NC-status til Maratonritt i 2010 gis kun - til 5 ritt (+NM) - til ritt som har løyper som tilfredsstiller NCF's krav m.h.på lengde, underlag, etc - til ritt som kan plasseres "riktig" på kalenderen.
Kalender og NCF's løype/arena-krav vil kunngjøres sammen med invitasjon til å søke NC primo november.
Løypekravene har vel Terrengsykkelrittet ingen problemer med å imøtekomme, det er det imidlertid mange andre som vil ha.... Nå er dette bare ønsketenkning fra min side, men hadde vært kult om noen kunne pusha litt på Tone Lien & co til å gjøre MTB-Birken til NC. Da kunne man vel hatt noe sånn som dette: Terrengsykkelrittet i mai Vestmarkrittet/Farrisrunden i juni Bukkerittet i juli Drammensrittet i august Birken MTB-Maraton som avslutningsritt med påfølgende bankett som de har på landeveien. Også skviser man selvfølgelig inn NM også på lista, men det r tydeligvis ikke så mange som vet når NM går ennå  Kommer sikkert noen nye kule ritt på kalenderen neste år, men siden de er nye så velger jeg å utelate de fra den "kalenderen" jeg satte opp.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
12/10/2009 18:27
|
mlambine
Fersking
|
Fersking
Tanken min var verken juks eller lureri... Jeg har heller intet ønske om å bli "dratt" fra start til mål av gutter - avtalt spill eller ikke... Om det er jenter som driver med slikt får de snakke for seg selv. Forstå meg rett, - det var bare en ytring, ifm gjennomgang av startordninger på NC-ritt, om at det er stusselig å ende opp med å sykle rittet uten å se andre syklister...Dette da det ofte er utrolig få jenter i NC-klassen. De fleste av oss synes vel det er ok å ha noen andre syklister rundt seg - foran seg - bak seg, - på ritt???
Der startordningen er annerledes føler jeg at jeg tar min tørn i samarbeidet med andre syklister - så ofte jeg kan! Det hender flere av gutta "henger" ganske så bra også :-)
|
|
|
13/10/2009 03:17
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Da ville vel gubben starter i elite og da så hun kunne fått hjelp av han hvis det hadde trengtes.. Han skulle ikke fått startet i pulje 20 spør du meg, syklet som en gal for og prøve og ta henne igjen.. Få ville vel likt at samboere, klubbvenner og fedre etc. seeder seg i pulja etter damene for og sykle de inn og dra de til mål?
Starta han virkelig i en pulje han var "for god for", i den hensikt å ta igjen kona tidlig og dra henne over fjellet? Er det tilfelle syns jeg det er litt kult, jeg, det sier jo litt om hans kapasitet også. Noen drastiske virkemidler må man vel sikkert ta i bruk for å bli verdens beste... 
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: NilsRegin]
13/10/2009 06:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Starta han virkelig i en pulje han var "for god for", i den hensikt å ta igjen kona tidlig og dra henne over fjellet? Er det tilfelle syns jeg det er litt kult, jeg, det sier jo litt om hans kapasitet også. Noen drastiske virkemidler må man vel sikkert ta i bruk for å bli verdens beste... Jeg syntes ikke det er kult bare skikkelig teit.
|
|
|
13/10/2009 06:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Starta han virkelig i en pulje han var "for god for", i den hensikt å ta igjen kona tidlig og dra henne over fjellet? Han startet i allefall i en gruppe han var for god for, og formålet med det var nok og prøve og ta igjen kona.. Hva han ville gjort hadde han greid det har jeg ikke skrevet noe om. Det får hver enkelt tro hva man vil om.
|
|
|
13/10/2009 06:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kenneth Flesjå er jo tidligere landslagssyklist på landeveien og var vel bare en kneskade unna en proffkarriere på egen hånd. Det er ingenting i veien med kapasiteten i hvert fall. Kenneth kunne godt vært med i eliteklassen i Birken hvis han hadde interesse av det. Han er god nok for det, men han hadde vel ikke syklet noen seedingsritt i forkant av Birken? 
|
|
|
13/10/2009 06:38
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Starta han virkelig i en pulje han var "for god for", i den hensikt å ta igjen kona tidlig og dra henne over fjellet? Den gangen Gunn Rita satte løyperekord på 2:53 eller hva det nå var stilte jentene sammen med gutta i elitefeltet. Da kjørte tre Merida-kledde ryttere sammen hele veien, dvs Flecha og en eliterytter til lå foran fruen. Tror de starta tettere på mosjonistene den gangen, og for å komme fram måtte de tråkle seg gjennom masse folk på veien til Lillehammer. Dette løste de ved å ha fløyte rundt halsen som de blåste i for å få folk unna. Men fort gikk det jaggu. Litt mer usikker på om dette er fair play overfor de andre jentene. sv
|
|
|
[Re: svegar]
13/10/2009 07:08
|
Blafreræva
Norseman
|
Norseman
Hva er forskjellen på at noen jenter har "hjelperyttere" og mange av gutta som bare sitter på hjul over fjellet (for så å støte på resten på slutten..)? Jentene er ikke så mange og får dermed ikke samme hjelpen som oss gutta med mange jevngode. Vil også påstå at mange av gutta som er på nivå med de beste jentene ikke er like dravillige som gutta i tet og dermed får jenete mindre hjelp av disse (dette er selvfølgelig satt på spissen og kun litt synsing fra min side).
|
|
|
[Re: mlambine]
13/10/2009 11:56
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Tanken min var verken juks eller lureri... Jeg har heller intet ønske om å bli "dratt" fra start til mål av gutter - avtalt spill eller ikke... Om det er jenter som driver med slikt får de snakke for seg selv. Forstå meg rett, - det var bare en ytring, ifm gjennomgang av startordninger på NC-ritt, om at det er stusselig å ende opp med å sykle rittet uten å se andre syklister...Dette da det ofte er utrolig få jenter i NC-klassen. De fleste av oss synes vel det er ok å ha noen andre syklister rundt seg - foran seg - bak seg, - på ritt???
Der startordningen er annerledes føler jeg at jeg tar min tørn i samarbeidet med andre syklister - så ofte jeg kan! Det hender flere av gutta "henger" ganske så bra også :-) Jeg er helt enig med deg. Det bør også være arrangørens ansvar å få til at man sykler med folk rundt seg. Som sagt tror jeg at "drafting" problematikken løses med mer terreng og kuperte løyper.
|
|
|
[Re: Blafreræva]
13/10/2009 13:40
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Hva er forskjellen på at noen jenter har "hjelperyttere" og mange av gutta som bare sitter på hjul over fjellet (for så å støte på resten på slutten..)? Jentene er ikke så mange og får dermed ikke samme hjelpen som oss gutta med mange jevngode. Vil også påstå at mange av gutta som er på nivå med de beste jentene ikke er like dravillige som gutta i tet og dermed får jenete mindre hjelp av disse (dette er selvfølgelig satt på spissen og kun litt synsing fra min side). For all del, du trenger ikke å unnskylde synsing, jeg ønsker deg heller velkommen blant oss synsere. Det er likevel en forskjell; mitt poeng var at den gangen hun satte løyperekord så var det altså to mann som var dedikert til å få Gunn Rita til mål fortest mulig, altså reine hjelperyttere som ikke kjørte fra henne uansett. I konkurransen med de andre jentene som ikke har slike ressurser er det ikke uproblematisk, og det blir heller ikk helt det samme som at en akkurat greier å dingle på halen på ei pulje i herreklassen. Hvis en er med i ei gruppe og sliter opp Rosinbakken så er det desverre ikke slik at gruppa venter på toppen for å dytte i deg en PowerGel hvis du hangler litt, de setter heller opp farta litt ekstra for å sikre seg at du faktisk er helt kobla fra. Og jeg for min del hadde forvilla meg inn i eliteklassen i år, og merka ingen nåde i starten med disse ræsergutta som dro i vei i et sinnssvakt tempo. Resultatet var at jeg kjørte Birken i stor grad aleine etterpå, og jeg så ikke en eneste dravillig mann med fløyte i mils omkrets ;-) Vel, hun hadde nok vunnet nokså klart uansett, så det jeg egentlig synes er mest ergerlig med dette er at jeg aldri kommer til å slå tida hennes. sv
|
|
|
|
|