Scott Scale 30 eller Hard Rocx Helium X
|
Scott Scale 30 eller Hard Rocx Helium X
03/10/2009 08:47
|
100kg
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg vurderer begge ovennevnte sykler og vil gjerne ha noen innspill på disse . Noen som har noen tips, erfaringer, anbefalinger så tar jeg imot med takk. Jeg er for øvrig ingen smågutt, 193cm 97kg, så dette må vel også tas med i betraktning. Personlig liker jeg Scott best, men er litt skeptisk til carbon pga min tyngde. Sykkelen skal i hovedsak brukes på grusveier og Raumerrittet, Grenserittet, Birken.
Redigert av 100kg; 03/10/2009 09:04.
|
|
|
Re: Scott Scale 30 eller Hard Rocx Helium X
[Re: 100kg]
03/10/2009 09:17
|
JER
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hei! for å ta det med carbonramma først så er ikke det noe stort problem med scott. rammene tåler greit en kar på 97kg. selger scott sykler daglig og har aldri fått noen ødelagte rammer. til og med ikke fra han kar'n som var 115kg her i våres.
Når der er sagt er det litt avhengig om du har tenkt på SCALE 30 fra 2009 eller 2010.. vekten på hard rocx'n er jo det samme 10kg så det har vell ingen betydning. Slik som jeg ser det er det negative med heliumen at den er utstyrt med en R7 demper, som har fått en del kritikk fra flere hold det siste året. mens scale leveres med enten fox RL32 eller RS SID team avh. av årsmodell. samtidig har jeg veldig sansen for DT swiss hjulsett, på scale har du en meget solid xr30 sett som er ett meget stivt og lett hjulsett! girmessig så er det veldig like komponenter, ja du får xt i stede for slx, men det er veldig liten forskjell, og det går mest på vekt, så det er ikke der avgjørelsen bør falle, men på bremser er helium utstyrt med avid juicy 5, som jeg ikke helt har fått feelingen med. mens på scale har du de nye elixir R med 185mm skive foran som er meget gode. Jeg ville selvfølgelig valgt scalen men det er ditt valg:) pris og utseende spiller jo også inn!
Redigert av JER; 03/10/2009 09:19.
|
|
|
[Re: JER]
03/10/2009 09:28
|
100kg
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er 2009 modellen jeg vurderer. Det er liten prisforskjell, 15.000,- for Hard Rocx og 16.500,- for Scott. Det sitter Fox 32 F100RL demper på den og hjulsettet er Mavic Crossride disc. Utseendemessig liker jeg Scott best, men er som sagt litt skeptisk til carbonramma.
|
|
|
03/10/2009 12:44
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Scott ramma har max vekt på 107-110kg. Vil anta at de har lagt til litt sikkerhetsmarginer.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
03/10/2009 14:51
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Karbonramma har ingen problemer med vekten din. De svakhetene som en karbonramme eventuelt måtte ha tror jeg er de samme om du veier 9,7 eller 97kg. Så hvis det er ryttervekten som er eneste grunn til at du frykter karbon, ville jeg uten å blunke lagt den bort. EDIT: lagt bort frykten, altså. Ikke ryttervekten.  Manitou R7 er en demper som ikke er ideell for 97kg, derimot. Fox er et mye, mye bedre valg. Jeg ville valgt Scott.
Redigert av Hæ?; 03/10/2009 15:04.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
03/10/2009 15:02
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Btw, vil ikke en 980grams carbon-ramme bli litt flexy når man plasserer mye vekt på den? Alltid lurt på om carbon beholder stivheten sin uansett belastning, eller om den blir mer flexy jo mer vekt som den blir belastet med.
|
|
|
03/10/2009 15:07
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Nå er jeg absolutt ingen ekspert på dette, men tillater meg å tro at svaret definitivt er nei. Med mindre det er deler av rammen som er bygget for å flekse noe, slik som Cannondale og Merida til tider har gjort. Cannondale hadde vel sågar en fulldempet modell uten svingpunkter?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
03/10/2009 15:20
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Cannondale hadde vel sågar en fulldempet modell uten svingpunkter? De byttet ut svingpunktet i bakramma med et fleksende karbonledd. Er ikke mange gradene kjedestaget beveger seg i forhold til setestaget, så går fint uten lager. Sparer både vekt og vedlikehold. Men dette har lite med ryttervekt å gjøre iom at bevegelsen kommer an på lufttrykket i bakdemperen. Jeg ville ikke bekymret meg for at en Scott Scale ikke skal være stiv nok, ingen automatikk i at en aluramme skal være stivere. Andreas83: Cannondales nye ultralette karbonramme ble målt til 97 Nm/deg i Zedlers berømte stivhetstest. Det er høyt! Stivere enn det er vel strengt tatt ikke ønskelig.
|
|
|
[Re: Mmar]
03/10/2009 15:22
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Cannondale hadde vel sågar en fulldempet modell uten svingpunkter? De byttet ut svingpunktet i bakramma med et fleksende karbonledd. Er ikke mange gradene kjedestaget beveger seg i forhold til setestaget, så går fint uten lager. Sparer både vekt og vedlikehold. Men dette har lite med ryttervekt å gjøre iom at bevegelsen kommer an på lufttrykket i bakdemperen. Jepp. Jeg ville bare poengtere at det er mulig å støpe karbon slik at det tåler mye fleks uten å gå i stykker, og å støpe karbon slik at det blir pinnestivt, uansett vektbelastning. 
|
|
|
03/10/2009 15:28
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Så sant så sant. Karbon er flott!
|
|
|
03/10/2009 15:29
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gå for scotten.....bedre ramme som ikke er kjøpt på bestilling på et tilfeldig veksted i kina (carbon tom).....bedre hjulsett...bedre gaffel (R7 er bare dritt, alt av manitou egentlig)....et nytt bakgir koster noen hundrelapper. Carbon er på oppsiden stivere og lettere enn alu, på nedsiden tåler det mindre tøff bruk, sånn som chainsuck kan lage betydelig skade og det er jo ikke no tema på alu.....overgangene fra carb til stål/alu(calliperfester, hjuloppheng, kranklager)er kritiske derfor viktig at produsent veit hva han gjør og det gjør vel scott? Lykke til  Ja også er elixir å foretrekke framfor femmern
Redigert av sanouka; 03/10/2009 15:30.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
03/10/2009 16:42
|
100kg
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for gode tips . Har vært på Foss Sport i Strømmen og handlet. Nå står en Scott Scale 30 i garasjen. Det blir test-tur i morgen så fort sola titter fram.
|
|
|
[Re: sanouka]
03/10/2009 17:37
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
med en så lett aluminium sykkel skjønner jeg ikke hvorfor skal man betale mer for å for en i carbon, når jeg tenker på alle skrekkhistoriene som jeg har hørt om carbon, hverfall hvis man vil ha sykkelen sin leenge uten å gjørra for mye me'n. Hakke kjent så mye lettere alu sykkel enn den, når jeg prøvden. En annen ting som jeg syntes er en fordel med Helium X er at man kan stille gaffelen gradvis over i lock øverst på gaffelbeinet, som jo er lett å nå under alle forhold, og man får mere plass på styre, samt en slange mindre og en spak mindre som kan gå i stykker. Enn en poplock som bare enten er låst eller ikke som på scotten. Samt en annen genial ting på Hard Rocx Helium X er at den har feste til bagasjebrett på sete staga. Da kan man dra på tur med den en gang eller ha på bagsjebrett etter birken og man får med seg no om man kjører forbi butikken på veien og kommer på hva man skal ha. Ut fra dem skummle historiene om carbon vil jeg vel si at Helium X også er en mer helårssykkel. At man får med XT gir og pedaler forran og at fargene er ok på Heliumen ekke dumt det heller, samt titan setepinne og enda til en lavere pris. På Scotten ere hurtigkobling på sete mens på Heliumen på du bruke umbrako, da blir den vel ikke like fort stjælt men kan jo være kjekt med spaken. Helium X'en var god å sykle på når jeg prøvden (hverfall føltes den litt bedre ut enn Marvil team 2.0 som også ligger i samme prisklasse (satt ned 20% til 15200). Håndgrepet er nok bedre på scotten, da Hardrocken har sånn svart "skumm" grep, men er sikkert ok det og, og demper kanskje litt mer. Samt er jo Hard Rocx Norsk, og det er jo'kke dumt, og lagd for Birken bl.a. så den passer perfekt for det og finnes i mange butikker om man skulle innom en butikk et annet sted. Men vekt tror jeg ikke har noen ting å si, alle sykler er lag for å tåle minst 100kg og mye mer enn det, men trukke det er no prob å laste på HardRocxen da den jo har mulighet til bagasjebrett. Utrolig at dem kan lage en sykkel så mye lettere en en alu sykkel 10 år tidligere (selv om min bare kosta en tredjedel av dissa da).
|
|
|
[Re: KristianStr]
03/10/2009 18:01
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
hard cocksen er like norsk som kylling i sursøt saus......som vi andre kan ta med seg i ryggsekken når vi skal på tur 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: KristianStr]
03/10/2009 19:41
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
med en så lett aluminium sykkel skjønner jeg ikke hvorfor skal man betale mer for å for en i carbon, når jeg tenker på alle skrekkhistoriene som jeg har hørt om carbon, hverfall hvis man vil ha sykkelen sin leenge uten å gjørra for mye me'n. Hakke kjent så mye lettere alu sykkel enn den, når jeg prøvden. Veldig mange av de historiene er overdrevet eller er sykler som er brukt til annet enn de var ment for. I tillegg så er "hørt om" en litt vag ting å si. Min første fulldemper var en Klein Mantra carbonsykkel som jeg herja godt med, og den holdt seg sammen. En annen ting som jeg syntes er en fordel med Helium X er at man kan stille gaffelen gradvis over i lock øverst på gaffelbeinet, som jo er lett å nå under alle forhold, og man får mere plass på styre, samt en slange mindre og en spak mindre som kan gå i stykker. Enn en poplock som bare enten er låst eller ikke som på scotten. Personen som startet tråden sier at han veier 97 kg. Manitou gaffelen er ikke kjent for å være den stiveste eller mest holdbare gaffelen, selv for fjærlette rittsyklister, så kanskje greiere med en gaffel som tåler en trøkk. Demping fungerer som regel sånn at man kun trenger lockout i lange klatringer. Selv uten lockout så er det ikke så å tape i klatringer, så lenge gaffelen er stilt opp riktig og man sitter på sykkelen. Samt en annen genial ting på Hard Rocx Helium X er at den har feste til bagasjebrett på sete staga. Da kan man dra på tur med den en gang eller ha på bagsjebrett etter birken og man får med seg no om man kjører forbi butikken på veien og kommer på hva man skal ha. Ut fra dem skummle historiene om carbon vil jeg vel si at Helium X også er en mer helårssykkel. Igjen carbon...det er ikke snakk om papirsykkel. Scott er kanskje de som lager verdens beste carbonrammer. Så lenge han monterer et slikt bagasjebrett riktig på scotten og ikke overleser der, så bør det gå helt greit. At man får med XT gir og pedaler forran og at fargene er ok på Heliumen ekke dumt det heller, samt titan setepinne og enda til en lavere pris. Er du sikker på at pinnen er titan og ikke bare skruene? Høres rart ut å sette en titanpinne på en sånn sykkel. Det er ikke så stor forskjell på Shimano deler, de blir egentlig bare lettere jo mer man betaler. Jeg har enda til gode å ødelegge noen Shimanodeler På Scotten ere hurtigkobling på sete mens på Heliumen på du bruke umbrako, da blir den vel ikke like fort stjælt men kan jo være kjekt med spaken. Har man dyr sykkel så bør man ikke la den stå ute med det første:) Et viktig moment er at ramma på Scale 30 er kjent for å være av de beste rammene på markedet. Veil. ut pris er rundt 11 000(lik ramme som Scale 10 som er vel den som selges løst), så det sier sitt. Forskjellen på Shimano SLX og XT er egentlig veldig minimal. Demperen er av de viktigste komponentene på en sykkelen, og hvis man skal velge mellom Manitou som har et litt frynsete rykte mtp flex og holdbarhet vs Fox som er veldig holdbar og god, så er svaret nokså lett.
|
|
|
03/10/2009 20:53
|
ultralight
Avhengig
|
Avhengig
ehhhm, carbon (den som blir brukt til seriøse sykler) er sterkere enn de aluminiums typene som blir brukt i forhold til vekt, så jeg skjønner ikke meg på mange av dere som er kritisk...
MEN, om man tryner å ramma får seg en smell eller skade, er den fucked....
baik...yeeee
|
|
|
04/10/2009 11:54
|
JER
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
grattis med ny doning! dette er en flott sykkel som kan brukes til mye:) både lett og stiv! ha en flott tur med ny-sykkeln, håper du blir fornøyd!:)
|
|
|
[Re: JER]
11/10/2009 20:32
|
lefty
Medlem
|
Medlem
Skyter bare inn fra sidelinjen... Storfornøyd eier av splitter ny Helium X til 12500.-
men kunne gjerne hørt litt mer om hvorfor manitou gaffelen har fått så mye pepper?
Redigert av lefty; 11/10/2009 20:56.
|
|
|
[Re: lefty]
11/10/2009 21:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Grattis med bra sykkel og bra butikk du har kjøpt den i. Skulle det skje noe så hjelper garantert de gutta deg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: lefty]
12/10/2009 10:14
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Skyter bare inn fra sidelinjen... Storfornøyd eier av splitter ny Helium X til 12500.-
men kunne gjerne hørt litt mer om hvorfor manitou gaffelen har fått så mye pepper? Velkommen, og gratulerer med flott sykkel! Manitou får pepper fordi den er litt lite progressiv i dempingen. Den blåser lettere gjennom første del av vandringen og kan føles litt ukontrollert hvis rytteren er i pluss75kg-kategorien. Ca. I tillegg har den hatt en del problemer med funksjonen, og litt for ofte har brukere måtte levere gaffelen tilbake for service/oppgradering. Dette skjer selvsagt uten kostnad for eier, men er like fullt litt irriterende for de det rammer.
|
|
|
12/10/2009 12:59
|
hel1017
Medlem
|
Medlem
Har kjørt på en Manitou R7 Super 100mm gjennom hele sesongen 09 og må si at jeg har vært meget fornøyd. Ikke antydning til trøbbel eller vært misfornøyd med funksjonen. Sykkelen jeg har brukt i år har nå ny eier, men dette hadde ikke noe med gafflen å gjøre!
Jeg har for lite erfaring med FOX for å uttale meg, men sammenliknet med RockShox sine gaffler i samme prissegment må jeg si at Manitou står seg meget godt. Og med tanke på låsing er det kjempe stor forskjell. Manitou låser 100%...
Ellers kan jeg bare henge meg på at Foss Sport er en knall butikk og at jeg også ønsker meg en Scale 30...
|
|
|
[Re: sanouka]
12/10/2009 17:08
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
hard cocksen er like norsk som kylling i sursøt saus......som vi andre kan ta med seg i ryggsekken når vi skal på tur Du snakker som du har vett til. Har du ikke noe bedre argumenter kan du likegodt lavær å skrive.
|
|
|
[Re: hel1017]
12/10/2009 19:08
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Har kjørt på en Manitou R7 Super 100mm gjennom hele sesongen 09 og må si at jeg har vært meget fornøyd. Ikke antydning til trøbbel eller vært misfornøyd med funksjonen. Sykkelen jeg har brukt i år har nå ny eier, men dette hadde ikke noe med gafflen å gjøre!
Jeg har for lite erfaring med FOX for å uttale meg, men sammenliknet med RockShox sine gaffler i samme prissegment må jeg si at Manitou står seg meget godt. Og med tanke på låsing er det kjempe stor forskjell. Manitou låser 100%...
Ellers kan jeg bare henge meg på at Foss Sport er en knall butikk og at jeg også ønsker meg en Scale 30...
Tørr jeg spørre om hvor mye du veier og hvilken type sykling du vanligvis bedriver?
|
|
|
13/10/2009 06:45
|
hel1017
Medlem
|
Medlem
Tørr jeg spørre om hvor mye du veier og hvilken type sykling du vanligvis bedriver? Jeg er 183 høy, og veier nok gode 85 kg fullt påkledd. Sykler lite i tøft terreng, men har da kjørt noe stisykkling i år uten at gaffelen har plaget meg. Kjøpte forøvrig en Scale 30 i går på salg hos Foss Sport
|
|
|
|
|