Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

pedaler til stisykling.. flate eller sitte fast?

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: RazeFaze] #722557 04/05/2009 14:22
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
@RaceFace:

Ikke enig.
Hvis du setter på de endeplatene med høyere pigger funker de bra uten også. Men da er du litt mere avhengig av gummien på skoa.

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Cappel] #722886 05/05/2009 04:09
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cappel
Det beste fra to verdener, Crank Brothers Mallet.
Kan også brukes med sko uten cleats.

Fungerer kanskje som flatties hvis du har sko uten cleats, men med sko med cleats så klikker skoene inn enten du vil eller ikke -særlig når du ikke vil!

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: KTL] #815849 19/09/2009 18:09
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg hadde min første erfaring med flatties i dag. Valgte å se bort i fra alle ekspertene som sier man kun må bruke klikkpedaler.

Kjørte en sløyfe i nordmarka hvor det kjøres nissancup, jeg skjønner hva folk mener med at man ikke får det samma trøkket som med klikkpedaler, men med litt trening/tilpassing av tråkk, så funket flatties overraskende godt. NC-17 SUD Pin III S-Pro og Nike innesko (sånn med lysebrun såle) ble en god kombo for meg.

Så til alle som sliter med at dem ikke ''tør kjøre sti'' fordi man er redd for at man ikke får løst ut i tide så anbefaler jeg å kjøre flatties. Så får man heller gå tilbake til klikkpedaler og carbonsåler når teknikken og balansen er bedre og man selv mener man takler det.
Dummeste man kan gjøre er å høre på dem her inne som sier ''du må kjøre med klikk''. ICON_SMILE

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Cappel] #815851 19/09/2009 18:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Cappel
@RaceFace:

Ikke enig.
Hvis du setter på de endeplatene med høyere pigger funker de bra uten også. Men da er du litt mere avhengig av gummien på skoa.

Det blir et kompromiss, bare tull spør du meg. Men klart, hvis man liker halvgode løsninger er det jo sikkert greit.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #815853 19/09/2009 18:16
E
EspenStr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Støtter meg til det Håkon SSL sier, kjører selv med Shimano AM40 og DX-flatties. Fungerer svært godt!

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: EspenStr] #815857 19/09/2009 18:25
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
dessuten tror jeg flatties vil komme godt med til vinterkjøringa.
Med klikk og carbonsåle går man vel på tryne uansett om man får løst ut eller ikke. den skosåla mot is/snø blir glatt uansett tror jeg. høhø. ihvertfall med mine sko, har ikke ''klikksko'' med gummisåle.
Men for all del. Man skal få lov til å kjøre med klikk om vinter også, jeg skal ikke komme løpende etter med pepperspray og stripsbånd for å arestere noen.

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: EspenStr] #815858 19/09/2009 18:28
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Jeg sykler med klikk. Shimano M540 og med multireleasecleats på skoene, stilt inn passelig løst.

Har vært fornøyd med det hele tiden men har prøvd flate pedaler og Five-ten sko et par ganger siste uka. Det var helt forferdelig. Mye kan tilskrives uvant (fraværende?) mind-pedal-kobling sikkert, men jeg ble ekstra sliten, de store pedalene slo inn i ting hele tiden, fikk sånne fine punkteringer i leggen osv. Gikk raskt tilbake og er fornøyd med det. Never change a (sort of) winning team...

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: EspenStr] #815861 19/09/2009 18:33
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Har ikke sett meg tilbake etter at jeg begynte med klikkpedaler. Først diverse CB, så Shimano XT. Shimanopedalene er rett og slett veldig bra. Mye lettere å "finne klikket" enn med CB sine, og aldri trøblete å komme seg ut av.

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #815864 19/09/2009 18:37
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Håkon SSL
Med klikk og carbonsåle går man vel på tryne uansett om man får løst ut eller ikke. den skosåla mot is/snø blir glatt uansett tror jeg. høhø. ihvertfall med mine sko, har ikke ''klikksko'' med gummisåle.
Men for all del. Man skal få lov til å kjøre med klikk om vinter også, jeg skal ikke komme løpende etter med pepperspray og stripsbånd for å arestere noen.

Hvorfor i all verden må man bruke sko med carbonsåle i skogen i kombinasjon med klikkpedaler?
Det finnes mange sko en kan bruke med klikkpedaler som har like godt grep som fjellsko/joggesko

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: jonnykast] #815921 19/09/2009 20:13
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Yez Jonny!
Kom for all del med gode forslag, kjørt SPD siden.... SPD kom.
Men jeg henger fortsatt igjen med karbon såle helvete på beina.
Festlig å gå av sykkel med Muddy Mary GG for så å gå rett på tryne siden du ikke kan stå stille.
Jeg skjønner ikke at man kan kjøre teknisk med flatties men har full respekt for de som gjør det.
Kult å se på hardtail mafian også, for ikke å nevne "Hnnnng" avdelingen men, det er lov å bruke litt av de siste 15 års utstyrsutvikling syns jeg.

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: siment] #815936 19/09/2009 20:35
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Mi personlege meining angåande temaet:

Eg har brukt SPD og flats om kvarandre i alle år.. Flats har eg brukt kun dersom spd-pedalane har vore øydelagde, (ganske ofte faktisk), eller dersom eg skal sykle utfor på vinterføre.
Som utfor og "cruxesti"- syklist går eg ifrå å være relativt brukbar, til å være relativt middelmådig med flats.
SPD gir meg betre tråkk, betre "skills" i oppovercrux sidan eg kan løfte sykkelen, meir fart igjennom teknisk terreng nedover av samme grunn og ekstremt mykje meir tryggleik på drop/harde slag sidan eg veit at eg ikkje dett av pedalane i landinga.

Men... Ein skjebnesvanger dag på oppdal for fem veker sidan, førte ein litt for stram og gjørmepakka klikkpedal til at både korsbånd og menisk gikk åt skogen. No skal eg ALDRI meir bruke SPD til anna enn XC og veldig lett stisykling på godværsdagar. Synd, men sant: klikkpedal er farleg!. Eg har aldri hatt problem med å klikke meg ut ved, av og til, voldsomme krasj... men denne gangen gikk det altså ikkje, og eg sit her og føler meg rimelig dum gitt;)

No sit eg og gledar meg til å endelig kunne traske opp på topptur med deilige, høge fiveten sko;)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #815939 19/09/2009 20:38
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Med klikk og carbonsåle går man vel på tryne uansett om man får løst ut eller ikke. den skosåla mot is/snø blir glatt uansett tror jeg.

Det finnes jo aldeles utmerkede vintersko med klikk også. Så jeg skjønner ikke helt din frykt for å ha et godt tråkk, og god kontroll på sykkelen også om vinteren.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: voldemort] #815969 19/09/2009 21:20
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
bare snakket av egne erafringer, siden jeg har slike skosåler, men seff funker det nok mye bedre med sko som har gummisåle. for all del.

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #815974 19/09/2009 21:38
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Meeen. Nå lurer jeg på en ting!
Jeg har i dag egg beater pedaler. som disse: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24991

Disse kan man ikke justere utløserfjæra på.

Så da lurer jeg på. Er det mulig på andre pedaler der man kan justere fjæra, å få dem nesten ''irriterende løse''? Slik at dem løser ut _veldig_ lett? eller er det ikke så mye å gå på selv med justering?

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #815976 19/09/2009 21:41
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
er Shimano M970 XTR å anbefale tro?

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Fenris] #815997 19/09/2009 23:18
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Fenris

Som utfor og "cruxesti"- syklist går eg ifrå å være relativt brukbar, til å være relativt middelmådig med flats.
SPD gir meg betre tråkk, betre "skills" i oppovercrux sidan eg kan løfte sykkelen, meir fart igjennom teknisk terreng nedover av samme grunn og ekstremt mykje meir tryggleik på drop/harde slag sidan eg veit at eg ikkje dett av pedalane i landinga.

Om man føler man har nådd en slags platå hvad gjelder utvikling av "skills" er kanskje flatties noe at prøve (ikke at jeg er der men), nettop av den grunnen du nevner; at man "jukser" litt her og der

Quote:

Men... Ein skjebnesvanger dag på oppdal for fem veker sidan, førte ein litt for stram og gjørmepakka klikkpedal til at både korsbånd og menisk gikk åt skogen. No skal eg ALDRI meir bruke SPD til anna enn XC og veldig lett stisykling på godværsdagar. Synd, men sant: klikkpedal er farleg!.

Ouch! Håper det iaf ikke har ført til permanente fysiske skader..

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: jsdk] #816002 20/09/2009 01:35
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Sitat: jsdk
Ouch! Håper det iaf ikke har ført til permanente fysiske skader..

hehe.. jo.. desverre.. bakre korsbånd må eg leve utan resten av livet.. Så eg blir hverken ballspill/håndballspelar (takk og pris) eller flink til å springe nedoverbakke.. Pluss at eg aldri meir kan sykle DH med SPD;)

Minor sacrefices med andre ord;)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Fenris] #816007 20/09/2009 06:45
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Shimano lager jo også cleats som slipper lettere.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Håkon SSL] #816008 20/09/2009 06:48
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Meeen. Nå lurer jeg på en ting!
Jeg har i dag egg beater pedaler. som disse: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24991

Disse kan man ikke justere utløserfjæra på.

Så da lurer jeg på. Er det mulig på andre pedaler der man kan justere fjæra, å få dem nesten ''irriterende løse''? Slik at dem løser ut _veldig_ lett? eller er det ikke så mye å gå på selv med justering?

Ja Shimano sine (de jeg har prøvd, 520 og 540 og sikkert også de enda dyrere) kan man justere. I tillegg er det forskjell på cleats, altså de dingsebomsene man monterer under skoen. Det finnes de som løser ut ved å rykke sideveis også finnes det der som heter multirelease som man kan løse ut ved rykke andre måter også. Føler meg ekstra komfortabel med de, det er ikke alltid man kan gi et kontrollert sideveis rykk. Føler ikke at jeg klikker ut i tide og utide heller egentlig. Man blir jo etterhvert veldig bevisst hvor mye som skal til for å klikker ut.

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Garpen] #816031 20/09/2009 07:50
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Garpen
Shimano lager jo også cleats som slipper lettere.

Disse synes jeg er skumle. De kan finne på å slippe når du drar til som værst i motbakker, eller når du "kroppsnorsker" deg gjennom bratte tekniske nedovercrux. Jeg har full forståelse for disse, med slapt justert fjær om man er usikker, men når man kjører hakket vassere(ikke selvskryt :-D ) så blir de faktisk en hindring.

Selve diskusjonen flats vs spd, hva som er best, avhenger helt av rytter. Sverre på forumet her kjører de værste ting både opp og ned på flats, fortere og bedre enn mange, jeg takler ikke flats på sti... og holder meg primært til spd til utfor også. Kanskje ikke så rart etter snart 20 år med spd/klikk.

Jeg anbefaler likevel sterkt spd til folk på sti, fordi foten rett og slett holder seg på pedalen når det slår som værst. Likevel synes dama det var klart best med kombipedal, med klikk justert løst, slik hun ikke var usikker på å komme seg ut evnt bruke den flate siden når hun var usikker(både oppover og nedover).

Føler man seg usikker og ukomfortabel med klikk, kjør på med en god flat pedal. Jeg tror dette funker strøkent for mange!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: RazeFaze] #816061 20/09/2009 09:10
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
Føler man seg usikker og ukomfortabel med klikk, kjør på med en god flat pedal. Jeg tror dette funker strøkent for mange!

Ikke glem leggbeskyttere.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: MortenML] #816067 20/09/2009 09:15
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Aaaah, good call :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: RazeFaze] #816289 20/09/2009 16:15
O
olejoro Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
kjapt svar: Klikk.

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: olejoro] #816341 20/09/2009 17:24
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Begrunnelsen din er?
Eller du har aldri sykla med folk som kan sykle flats...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: RazeFaze] #816377 20/09/2009 18:28
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
flatties;) nc 17 sudpin pro 388g! Hvite.. yummi!

3:16
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fast? [Re: sykleguten] #816487 20/09/2009 20:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har prøvd flatties når jeg har blitt invitert på sykkeltur på reise, og ikke har med meg sko. Det funker fint med unntak av bratte motbakker. Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne klatre effektivt uten å kunne trekke i pedalene.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: sykleguten] #816496 20/09/2009 20:53
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykleguten
definer for dårlige knær til spd.. jeg har slitt med betennelse i knærne grunna veldig tunge gir de første år (trur jeg).. er ikke spd å foretrekke da? noen som vet mer om dette?

Tipper sånn halvkvalifisert at de som får kneproblemer med spd (og ikke flatties, d.v.s. at setehøydejustering og gampetråkk ikke har noe med saken å gjøre) får det pga feil Q-vinkel(vinkel mellom hofte og kneledd) når føttene blir låst fast på spd, prøv med breiere kranklager(og riktig setehøyde)!
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Ynot] #816575 21/09/2009 00:15
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
noen som veit om shimano pedaler løser ut lettere en egg beaters?

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: siment] #816618 21/09/2009 07:13
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: siment
Yez Jonny!
Kom for all del med gode forslag, kjørt SPD siden.... SPD kom.
Men jeg henger fortsatt igjen med karbon såle helvete på beina.
Festlig å gå av sykkel med Muddy Mary GG for så å gå rett på tryne siden du ikke kan stå stille.

Varme sko: Shimano MT90
Litt mindre varme sko: Shimano MT70

Jeg har begge, men har ikke fått brukt MT70 enda. MT90 har god gummisåle og sitter veldig bra. MT70 ser ut til å ha omtrent samme såle. Begge har goretex-membran, på godt og vondt.

Re: pedaler til stisykling.. flate eller sitte fas [Re: Arne_And] #817159 21/09/2009 19:28
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
kjøpte meg XT pedaler M770 og multi R cleats. Justerte pedalene forholdsvist løse tror jeg, er ihvertfall mer å gå på. Må si jeg ble posetivt overrasket, dro på sti-utforskning i dag og følte meg trygg hele veien, selv på ukjente stier. ICON_SMILE

Disse utløser utrolig mye lettere en CB egg beaters.

- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå