Kramper......
|
Kramper......
03/09/2009 09:57
|
PAI
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei!
Jeg sliter noe veldig med kramper i beina, lår, legger, over alt som det egentlig er mulig å få krampe når du sykler. På lørdagen så fikk jeg den første i gå partiet. Det er da langt igjen til mål. Det gjorde sykt vondt.
Har hele tiden tenkt at det er på grunn av at jeg er dårlig trent. Føler at den tiden er litt forbi. Er ikke i superform men heller ikke veldig dårlig. Siste 4- 5 årene har jeg virkelig stått på for å få ned kroppsvekta og kondisen, utholdenheten opp. Vekta har gått fra 127,5 til 84 (fornyød med det). Trodde at krampene skulle forsvinne etterhvert som vekt og form ble bedre. Men det har de ikke. Er det noen som erfaringer med akkurat det her. Har lyst til at det skal gå mye fortere... men krampene stopper meg.
|
|
|
Re: Kramper......
[Re: PAI]
03/09/2009 10:11
|
dodger
Fersking
|
Fersking
Hei. Slet mye med det samme før. Spiser du tidlig nok og drikker nok væske? Jeg ble bedre etter jeg fokuserte litt mere på det.
Roger
|
|
|
[Re: dodger]
03/09/2009 10:19
|
PAI
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
For å gå ned i vekt så har måtte være flink til spise. Ofte og ikke alt for masse. Selv om det i perioder har vært ofte og mye. hehe. Det samme har jeg gjort foran trening og ritt. Spise og drikke bra før, samt spise jevnt under rittet og treningen. Drikke ca. hvert 20 min og spise ca. 40 min. Men det har ikke fungert noe super bra. Har også prøvd å ta magnesium men uten at jeg har kjent en merkbar effekt.
|
|
|
03/09/2009 10:37
|
sigul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg hadde en del kramper tidligere år men etter Terrengsykkelrittet i år begynte jeg å ta Magnesiumstabletter. Dette har fungert bra på både Grenserittet og Birken. På birken fikk jeg ikke krampe før i aller siste oppoverbakke etter hoppet
|
|
|
[Re: sigul]
03/09/2009 11:04
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Det som funker aller best er trening......Sorry. Men sånn er det.
I tillegg er det jo selvfølgelig greit å salter, væske og mineraler på sin side...
|
|
|
[Re: sigul]
03/09/2009 11:13
|
CKS
Fersking
|
Fersking
Jeg og har slitt med kramper under sykkelritt og turrenn på ski. Før Birken kjøpte jeg meg en liter med Ringer+, og drakk denne utblandet i eplejuice. Totalt 3liter ferdig blandet. Startet å drikke torsdag og svelget vel siste dråpe en time før start. I tillegg drakk jeg vel inntil 4 liter væske pr dag siste uke. Under rittet drakk jeg 3,5 liter XL1, pluss en kvart Powerrade på hver matstasjon. Bananer, salte peanøtter fortært ca hvert 20 minutt + gel siste 1,5 time.
Jeg kjente ikke antydning til krampe i noen del av rittet, og ser av pulsklokka at turen foregikk stort sett i sone 3 og 4.
Om det var Ringer+ eller totalt væskeinntak og/eller mat som gjorde susen vet ikke jeg, men væske og mat har nå vært med på andre kraftanstrengelser, så jeg holder en knapp på Ringer+
|
|
|
[Re: Fast gjest]
03/09/2009 11:15
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
Mye ligger nok i mat, drikke og trening. Men jeg tror også det kan være fysiologisk betinget. Selv har jeg nemlig aldri hatt problemer med krampe uansett drikke og treningsgrunnlag. Nå på Birk'en kjente jeg såvidt noen rykninger i fremre lårmuskler men da hadde jeg stått opp alle bakkene (gearprobl) og nesten ikke trent de siste 3 ukene (virusangrep).
|
|
|
[Re: SturlaS]
03/09/2009 12:08
|
PAI
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja det ligger nok såklart en god del i trening. Har nok mer og hente der. Ikke minst i riktig trening. Har nok vært litt lite systematisk. I perioder så kan jeg også kramper uten at jeg belaster musklaturen. Rolig uke uten trening så kan jeg plutselig kjenne at det river til i leggen. Ikke noe særlig godt tegn egentlig. Er det noen spesiell trening som kan anbefales for å forhindre krampe. Lange rolige turer eller intervaller......?!
Hva er ringer+ består av??
|
|
|
03/09/2009 12:16
|
CKS
Fersking
|
Fersking
Sakset fra OsloSportslager's nettside/butikk Ringer Drink ser kjedelig ut og smaker ikke spesielt godt, men er svært effektiv i det lange løp. Sammensetningen av elektrolytter gjør at Ringer Drink+ effektivt fordeler seg over alle væskefaser i kroppen. Det er derfor mulig å fylle opp og "hydrere" kroppens væskedepoter i forkant av en konkurranse, samt effektivt "rehydrere" kroppen etter konkurranse for rask restitusjon. Ringer Drink+ er benyttet av langrennslandslaget siden OL i 1994 og etter hvert også av det svenske skilandslaget.
Ringer Drink blandes med din vanlige sportsdrikk, eplenektar eller saft.
-Volum: 1 liter -100 ml drikkeferdig produkt (når blandet med 1 del Ringer og 2 deler vann) inneholder:
Natrium: 75 mg Kalium: 4 mg Kalsium: 2 mg Magnesium: 0,6 mg Energi: 2 kcal (8,5 kJ) Protein: 0 g Karbohydrater: 0,5 g Fett: 0 g Kostfiber: 0 g Ph: ca 5,5
|
|
|
[Re: CKS]
03/09/2009 13:25
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Som tidligere nevnt i krampetråder, jeg har vurder å legge opp ritt fordi krampene kom "uansett" hva jeg gjorde. Men:::
I juli bestemte jeg meg for å teste 3 ting: - Kalsium tilskudd(eventuelt drikk mer melk). 500mg dagen. - Magnesium tilskudd. 300mg dagen. Tilfeldig merke fra xxl. - Litt ekstra salt dagen før og litt salt snacks på lomma - Fra veldig bevisst til ekstremt bevisst på væskeinntaket. All væske under ritt var sportsdrikk med salter, ikke vann.
Resultat: - Grensrittet: lette kramper siste 10k - Drammensrittet: krampedrag sist 10k - Birken: høyest gj.sn puls og ingen kramper
Formen og tidene er som i fjor, men da var alt et helvette pga kramper. Ettersom jeg har forsøkt flere ting er det umulig å si at det er den ene tingen som har virket. Kansje er det mineralene, kansje annen mat, kansje væsken, kansje musklene er mere vant til belastningen eller mest sannsynlig: en kombinasjon av alle!
Før Drammen fikk jeg i meg litt for mye salt noe som gjorde at jeg for første gang i et ritt måtte pisse underveis. Derfor kuttet jeg nesten ut alt det ekstra saltet før Birken, uten at det hadde andre konsekvenser enn at jeg slapp å pisse underveis.
Drikker man melk får man kalsium nok. Men det kan jeg dessverre ikke. Magnesium er aldri bevisst å virke, men jeg slutter ikke med det. Virker trolig for meg. Ellers så tror jeg aller mest på å få i seg nok og riktig væske før- og underveis.
Redigert av Zoidberg; 03/09/2009 13:34.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
03/09/2009 15:11
|
PAI
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Flotte greier!! Jeg må bare teste litt forskjellige ting og finne ut hva som fungerer. Mer trening og være mer bevist på hva jeg putter i gapet. Noe må skje. Det er så vanvittig vondt og en mister mer og mer lysten på kjøre langt og hardt. Og ikke minst dagene etterpå. Det er en del muskelfibre som blir revet av. Sliter med å sette meg ned på do f.eks. Hehehe Kanskje nok om det.... :-)
|
|
|
03/09/2009 19:40
|
kgu
Fersking
|
Fersking
Hva var snitt pulsen din første timen og hva er din maks puls? Kristian
|
|
|
[Re: kgu]
04/09/2009 08:42
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Godt spørsmål. Vet ikke eksakt, men første 15k ligger nok på snitt i høy sone 3(85-87%). Kjører jevnt, med noen partier i sone 4 pga rykk, tette luker etc, men ikke mange minutter totalt. Frem til første topp er det få dropp i pulsen, det blir som et sammenhengende langt drag for min del. Maks er 190.
|
|
|
04/09/2009 13:57
|
kgu
Fersking
|
Fersking
Jeg kjenner ikke hvilken form du er i, men du nevner at den ikke er helt på topp. Med en start med kald musklatur og kanskje snitt opp mot 87% første timen vil du ligge ganske høyt over terskel første timen.
For min del ender rittene altid opp i krampe om jeg ligger over terskel over en lengre periode.
Kristian
|
|
|
[Re: kgu]
04/09/2009 14:44
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Tja, har ikke noe unormal høy terskel jeg. Totalsnittet mitt ligger ca på 85%, og det er vel hverken høyt eller lavt. Jeg går på en smell i forhold til å stivne veldig fort om det blir for mye sone 4. Om det blir kramper vet jeg ikke, jeg stivner først.
Problemet mitt var f.eks at jeg har testet ritt med lavere intensitet, og fortsatt kom krampa. Sist i Raumerrittet. Min konklusjon var at det ikke burde(eller kunne) skyldes for høy intensitet eller manglende trening(jeg sykler mye..). Det burde være noe annet. Derfor testing av mineraler og ekstremt drikkefokus før og under ritt. Works so far!
|
|
|
04/09/2009 16:35
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Har slitt med kramper i hele år, frem til Birken hvor jeg tok konsekvensen av det og begynte å ta magnesium 6 uker før. Du kan ikke ta dette noen dager før men du må gå på det kontinuerlig over tid. Hadde også en økning i treningsmengden frem til rittet og merket at bena var mere "tunet" i forhold til VO2 max. Tror for min del at for høy snittpuls/for mye syre er hovedårsaken til krampe. Slik at å øke treningsmengden vil ha en god effekt.
|
|
|
04/09/2009 16:51
|
PAI
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er nok ett poeng når det gjelder puls og kramper. Jeg har målt 213 som maks. Opp til Skramstad lå jeg på ca 189-91 i snitt. Snitt på 182 på hele rittet. Samt at jeg var kald før start. Syre nivået var vell høyt i løpet av svært kort tid.
Det funket relativt bra på raumerrittet. Da smalt det ikke i beina før det var igjen en 3-4 km. Da var det en litt roligere start og jeg var varmere på forhånd. Så det å varme opp er nok lurt. Det var en fantastisk følelse og nesten komme i mål uten alt for store rykninger i beina.
Har vært hos legen i dag og tatt en haug med blodprøver. Tenkte det var greit å utelukke om det skulle være noen fysiologisk. Regner i grunn med at det ikke er det. Men det er en plass og starte.
Har lyst til å fart på kroppen og føle at jeg har fått ut maks uten at krampene kommer super tidlig.
Så er det å trene nok i høst og vinter. Trene smartere. Har nok ikke vært bevist nok på hva jeg har gjort så langt.
|
|
|
05/09/2009 11:13
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Ville også poengtere at jeg får letter krampe i varmmere vær. Drikke og salt tror jeg også har en stor påvirkning på krampe eller ikke. Man kan alltid drikke mer, må bare trene på det.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
05/09/2009 11:50
|
Oksenfra Mosjøen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har også slitt med kramper i noen sesonger nå. Fikk et tips fra en lagkammerat i forrige sesong, da var å ha salt i lumene, en liten blå pose med saltpose. Ta dette når du begynner å kjenne det litt, det vil hjelpe en stund.
Har også begynt å ta magnesium denne sesongen, virker som det også har hjulpet på kramper, tar 200 mg i 2-3 dager før ritt og ritt dagen. Samt at jeg drikker mye veske. Det kan også prøves.
|
|
|
[Re: Oksenfra Mosjøen]
05/09/2009 15:44
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Salt er veldig viktig! jeg spiser masse salt mat dagen før og har i noen t-skjeer salt i ei drikkeflaske i tillegg. Etter siste måltid før birken så spiste jeg en halv pose med Salte Sild. Saltet binder vannet til kroppen, og ikke bare hjelper det mot kramper men også at man slipper å stoppe å pisse underveis. Jeg er litt ekstrem når det gjelder saltinntaket kanskje, men jeg tar også ett par skjeer salt i kjeften etter frokost på rittdagen.:)
40årskrisesylist
|
|
|
|
|