Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!!

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: 11] #800831 30/08/2009 18:41
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
4:44 fra pulje 41. Deore-bakgiret mitt får litt av skylden for tiden.

Hvor mye dårligere tåler Deore gir-systemet slikt føre sammenlignet med f.eks XTR eller SRAM XO?

- skal ha ny sykkel til finværet over fjellet neste år :-)

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: ohaga] #800835 30/08/2009 18:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sram X9 bak er et meget godt og solig gir. Samme inntrykk har jeg av XO også... Byttet ut mitt helt nye XTR gir på årets nyinnkjøpte sykkel og har ikke angret et sekund.

Det sagt så er jeg da også veldig veldig glad i Twister systemet til Sram, så jeg er nok litt farget... Visste forøvrig ikke før det var for sent at man kan få tak i Twister i en attack variant som fungerer med XTR.

Litt på kant av tråden, men my 2 cents..

Redigert av Lurifax; 30/08/2009 18:45.

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: simson] #800858 30/08/2009 19:08
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: simson
Tok deg med 3 minutter, fra samme pulje. Løp du hele siste stykket? Husker at jeg sykla forbi en som løp ved hoppbakken, men han burde jo havna mer enn 3 minutter bak meg, er jo et stykke å løpe derfra.

Løp bare de siste par hundre meterene, så jeg var vel nesten i ræva på deg ved ballettbakken, men fra den og inn så blei det mye sykling med hjertet i halsen (uten bremser) og ditto frakjørt av mange.

Hadde jeg ikke tryna hadde jeg kanskje kjørt deg inn før mål (som jeg lovet at jeg skulle gjøre:-), men mistet de gode ryggene.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folken [Re: Lurifax] #800869 30/08/2009 19:18
anerz Offline
Veteran
Veteran
Målet var ny pers og hadde siktet meg inn på 3:10 på forhånd. Skjønte jo med regnet dagene i forveien og meldingen utover fredagen at det ville være umulig, var alikevel opptimistisk nok til å klistre på estimerte passeringstider for 3:10 på styret.
Opp til Skramstad gikk det før skjema, passerte på 33:25 som 18mann fra pulje5, men fra der innhentet virkligheten meg:) Så ingen ting gjennom sykkelbrillene og valgte å stappe de innenfor trøya, dette var før djuposet og ikke smarteste trekket jeg gjorde denne dagen. Og ligge på hjul ble umulig da øynene fyllte seg opp med sand, måtte slippe gruppa mi ned til elva, gikk de inn igjen i gå-partiet, og forserte meg et stykke oppover igjen før grusveien. Men der fikk jeg igjen for å inntatt drikke før start som det skulle vært 30grader ute, måtte ta en kort stopp og se flere passere atter engang.. Kom inn igjen i gruppe mot bringebu som fulgte hverandre frem til avkjøring ved kanalveien, der måtte jeg stoppe for å prøve og få ut sand fra øynene, hadde null sikt i siste svingene på asfaltene pga hæftig tåreproduksjon. Turen gikk videre stort sett solo, svingte ut på Sjøseterveien uten å se en sjel mens jeg hakket tenner så jeg hørte det klappret. 3-5km før skistadion kom noen fra pulje7 og innhentet meg, kjørte bra sammen med de til balletbakken. Balletbakken ble forsert som for mange andre, uten bremsebelegg.

Slutt tid ble 03:39:08, 17min46sek dårligere en ifjor.
Sier meg fornøyd med den tiden, ser mange andre har økt tiden mer en meg, eliten brukte 22min13sek lengre tid
Delmålene mine var å få bedre plassering i klasse og pulje, noe jeg greide, nr 63 fra pulje, og 102 i m30-34.

Skal skaffe meg bedre briller tilfelle lignende forhold senere, samt huske å sette på helt nye klosser før start.
Uten om bremser fungerte sykkelen 100%, gir(xo) var trofaste hele veien.

Ses mellom rena og lillehammer august 2010!

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Rønnern] #800871 30/08/2009 19:20
G
giant advanced Offline
Entusiast
Entusiast
G
3:28 fra pulje fire , plass 52 i klassen. Fornøyd etter jeg fikk vite tiden når jeg kom i mål...
Bakbremsa hylte/skrapa i ca 6,5 mil og var borte ca på Storåsen. Til og med slitt vekk bakplata av klossen!!Så det var rolig ned ballettbakken i år ;)Ellers var det jo trøbbel å gire opp på største klinga fremme og chain suck men dette er jo likt for alle.
Såg du tryna Kriss - 5 meter bak deg , var jo heldig også at du ikke gjorde deg noe.
Eller så må jeg skryte av Brynje netting med lange armer under sykkeljakka og Assos sin regnvest som var kanon.
Beina var 3/4 bukse og regntrekk på skoa meg ulvangsokker under.Frøs ikke en eneste gang!
Kjørte med stiv gaffel - race king 2.2 funka som fjell!

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folken [Re: anerz] #800874 30/08/2009 19:23
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: anerz
Skal skaffe meg bedre briller tilfelle lignende forhold senere...

Biltema har noe for deg. Eneste problemet jeg hadde med dugg var når jeg måtte gå i første terrengparti, men da tok jeg dem i hånda. Ellers fungerte de meget bra, tørket av søla etter hvert som den la seg på. Ikke 100% sikt, men godt nok til å se hvor jeg skulle sykle...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: frodegutt] #800892 30/08/2009 19:39
M
MoHo Offline
Entusiast
Entusiast
M
3.32.24 fra pulje 5 ga 54. plass i M45-49, hvilket er en sterk forbedring fra fjorårets 88. plass i samme pulje, da på tiden 3.14. Strålende fornøyd!

Lite tekniske problemer, bare antydningsvis litt chainsuck. Kjørte derfor vel halve rittet kun på storeskiven foran, med kun et par forsiktige gjesteopptredner ned på midtskiva, bl.a. i Rosinbakkene.

Kroppen var utrolig - bortsett fra at jeg fra Kvarstaddammen følte at jeg skulle svime av når som helst. Kjørte i en slags ørske, men klarte å tenke klart når det var viktig. Bl.a. for å kjøre sikkert ned asfaltstrekket etter Storåsen hvor jeg (som sikkert de fleste) nesten ikke så noe og armer og fingre føltes som daue staur...

Moro - selv om forholdene etter min mening var ille "beyond belif". Uforståelig for alle som ikke var der.

"A singletrack require a multimind"
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: giant advanced] #800905 30/08/2009 19:47
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: giant advanced
3:28 fra pulje fire , plass 52 i klassen. Fornøyd etter jeg fikk vite tiden når jeg kom i mål...
Bakbremsa hylte/skrapa i ca 6,5 mil og var borte ca på Storåsen. Til og med slitt vekk bakplata av klossen!!Så det var rolig ned ballettbakken i år ;)Ellers var det jo trøbbel å gire opp på største klinga fremme og chain suck men dette er jo likt for alle.
Såg du tryna Kriss - 5 meter bak deg , var jo heldig også at du ikke gjorde deg noe.
Eller så må jeg skryte av Brynje netting med lange armer under sykkeljakka og Assos sin regnvest som var kanon.
Beina var 3/4 bukse og regntrekk på skoa meg ulvangsokker under.Frøs ikke en eneste gang!
Kjørte med stiv gaffel - race king 2.2 funka som fjell!

Ja, jeg berget kun med skrubbsår, men ligger kun på ene sida nå da.. Heldig der ja, skjønt en liten skade ville spart meg for turen da! ICON_SMILE Hadde vel kanskje syklet en km når jeg veltet?
Da var du i den store pulja jeg akkurat ikke klarte og ta igjen på Storåsen du da sikkert, jeg var kanskje 10 sek bak en stor pulje der, klarte ikke komme opp i nedoverbakkebne der heller da de tyngste gira manglet hele turen.
I motsetning til deg bommet jeg med bekledningen og frøs som faan. Hadde bremser jeg da, men ble ikke rolig ned balletbakken her nei, frøs så gæli at jeg ikke klarte og bremse ordentlig så klarte ikke svingen i bunnen der, ene holken sklidde av og så ble bare skifteren og holde i, det hjalp heller ikke..

Men forholdene var like for alle de, hadde vært surere og velte fra start i fjor da det var 25 stk fra pulje 4 under 3 timer..
Nye muligheter neste år!

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Kriss] #800922 30/08/2009 20:07
Johannes(MCK) Offline
Avhengig
Avhengig
Kom inn på 4.35.46. Over 40 minutter dårligere enn ifjor, men er kanskje bare å vente med årets forhold. Dekkvalget var bortimot optimalt med Ardent foran og Crossmark bak. ICON_SMILE Var bare å Cruise gjennom suppa ned mor Djuposet der andre strevde.

Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Kriss] #800939 30/08/2009 20:18
skrubbsår Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg skle inn til 04.17...ett eller annet. Til min store forbauselse bare 6 min etter merket. Ja, jeg er 35+ og det er da fa.. meg ikke noen bismak med med det merket? Men jeg fikk det da ikke. Til min halvstore irritasjon.

Så dagens høydepunkt ble lammesteken og den herlige toskanske IGT-vinen Boncie5 (burde ha litt mer tannin til steken, men...)

Kjedesug og ikke minst løst ratt. Byttet styrelager på et kjent sykkelsjappe i Oslo. De hadde tydeligvis ikke strammet det godt nok og med min udugelighet hadde jeg ikke peiling på hva som skranglet foran der mellom Rena og Lillehammer. (Jeg vil ikke nevne navn på butikken som ligger på Carl Berners eid av noen med tysk tale)

Grenseritttrøye+supertrøye+skjorte og løse armer
løse knær funket greit.

Nevner brillene som er innkjøpt på Biltema. De har taklet fint Trondheim-Oslo (4-5 timer med regn) og Mjøsa rundt i haglebyger. Men lørdagen måtte de få plass i rygglomma.,

gnir meg i de røde øynene ennå...

Tips til meg selv om ett år:

Finjuster girene
Drit i ryggsmertene (hvorfor denne helv...s sekken??)
Fortsette å kose seg de første 2 timene før smerten tar overhånd

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: skrubbsår] #800946 30/08/2009 20:27
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skrubbsår
(Jeg vil ikke nevne navn på butikken som ligger på Carl Berners eid av noen med tysk tale)

Der har jeg vært å prøvd å få kjøpe noe jeg... Det var rett og slett umulig..... Møkkasjappe! Han bak kassa hadde tysk aksent ja... frown

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: skrubbsår] #800951 30/08/2009 20:31
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Debutant her også, fra pulje 75.
Fant aldri noen å kjøre sammen med, hver gang jeg prøvde så endte jeg opp med å kjøre fra de og så de aldri igjen.
Tida ble ikke den beste, men er fornøyd med at alt av mat, drikke, klær, sykkel fungerte uten problemer. (Oki litt problemer med magen pga. sportsdrikk, men det gikk over når jeg gikk over til vann)
Tikka inn på 5:06, må nok sykle flere ritt for å få seeding og erfaring.
Da tenker jeg nok at merket kan være innen rekkevide i klassen m30-34.
Ble en fin og tung tur over fjellet, med antydning til krampe i legge allerede fra start(Musklaturproblemer)
Slagplanen til neste år. 1. De harde øktene skal kjøres hardere. 2. Langturene lengre 3. Seeding.
Og vips, merket:)

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: frodegutt] #800952 30/08/2009 20:32
Norm1 Offline
Fersking
Fersking
Mitt 9. Birken og måtte bryte for første gang. Jeg var på veg gjennom matstasjonen på Kvarstad da en annen deltager som hadde fått bananen sin, kjørte rakt ut i vegen. Jeg hektet høyre del av styret mitt inn i hans og gikk rett i grusen.
Etter at vi fikk opp sykkel- og beinfloka, og jeg hadde fått igjen pusten, fant jeg høyre gearvelger brukket på vegen. Bussen sto bare 100 meter unna...

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Norm1] #800970 30/08/2009 20:49
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Mitt 2. Birken og jeg hadde siktet meg inn på 4:30 etter å ha sett forholdene på fredagen. Ca 2/3 ut i rittet kom krampene i låret og de slapp aldri så det var veldig vondt og det gikk veldig seint fra Sjusjøen og nedover. Endte opp med tida 5:05

Utstyret mitt fungerte eksemplarisk (XO og felgbremser) men jeg burde nok hatt en tykkere olje enn biltemas for kassetten min har sett sine beste dager.

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Syklist1] #801031 30/08/2009 22:31
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Selv-outing på gang ICON_WINK OK. Jeg syklet på 4.05 og er delvis fornøyd med det. Fornøyd fordi:

- Hadde skodd meg med Crossmark og var superfornøyd med det.
- hadde kledd meg med shorts m/knær, supertrøye med vindfront og klubbdrakt og frøs ikke nevneverdig bortsett fra på føttene ope på Storås.
- Giant'en min svikter ikke. Alt funket bra.
- Jeg gjorde en bra jobb med næringsinntaket.
- Jeg syklet bra og var motivert hele veien og trøkket på og trøkket på.
- Lå så vidt innenfor merketiden på Kvarstad.
- Trøkte på enda hardere opp til Storås og videre for å forsøke å sikre merket i den delen av løypa jeg alltid har slitt.
- Tøffe forhold til tross, fikk jobbet godt.

Misfornøyd fordi:
- Punkterer på grusveipartiet etter asfalten etter Sjusjøen.
- Bruker 6 min på å skilfte slange.
- Brøt dermed opp flyten min og falt ut av "sonen" og ble pissesur og skuffet. (Men klarte allikvel å mobilisere litt fandenivoldsk sykling på slutten for å redde stumpene)
- Klarte dermed ikke å bryte den magiske 4t grensen (tøffe forhold eller ikke)

Megafornøyd fordi:
- Jeg klarte merket!!!!!!!!!!!!!! ICON_LAUGH

Blir morsomt å dissikere tidene. Eliten brukte over 20 min mer enn i fjor - og det virket som om de syklet i oppholdsvær... Jeg tror uansett de bakover må regne et enda større påslag. Merkekravet flyttet seg i M35-45 klassene med inntil en halvtime.....

Barskt? Ja. (Men Drammensrittet var barskere!)

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Sykkelbob] #801039 30/08/2009 22:51
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Sykkelbob

Blir morsomt å dissikere tidene. Eliten brukte over 20 min mer enn i fjor - og det virket som om de syklet i oppholdsvær... Jeg tror uansett de bakover må regne et enda større påslag. Merkekravet flyttet seg i M35-45 klassene med inntil en halvtime.....

Oppholds? Vi hadde da sol hele veien. Det kompenserer jo litt for at vi hadde værst forhold av alle ICON_TONGUE

Hvis man sjekker skjemaet til Rolf så kan man se på Kjell Karlsen (raskeste mann som ikke syklet eliten) at han var 80 totalt på Skramstad og 9 totalt på Bringbu. Nå vet jeg at Kjell har syklet fort mellom der, men forholdene som eliten hadde må nok ta på seg noe av skylden her. Det er vel som på Drammensrittet at jo lenger bak man kommer jo værre blir det, bare at deltagerantallet er mye større!

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Sykkelbob] #801041 30/08/2009 23:00
janek Offline
Avhengig
Avhengig
Ingen tvil om at jeg hadde en god dag over fjellet! Følte at det gikk jevnt og kontrollert hele veien uten å måtte slite for mye.

Var i pulje 3 ifjor og gikk på en kjempesprekk allerede ved Bringbu. Holdt på å berge seedingen med Grenserittet, men startet i år i pulje 5. Litt sur for det :-)

Pulje 5 førte i hvert fall til at det ble noe mindre stress for å bli med der fremme. I mål på 3.24, og var med det 8min bak fjoråret. Men, Yess Puljevinner(!) Det blir jeg aldri igjen. Neste år (og sikkert 2011 og 2012 også) blir det pulje 3.

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: frodegutt] #801043 30/08/2009 23:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg hadde en elendig dag.

Planen på forhånd var, in extenso:
  • å forberede seg feilfritt
  • å sykle fort opp til Skramstad, men ha rikelig med krefter igjen
  • å henge på raske, godt organiserte grupper til Kvarstad
  • å frese fra alt og alle opp til Storåsen
  • å kjøre som et silkemykt lyn ned til Lillehammer

Denne fremgangsmåten ville føre meg inn til mål komfortabelt under merketid, på personlig rekord 3:45, kanskje under 3:40. Det kan rett og slett ikke gå galt, Birken er et kakestykke. Enkelt.

Forberedelsene ble håpløse. For å kunne sove i en fornuftig seng i noen små timer valgte jeg å ta første buss til Rena om morgenen. Det var uklokt. Det viste seg nemlig at tidsplanen ikke hadde rom for den drøye halvtimen gjøremål man aldri tenker på på forhånd. Noe jeg selvsagt skjønte for sent. Dermed ble oppvarmingen nesten null. Igjen. I kaldt regnvær. Jeg er en idiot, og vet det selv.

Å helt selvforskyldt rote det til var i grunn temaet for dagen.

Opp til Skramstad merket jeg at kroppen bare ikke ville. I det kalde våte været forble beina kalde, stive og uten respons. Jeg hadde lite å gi, og trodde derfor at jeg åpnet kontrollert. Yeah right. I forhold til skjemaet åpnet jeg nesten på streken rett, men skjemaet var så ute på jordet at det hadde kommet langt inn i skogbrynet på andre siden.

Mitt selvbedrag varte i under halvannen time. Allerede på Bringbu ble det klart at 3:45 var totalt i fillebiter, og moralen sank. De gode gruppene jeg skulle henge på dukket ikke opp. De fleste kjørte hakkete og for sakte på de våte, hullete grusveiene, og jeg kjørte raskere solo. Jeg forbannet meg selv, forberedelsene, været, de håpløse gruppene som aldri tok hensyn til mitt ferdighetsnivå og det meste annet jeg ikke kunne gjøre noe med.

Kom det et godt bakhjul passet jeg rutinert på å miste dette etter kort tid, godt hjulpet av min egen hakkete, for langsomme kjøring. Konklusjonen om å la være å kjøre hardt solo for å ha krefter til å kjøre med i de raske gruppene trakk jeg først etter målgang.

Jeg hadde latt meg forlede til å ha på ullsokker, middels tykke. Sokkene sugde opp rundt åtte liter iskaldt sølevann hver og dette rant ikke ut. Vannet fungerte som et effektivt kjøleskap og reduserte følelsen i føttene til det minimale lenge før Kvarstad. Etter hvert som også fingrene nærmet seg følelsesløse tenkte jeg på de lange hanskene i sekken, men besluttet å droppe dem. Alle vet jo hvor vondt det gjør å få tilbake følelsen i kalde fingre, og det siste jeg trengte var vondt nye steder.

På Kvarstad oppdaget jeg at ikke bare hadde skjemaet vært urealistisk, jeg lå også bak merkekravet. Fem minutter bak, beina var fortsatt pinne stive, kraftreservene hadde jeg aldri sett noe til, hodet var ikke med, det var kaldt, vått og møkkete. Jeg fokuserte nå mye på at jeg alltid har vært dårlig i møkkavær. Oppover bakkene var det umulig å gi skikkelig gass, hvor mye jeg enn prøvde. Det var som å møte en turtallsperre. Utrolig frustrerende, og det sendte motivasjonen ned i sokkene. Der den la seg til i sølevannet og skalv av kulde.

Rundt Sjusjøen kikket feltet seg rundt etter kilden til noen liflige lyder. Det viste seg raskt at det ikke var birkebeinerarrangørene som hadde leid inn en trupp snertne flamencodanserinner med løpske kastanjetter, det var tennene mine som klapret. (Dette var en positiv opplevelse, da gikk i hvert fall noe på kroppen fort.)

På vei ned til Lillehammer strålte motivasjonssprekken i all sin glans. Om man kan bruke et slikt bilde i regnværet. Med halvt følelsesløse fingre og føtter klarte jeg ikke engang å prøve. Det gikk alt for bedagelig, og flere suste forbi i høyt tempo.

I mål stoppet tiden på 4:08:26. Det vil si at jeg bommet på det fordømte merkekravet med 1:58. Mitt utvilsomt beste resultat, relativt sett, men det er ikke mulig å være fornøyd etter så mange idiotfeil. De 118 små sekundene er nærmest et perfekt sammendrag av dagen. Det kunne helt klart gått hvis jeg hadde holdt fokus i stedet for å være så opptatt av hvor miserabelt jeg hadde det og alt jeg ikke kunne gjøre noe med.

Teknisk hadde jeg ingen problemer.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: janek] #801044 30/08/2009 23:14
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Huff, hadde vel egentlig tenkt å ignorere denne tråden i et års tid, men siden jeg postet før rittet får jeg berette:
5:00:17 (tror jeg) var 45 minutter etter tørrværsmålet mitt, og 23 minutter etter fjoråret. Skjønte vel egentlig hvordan det skulle bli da vi møtte haugevis med sykler på vei til Rena - sykler som var festet på biltak og hengerfester. Følte meg relativt fin og lå midt i pulja på vei opp til Skramstad. Sklia ned mot Djuposet var faktisk hysterisk morsom, det var mye rart å se ned der.
Resten av rittet var bare kjipt, og jeg kan ikke skylde på annet enn egen kropp. Jeg ba til høyere makter om at sykkelen skulle gå føyka, at lynet skulle slå ned eller at jeg av en eller annen grunn skulle bli tatt ut av rittet. Sykkelen oppførte seg eksemplarisk, kanskje det var lurt å benytte seg av alle muligheter til å skylle gir og bremser, inklusive bad i elva.
Vanligvis hører jeg musikk i hodet mitt når jeg er ute og sykler, denne gangen var det "hvorfor i alle dager" avløst av "dette er ikke moro Stig" som var kvernende mantra. Akkompagnert av uendelige drivverk rundt meg som kvernet som blandemaskiner. Noensinne jobbet på en byggeplass? Høres ut som Birken...
Det beste ved hele lørdagen var ølet i solskinnet ved Håkons Hall.

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folken [Re: Stine L] #801052 31/08/2009 03:37
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: MTBea
Perset med 3 min og kom inn på 4.21. Nådde dessverre ikke målet på under 4 t. Stor takk til medsyklister i pulje 19 og 20 for fin rullekjøring underveis! Moro når det funker ICON_SMILE

Håper det gikk bra med han fra pulje 20 som presterte verdens verste faceplant i første terrengparti. Det hadde virkelig gjort seg på Youtube....

Å perse på et sånt år som dette sier litt, du må jo ha kjørt vanvittig bra!

Han fra pulje 20 som tryna kan du se i VGNetts bildespesial, bildene 11, 12 og 13. Dessverre ikke film, men bildene er så bra at de taler for seg selv ICON_SMILE

Re Sykkelklubb
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Kriss] #801087 31/08/2009 06:45
G
giant advanced Offline
Entusiast
Entusiast
G
Var vel maks en km da du tryna ja.Låg sammen med 2 mann hele turen så det var ikke mye pulje nei , men var vel i området..start nr 1330 var jeg.
Tapte bare 5 min fra i fjor og slo selveste Høydalen så da skal jeg vel ikke klage ICON_WINK
Nå er det bare å starte med sykkeln - den trenger noen nye slitedeler gitt.. + litt stash i løpet av vintern da..

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: giant advanced] #801110 31/08/2009 07:11
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Mitt 5. birkenritt gikk unna på 3:55 fra pulje 12. Det ser ut til å være omtrent samme nivå som 3:25 i fjor, og 11 minutt under merkekravet i M40-44. Holdt puljefarten greit opp til Skramstad, forserte ganske mye ved å sykle stort sett hele 1. terrengparti (utenom de bratteste bakkene), og hadde en OK gruppe til Kvarstad selv om det var en del ujevn kjøring og oppsprekking av gruppa. Tungt opp Rosinbakken og opp til Elgåsen. Derfra fikk jeg nye krefter og terrengpartiet ned til Sjøseterveien gikk som en lek. Felgbremsene var HELT utslitt da jeg kom til Ballettbakken, så jeg sto og skrubba med venstre hæl ned hele Ballettbakken og neste bratte grusbakke. Må ha sett helt latterlig ut.

Er veldig fornøyd med å hoppe noen plasser opp på resultatlista i klassa (2009: Nr. 454, 2008: nr. 471). Det betyr at man både har "slått" aldringsprosessen og forbedret seg i forhold til resten.

Bløtt og kaldt var det jo, men jeg holdt varmen med kort bukse, lang super under sykkeltrøya og langrennshansker på hendene. Neste år? Oh yeah, nå kan det bare bli bedre.

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Johannes(MCK)] #801136 31/08/2009 07:41
K
KjetilS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Startet i pulje 5, var litt skeptisk på dekkene når det var så vått. Hadde Raven-dekk jeg hadde satt på før Aursjørittet. Tenkte jeg skulle ta det litt rolig i gjørma, og heller nyte godt av lav rullemotstand på grusen.
Skjønte allerede rett etter start at dette ikke var min dag. Frambremsen lå inntil skiva og lagde pipelyser. Jeg slet med motivasjon, og hadde ikke noe å gi når motbakken kom.
Da det flatet ut mot Skramstad, kviknet jeg derimot til og avanserte i feltet. Følte at dekkene rullet bra. Passerte Skramstad på 34:53, som var ca midt i feltet.
Kjørte fra mange ned til djuposet. Har aldri kjørt så fort ned der. Var i over 50 km/t før den skarpe venstresvingen ned på skogsveien. Hadde ingen problemer med feste. Hadde samme problem som anerz og måtte ta en rask tissepause i gåpartiet. Måtte en tur i grøfta 6 km før Kvarstad.
Det var et dypt gjørmehull midt på grusveien. Det var noen foran i feltet som veltet, jeg kjørte inn i det samme hullet, mistet balansen og kjørte ned i grøfta på venstresiden uten å velte. Mistet feltet jeg var i, og etter dette begynte alle rundt meg å passere meg. Føltes som om jeg stod stille i motbakkene.
Hadde ingen problem med gir og bremser. Brillene dugget litt når jeg syklet sakte, men jeg tittet over dem i de bratteste motbakkene. Begynte å få kramper før Storåsen, så jeg måtte roe ned.
Kom i mål på 3:47:43. Fornøyd med utstyr og løype, men missfornøyd med dagsformen.

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: ØyNe] #801141 31/08/2009 07:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ble ingen forbedring av 2008 resultatet. Bortsett fra puljenummer da. pulje 40 i år, mot 73 i fjor.
Trodde alt var greit, helt til Skramstad var passert og gjørmehavet tiltok. Moro å ha spa i løypa, sparte meg for en tur til Riga der.
Partiet ned til djuposet var morsomt, kun overgått av det begredelige målgangsstrekket.

Også i år ble det singlespeed, og det sparte meg iallefall for girproblemer. MEN, klarte å trå av kjedet en gang alikevel. Lå bra an frem til rosinbakken, men tapte litt da 32:18 ble tungt på den våte grusen. Ned fra Storåsen var det trilling og lite ekstra fart å hente. Kom inn på 4:47, drøye 40 minutter etter fjoråret :-(

Neste år skal jeg vente til to dager før siste omregistreringsfrist, slik at jeg kan se an været...
Evt se om det er noe håp for terrengbirken, da lange grusveier ikke er der jeg får opp farta..

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: ØyNe] #801145 31/08/2009 07:50
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ØyNe
Neste år? Oh yeah, nå kan det bare bli bedre.

Selv kom jeg lengre ned på lista enn jeg har vært de siste 12 årene. Det verste er at jeg egentlig ikke har noe annet enn ustrukturert trening å skylde på. Sykkelen, inklusive felgbremsene, funket som den skulle (litt chainsuck må du regne med når du bruker for tynn olje), og været/føret var jo likt for alle. Liker ikke å innrømme det, men det er faktisk mannen oppå sykkelen det kommer an på...

Dette var bare tungt, veldig tungt, og allerede halvveis til Skramstad innså jeg at målet måtte reduseres til å klare merke no 12.

Nei, dette må gjøres noe med. Jeg liker ikke å bli slått av folk jeg "normalt" bør kunne legge bak meg, og når avstanden til merkekravet halveres kommer panikken sigende. Jeg begynner vel ikke å bli for gammel og sedat?

Neste sesong må jeg snu kjærringa (eller hva det nå heter), så nå setter jeg strek og begynner et nytt og bedre treningsliv.

Tror forresten jeg venter til i morgen...

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Knirkekne] #801153 31/08/2009 07:59
F
fruitopia Offline
Fersking
Fersking
F
Syklet for første gang i år, startet i gruppe 69. Hadde mål om 4:30, men skjønte fort at det kunne bli vanskelig når jeg måtte gå i nedoverbakken (!)etter Skramstad pga. mølje med folk som tryna overalt. Fikk krampe halvveis, og mistet en del tid på grunn av det. Syntes det var vanskelig å finne noen å trå sammen med, sikkert på grunn av at få har erfaring med dette i useedet gruppe (inkludert meg). Rosinbakken gikk greit, syklet forbi mange der, sikkert takket være mange turer fra Sognsvann til Tryvann i sommer! Syklet for det meste alene, noe som var veldig ugunstig i motvind på fjellet. Tok det i det hele tatt litt med ro siden jeg ikke ville risikere å skade meg selv eller andre på de sleipe og gjørmete partiene. Fikk litt tragikomisk følelse etterhvert, og syntes folk tok det hele med godt humør. Kom til slutt inn på 4:51, og syntes det var greit. Jeg syklet på min nye Trek 6700, og den taklet det meste! Var fornøyd med både bremser og gir, men jeg spylte drivverket et par ganger for å være sikker. Brukte noen billige briller fra G-Sport med blanke glass, syntes det gikk veldig greit, veldig lite dugg. Kunne ikke tenke meg å sykle uten briller! Kommer mye sterkere tilbake neste år!

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Oystein L] #801160 31/08/2009 08:06
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L
Sitat: ØyNe
Neste år? Oh yeah, nå kan det bare bli bedre.

Selv kom jeg lengre ned på lista enn jeg har vært de siste 12 årene. Det verste er at jeg egentlig ikke har noe annet enn ustrukturert trening å skylde på. Sykkelen, inklusive felgbremsene, funket som den skulle (litt chainsuck må du regne med når du bruker for tynn olje), og været/føret var jo likt for alle. Liker ikke å innrømme det, men det er faktisk mannen oppå sykkelen det kommer an på...

Dette var bare tungt, veldig tungt, og allerede halvveis til Skramstad innså jeg at målet måtte reduseres til å klare merke no 12.

Nei, dette må gjøres noe med. Jeg liker ikke å bli slått av folk jeg "normalt" bør kunne legge bak meg, og når avstanden til merkekravet halveres kommer panikken sigende. Jeg begynner vel ikke å bli for gammel og sedat?

Neste sesong må jeg snu kjærringa (eller hva det nå heter), så nå setter jeg strek og begynner et nytt og bedre treningsliv.

Tror forresten jeg venter til i morgen...

Hva endte du forresten opp med, stiv eller dempet gaffel?

'...once more, and more intensity!'
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: oyvin] #801169 31/08/2009 08:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Oyvind!

Om du ikke fikk ut hele potensialet i rittet er dette den beste oppsummeringen i ettertid så langt. Jeg tror du fikk ut det meste av potenialet. Kos deg med det i alle fall.

LarsB

Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: Juffe] #801173 31/08/2009 08:23
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
4:15 ble tiden. Fornøyd med det. Vær, vind og hva det gjør med sykkel er så som så. Jeg kjedet meg over fjellet. Etter å ha syklet Grenserittet og Drammensrittet tidligere i august så slo det meg nå hvor monotont det er å sykle Birken. Tidligere år ha jeg ikke hatt noe sammenligningsgrunnlag.

Del stien, skru av Strava
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!! [Re: oyvin] #801184 31/08/2009 08:33
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: oyvin
Jeg hadde en elendig dag.

Planen på forhånd var, in extenso:
  • å forberede seg feilfritt
  • å sykle fort opp til Skramstad, men ha rikelig med krefter igjen
  • å henge på raske, godt organiserte grupper til Kvarstad
  • å frese fra alt og alle opp til Storåsen
  • å kjøre som et silkemykt lyn ned til Lillehammer

Denne fremgangsmåten ville føre meg inn til mål komfortabelt under merketid, på personlig rekord 3:45, kanskje under 3:40. Det kan rett og slett ikke gå galt, Birken er et kakestykke. Enkelt.

Forberedelsene ble håpløse. For å kunne sove i en fornuftig seng i noen små timer valgte jeg å ta første buss til Rena om morgenen. Det var uklokt. Det viste seg nemlig at tidsplanen ikke hadde rom for den drøye halvtimen gjøremål man aldri tenker på på forhånd. Noe jeg selvsagt skjønte for sent. Dermed ble oppvarmingen nesten null. Igjen. I kaldt regnvær. Jeg er en idiot, og vet det selv.

Å helt selvforskyldt rote det til var i grunn temaet for dagen.

Opp til Skramstad merket jeg at kroppen bare ikke ville. I det kalde våte været forble beina kalde, stive og uten respons. Jeg hadde lite å gi, og trodde derfor at jeg åpnet kontrollert. Yeah right. I forhold til skjemaet åpnet jeg nesten på streken rett, men skjemaet var så ute på jordet at det hadde kommet langt inn i skogbrynet på andre siden.

Mitt selvbedrag varte i under halvannen time. Allerede på Bringbu ble det klart at 3:45 var totalt i fillebiter, og moralen sank. De gode gruppene jeg skulle henge på dukket ikke opp. De fleste kjørte hakkete og for sakte på de våte, hullete grusveiene, og jeg kjørte raskere solo. Jeg forbannet meg selv, forberedelsene, været, de håpløse gruppene som aldri tok hensyn til mitt ferdighetsnivå og det meste annet jeg ikke kunne gjøre noe med.

Kom det et godt bakhjul passet jeg rutinert på å miste dette etter kort tid, godt hjulpet av min egen hakkete, for langsomme kjøring. Konklusjonen om å la være å kjøre hardt solo for å ha krefter til å kjøre med i de raske gruppene trakk jeg først etter målgang.

Jeg hadde latt meg forlede til å ha på ullsokker, middels tykke. Sokkene sugde opp rundt åtte liter iskaldt sølevann hver og dette rant ikke ut. Vannet fungerte som et effektivt kjøleskap og reduserte følelsen i føttene til det minimale lenge før Kvarstad. Etter hvert som også fingrene nærmet seg følelsesløse tenkte jeg på de lange hanskene i sekken, men besluttet å droppe dem. Alle vet jo hvor vondt det gjør å få tilbake følelsen i kalde fingre, og det siste jeg trengte var vondt nye steder.

På Kvarstad oppdaget jeg at ikke bare hadde skjemaet vært urealistisk, jeg lå også bak merkekravet. Fem minutter bak, beina var fortsatt pinne stive, kraftreservene hadde jeg aldri sett noe til, hodet var ikke med, det var kaldt, vått og møkkete. Jeg fokuserte nå mye på at jeg alltid har vært dårlig i møkkavær. Oppover bakkene var det umulig å gi skikkelig gass, hvor mye jeg enn prøvde. Det var som å møte en turtallsperre. Utrolig frustrerende, og det sendte motivasjonen ned i sokkene. Der den la seg til i sølevannet og skalv av kulde.

Rundt Sjusjøen kikket feltet seg rundt etter kilden til noen liflige lyder. Det viste seg raskt at det ikke var birkebeinerarrangørene som hadde leid inn en trupp snertne flamencodanserinner med løpske kastanjetter, det var tennene mine som klapret. (Dette var en positiv opplevelse, da gikk i hvert fall noe på kroppen fort.)

På vei ned til Lillehammer strålte motivasjonssprekken i all sin glans. Om man kan bruke et slikt bilde i regnværet. Med halvt følelsesløse fingre og føtter klarte jeg ikke engang å prøve. Det gikk alt for bedagelig, og flere suste forbi i høyt tempo.

I mål stoppet tiden på 4:08:26. Det vil si at jeg bommet på det fordømte merkekravet med 1:58. Mitt utvilsomt beste resultat, relativt sett, men det er ikke mulig å være fornøyd etter så mange idiotfeil. De 118 små sekundene er nærmest et perfekt sammendrag av dagen. Det kunne helt klart gått hvis jeg hadde holdt fokus i stedet for å være så opptatt av hvor miserabelt jeg hadde det og alt jeg ikke kunne gjøre noe med.

Teknisk hadde jeg ingen problemer.

Dyp medfølelse fra meg. Det blir bedre neste år :-)

Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå