Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!!
|
Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!!
29/08/2009 17:22
|
frodegutt
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Selv er jeg svært så fornøyd. Jeg kjørte på 3.42 og noe småtteri. Tida er ikke noe å skryte av, men for en gangs skyld kjørte jeg med innsida av knotten :-) Perfekt disponert, perfekt med stiv gaffel og perfekt Tomac X-type :-) Hvor fort kunne dette gått med fjorårets forhold?? Det får jeg aldri vite, så det driter jeg i.
Forbannelsen er brutt (3x3.20.07 på tre siste Birker), men desverre feil vei. Stiller jeg igjen?? Tja, hvorfor ikke? :-)
|
|
|
Re: Birkebeineren! :På tide med noen tider, folkens!!
[Re: frodegutt]
29/08/2009 17:28
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Det var jo en våt og gjørmete affere.
Jeg syklet inn på 3.45, noe som er 30min fortere i år enn i fjor. Tror jeg er en av de få som har bedre tid i år enn i fjor.
Jeg ser de beste brukte 30min lengre tid i år enn i fjor. Det sier kanskje litt om føret i år...
|
|
|
[Re: eUnaas]
29/08/2009 17:39
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
4.52 fra pulje 50. ble mest å kjøre alene i dag. Gjørme utfor var ganske artig 
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
29/08/2009 17:51
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
5.30 etter å ha startet bra, men så møtte jeg den berømte veggen. Veggen kombinert med sidelengs haggel gjorde at ambisjonen ble å fullføre.
Ardent dekkene funket bra, selv om de er litt for store for ramma. Fy, fy, fy til Oslo Sportslager som lager sykler med for trang ramme.
|
|
|
29/08/2009 17:52
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Ny rekord! Aldri brukt så lang tid....
Dette gikk ikke helt bra, men greidde merket med 3 min margin! Kom inn på 4.24, merkekrav 4.27 i M55.
Dårlig start: hadde glemt tidtaker-chippen, oppdaget 1 min før start!! Er det mulig.... Fikk ny chip, men seinere start....
Crow-dekk var kanskje ikke helt tingen i dag. Sklei ut i grøfta ned mot Djuposet, uten skader dog. Kjedet hakka og hakka, litt demotiverende.... Og gjørme-suppe-velling som tappet kreftene, spesielt i andre terrengpartiet som jeg syklet nesten hele. Men om det var lurt er ikke sikkert. Målområdet var en historie for seg....
Neste år blir det sol og knusktørt.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
29/08/2009 18:09
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Ardent? Synes RR funka bra. Kanskje fordi jeg hadde 2.4 foran? Surfa gjennom gjørma  Angående å sykle andre gjørmeparti, så erfarte lavere puls med å sykle pent sammen med de gående, enn viss jeg gikk. Men sakt gikk det jo
Redigert av Rockefoten; 29/08/2009 18:10.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
29/08/2009 18:24
|
akvilas
Entusiast
|
Entusiast
4.13:50 i min debut. 2:46 bak merket. Full trøkk hele tiden, og vondt i hele kroppen siste par timer...
Gleder meg til neste år, da blir det merke med god margin!
|
|
|
[Re: front biker]
29/08/2009 18:30
|
pinsky
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
3 timer 57 minutter og 7 sekunder Første gang jeg deltar på Birken og er fornøyd med egeninnsatsen, forsåvidt. Kroppen stemte liksom ikke helt i dag. Vanligvis stjeler jeg mange plasser i oppoverbakkene, men i dag var det nok å holde følge.
Det frister ikke til gjentakelse å bruke stiv gaffel. Selv om det er mest grusvei, er denne ofte i så dårlig forfatning at det var vondt og slitsomt å holde i styret. Noen av de bratte nedkjøringene, som f.eks ballettbakken, måtte jeg bremse mye mer enn jeg ellers ville. Det ristet så hardt at øyeeplene danset rundt som sprettballer og det var umulig å se.
Brillene dugget umiddelbart og uten dem, klarte jeg rett og slett ikke å ligge på hjul. Jeg kommer vel til å gni sand ut av øynene en uke framover. Henge på hjul ble dessverre utelukket.
Racing Ralph reddet skinnet mitt ved flere anledninger.
Jeg stoppet for en medtatt stakkar, som ropte på hjelp. Han ba meg sykle videre og varsle en av vaktene, noe jeg fikk gjort 500 meter senere. Mistet ikke noe særlig tid på det, heldigvis.
En gang i mål, så var jeg så nedkjølt at det tok meg et kvarter å få ringt opp kammeraten min. Spastisk risting mens jeg dyttet i meg rundstykke og tomatsuppe.
Utfordring med all gjørma, men ellers synes jeg løypa var ganske kjedelig. Har vel glemt alt det negative innen neste år, kanskje.
Having no destination, I am never lost!
|
|
|
29/08/2009 19:07
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Må vel si meg fornøyd. "Dårlig" tid, snautt 3.51 fra pulje 14. Men det er over 15 minutter bedre enn merkekravet, og så stor margin har jeg ikke opplevd tidligere. I øyeblikket ser det også ut til at jeg klarte å karre meg inn blandt de 12.5% beste i egen klasse (sånn ca), og det er også en saftig forbedring. Bortsett fra at jeg må bytte bremseklosser for andre gang på 2 uker, så syntes jeg ikke det var så ille. Har da vært ute i verre vær enn dette. Og gjørma var stort sett ikke glatt. Så nå lurer jeg på hvordan seedingen blir til neste år  Rolf
|
|
|
[Re: ]
29/08/2009 19:16
|
B.B.
Entusiast
|
Entusiast
Endte på 3.56 M40-44 fra pulje15 i min debutsessong.5 min.Etter målet.Alt for lite klær frøys som f.noe som resulterte i at jeg ikke orket mat.Men klok av skade.Så dette skjer ikke igjen. Tror jeg. Børge
Børge
|
|
|
[Re: B.B.]
29/08/2009 19:25
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De desidert tyngste forholdene jeg har opplevd på 8 starter. Ikke akkurat noen stor opplevelse å sykle i sånt møkkavær. Plaskregn fra start til mål. Men frøys gjorde jeg faktisk ikke. Og sykkelen funka bra. Lite tull med drivverket. Kjørte mye på storskiva da mellomskiva ga litt chainsuck.
Jeg klarer ikke helt å motivere meg for full innsats under slike forhold. Men jeg klarte målet om å være inne blant de 10% beste i klassen. Fornøyd med det. Tida ble 3,44. Men jeg tror ikke jeg gidder Birken en gang til i et sånt møkkavær.
|
|
|
[Re: B.B.]
29/08/2009 19:25
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Veltet på vei ned til Djuposet (takk til deg som ramlet først) gikk rett i alpinnettet gitt. Sleit endel med nakken etter dette. Lå 11min bak merket på kvarstad og ga egentlig faen etter det. 4.34 fra pulje 26 er vel ikke akkurat det jeg regnet med. Ballettbakken ble dog gøy med bare en halveis fungerende forbrems, gikk fortere og fortere uansett hva jeg gjorde, holdt meg på beina, men det var på guds nåde.
Kald, stiv og demotivert var vel sammendraget, men herregud klager ikke. Har valgt dette selv.
Til neste år blir TSrittet eneste maraton, banna bein.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: Supernova]
29/08/2009 19:29
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
sykla på fredagen her, hadde et mål rundt 4 blank, men havna på 4:44 etter at jeg mista helt motet midt i løypa å bare ville hjem. Fant aldrig en gruppe å sykle med, så gikk tungt ja. Håper på bedre vær neste gang, men hva er dette nye arrangementet neste år? mer sti og kratt??? ja takk
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
[Re: Rolf]
29/08/2009 19:31
|
krok
Avhengig
|
Avhengig
Jeg var førstereis og syklet inn på 3:28:48. (pulje 4)
Sykkelen fungerte fint men rytteren hadde ikke helt dagen (Det var vel kanskje ingen som hadde det i dag). Jeg var så kald at jeg skalv og klarte nesten ikke å gire mot slutten. Sleit med kramper helt fra skramstad som jeg så vidt klarte klarte å holde i sjakk. Ble to stopp pga litt knot i gjørma inn mot mål. Det ene benet "låste" seg helt og det var ikke bare bare å komme igang igjen... Kom helskinnet i mål - skjelvende som ett aspeløv med røde øyne og knasende kjede.
|
|
|
[Re: haavardhun]
29/08/2009 19:47
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble nok en ganske dårlig dag dette.. 3.32 Gikk i asfalten etter 1 km da jeg fikk en annen i sida, med skevt styre og et bakgir som stod inn i eikene ble det litt rep tid. Ble ferdig med det omsider og rakk og komme meg ivei før pulje 5 kom, dog uten de 2 minste dreva bak. Var med pulje 5 opp til skramstad, men når terrengpartiet var over var de borte og det ble mye kjøring alene.. Ser jeg var 6,30 bak vinneren i pulja mi på skramstad, dette var faktisk bare økt til 10 min på storåsen, men da var det dags for nye problemer med gir og frøs som faan så klarte faktisk og tape 8 min til derfra og i mål.. Ned balletbakken gikk det rett frem da jeg ikke klarte og holde i styret og bremse samtidig!  Det ble årets desidert laveste snittpuls i ritt. Så når jeg endelig kom til mål og skulle hente bagen min klarte de selvsagt ikke og finne den før etter 4 timer.. Etter 1 time fikk jeg i allefall lånt meg noe klær så jeg fikk dusjet. Blir jeg ikke syk nå blir jeg aldri syk! Nytt år, nye muligheter neste år..
|
|
|
[Re: Kriss]
29/08/2009 20:10
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen her som syklet i 2004? Hvordan var årets ritt sammenlignet med da?
|
|
|
29/08/2009 20:17
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Er det noen her som syklet i 2004? Hvordan var årets ritt sammenlignet med da? Jeg syntes 2004 var verre. Men det er mulig jeg var mer heldig med utstyr og form i dag. Hadde lite problemer med sykkelen i år, mens jeg slet med giringa i 2004. Satt ved siden av en som har deltatt i 9 år, han mente årets var verre. Jeg tror det er veldig subjektivt, og man kan nok glemme mye søle i løpet av 5 år. Men målområdet, det var verre i år. Rolf
|
|
|
29/08/2009 20:22
|
perchr
Medlem
|
Medlem
Dette ble den lengste sykkelturen i mitt liv..... 4t35min med forkjølelse, bihulebetennelse og feber. Kan vel trygt si jeg ikke hadde dagen. Og ja, jeg vet, jeg burde kanskje ikke starten med den helsa, men dere vet hvordan det er.... Ble livredd hver gang jeg så et skilt som viste avstand igjen til mål....var så redd for å bli skuffet over at jeg ikke hadde kommet lenger siden forrige skilt.....hehe, sykt, men sant. Ville jeg gjort det samme igjen? Selvfølgelig
Åk hårdt
|
|
|
29/08/2009 20:22
|
Henningur
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Temperaturen, regnet og gruspartiene var temmelig like med 2004. Den store forskjellen var at det var langt mer gjørme i år, slik at det nok var en del tyngre i år enn i 2004.
|
|
|
[Re: Kriss]
29/08/2009 20:29
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
3:50 fra pulje 11, er sånn greit fornøyd med det. Tida er ikke noe å skryte av, da den er 20 min dårligere enn i fjor, men ser at jeg i år er mye bedre plassert i klasse, og har 6 minutter mere å gå på ift makstid. Det må jeg vel si er greit ift føret som vi hadde i dag. Hadde også en hard ferd over sjusjøplatået. Mye motvind der i dag. Jeg skal heller aldri gjøre "narr" av Ole Christian Fagerlis hint om at birken spiser organiske klosser. Mine varte ned djuposet. De var nesten nye før det, hadde vel gått 10mil eller no. Derfra og inn var det minimalt med brems. Ned ballettbakken var det bare å klemme inn hendlene til holkene og håpe det bremsa litt. Raskere og raskere gikk det, og måtte bare dra rett frem... Heldigvis gikk det bra  Nå skal det på med metalliske klosser!  Hadde også mitt første skikkelige tryn i birken sammenheng. På to-spor traktorveien v/Tyria skulle jeg bytte spor grunnet trege ryttere i begge spor. Det som skjer er at jeg sklir på gresset i mellom og går rett i grøfta. Drar også med meg en annen stakar.. beklager!  Dette førte til at girøret bøyde seg, og 2. gir på hendelen ble 1. gir på kassetten osv. Det gikk helt bra frem til jeg skulle gire 32/32 i gjørma før mål. Hadde også antydninger til chainsuck helt fra skramstad. Dette førte til at medium-klinga kun kunne brukes med de 3-4 største bak. Lå derfor mye på storeklinga. Virker også som jeg har fått mye sand i lockouten på gaffelen min. Jeg får hvertfal ikke til smooth avlåsing av gaffelen  I morra skal jeg bytte girøre, bremseklosser, kassett og kjede. Det hjelper da på litt tror jeg !  Følte jeg kjørte mer kontrollert enn i fjor, og ser jeg har relativt lav snittpuls. Blir max trening opp mot birken 2010 og håper på fint vær igjen! 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
29/08/2009 20:36
|
kimhas
Entusiast
|
Entusiast
Deltok første gang i år, tiden ble 4:36 . er sånn halvveis fornøyd, ettervert ble målet mere og fullføre greit. Og som for mange andre gikk været og gjørmen litt utover både utstyr og motivasjon
|
|
|
[Re: kimhas]
29/08/2009 20:42
|
2fat4hills
Entusiast
|
Entusiast
Usj dette ble en liten nedtur for min del. 3:57 fra pulje 10. +30 min fra i fjor. Ut fra andre ritt er litt bedre, ca 1 min pr mil, men fikk det ikke ut i dag. Ser jeg er 5 min etter folk jeg slo med 5-6 på halve distansen for to uker siden.
Kjørte meg frem til de 20 første da stigningen til skramstad begynte, men så gikk det fort bakover. I bakkene som vanligvis er min sterkeste side rant rytterne forbi. Ble en smule demotivert. Skle ut i grøfta ned mot djuposet et par ganger.. terreng partiene gikk ok. Måtte stoppe for å kle på meg mer, brr! Håpløst med briller, vanskelig å ligge på hjul med all sanden. Skylte øynene med vann på hver matastasjon, men det varte jo ikke så lenge..
Satt egentlig bare med hele veien uten at jeg evnet å ta ut i nærheten av maks. Vet ikke snittpuls da klokkas knapper er slått ut av sand, men var nok betydelig lavere enn tidligere år. Klart kulda spiller jo også inn her da. Var nok både hode og bein som ble feil i dag.
Bremsene ble håpløse etterhvert, nesten ingen bremsekraft. Holdt bakbremsen inne maks uten at det var merkbart, litt bedre foran heldigvis. Men det ble til at jeg coasta mesteparten av nedoverbakkene. Tapte massevis ned fra sjusjøen. Ned der var jeg så kald at jeg knapt klarte å bremse.. skal huske lange fingre neste år i tilfelle. Ikke nok med det, fra litt etter Kvarstad og inn subba bremsene noe forferdelig. osv. osv. Det hadde vært morsommere med tørvær ja. Passe rød i øya nå!
Syklet til Hamar etter målgang og det gikk ganske greit, så det var en del krefter som ikke kom ut.. Blir revansj med ny pers opp til tryvann neste uke!
ps - klager ikke!
edit: haha - fikk blodig gnagsår på hælen etter borrelåsen som holder brikka.. håper noen andre slipper å få den igjen.
Redigert av 2fat4hills; 29/08/2009 20:59.
|
|
|
[Re: 2fat4hills]
29/08/2009 21:05
|
JEMyhre
Medlem
|
Medlem
Første turen over, starta i pulje 70 og endte på 4:46. Ikke veldig fornøyd, men det stod til tider nesten bom stille på de verste partiene. Skjønte allerede når vi kom til skogen at dette ikke ble noe større, så da ble det bare å komme seg gjennom helskinna. Løypa i seg selv var heller mindre spennende, men blir nok å finne på startstreken til nesteår ogsså
"Sykkel og peng, kjerring og seng. Det er alt jeg treng!"
|
|
|
[Re: 2fat4hills]
29/08/2009 21:15
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
3.53 er 31 min bak tiden min fra i fjor, ikke en allverdens tid. Men er greit fornøyd egentlig. Det virker som at for mitt nivå tilsvarte dagens tur 30 min mer en i fjor. Plasseringen viser også at jeg er omtrent på samme plass i klassen, 1 min raskere og jeg hadde hatt likt plassering som i fjor (mao 30 min). Den siste tiden har jeg opplevd formen min til å være ganske lik som før birke i fjor,derav var målet å være litt bedre plassert en i fjor. Så litt bak er godkjent +, men ikke knall bra.
Turen opplevde jeg sånn. Greit opp til Skramstad, 5 min saktere en i fjor tilsvarer nesten samme tempo, men helt klart lavere puls enn i fjor. Og så gledet jeg meg til at det snart skulle slutte å regne (i følge YR). Noe det ikke gjorde. Ned Djuposet var det skummlere en noen gang. Birkenfolket hadde fikset traktorvegen ned til Djuposet med sand. Sand blir leire når det regner, leire blir glatt når 1000vis skal ned i regn. Tok det det litt safe ned Oset, syklet utrolig nok mer av terrengparti 1 en noensinne under rittet. Var på sykkelen ganske kjapt etter den første bratta, syklet neste hele veien opp. Ingen andre som sykla der da. Så det var nok min beste prestasjon i dag. Variabel sykling mellom Bringebu og Storåsen, ser jeg har tapt en del mot "jevnbyrdige" der. Er for dårlig til å holde tempe på flater og slake motbakker. Sikkert lurt å trene på det. Mye dritt i øyene, og litt sikt gjennom brillene er en vanskelig kombinasjon når en prøver å kjøre i gruppe. Kaldt som faen mellom Rosin og Sjusjøen. Kalde og slitne fingre gjorde at jeg en gang måtte gire med albuen hehe. Gikk det også. Bra fra Sjusjøen og inn. Ikke noe trynings.
Utstyr og klær: Kjørte med kort super og løse armer og bein. Glad for det. Tok av vest rett før start. Vurderte å ta på den underveis. Litt kald på beina, men gikk greit.
Sykkelen: Drivverk bråkte mye, men girene var greie nok og kun 2 antydninger til chainsuck på slutten (gjørma ved mål, kranken gikk under gjørma hehe.) Bremsene derimot har utslitte bremsklosser, lukta brent metal i asfaltsvingene og balletbakken, frambremsene subba ordentlig. Dekka som var FW 330 er vel ikke kjent som noen mud dekk. Var jo til grader glatt, men terrengdelen gikk overraskende bra, og så i gjørme. Der jeg syntes de var sketchi var i større fart /sand/glatt grus, men tror vel de fleste opplevde det der med sine dekk. Men ingen fall, grei bremseffekt (når bremsene ikke helt funka).
Stiller jeg opp neste år? ja Også hvis det regner ? ja, herregud var jo litt moro også, aldri har birken vært mer terreng en i år. Kommer jeg til å trene meg bedre på flater/ slake moter? antagelig ikke. Stiller jeg opp det nye rittet (mtb marathon) i stedet hvis det blir arrangert? Yup!
|
|
|
[Re: Henningur]
29/08/2009 21:27
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Temperaturen, regnet og gruspartiene var temmelig like med 2004. Den store forskjellen var at det var langt mer gjørme i år, slik at det nok var en del tyngre i år enn i 2004. Det var relativt mye kaldrere 2004 (opptil fem grader kaldere enn i år merkes godt), men som du sier ikke så klinete. Spesielt rett etter gåpartiet (og stykket etter Tyria og gjørma ved målgangen er jo nyere).
|
|
|
[Re: Oddefa]
29/08/2009 21:30
|
sigul
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kom i mål på 4:10 og klarte merket med 48 sekunders margin  Brukte 13 minutter mer enn i fjor noe jeg er veldig fornøyd med.
|
|
|
[Re: sigul]
29/08/2009 22:10
|
Cato1
Fersking
|
Fersking
3.50 i pulje 11. - i 2004 hadde jeg Shimano og slet med chainsuck hele veien. Med SRAM xo i dag: No problemas - Sealskinz sokker og hansker er konge - Deilig for sykkelen med et avkjølende bad i bekken - Spennende ned ballettbakken uten bakbrenms - De kunne spart seg for mudwrestlingpartiet på slutten.
|
|
|
29/08/2009 22:22
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Er det noen her som syklet i 2004? Hvordan var årets ritt sammenlignet med da? 2004 var mitt debut-år, og det var MYE verre! Kanskje ikke mer søle, men det var bare 2 grader og sludd på Storåsen, og det var vanvittig kaldt. Utstyret mitt fungerte omtrent likt i dag og i 2004, rytteren funka mye bedre i dag. Endte på 4.09, men er ikke fornøyd i det hele tatt. Klarte merket såvidt i M35, men det er nesten litt flaut å få det på tid over 4 timer. Var 5 min bak merkekravet på Kvarstad, og ga egentlig opp da. Men jaggu klarte jeg det likevel. Kjørte i kort-kort, med start kl 08.35, og frøys ikke ett sekund. I 2004 trudde jeg at jeg skulle fryse i hjel, det var vesentlig mildere/varmere i dag. Helgens største opptur var at kona fullførte Fredagsbirken. Riktignok blei ikke tida allverden, men ho klarte det i enda verre møkkavær enn vi hadde, og det blei jeg veldig stolt av 
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: NilsRegin]
29/08/2009 22:33
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Glemte å fortelle at jeg presterte det som sannsynligvis blei årets tryn i gjørmehavet rett før mål.
Fikk beskjed om at vi burde holde til venstre, men alle kjørte jo så forbanna sakte. Syns det så greit ut å frese gjennom gjørma, tok sats og ga på. Fikk opp farta, mye bedre enn sinkene i venstresida, forhjulet tok styring og vips landa jeg på trynet i gjørmehavet. Tok et sånt skikkelig stup, og burde nok holdt meg i venstresida jeg også... Hvis noen fikk det på film eller bilde blei det sannsynligvis bra stoff.
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: NilsRegin]
29/08/2009 22:35
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Mitt andre ritt totalt... 4:36:15 fra pulje 69!! Og jævlig godt fornøyd med det etter dagens gjørme-fest! Knirk og knas i alt som kan knase tror jeg og gjørme på de mest utenkelige steder på kroppen  Kjørte MYE alene, og forbi alle jeg greide.. Fikk ett alle tiders tilbud om å kjøre av veien i ca 55 km/h rett før jeg skulle inn brua etter Djuposet.. Men det gikk med nød og neppe  Kald, bløt, gjørmete og FORNØYD! Delta neste år? Oh, yes! Hadde forresten null bakbrems og dårlig forbrems de siste 3 milene... Ballettbakken ble ikke fullt så morsom da... :/
Redigert av Andrehua; 29/08/2009 22:45. Rediger grunn: Bremse-saken
|
|
|
|
|