Må dere slutte om det gnålet om regn folkens. Det er jo alt fra 1 mm til 5 mm regn.... Det er jo ingenting.
- Dekk er valgt for tørt, vått og blandingsføre. RR foran og bak (så får man finne ut om RR = Racing Ronny eller Rocket Ralph). - Lufttrykket i dekk er bestemt ift værmelding om trykk i atmosfæren, og det er tatt hensyn til lokale høydevariasjoner - Sykkel er valgt. Det er bevist at FS går dobbelt så fort som HT, men at HT med stiv gaffel går dobbelt så fort som dette igjen. Det er derfor eliten kjører så fort (selv om 2 av 3 på pallen kjørte HT med demper så er fortsatt FS raskest, med helstiv HT på andreplass) - Bekledning er funnet frem. Kort bukse, løse knær, kort trøye, løse armer, regnvest, lange hansker, caps og hjelm. Briller (hvordan løste man egentlig problemet med dugg på brillene?) - Sko er vasket og deodorantert, slik at man ikke stiller til start som en stinkador. Carbonsåle må det være, og helst av ræsertypen (selv om det blir bittelitt glatt i gå-partiene så kommer du til å spare 10-15 sekunder hvis du dropper SPD). - Innholdet i sekken er klart. 2 slanger, en pumpe, en CO2-patron, kjedekutter, kjedeslitasjemåler og et ekstra kjede. Drikkeblære med 1.5 liter vann (IKKE bruk sportsdrikk i blæra) er lagt inn, og den obligatoriske 2.5-kgs posen med billig jasminris fra coop marked. - Bar, gel og sjokolade er testet og pakket. 18 tuber gel (det var én hvert 6. minutt, var det ikke?), 3 Hobby og 4 liter sportsdrikk blandet av Ringer+, Protonic og vanlig bordsalt tilsatt ekstra magnesium (ingen krampe på meg, nei takk).
VÆRET er det eneste som vi ikke er enige om ennå, så det må vi fortsette å diskutere enda litt til
[tull]Hm, kanskje jeg skulle sette stiv gaffel på fulldemperen? Det må jo være optimalt![end tull]
[mere tull]hvor mye etterfyller vi med dekkstrykk på løypas høyeste punkt, og vil det være en fordel å slippe dette ut igjen vl nede på stampesletta for å optimalisere grep i siste sving inn til mål?[end mere tull]
Jeg nevner det igjen, før årets sesong hadde jeg ikke opplevd annet enn regn på drammensrittet og ikke noe annet enn sol på birken. Det er en statistikk jeg håper blir brutt på drammensrittet neste år og ikke nå på lørdag
Greit nok at det regner på lørdag. Vi er en gjeng som drar opp fredag formiddag og skal bo i lavvo på Rena Camping. DET er surt i regn. Blir vel bare å hente startnummeret og legge seg i sovepåsan og tygge pasta så pesto'n står ut av øra...
Litt regn er ikke noe problem, men hvis det blir 2004tendenser så blir det helt fullstendig forferdelig.
Hva slags vær var det egentlig i 2004, sånn yr.no-messig? Hvor mange millimeter regna det da og hvor mye hadde det regna på forhånd? Er jo ikke noe vits å bekymre seg for 1.4mm nå hvis det f.eks var 10mm i 2004, men jeg vet som sagt ikke hvor mange mm det var da... Men greit å vite når jeg evt skal begynne å bekymre meg.
Hva slags vær var det egentlig i 2004, sånn yr.no-messig? Hvor mange millimeter regna det da og hvor mye hadde det regna på forhånd?
Jeg sykla første gang i 2004. Jeg sykla i kort-kort, og ble litt overaska i mål over at folk klagde på at det hadde vært så dårlig vær. Jeg mente det var helt normalt regnvær.
Og litt søking viser meg nå at jeg hadde rett: Nedbørstallene for SJUSJØEN - STORÃSEN i slutten av august 2004 var: Dato..............Nedbør 26.08.2004 .........0 27.08.2004 .........0 28.08.2004 ........14,4 29.08.2004 ........2,8 30.08.2004 ........5,9 31.08.2004 .......16,2
Birken var 28.08.2004(mener jeg), og 14mm nedbør gir bare en moderat kraftig regnværsdag.
Ikke kødd med 2004!! Greit nok at det ikke kom mer enn 14,4 mm nedbør, jeg kan forsåvidt akseptere det. Men det du glemmer er at en del av det faktisk kom som SLUDD, ja du leste riktig; SLUDD! 2 grader (heldigvis celcius) og sludd, verre debut i Birken kunne vi ikke fått. Siden har det vel stort sett vært bra.
Birken var 28.08.2004(mener jeg), og 14mm nedbør gir bare en moderat kraftig regnværsdag.
Problemet var da ikke regnet. Problemet var slipe-pastaen som ble dannet av noen tusen syklister kombinert med regnet. Den søla trengte seg inn over alt. I Rosin-bakkene hørtes det ut som et stykke komponert av Arne Nordheim.
Det var nok kaldt også, men jeg hadde heldigvis på meg nok klær til ikke å være så plaget av dette. Bortsett fra at det ene løsbeinet løsnet da...
Jeg husker ennå post-Birkentråden fra 2004 på terrengsykkel.no (dessverre ikke tilgjengelig lenger). Bildene tatt av syklene etter rittet talte sitt tydelige språk. Det var finkornet gjørme opp i absolutt alt.
Nordvest er vel motvind? Hvis yr melder 5 m/s kan det vare mye mer oppe på fjellet. Yr melder normalt mindre vind en vad det er og fremførallt hvis man kommer opp en bit.
Jojo, men storm sier vind fra sør om morra og øst om ettermiddan.
Edit: Er jo ikke motvind på yr heller nå.
Redigert av Rockefoten; 26/08/200908:04.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Jeg husker ennå post-Birkentråden fra 2004 på terrengsykkel.no (dessverre ikke tilgjengelig lenger). Bildene tatt av syklene etter rittet talte sitt tydelige språk. Det var finkornet gjørme opp i absolutt alt.
Gjørmebad blir det definitivt ikke, og "terrengpartiene" er da heller ikke problemet.
Over halve løypa består imidlertid av fjellveier som i regnvær får et belegg i form av ei fin sandsuppe som trenger inn overalt, både i kroppens hulrom og i drivverket...
Temeraturen detter fort ned i 6-7 grader når det regner på fjellet, og da er det kaldt å være søkkvåt.