Kroppstyngde delt på 2 = antall PSI, er en grei tommelfingerregel, men hold deg innenfor 25 - 45 PSI om det ikke står på dekket at det tåler mer. Riktig trykk er også en litt smakssak, det er ingen "fasit" så lenge man holder seg innefor normalen.
Jeg veier 76-78 kg, og har brukt 28 psi foran og 30 psi bak hele sesongen. Rocket Ron foran, Racing Ralph bak, begge i 2,25. Og latex-slanger. Null punkteringer så langt.
Jeg tok av 2,25 Fat Albert Evo UST og satte på RR 2,25 Evo UST for ett par uker siden. Ja det er tungt, men jeg går nå ned nesten 400 gram:-) Husker ikke helt hva de veide, men vekten som Schwalbe hadde oppgitt var ikke rektig.
Jeg merket at jeg rullet endel bedre etter bytte så jeg er fornøyd. Har ingen planer om å bekymre meg for punging.
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Bare for å forvirre dere enda mere kommer jeg med enda et alternativ, nemlig det jeg skal bruke:
Kenda Kozmik Lite II 2.0
Vurderte The Crow i år som i fjor, men når det er vått er The Crow litt glatt i terrenget og litt løst i svinger i høy fart. Jeg var en tur utenom veien med kråkene i en sving på Kongerittet ned mot Aas gård. Og jeg mener selv jeg har god teknikk nedover og i terrenget siden jeg stort sett sykler sti.
Når det gjelder lufttrykk har jeg et lite tips hvis man er i tvil om man har for lavt trykk. Ta litt fart og sving så hardt du klarer på en åpen plass. Da bør du helst ikke kjenne at (bak)dekket vrir seg. Det er kombinasjonen av dekk, felg og tyngde på rytter som bestemmer når dette skjer, så her må man bare prøve seg frem.
Har lite peiling på dekk, så derfor spør jeg. Ifjor da det var tørt og hardt syklet jeg med Schwalbe Furious Fred 2.0 og de fungerte veldig bra. Hvordan blir det å sykle med disse dekka når det er meldt regn? Vil de synke litt ned i underlaget eller går det bra? Min erfaring er at grusveiene i birken holder seg ganske harde og faste selv om det regner. Har et par Scwalbe Racing Ralph på lager. Vil disse fungere bedre?
Jeg syklet med Kenda Kozmic Lite i fjor og de er ikke så gode på grus. Karma fra samme produsent har bedre feste.
Selv stiller jeg med Racing Ralp i år.
På Karma så er det oppgitt 80psi som maks trykk. Betyr det at dekket skal ha noe mer trykk enn standardformelen på vekt delt på 2? Jeg veier 75kg og kjørte med 50psi ifjor. Gikk forsåvidt greit det, men kan kanskje ha ennå mer trykk?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Jeg syklet med Kenda Kozmic Lite i fjor og de er ikke så gode på grus. Karma fra samme produsent har bedre feste.
Selv stiller jeg med Racing Ralp i år.
På Karma så er det oppgitt 80psi som maks trykk. Betyr det at dekket skal ha noe mer trykk enn standardformelen på vekt delt på 2? Jeg veier 75kg og kjørte med 50psi ifjor. Gikk forsåvidt greit det, men kan kanskje ha ennå mer trykk?
Les tråden så skjønner du at 50 psi er altfor mye.
På Karma så er det oppgitt 80psi som maks trykk. Betyr det at dekket skal ha noe mer trykk enn standardformelen på vekt delt på 2? Jeg veier 75kg og kjørte med 50psi ifjor. Gikk forsåvidt greit det, men kan kanskje ha ennå mer trykk?
NEEEI! 80psi maks trykk er det du teoretisk kan fylle i dekket og sykle med uten at det eksploderer. 50 psi er også altfor mye i et terrengritt. Det ruller bare dårligere på grusen med for harde dekk.
Bruk ca 35psi du, så går det både fortere og blir mere behagelig.
Jeg veier 75kg og kjørte med 50psi ifjor. Gikk forsåvidt greit det, men kan kanskje ha ennå mer trykk?
Som en sammenligning kan jeg nevne at jeg kjører Nissan Cup (terrengritt) med like under 30 psi på mine slangeløse dekk. Om du har slanger vil jeg anbefale deg ca 35 psi slik at du unngår "snakebite" om du bunner felgen. Og jeg veier det samme som deg.
Ellers tror jeg det er en fordel med litt mønster på dekkene når det er våte sugende veier. Tror det trengs for å drenere bort vann og grus. Jeg har ikke tro på Crow el. på dette føret.
Ellers tror jeg det er en fordel med litt mønster på dekkene når det er våte sugende veier. Tror det trengs for å drenere bort vann og grus. Jeg har ikke tro på Crow el. på dette føret.
Høres jo logisk ut, men tror ikke dette har noe å si. Husker å ha sett et bilde av Massimo De Bertolis, som vant under drittforholdene i 2004. Han hadde sykkel med grønt bakdekk (Michelin Jet S). Nærmere semislick enn dette er det vanskelig å komme !
Uansett gidder jeg ikke å tulle mer med dekke. Det blir Notubes Raven - ferdig med det !
På Karma så er det oppgitt 80psi som maks trykk. Betyr det at dekket skal ha noe mer trykk enn standardformelen på vekt delt på 2? Jeg veier 75kg og kjørte med 50psi ifjor. Gikk forsåvidt greit det, men kan kanskje ha ennå mer trykk?
NEEEI! 80psi maks trykk er det du teoretisk kan fylle i dekket og sykle med uten at det eksploderer. 50 psi er også altfor mye i et terrengritt. Det ruller bare dårligere på grusen med for harde dekk.
Bruk ca 35psi du, så går det både fortere og blir mere behagelig.
Dekktrykk har jeg ikke greie på tydeligvis. Litt ulogisk at et bløtere dekk ruller bedre, selv om jeg har lest noe om hvordan dekket skal absorbere ujevnheter. Men ok, jeg stoler på ekspertisen og mulig jeg dermed går noe ned på trykket i år... Men Karma blir det! ;-)
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Hvilke(t) dekk i Birken?
[Re: PerM]
#79885427/08/200911:33
Jeg har bestemt meg for 2x RR 2.1 slangeløst, fordi bredere dekk enn 2.1 ikke er anbefalt på felgen min. Enkelt og greit, kan ikke være helt feil.
Så ville ikke fordekket tette seg helt (Joe's guffe). Nytt dekk, samme problem, bare at dette ville ikke tette seg helt mot felgen heller. OK, bruke slange i fordekket, da, ikke egentlig noe problem, men alas: Umiddelbar sigepunktering.
Med et par dager igjen vil jeg ikke eksperimentere med å gjette om jeg har funnet alle årsakene. Jeg lar meg inspirere av hvor genuint uinteressert i dekktype Anders Hovdenes var da han snakket på Sport1 Hasle. Det blir Crossmax UST foran. Nærmere 250 gram tyngre, men dønn tett. Minimal punkteringsfare.
Videre inspirert av samme Hovdenes skal jeg derimot være nøye på dekktrykk og tørre å kjøre enda litt lavere trykk. Dette brukte han kanske fire ganger så mye oppmersomhet på som dekktype. Han gikk for 2 bar foran og 2,1 bak på såpass enkelt underlag. Jeg veier litt mer og tror det blir 2,1 - 2,2 bar +/- for meg.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
Ravendekk (notubes) eller crossmark til detta regnværet på siver capen min da mon tro? En kombo med raven bak og crossmark forran? Elelr bytte helt til crossmark 2.1? Har også et nobby nick jeg kan sette på forran, men så mye terreng er det vel ikke? (Ønsker ikke kjøpe andre en disse jeg nå har) hva blir best? Innspill mottas med takk!
Redigert av Iniesta; 27/08/200912:15.
Re: Hvilke(t) dekk i Birken?
[Re: PerM]
#79889627/08/200912:06
Har selv kjørt med Jet S et antall år, og ville IKKE brukt det i år. Det formelig suger seg fast. "Vanlige" wildgripper (grønt og jævlig det også) var derimot konge i '04.
XCR Dry (ikke Dry2) har samme mønsteret, og jeg vurderer sterkt å flytte de over fra hyttesykkelen til rittsykkelen før lørdagens sølefest.
Ravendekk (notubes) eller crossmark til detta regnværet på siver capen min da mon tro? En kombo med raven bak og crossmark forran? Elelr bytte helt til crossmark 2.1? Har også et nobby nick jeg kan sette på forran, men så mye terreng er det vel ikke? (Ønsker ikke kjøpe andre en disse jeg nå har) hva blir best? Innspill mottas med takk!
Kjører samme sykkel som deg og har de samme dekkene. Har satt på CrossMark. Klarer jeg ikke henge med pulje 2, skal jeg skylde på noe annet en dekkene.
keo
Re: Hvilke(t) dekk i Birken?
[Re: keo]
#79903727/08/200914:44
Er litt usikker på hva jeg skal kjøre med. Har 2 alternativer, da jeg ikke gidder å kjøpe nye dekk: Flyweight 330 eller Crossmark. Kjørte med Flyweight 330 i fjor og det synes jeg fungerte utmerket. Hva er lurest med tanke på været?
Re: Hvilke(t) dekk i Birken?
[Re: mr.t]
#79908027/08/200915:49
Er litt usikker på hva jeg skal kjøre med. Har 2 alternativer, da jeg ikke gidder å kjøpe nye dekk: Flyweight 330 eller Crossmark. Kjørte med Flyweight 330 i fjor og det synes jeg fungerte utmerket. Hva er lurest med tanke på været?
Tja, jeg har satt på FW 330 i allefall, kjørt med Racing Ralph før i sommer, men de er relativt utslitte, 330 dekkene er fra i fjor, men kun brukt et par uker, mao ikke spesielt slitte. Og skal jeg en gang bruke de dekkene er det på birken. Men gode erfaringer med de dekkene på birken, de er jo relativt volumøse også. Og ruller veldig bra på asfalt, og sikkert like bra som de andre på våt grus.
HAr følgende dekk og trenger råd om å velge riktig ut fra at det skal blir dårlig vær.
Conti Race king 2.2 Stans Notube Crow 2.0 Bontrager Jones XR 2.2 Kenda Klimax lite 1.95 Kena Kozmik lite 2.0
Conti sitter på sykkelen nå (Trek 9.8) synes det er gode dekk, men de er faktisk litt store i forhold til at det blir lite plass for gjørme på dekka.. tettet seg så jeg fikk ekstra bremsefølelse under Grenserittet faktisk.
Forsøkte i dag å få tak i Scwalbe Rocket Ron på Sørensen i Oslo, men de var utsolgt...
Forslag? evt forslag til hvor jeg får tak i Ron?
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Jeg kjører The Crow. Hvorfor? Jo, for de vil ikke gripe like mye på våt sugende grus som andre kanstedekk. Etter tre døgn med kontinuerlig regn + 6000 igjennom løypa før meg må vi gå uansett i terrenget, så grep der, spiller liten rolle.
Har skiftet mening. Kjøpte Maxxis Crossmark på utflukt. Bør bakdekket sitte i rulleretningen eller snus? Blir bare brukt på vei, Grep er ikke så viktig. For grep bruker jeg Specialized enduro pro.
Jeg var ute i ettermiddagdag. Regn vått, som det er meldt. Kjørte Raven 2.2 (29) Supert på grusen, utrolig lite sug, godt feste. Også bra på sti og grov stein. Valget er lett: The Raven Velger dette foran Crossmark, men det fikk jeg ikke prøvd. Blei overbevist av hvor godt det rulla på våtgrusen. Lykke til til alle!
Christian
Re: Hvilke(t) dekk i Birken?
[Re: cko]
#79931127/08/200920:56
Har blitt dobbeltmoralist (ref. mine meninger om utstyrshysteri) og kjøpt meg Maxxis Ardent som jeg prøver å kjøre slangeløst. Jeg fikk de billig og dessuten var Crow dekkene mine veldig slitte
Ardent er vel ikke akkurat de mest brukte Birken dekkene, men etter en liten testtur i sted så er jeg overrasket over hvor bra de faktisk ruller på grus og asfalt. Tror det kan bli bra på søla i overimorgen.