Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 13 1 2 8 9 10 11 12 13

Drammensrittet 2009

Re: Drammensrittet 2009 [Re: oivindg] #790512 16/08/2009 10:07
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oivindg
Sitat: Lapavoni
Det var trivelig å møte øyvindg til en liten andpusten passiar ved Bremsetjern.

Artig at du sa hei. Jeg håper jeg svarte noe fornuftig. Hadde akkurat hatt noen ulyder i giret og brukt noe som virket som ett helt minutt for å få flaska på plass i flaskeholderen, så hodet var fullt av tanker om utstyr som hadde gått i stykker. Det var heldigvis bare falsk alarm, så jeg kom meg greit inn til mål.

Jeg holdt på å kjøre i deg da du fiklet med flaska di. Jeg tenkte hva er dette slags fyr som på død og liv må drikke akkurat i en utforkjøring med krapp høyresving i bunnen.

Kudos til Terje Larsson på 54 år som fullførte på 2:46. Jeg håper jeg også kommer i så god form når jeg blir voksen.

Kokos til den fra Eiker CK som pælma en gel-pakke inn i skogen i stipartiet før Hagatjern. Jeg så deg! Det er så jævlig unødvendig. Det er ikke så vanskelig å legge pakken tilbake i trøyelomma.

Re: Drammensrittet 2009 [Re: Lapavoni] #790516 16/08/2009 10:11
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lapavoni
Jeg holdt på å kjøre i deg da du fiklet med flaska di. Jeg tenkte hva er dette slags fyr som på død og liv må drikke akkurat i en utforkjøring med krapp høyresving i bunnen.

He-he. Jeg visste at det var tid til å ta en kjapp slurk og smokke flaska tilbake i stativet. Men da flaska ikke ville på plass ble det skikkelig klønete, ja.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Drammensrittet 2009 [Re: bjerkseth] #790582 16/08/2009 12:22
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bjerkseth
Hvorfor skal man på død og liv fullføre et terrengsykkelritt? Hvis man var pisskald så må det da være mer fornuftig å bryte å få på seg noe tørt og varmt tøy, fremfor å sykle rundt i 10 grader og regn å dra på seg en forkjølelse rett før birken.

Hvis man selv mener at det er mest fornuftig å bryte så gjør man da det uten å tenke på hva besserwissere kommer til å si i etterkant...

Man skal ikke på død og liv fullføre. Om det er teknisk umulig å fullføre eller helsemessig uforsvarlig så bør en bryte. Samtidig regner jeg med at folk er forberedt på en punktering eller to, evt. et kjedebrudd, slik at det er mulig å komme seg i mål selv om slikt skulle hende. Greia er at jeg tror det i mange tilfeller egentlig handler om at det går tungt, og da tror jeg noen lett tyr til å bryte fordi da har man liksom ikke blitt "like slått" som om man fullfører som nr. 10. Noen foretrekker å stå som DNF i lista framfor å bli slått, for da kan man overfor seg selv og andre si at "jeg lå veldig godt an, men måtte bryte på grunn av bla bla bla".

Jeg synes det er en fin ting at folk viser litt tæl når de sporter, og jeg synes at når man først har stilt opp til kappestrid så er det god sportsånd å fullføre konkurransen såfremt det er mulig å gjøre det. Det er en ærlig sak å bli slått, og resultatlista juger aldri.

Ingen navn nevnt, ingen glemt.

hilsen
besserwisser

Re: Drammensrittet 2009 [Re: svegar] #790598 16/08/2009 12:49
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: svegar

Jeg synes det er en fin ting at folk viser litt tæl når de sporter, og jeg synes at når man først har stilt opp til kappestrid så er det god sportsånd å fullføre konkurransen såfremt det er mulig å gjøre det. Det er en ærlig sak å bli slått, og resultatlista juger aldri.

AMEN!

Re: Drammensrittet 2009 [Re: Bobben] #790605 16/08/2009 13:01
L
leveritroa Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: Bobben
Det gjorde sjølsagt ikke saken bedre at 5-600 hadde sykla før meg og maksimert gjørmefaktoren. Stor medfølelse til mer uerfarne syklister i pulje 3 - dette kan ikke ha vært noen god reklame for terrengsykkelritt.

Jeg mener Bobben virkelig er inne på noe her. På dette forumet, så er det ikke måte på hvor mye skryt gårsdagens ritt får, blant annet av en kar som kom inn på en habil 11.plass.

Men poenget her er vel at når forholdene er slik som i går, så forvandles store deler av løypa fra å bestå av våt å gjørmete stisykling, til å bli et gjørmebad som ikke har så mye med terrengsykling å gjøre. Trasking blir et stikkord.

Selv startet jeg i pulje 2, hvor man estimeres til å sykle ned mot 3.10. Kom i mål blant de 20 prosent beste i pulje 2, rundt 3.42. Ved målpassering oppfattet jeg at stemningen var enstemmig. Folk ristet oppgitt på hodet, mange erfarne syklister var helt klare på at dette var noe de aldri skulle delta på igjen. Når hundrevis av syklister foran deg har pløyd alt av underlag (bortett fra det som bestod av asfalt eller grus), så blir det håpløst.

Mitt forslag er som følgende:
La pulje 3 starte først, deretter 2, 1 og til slutt eliten. Om man er redd får kø, kan man bare la pulje 3 starte i ni-tiden på formiddagen, og ha tilstrekkelig mellomrom mellom puljene.

Da klarer man kanskje å bevare bredden og gleden ved terrengsykkel, også i andre ritt enn i de rene grusrittene som feks Birken.

Re: Drammensrittet 2009 [Re: svegar] #790632 16/08/2009 13:53
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: svegar
Sitat: bjerkseth
Hvorfor skal man på død og liv fullføre et terrengsykkelritt? Hvis man var pisskald så må det da være mer fornuftig å bryte å få på seg noe tørt og varmt tøy, fremfor å sykle rundt i 10 grader og regn å dra på seg en forkjølelse rett før birken.

Hvis man selv mener at det er mest fornuftig å bryte så gjør man da det uten å tenke på hva besserwissere kommer til å si i etterkant...

Man skal ikke på død og liv fullføre. Om det er teknisk umulig å fullføre eller helsemessig uforsvarlig så bør en bryte. Samtidig regner jeg med at folk er forberedt på en punktering eller to, evt. et kjedebrudd, slik at det er mulig å komme seg i mål selv om slikt skulle hende. Greia er at jeg tror det i mange tilfeller egentlig handler om at det går tungt, og da tror jeg noen lett tyr til å bryte fordi da har man liksom ikke blitt "like slått" som om man fullfører som nr. 10. Noen foretrekker å stå som DNF i lista framfor å bli slått, for da kan man overfor seg selv og andre si at "jeg lå veldig godt an, men måtte bryte på grunn av bla bla bla".

Ingen navn nevnt, ingen glemt.

hilsen
besserwisser

Jeg er enig i at det er slapt å bryte hvis man for eksempel får en punktering eller lignende. Slikt skal man være forberedet på. Men jeg mener at hvis man er iskald så kan man godt få bryte for å ta på seg tørre klær for å unngå sykdom. Har man råtne bein så er det jo ikke dumt å bryte (eventuelt trille rolig igjennom) for å kunne ha effekt av treningen dagen etterpå (og sikkert neste dag også).

Når det er sagt, noen bryter oftere enn andre, og noen fullfører for enhver pris selv om man ikke burde ha gjort det. Og det finnes også de som bryter et og annet ritt. La folk få bryte når de vil og aksepter det. Men om de kommer med en eller annen teit unnskyldning for hvorfor de brøt da kan man komme med en og annen syrlig kommentar her på forumet ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Drammensrittet 2009 [Re: leveritroa] #790636 16/08/2009 14:03
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: leveritroa
Folk ristet oppgitt på hodet, mange erfarne syklister var helt klare på at dette var noe de aldri skulle delta på igjen.

Pussig holdning. Det er vel relativt godt kjent at arrangøren ikke kan gjøre så mye med været. Liker man ikke regn og søle er det jo bare å la være å stille til start hvis det ligger an til slikt vær på rittdagen.

La pulje 3 starte først, deretter 2, 1 og til slutt eliten. Om man er redd får kø, kan man bare la pulje 3 starte i ni-tiden på formiddagen, og ha tilstrekkelig mellomrom mellom puljene.

Det er et poeng å redusere antall forbikjøringer, det er gjerne derfor startrekkefølgen er slik den er. Det er lettere sagt enn gjort å strekke ut startfeltet (i tid). Som arrangøren skriver: "Av hensyn til trafikkavvikling i sentrum må vi begrense varigheten av arrangementet." Derav kort tid mellom startpuljene og sperretider.

Nå må det understrekes at det vitterlig ikke pleier å være så kaldt/vått/gjørmete. Det store flertallet av ritt på østlandet går av stabelen under langt bedre forhold. Men "sommerværet" i Norge er uforutsigbart og lar seg ikke kontrollere - liker man ikke regn/søle er det bare å la være å starte.

Bjørn
Re: Drammensrittet 2009 [Re: bjorn] #790644 16/08/2009 14:15
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Finnes det en totalliste uavhengig av klasser? det var nevnt over at 3:42 var innenfor 20% bestetid i pulje to.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Drammensrittet 2009 [Re: bjorn] #790689 16/08/2009 15:19
L
leveritroa Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: bjorn
- liker man ikke regn/søle er det bare å la være å starte.

Det er akkurat det en stor andel av de som starter i de bakerste rekkene lærer, -man burde holdt seg hjemme.

Ser jo poenget med trafikkavikling og at man ikke kan gjøre noe med værforholdene. Synes for øvrig også at det er et velorganisert ritt.

Men hvis dette skal være et ritt for mengdene, så ser jeg ikke hva som er galt med å tilgode se de beste forholdene til de svakeste rytterne. Det ville gjort opplevelsen til noe helt annet!

Men det finnes jo også NC ritt hvor ihvertfall Eliten starter sist. (feks raumerrittet)

Re: Drammensrittet 2009 [Re: leveritroa] #790712 16/08/2009 15:56
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Men det finnes jo også NC ritt hvor ihvertfall Eliten starter sist. (feks raumerrittet)
. Jeg synes det er en fin måte å arrangere profilerte ritt på. Når jeg var i mål, ca. 40min bak vinner, var det sikkert mange som hadde pakket sammen pga. nettopp at vinneren var klar. Jeg synes det også er kult å se de beste kommer inn, og det får jeg med meg nettopp på Raumerrittet med flere.

mvh.
Klaus A.
Re: Drammensrittet 2009 [Re: leveritroa] #790744 16/08/2009 16:50
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast
Men hvis dette skal være et ritt for mengdene...

Ja, det er jeg sannelig ikke sikker på om det er ment å skulle være. Den store omleggingen av løypa som ble gjort i fjor endret totalt på rittets karakter. Nå bruker man en ganske stor del av tiden på stier, og for deltakere som må gå disse partiene (noe jeg gjetter på at "mengdene" gjør) blir det neppe så gøy i lengden.

...så ser jeg ikke hva som er galt med å tilgode se de beste forholdene til de svakeste rytterne. Det ville gjort opplevelsen til noe helt annet!

Det er jeg helt enig i, det spørs bare hvor gjennomførbart det er. Birken og raumerrittet er ikke terrengritt og har ikke lange partier med singletrack, dermed er det heller ikke noe problem for disse rittene å bruke andre kriterier for rekkefølge på startpuljene.

Bjørn
Re: Drammensrittet 2009 [Re: bjorn] #790762 16/08/2009 17:17
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Jeg har hørt en del "prat" om dette her. Folkeritt "nede i Europa" er veeeldig mye mer teknisk enn noen av de turrittene i "terreng" vi er vant til i Norge. Det er sikkert bra at det i hvertfall kommer noen ritt som faktisk er terrengritt og ikke bare later som. Jeg ser sjarmen både med mosjonsritt ala Birken og terrengritt som i Drammen.

Jeg synes løypa i Drammen var overaskende bra og utifra min opplevelse fungerte den overaskende bra også til å ta unna trafikk. Både jeg passerte ryttere og ble passert og køsituasjonene jeg opplevde i gamle "P4 rittet" så jeg lite av i går.

Det som kan gjøre dette til et folkeritt er:

* (Enda mer) nyansert startordning slik at man får en jevn strøm av ryttere og lite opphopning og kø i skogen.

* Større matstasjoner og mer "opplegg" slik som de har på Grenserittet og Birken

* Oppfordre lokalbefolkningen til å finne fram toraderne og banjoene sine (jeg er sikker på det er veldig mange av dem) og populere løypa med god stemning (SLIK SOM TEAM MBN GJORDE!!)

* Speakertjeneste i sentrum som fenger publikum

* Evt trå skikkelig til med storskjem nede i sentrum med levende bilder fra løypa. Dette er faktisk ett av de få rittene hvor dette er gjennomførbart til en lav kostnad ettersom løypa egentlig foregår veldig nære "infrastruktur" og er innom godt egnede knutepunkter (Konnerud, SIF hytta osv osv)

Re: Drammensrittet 2009 [Re: Sykkelbob] #790777 16/08/2009 17:34
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Mange gode poeng der Sykkelbob.

Matstasjonene kom litt brått på. Jeg synes det burde ha vært skiltet noen hundre meter før slik at man kunne forberede seg til å ta i mot drikke og mat.

Det med å vise bilder fra løypa på storskjerm på torget var noe jeg også tenkte på kunne være en idé. Jeg lurer på hva det ville koste.

Det som absolutt ikke må gjøres er å gjøre løypa lettere for å appelere til "bredden". Dette var mitt tredje gjørmeritt på rad i år. Jeg har på en måte blitt vant til at det er nå slik terrengritt har blitt.

En vanskelig teknisk løype med mye knall og fall burde jo egentlig være en større publikumsmagnet enn ett grusritt hvor alt går kontrollert for seg i 30 km/t.

Det var mye folk inn i skogen fra Hellas-hytta og det ble litt kø ned Dunkedalen, men jeg synes nå at det er litt sjarmen med slike ritt. Dundre nedover Dunkedalen i 60 km/t kan jeg jo egentlig gjøre hver kveld om jeg vil.

Re: Drammensrittet 2009 [Re: Sykkelbob] #790809 16/08/2009 18:12
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sykkelbob
Jeg har hørt en del "prat" om dette her. Folkeritt "nede i Europa" er veeeldig mye mer teknisk enn noen av de turrittene i "terreng" vi er vant til i Norge. Det er sikkert bra at det i hvertfall kommer noen ritt som faktisk er terrengritt og ikke bare later som. Jeg ser sjarmen både med mosjonsritt ala Birken og terrengritt som i Drammen.

Jeg synes løypa i Drammen var overaskende bra og utifra min opplevelse fungerte den overaskende bra også til å ta unna trafikk. Både jeg passerte ryttere og ble passert og køsituasjonene jeg opplevde i gamle "P4 rittet" så jeg lite av i går.

Det som kan gjøre dette til et folkeritt er:

* (Enda mer) nyansert startordning slik at man får en jevn strøm av ryttere og lite opphopning og kø i skogen.

* Større matstasjoner og mer "opplegg" slik som de har på Grenserittet og Birken

* Oppfordre lokalbefolkningen til å finne fram toraderne og banjoene sine (jeg er sikker på det er veldig mange av dem) og populere løypa med god stemning (SLIK SOM TEAM MBN GJORDE!!)

* Speakertjeneste i sentrum som fenger publikum

* Evt trå skikkelig til med storskjem nede i sentrum med levende bilder fra løypa. Dette er faktisk ett av de få rittene hvor dette er gjennomførbart til en lav kostnad ettersom løypa egentlig foregår veldig nære "infrastruktur" og er innom godt egnede knutepunkter (Konnerud, SIF hytta osv osv)

Der har du mange gode poeng som kan gjøre det bedre, samt muligheten for sykkelvask/parkering ala Grenserittet og Birken er viktig slik at man faktisk kan gå å ta seg en dusj etter målgang.

Og hvis man også kansje hadde sørget for premieutdeling slik som Birken, så kunne det blitt stor festivitas ut av dette.

Drammen som vertsby for WC i sprint langrenn har jo god kunnskap på slike arr. ICON_SMILE

Re: Drammensrittet 2009 [Re: obree] #790849 16/08/2009 19:14
F
feather+mtn Offline
Entusiast
Entusiast
F
Høres ut som jeg var med i denne gruppen, hørtes kjent ut. Jeg syklet med rød sykkel, rød jakke. Takk i så fall for samarbeidet. At du stakk ved brua var helt i orden, du brøytet nok mest luft alt i alt:)

Re: Drammensrittet 2009 [Re: feather+mtn] #790873 16/08/2009 19:37
O
olofm Offline
Fersking
Fersking
O
Hei

Er det tatt bilder dette året som forrige år av Hicksnett.com? Så en fotograf i løypen som virket å ta bilder av de fleste som kjørte forbi.

Ellers så var det veldig gjørmete ja, var på vei å bryte ett ritt for første gang da jeg mistet bremsene for andre gang, og "heldigvis" glemt å pakke ned umbraconøkkelen... Men heldigvis fikk jeg lånt hele seteveska av en medsyklist ved siste matstasjon! Enda en gang tusen takk hvis du leser dette.

Kom i mål på litt over 4 timer og er vel etter forholden rimelig fornøyd. God treningstur før Birken. Satser på litt mindre gjørme der.

Redigert av olofm; 16/08/2009 20:05.
Re: Drammensrittet 2009 [Re: Lapavoni] #790877 16/08/2009 19:44
B
Bobben Offline
Fersking
Fersking
B
Quote:
Det er jo nettopp slik det er. Pulje 1 er for de som sykler under 3:10, pulje 2 for de mellom 3:10 og 3:40, pulje 3 for de over 3:40. Det er jo også med hensyn til de som vil sykle fort det er tak på hvor mange som kan være med i pulje 1 og 2.

Jeg kan forsikre deg om at det ikke var slik det var. For den relativt lille gjengen etteranmeldte som på tross av dårlige værmeldinger, tok turen til Drammen med ambisjoner om å sykle med en viss fart, besto rittet fra første terrengparti av kø (stipartiene) og forbisykling.

Det kan ikke være vanskelig å sette noen plasser i pulje 1 og 2 til etteranmeldte som kan dokumentere tidligere resultater. Det vil alle parter tjene på - ikke minst etternølerne i pulje 2 som slipper hasardiøse forbikjøringer fra frustrerte ryttere som har stanga i kø for lenge.

Vestmarkrittet håndterte for øvrig dette helt smertefritt.

Min reaksjon er sikkert prega av at rittet ble avsluttet med et svalestup i en av nedkjøringene fra Konnerud - resultat: Vrikket ankel og hovent kne. Satser på at oppkjøringen til Birken ikke blir særlig hindra...

Re: Drammensrittet 2009 [Re: olofm] #790879 16/08/2009 19:50
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: olofm
Er det tatt bilder dette året som forrige år av Hicksnett.com? Så en fotograf i løypen som virket å ta bilder av de fleste som kjørte forbi.

Aner ikke om det er noe på Hicksnett, men på Team Mbn sin stasjon hadde vi to kamera som var flittig i bruk.
Ta en kikk på "Pitstop" tråden som du finner lenger ned her, eventuelt PM meg startnummeret ditt så skal jeg se om jeg har noe å sende deg.
Har noen hundre bilder som trenger bearbeiding og sortering, er heller ikke sikker på hvordan jeg skal presentere dem.

Re: Drammensrittet 2009 [Re: leveritroa] #790898 16/08/2009 19:59
B
Bobben Offline
Fersking
Fersking
B
Quote:
Sitat: Bobben
Det gjorde sjølsagt ikke saken bedre at 5-600 hadde sykla før meg og maksimert gjørmefaktoren. Stor medfølelse til mer uerfarne syklister i pulje 3 - dette kan ikke ha vært noen god reklame for terrengsykkelritt.

Jeg mener Bobben virkelig er inne på noe her. På dette forumet, så er det ikke måte på hvor mye skryt gårsdagens ritt får, blant annet av en kar som kom inn på en habil 11.plass.

Men poenget her er vel at når forholdene er slik som i går, så forvandles store deler av løypa fra å bestå av våt å gjørmete stisykling, til å bli et gjørmebad som ikke har så mye med terrengsykling å gjøre. Trasking blir et stikkord.

Selv startet jeg i pulje 2, hvor man estimeres til å sykle ned mot 3.10. Kom i mål blant de 20 prosent beste i pulje 2, rundt 3.42. Ved målpassering oppfattet jeg at stemningen var enstemmig. Folk ristet oppgitt på hodet, mange erfarne syklister var helt klare på at dette var noe de aldri skulle delta på igjen. Når hundrevis av syklister foran deg har pløyd alt av underlag (bortett fra det som bestod av asfalt eller grus), så blir det håpløst.

Mitt forslag er som følgende:

Da klarer man kanskje å bevare bredden og gleden ved terrengsykkel, også i andre ritt enn i de rene grusrittene som feks Birken.

Nå må jeg nok innrømme at jeg er mest opptatt av hvordan mine forhold under rittet kunne blitt mer lik dem jeg konkurrerer med, men det er et problem for rekruteringen til terrengsykling at vi tilbyr nybegynnerne slike forhold som årets Drammensritt. Sjølsagt vanskelig å gjøre noe med, men arrangøren kunne kanskje kosta på seg en noe tydeligere advarsel om at de påstått lettsyklede stiene kunne vise seg å bli noe vanskeligere i dårlig vær. Spesielt når værmeldingene begynte å dra seg til?

Det påståtte fraværet av stein og røtter er vel også i nærheten av villedende markedsføring?

Jeg understreker for øvrig at jeg synes løypa er topp, men noen elementer i arrangementet kan foredres. Jeg slutter meg også til skrytet til Colagjengen - mer sånt!

Re: Drammensrittet 2009 [Re: JonahHex] #790908 16/08/2009 20:09
Bekkis Offline
Fersking
Fersking
For et ritt:-) Uten tvil en av de beste ritta i Norge. Syns stipartiene var helt knall, spesielt når det ble litt gjørme oxo. Forstår de som starta i gruppe 2 og 3 at det var veldig vanskelig å sykle i terrengpartia. Starta selv i gruppe 1, så det var ikke så ille. Kan nok tenke meg hvor håpløst det var når over 200 syklister hadde passert.

Hadde en kjempedag på syklen fram til jeg punkterte i en av de prateste utforkjøringene (ca 2 mil ifra mål). Var tre til som oxo punka i samme utforkjøringa mens jeg stod og skifta slange.
Kjørte på race king og syntes at det funka veldig bra selv om det slapp litt i de mest gjørmete partiene.

Kom meg til mål på 2.53 så jeg er fornøyd med kjøringa, selv om det var litt kjipt med punkteringa. Klarte oxo ifjor å punktere å. Neste år skal jeg uten tvil kjøre sparken, gleder meg allerede. Håper at det blir litt tørrere:-)

Re: Drammensrittet 2009 [Re: Bekkis] #790921 16/08/2009 20:23
PålP Offline
Veldig
Veldig
Grattis til alle som tok seg gjennom i gjørma. Jeg sto inne ved Skioldhytta og heia. Mange blide og møkkete fjes å se.
Artigste kommentaren kom fra en kar fra Hadeland CK som lurte på hvilket land han hadde kommet til da han så lamaen som stod i innheiningen der. Jeg lo godt da.

PÅL
Re: Drammensrittet 2009 [Re: Bekkis] #790928 16/08/2009 20:31
[
[gbz]doc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
[
Makan til ritt-opplevelse skal man lete lenge etter!

Startet i pulje 2 og lå ganske langt fremme helt til jeg punkterte allerede etter ca. 10 km. En punktering er jo greit, men så klarte faen meg den hersens presta-skrua på ventilen å løsne på den nye slangen da jeg pumpet inn litt ekstra luft for hånd. Misstenker at kulda fra CO2 patronen kan ha vært årsaken til at den tålte mindre enn vanlig...

Gjorde et mer eller mindre tappert og tolmodig forsøk på lapping, men innså at alt regnet gjorde den oppgaven nærmest håpløs. Fikk til slutt bommet en slange av en meget gavmild sjel (TUSEN TAKK TIL HAN!!), og kom meg avgårde igjen. Men nå lå jeg jo midt i pulje tre... Ble mye forbikjøringer inni skauen, og det gikk jo som det måtte med en del trynings. Heldigvis ble det bare spektakulære sklitaklinger mot underlaget, og lite med skader. Ble litt skrubbings på ene kneet, men bort sett fra det ikke en skramme. ICON_SMILE

Må nok innrømme at jeg har et hyggeligere inntrykk av rittet i dag enn jeg hadde i går mens jeg stod i regnet og strippet i Drammen sentrum for å få på meg noen tørre filler. ICON_WINK

Satser på å få testet ut stiene til neste år i litt tørrere omgivelser. ICON_SMILE

Tiden min trenger vi ikke nevne. ICON_WINK

Chris.

Re: Drammensrittet 2009 [Re: [gbz]doc] #790936 16/08/2009 20:40
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: [gbz
doc]Makan til ritt-opplevelse skal man lete lenge etter!

Startet i pulje 2 og lå ganske langt fremme helt til jeg punkterte allerede etter ca. 10 km. En punktering er jo greit, men så klarte faen meg den hersens presta-skrua på ventilen å løsne på den nye slangen da jeg pumpet inn litt ekstra luft for hånd. Misstenker at kulda fra CO2 patronen kan ha vært årsaken til at den tålte mindre enn vanlig...

Gjorde et mer eller mindre tappert og tolmodig forsøk på lapping, men innså at alt regnet gjorde den oppgaven nærmest håpløs. Fikk til slutt bommet en slange av en meget gavmild sjel (TUSEN TAKK TIL HAN!!), og kom meg avgårde igjen. Men nå lå jeg jo midt i pulje tre... Ble mye forbikjøringer inni skauen, og det gikk jo som det måtte med en del trynings. Heldigvis ble det bare spektakulære sklitaklinger mot underlaget, og lite med skader. Ble litt skrubbings på ene kneet, men bort sett fra det ikke en skramme. ICON_SMILE

Må nok innrømme at jeg har et hyggeligere inntrykk av rittet i dag enn jeg hadde i går mens jeg stod i regnet og strippet i Drammen sentrum for å få på meg noen tørre filler. ICON_WINK

Satser på å få testet ut stiene til neste år i litt tørrere omgivelser. ICON_SMILE

Tiden min trenger vi ikke nevne. ICON_WINK

Chris.

Dette med skruen på ventilen har jeg og opplevd etpar ganger. Ikke med CO2 patron, men når jeg har brukt håndpumpe. Svært irriterende.

Re: Drammensrittet 2009 [Re: Tjuvtrener] #790959 16/08/2009 20:57
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Vi går med planer om å flytte tilbake til Østlandet. Og dette er bare ett av mange ritt som tydeligvis må prøves. Men, det er litt lang vei nå to uker før birken.

Lurer på om ikke Asker er et ok sted å bosette seg for en terrengsyklist med familie.

Redigert av Pondus; 16/08/2009 20:57.

'...once more, and more intensity!'
Re: Drammensrittet 2009 [Re: PålP] #790993 16/08/2009 21:31
Flash Offline
Medlem
Medlem
Nå er endelig syklen vasket, renset og smørt til alle kunstens regler er er igjen lydløs og myk i både brems og gir.

Jeg trodde faktisk jeg hadde ødelagt alt som ødelegges kan i gårsdagens ritt, så mye rare lyder skal ikke en sykkel lage.

Jeg registrerer at mange her på forumet er superfornøyd og storkoste seg underveis..... Det virker som de som er mest fornøyd, er det av dere som sykler fort og er meget dyktig i terreng og takler denne type føre.
I tilegg har jeg en følelse av at mange at dere startet tidlig.
Jeg hørte også mange komentarer om at dette blir siste gang osv, det er nok mer preget av stundens faenskap osv..., men jeg kan si uten å nøle at med mindre det har vært tørt i en god stund før neste års ritt, vil dette bli droppet for mitt vedkomende.
Dette er jeg ikke god nok til, enkelt å greit.

Det føre som møtte meg som starter i pulje 2 var helt for jævlig. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke er spesielt god i den type terreng, med 110 kg er det også temmelig tungt å tråkke seg fremover på en sykkel som helst vil grave seg ned. Jeg kan med hånda på hjerte si at dette var den jævligste opplevelsen jeg noengang har hatt på sykkel.

Jeg hadde i år planer om å forbedre min tid fra i fjor ganske drastisk (3t 53min 08)Dobbelt så mange mil bør gi effekt. Målet var ned mot 3t 30-40 min.

Opp til Hellas hytta gikk det faktisk greit, passerte på ca 25 min. Holdt greit følge med de rundt meg i starten på terrengdelen over mot konnerud, men med 1 gang gjørma kom ble det vrient.
Mellomtiden passerte jeg 2 min dårligere enn i fjor.
På grusen etter andorsrud følte jeg meg relativt sprek og lå foran og dro på en gjeng ganske lenge.

Så begynnte faenskapet.
Jo lengre inn i skaugen, jo mer gjørme og regn. Fra omtrent 20 km skjønnte jeg at dette kom til å bli både tungt, vondt og jævlig lite trivlig.
Jeg fikk helt rett. Motivasjonen forsvant, jeg måtte gå, det var helt umulig, i hvertfall for meg å sykkle. Ingen av de rundt meg sykla noe særlig mer, eller beveget seg fortere heller. Ved ca 27 km må jeg innrømme at tanken på å gi faen allerede hadde begynnt å feste seg og virke forlokkende.

Resultatet ble at jeg mentalt gikk fra å være ritt deltaker til å være turist. Hovedfokus ble da og ikke være i veien.
Ned mot asfaltveien ved hagatjern fikk jeg et lite drypp og inbilte meg at kanskje jeg skulle forsøke litt til, i overkant pinglete å gi seg liksom.... DUMT.
Ned mot hagatjern kladda den jævla gjørma så mye at hjulene låste seg.
Det er ikke lett og dra en drit tung sykkel full av gjørme på hjul som IKKE roterer, gjennom 20-30 cm dyp gjørme i oppoverbakker.
110 kg tung mann synker laaangt ned i faenskapet.
Løsningen ble at både sykkel og jeg måtte bade..... Hjula trillet igjen, jeg ble enda litt våtere og det hjalp i hele 10 min. devilsmile

Så startet kranken og knase noe helt for jævlig, bremsene ynka seg og giret var tregt.
Ingen god følelse når man netopp har svidd av uanstendig mye penger for å kjøpe ny sykkel.

Etter noe som føltes som en evighet kom vi frem til vaffel og Cola serveringen. Jeg må ha sett helt forjævlig pjuskete ut siden jeg fikk dobbel dose (2 glass og 2 vaffler).. Tusen takk. ICON_SMILE

Når det dukket opp en grusvei etter alt gjørme helvete var avgjørelsen enkel, nok er nok.
Jeg leverte brikke til vakten,syklet 12 km rett hjem til varm badstu og.... tro det eller ei en STOOOR kopp med glovarm te.
Iskald pils kom etterpå.

Til informasjon, jeg har i dag ilagt meg selv hard straffetrening siden jeg var så pinglete at jeg brøyt for første gang i går.
56 km landevei på 2 timer, med tanke på turen i går var det ganske tøfft.

Jeg liker ikke å bryte, men jeg er ikke elite syklist ei heller har jeg ambisjoner om å bli blant topp 10%. Jeg sykler fordi jeg syntes det er gøy, det hjelper på formen i tilegg til at jeg liker å konkurrere på et litt uhøytidlig plan.

I går var det definitivt ikke gøy, pokkern ikke sikker på om det var sunt heller. Så kald å våt er det lenge siden jeg var.

Når jeg ga meg etter ca 37 km hadde jeg brukt 3 timer og 15 min. Nærmere analyse har fortalt meg følgende:
De første 16 km ( 1 mellomtid) gikk med en snittfart på ca 16 kmt, de neste 20 km gikk med 8 kmt i snitt!!!!!!!
Fra 20 km ut i løypa til 27 km var jeg ikke over 20 kmt i følge min GPS, hovedvekt lå mellom 5 og 10 kmt, det betyr at jeg har gått....
Skulle jeg forsøkt å fullføre ville jeg med det tempo vært i mål på rundt 5 timer.

Jeg ville ikke risikere skade på hverken sykkel eller meg selv for å havne i mål på 5 timer. Dette føret var langt over hva jeg har teknik og styrke til.
Sesongens mål for meg er Birken, så egentlig var det ingen vansklig avgjørelse å bryte.

Det værste av alt er at jeg har fått en jævlig stor ripe på sykklen min. alien2

Jeg er imponert over de som startet i pulje 2 og 3 og som fullførte, Grattis.

Redigert av Flash; 16/08/2009 21:51.
Re: Drammensrittet 2009 [Re: Juffe] #790995 16/08/2009 21:34
Flash Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Pondus
Vi går med planer om å flytte tilbake til Østlandet. Og dette er bare ett av mange ritt som tydeligvis må prøves. Men, det er litt lang vei nå to uker før birken.

Lurer på om ikke Asker er et ok sted å bosette seg for en terrengsyklist med familie.

Glem Asker, flytt til Drammen du. ICON_SMILE Bare 15 min lengre unna Oslo, masse flott terreng både for sykkel og andre aktiviteter.
Et av Norges beste anlegg for downhill sykling osv....
Tenk på de feite syklene du kan kjøpte for det du sparer i bolig kost.
Lykke til.

Re: Drammensrittet 2009 [Re: Flash] #790998 16/08/2009 21:37
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
....for ikke å snakke om det faktum at i Drammen er det kort vei til Eiker med sine vaffelstiturer ICON_LAUGH

Re: Drammensrittet 2009 [Re: JonahHex] #791005 16/08/2009 21:47
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Og vaffelstiturer er verdt mye ICON_LAUGH

Re: Drammensrittet 2009 [Re: leveritroa] #791026 16/08/2009 22:27
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bobben

Okå, arrangøren var uheldige med været, men skal uansett ha skryt for å lage ei skikkelig fin rittløype for nettopp terrengsykling. Og litt søle bør man tåle hvis man skal håndtere sykling i skauen. Så jo, også sølete forhold er terrengsykling. Hvis man er nybegynner og melder seg på Drammensrittet som sitt første ritt, vil jeg nesten si at man gaper litt høyt, men opplevelsen for eventuelle nybegynnere ville garantert blitt en helt annen hvis været var bedre og løypene tørrere.

Hvis folk rister på huet og sier de aldri vil bli med igjen, mener jeg de i utgangspunktet har et feilaktig bilde av terrengsykling, eller så har de gal innstilling. Det fins sikkert detaljer ved avviklinga, som kunne vært forbedra, men etter min personlige mening, er det sånne ritt som dette det trengs flere av. Jeg mener ikke å skille Clinton fra Wethe'n*, men folk som vil sykle turritt, får kanskje velge seg et annet, "snillere" ritt å debutere i. Drammensrittet er ikke en drammensvariant av Birken.

Uten å mene å tråkke noen på føttene tærne her, men kanskje maratonritt med betydelige innslag av terreng og sti og krevende forhold rett og slett ikke er for hvermannsen...?

* = Plinger i glasset med blyanten og høster et poeng for ordspillet.

Redigert av gauter; 17/08/2009 07:04. Rediger grunn: Tær, ikke føtter

Gaute
Re: Drammensrittet 2009 [Re: gauter] #791030 16/08/2009 22:52
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Det var kansje ikke så morro når vi stod ute i gjørma, men i ettertid, så var det ganske morro alikevell ICON_SMILE
Leke som 3 åringer i søla..
Når det gjelder terrengsykling, så skal slikeforhold mestres også ICON_SMILE

Side 10 av 13 1 2 8 9 10 11 12 13

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå