Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min?

Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? #774949 24/07/2009 14:04
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har en case her som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.

Historien er: Den 11.mai sendte jeg min nye Magura Thor inn til importøren for en garantirep. av demperforinger som slarket. Gaffelen var selvfølgelig helt ny (Thor er en helt ny modell fra Magura) så dette skulle gå på garanti. Jeg fikk beskjed om at saken skulle gå fort unna og alt så ut til å være i orden.

Tiden går uten at jeg hører noe. Dette var egentlig ikke så farlig for dette var midt i eksamensperioden min slik at sykling uansett var sterkt nedprioritert. Mer tid går, og da jeg den 11.juni hadde siste eksamen sto sykkelen min fremdeles uten gaffel. Jeg fikk høre fra importøren at det var noe tull med frakt og tolling av Magura-forsendelsen slik at de ikke visste når eller hvordan de skulle få tilbake gaffelen min. Jeg blir frustrert, men det er dessverre ikke noe jeg får gjort. Dagene går, sola skinner og sykkelen står og skriker etter å bli tatt med på tur. Jeg ser derfor ingen annen råd enn å kjøpe meg en brukt Pike for å ha som reservegaffel.

Jeg har prøvd å få svar fra importøren om hva som skjer og når jeg kan vente gaffelen min tilbake. Når jeg ringer er det som regel opptatt eller ingen som tar telefonen. E-post blir bare besvart av og til, men ikke noe konkret om når jeg får gaffelen tilbake. I dag tidlig kom jeg gjennom på telefon, og fikk løfte om at de skulle ringe meg opp senere på dagen. Som forventet har ikke det skjedd.

For å oppsummere så har det altså nå tatt to og en halv måned siden jeg sendte inn gaffelen, og jeg vet per dags dato ingen ting om når jeg har den i hendene igjen. Jeg er drittlei og noe må gjøres. Men hva? Jeg har fått tips om å sende saken til forliksrådet. Er det et organ som kan ta slike saker? Eller er det noen andre som har tips om hva jeg bør gjøre i denne saken?

I was just riding along...
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: JB.] #774962 24/07/2009 14:29
ventle Online
Besatt
Besatt
Første stopp bør være Forbrukerrådet. De kan i utgangspunktet ikke bestemme noe fra eller til, men de kan komme med en uttalelse som vil veie tungt i en eventuell senere rettstvist. Seriøse aktører tar henvendelser fra Forbrukerrådet på alvor.

Du sier du kommuniserer med importøren. Kjøpte du gaffelen rett fra importøren, slik at du egentlig mener forhandleren (hvis importøren også er forhandler får det betydning for hvilke rettigheter du har overfor vedkommende)? Hvis du ikke kjøpte gaffelen fra importøren, hviler ansvaret i hovedsak på den du kjøpte gaffelen fra, og så får importørens ansvar i forhold til forhandleren bli en sak dem i mellom som ikke skal gå ut over deg...

mvh Helge
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: ventle] #775367 25/07/2009 07:08
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for tipset om Forbrukerrådet, jeg har tenkt litt på de jeg også.

Men å holde en forhandler ansvarlig når gaffelen ble sendt til direkte til importøren er vel helt urimelig. I dette tilfellet er det kun importøren jeg kan forholde meg til. Jeg sendte demperen til dem, og der er den "borte".

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: JB.] #775420 25/07/2009 09:44
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Hørtes ut som en gjeng med tomsinger! Send dem mail med link til tråden og vis hvor mye dårlig reklame dem får blandt hovedkundegruppen deres!

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: engekri] #775570 25/07/2009 16:34
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvem er det som er importør for Magura-gaflene, da?

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Vanilla Ninja] #775598 25/07/2009 17:36
ventle Online
Besatt
Besatt
Lilland Sport (ikke verdens mest informative og oppdaterte nettsider)

mvh Helge
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Vanilla Ninja] #775599 25/07/2009 17:37
L
larsove Offline
Entusiast
Entusiast
L
Lilland Sport. Så vidt jeg vet, kan man rette slike krav til hvilket som helst ledd i produsent/importør/forhandler-kjeden, alt ettersom hva som passer deg best.

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: larsove] #775612 25/07/2009 18:30
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Lilland Sport? Er ikke det de som står bak Bikeshop.no???

Er da det det står på forsendelsene jeg får fra dem.

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: larsove] #775613 25/07/2009 18:33
ventle Online
Besatt
Besatt
Ja, for krav som er dekket av kjøpsloven kan du henvende deg til hele rekka helt fra produsent (gitt at de må forholde seg til norsk lovverk - Magura er tysk, og må dermed ikke forholde seg til norske lover). Men dersom kravet kun er hjemlet i forbrukerkjøpsloven, og ikke i kjøpsloven, skal kravet rettes mot forhandler. Importøren har ingen forpliktelser i henhold til forbrukerkjøpsloven, ettersom hans salg til forhandler er ett kjøp mellom næringsdrivende, og dermed kun dekket av kjøpsloven.

edit: Andrehua, det ser ut som om du har rett i det:

Quote:
Nettbutikken Bikeshop.no drives av firmaet Lilland Sport som ble etablert høsten 2005. Alle bestillinger blir sendt direkte fra vårt lager i Horten.

Redigert av ventle; 25/07/2009 18:35.

mvh Helge
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: ventle] #775775 26/07/2009 06:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Et godt argument for å holde seg til merker med stabile importører: Fox, Rock Shox og Marzocchi...selv om det er ymse med kunnskap til noen av dem, er det seriøse firma som står bak, hvertfall.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: ventle] #775786 26/07/2009 07:32
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: ventle
Ja, for krav som er dekket av kjøpsloven kan du henvende deg til hele rekka helt fra produsent (gitt at de må forholde seg til norsk lovverk - Magura er tysk, og må dermed ikke forholde seg til norske lover). Men dersom kravet kun er hjemlet i forbrukerkjøpsloven, og ikke i kjøpsloven, skal kravet rettes mot forhandler. Importøren har ingen forpliktelser i henhold til forbrukerkjøpsloven, ettersom hans salg til forhandler er ett kjøp mellom næringsdrivende, og dermed kun dekket av kjøpsloven.

Korrigering:

Sitat: forbrukerkjøpsloven
§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.

Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Øyvind V] #780603 03/08/2009 10:23
H
harald_2 Offline
Heia Storm!
Heia Storm!
H
Noe nytt her, JB?

Stian

Gammel ringrev.
Kleiva Pedal Pushers will never die!!

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: harald_2] #781380 04/08/2009 08:00
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har også sykkel med Magura gaffel - en gaffel jeg er meget godt fornøyd med så det er sagt...
Han som solgte meg sykkelen ringte rundt/før påske og sa at alle gaflene måtte inn til service. Jeg plukket av og sendte sørover med klar beskjed om at dagen etter Trh-Oslo måtte alt være på plass.
Det varte og rakk og etter mye purring osv fikk jeg en lånegaffel nesten i tide. Også her var svaret at det var problemer med sendingene til/fra Tyskland.
Så vidt jeg har skjønt ble dette tatt direkte med Tyskland og ikke via norsk ansvarlig for Magura.
Det kan derfor virke som problemet faktisk ligger utenfor Norge slik både Liland og min selger sier.

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: SturlaS] #781395 04/08/2009 08:15
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Strutsen
Det kan derfor virke som problemet faktisk ligger utenfor Norge slik både Liland og min selger sier.

Men DET skal ikke være ditt problem. At en selger har trøbbel med forholdet til produsent eller en agent i Tyskland skal ikke påvirke selgerens forpliktelser overfor forbrukeren i Norge.

Hvis det skulle vært forholdet mellom produsent/distributør og selger som skulle bestemt forbrukernes rettigheter, ville jo hele vitsen med forbrukerkjøpsloven være borte. Næringsdrivende kan fritt avtale hvilke forpliktelser de skal ha overfor hverandre, og det sier seg selv at du som kunde ikke kan bli skadelidende dersom nettopp din selger har vært så dust å avtale reklamasjonstid på 3 måneder, for eksempel.

I praksis er det selvsagt vanskelig å nå fram overfor selgere/importører, selv om man har retten på sin side. Ring Forbrukerrådet og få info om dine rettigheter, få navnet på saksbehandleren, og så ringer du Liland og sier at du har snakket med den og den i Forbrukerrådet som sier at sånn og sånn. Så kan Liland ringe tilbake og sjekke at det er sant hvis han vil...

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Øyvind V] #781401 04/08/2009 08:22
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Selvsagt er det (som oftest) uinteressant for sluttkunden hvor problemene ligger.
Selv var jeg 99% sikker på at det var selgeren i Norge som var sløv og jeg tolket også noen innlegg over at de trodde Liland var vrange.
Selgeren min løste det ved å sende meg en gaffel jeg kan låne mens farsen fortsetter så det var kanskje hovedpoenget i mitt innlegg, om enn noen dårlig poengtert...

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: SturlaS] #781420 04/08/2009 08:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Strutsen
Selgeren min løste det ved å sende meg en gaffel jeg kan låne mens farsen fortsetter så det var kanskje hovedpoenget i mitt innlegg, om enn noen dårlig poengtert...

Jeg så det, og svarte kanskje mer generelt enn konkret til din sak. Min feil med sitering der, altså ICON_SMILE Bra det ordnet seg for deg i hvert fall!

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Øyvind V] #781506 04/08/2009 10:09
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg snakket nettopp med importøren, og jeg kan ikke forklare hvor lei, skuffa og irritert jeg er i denne saken. Gaffelen er sendt tilbake fra Tyskland, men uten at noe har skjedd. Den har ikke engang vært innom Magura-fabrikken i løpet av de tre månedene den har vært inne til en "liten service". Nå ligger den derfor i en eske her hos importøren og venter på å bli sendt tilbake nok en gang for å bli reparert.

Importøren kunne ikke si noe om når gaffelen ville bli sendt til Tyskland, hvor lang tid det vil ta, eller om jeg i det hele vil skje i løpet av sommeren. Bare at vi får håpe det går fort. Fyf! Jeg er så lei av Magura at jeg holder på å spy bare jeg tenker på navnet.

Slik det er nå hjelper det heller ikke med noen krav om å få tilbake gaffelen heller, da jeg i bunn og grunn bare kan kjøre bort til importøren og hente den. Men da har jo virkelig vinninga gått opp i spinninga kan du si.

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: JB.] #781509 04/08/2009 10:12
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Men du kan kreve et låneprodukt av tilsvarende eller bedre kavlitet! GJØR DET!

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: JB.] #781990 04/08/2009 21:08
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JB.
Fyf! Jeg er så lei av Magura at jeg holder på å spy bare jeg tenker på navnet.

Det som er dumt for både Liland og Magura er at de på grunn av slendrian og sosete kundebehandling får en mengde syklister til å kjenne på brekningene når de hører navnene deres.

Jeg skjønner ikke helt hvor dum det går an å bli. Snakk om å trampe frivillig ut i dårlig reklame..

Harald
- også eier av et Magura-produkt og tidligere Liland-kunde

NOTS
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: HaraldW] #782363 05/08/2009 12:32
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Kjøpslov og forbrukerrettigheter bør vel spille ganske kjapt inn her. Tipper du har en MEGET god sak for å heve kjøpet...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: RazeFaze] #783136 06/08/2009 11:41
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Hva sa Forbrukerrådet?

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Christian] #788107 12/08/2009 21:38
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men det er vel forhandleren og ikke importørens ansvar å stille låneprodukt til disposisjon?

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: kjerts] #788154 12/08/2009 23:28
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har ikke hatt tid eller ork til å sette i gang noe sak, jeg fokuserer heller på å bruke fritiden min på å sykle. Jeg har jo en ekstragaffel som har fått kjørt seg godt og vel i sommer.

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: JB.] #788236 13/08/2009 07:14
J
janeb Offline
Ringrev
Ringrev
J
I dag har vi endel "sosiale-medier" tilbruk. Facebook, linkedin, twitter, myspace, youtube m.fl. om flere bruker disse også til å fortelle om dårlig kundebehandling ville det gavnet forbrukeren. Da sprer ting seg raskt. Vesentlig raskere enn på dette forumet.

De dårlige "eggene" vil sånn sett få dårligere kår og ikke overleve på sikt.

Ingen ønsker en sånn behandling. Selv ikke de som bedriver businessen - sannsynligvis...

Redigert av janeb; 13/08/2009 07:15.
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: JB.] #788373 13/08/2009 09:31
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: JB.
Jeg har ikke hatt tid eller ork til å sette i gang noe sak, jeg fokuserer heller på å bruke fritiden min på å sykle. Jeg har jo en ekstragaffel som har fått kjørt seg godt og vel i sommer.

Men du hadde ork til å bruke en del tid på å skrive her. Jeg tror det hadde hatt mer effekt å sendt saken til Forbrukerrådet.

Christian
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Christian] #788380 13/08/2009 09:38
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Effekten er jo fin i google...

Vedlegg nummereinpågoole.jpg

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Christian] #788478 13/08/2009 11:50
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Nå er det vel en smule mer forpliktende og tidkrevende å sette i gang en sak med Forbrukerrådet, enn det er å skrible ned noen linjer her på terrengsykkel.no.

Min gaffel ble kjøpt i utlandet før Norge hadde importør på Magura-dempegafler. Botolfsen som hadde Magura før Lilland drev kun med bremser. Jeg har derfor ingen forhandler å henvende meg til, og i utgangspunktet har Lilland vært greie for at de ville ta imot gaffelen min til service.

Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: JB.] #789110 14/08/2009 08:36
R
Raymond Poosz Offline
Medlem
Medlem
R
Hei JB

Som du sier i ditt siste inlegg her så har vi gjort mye mer enn vi nødvendigvis måtte ha gjort, vi tok inn en gaffel som ikke var kjøpt her i norge og sender den til service på vår regning. Noe de færreste importører faktisk ville ha gjort.

Jeg spurte deg også om du ville ha en lånegaffel, noe du avslo.

Når det gjelder det at første sending til Tyskland tok litt tid så er det som jeg har forklart deg grunnet at posten i tyskland ikke ville levere den ut. Dette kan posten i norge og magura sentralt gi en bekreftelse på.

Men jeg kan betrygge deg med at gaffelen er hentet opp av magura og til utbedring i tyskland nå.

Mvh Raymond Poosz
Lilland sport

jobber hos bikeshop.no
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Raymond Poosz] #789149 14/08/2009 09:15
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Ok, nå dukker det jo opp infomrasjon som burde vært skrevet i det første innlegget.

Det er lite jobb å kontakte Forbrukerrådet. Du fyller ut et skjema, sender eventuell dokumentasjon, og så gjør de jobben for deg. Hvis du er redd for at det skal bli forpliktende, høres det ut som om du vet du har en dårlig sak.

Raymond og Liland Sport: Takk for informasjon. Profesjonelt og ryddig.

Christian
Re: Hva kan jeg gjøre for å få tilbake gaffelen min? [Re: Raymond Poosz] #789156 14/08/2009 09:18
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
JB: det er ikke mer forpliktende å skrive fil forbrukerrådet enn åskrive her. Kanskje er det litt mer tidkrevende, men du har allerede skrevet ganske mye, så jeg tviler.

Om Raymond og Lilland sport er pliktige til å ta imot reklamasjonssaker i Norge er vel en annen sak og avhenger muligens av om de har agenturet på Magura sine gafler eller andre driver parallellimport.

Uansett er det bra med forum som er tilgjengelig for alle, slik at både kjøper og selger får sagt sin mening.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå