Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lange nedoverbakker i Nordmarka???

Lange nedoverbakker i Nordmarka??? #328896 22/09/2006 19:55
Go big Offline OP
3, 2, 1 Go
OP Offline
3, 2, 1 Go
Hvor finner jeg de lengste nedoverbakkene i nordmarka???
Har syklet en del ned fra vettakollen, men finnes det ikke noen lengre nedkjøringer og hels singeltrack. Legg gjærne ved kartkoordinater.

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: Go big] #328897 23/09/2006 05:34
josse Offline
Anbefaler stien ned fra Fagervann/Båhushøgda, beskrevet i stiguiden. Må jo være noe av det flotteste i Nordmarka. Det eneste som er synd er at det er litt bal å komme seg opp dit.

Ellers så går det en flott, men litt slakere singletrack mellom Bungholde og Midtløypa. Ta til venstre ved starten av Bunghole, der man normalt har en liten bakke opp på en rygg.

En annen, kort, artig singletrack går fra steingjerdet i lysløypa ved Korsvoll og ned i Maridalen.

Redigert av josse; 23/09/2006 05:35.
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: josse] #328898 23/09/2006 09:25
poi Offline
Entusiast
Entusiast
La ut en guide til de beste(?) nedkjøringene mot sørkedalen her .

Må være noen av de lengste sammenhengende nedkjøringene i marka. Start gjerne på kobberhaughytta hvis du ikke vil sykle nore særlig på grus. Et fint alternativ er kobberhaugen, videre på sti mot kikut fram til tversgående grusvei, følg denne mot starten på nedkjøring beskrevet som sti 2 i tråden i linken. PM meg gjerne for ytterligere beskrivelser. Lykke til!

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: Go big] #328899 23/09/2006 12:30
chalshus Offline
More than words
More than words
Stien fra Oppkuven til Skansebakken. 12 kilometer sammenhengende sti i luftlinje.

Skal prøves i høst.

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: chalshus] #328900 23/09/2006 14:32
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Tror sti fra Oppkuven og ned til Skansebakken kan bli vel knotete. Det er mye myr der oppe, til tider er det ganske kronglete i området. Har løpt litt oppe i der, og aldri følt noe lyst til å sykle der etter det. Største problemet er kanskje å komme seg opp dit.

Men for all del prøv gjerne en tur.
Forøvrig er det en del stier innerst i Sørkedalen som er verdt å prøve, i området rundt Lysedammene er det verdt å prøve seg.

Tror lengste sammenhengende nedoversti jeg har syklet er litt vest for Mylla, over Lamanshaugen og ned til Randsfjorden. Syklet her en gang for mange år siden, og husker det var ganske bra. Det er vel et fall på 400-500 meter på sti.

Så på kartet at det går to stier i området, jeg husker ikke hvilken av de to jeg syklet. Dette er også en sti det er en litt ugrei ankomst til dersom man starter fra Oslo-området. Selv brukte jeg vel en fire fem timer totalt på turen.

Er selv tilhenger av stien fra Finnerud til Sørkedalen, som nevt av POI lenger opp i tråden.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: yoeddy] #328901 23/09/2006 17:26
K
kst Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det starter litt single track(er det lov å dele slike ord på dette forumet?)like før Bjørnholdt. Når man sykler oppover fra hammern til Bjørnholdt, på grusveien, krysser man en blåsti. Denne blåstien krysser grusen i en av de bratteste bakkene opp mot Bjørnholdt. Du ser svaberg og smal svingete sti. Du fortsetter oppover på grusveien, forbi en del hogstfelt. Et sted der oppe møter blåstien grusen bak en grøft.
Ta inn her. Det går litt opp og slakt ned på skiftene underlag. Pass på at du ikke tryner ned skrenen på høyre side av stien ved høyspentmastene.
Hvis du vil ha mer sti kan du fortsette videre på andre siden av grusveien du møter etterhvert. Oppover i starten, men fin sti. Du kommer til kamphaug(eng), ta til venstre, over bekken og følg skiltet til Hammern. Etter hvert en del nedover!

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: chalshus] #328902 25/09/2006 13:23
Nasse Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Yoeddi har et poeng - jeg pleier også å løpe denne stien til Oppkuven, men den er megaknot å sykle - anbefales ikke.

Erik
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: Nasse] #761450 28/06/2009 21:52
JOF Offline
Entusiast
Entusiast
Ja dette skulle jeg ha visst. ICON_SMILE Dro opp hit lørdag med et 2-3 år gammelt mentalt kart i hodet. Turen inn Sørkedalen, gjennom Langlia og opp til Oppkuven er fin sone 1-trening, med unntak av siste biten mot toppen som gir høyere puls. Inspirert av en gammel post fra gartner'n her på forumet ønsket jeg å kjøre ned fra Oppkuven på sydsiden. Dessverre ble jeg lurt av skiltene der oppe. Den ene stien som går sydover er skiltet mot Kringla. Dit vet jeg at jeg ikke skal, dermed velger jeg den andre stien selvom retningen ser gal ut. Superknot umiddelbart! Lemping av sykkel flere høydemeter og mye stein, røtter og myr bidro til en fart rundt 3 km/t. Endte til slutt ut på veien ned til dalen etter å ha fulgt rød løype. Det første strekket til Oppkuvvannet er ubrukelig for sykkel. Langs Store Oppkuvvann er det en fin skiløype som ville vært ordentlig artig om den gikk nedover. Deretter knot/myr og tull før man kommer inn på kjerrevei og grusvei.

Har allikevel ikke lyst til å gi opp nedkjøringen fra et av markas fineste steder. Noen som vet om stien jeg har merket med grønt her er bedre?

Vedlegg oppkuven.png

Jan Ove
--
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: poi] #761511 29/06/2009 06:40
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: poi
La ut en guide til de beste(?) nedkjøringene mot sørkedalen her
.

404 Not found?

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: runermm] #761650 29/06/2009 10:12
N
nordal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
John Tangent viste meg en til tider magisk nedkjøring/singletrack fra Nordmarkskapellet til Ullevålseter på fredag. Nedkjøringen er slak, men det er en helt fantastisk sti! Mulig den har et navn? Starter rett nedenfor kapellet, og slutter ved høyspentmastene like nord? for Ullevålseter.

Tenkte meg ut idag for å teste den igjen.

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: nordal] #761747 29/06/2009 12:43
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Kan du beskrive litt nærmere inn/utkjøring til denne?

Jens
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: jeth] #761751 29/06/2009 12:55
N
nordal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Hvis du kommer på grusveien opp mot kapellet, så er det en blåmerket sti som går opp til høyre 50-100m før toppen. Dette er en liten og smal sti, med en liten kneik opp fra veien. Deretter er det bare å peise på. Jeg har bare kjørt den en gang, og det er et par steder hvor stien deler seg. Eneste jeg husker bestemt er at vi på et sted tok til venstre - hvor stien endte i et T-kryss. Rett etter at vi tok til venstre var det bæring et stykke opp noen røffe knauser.

Utkjøringen er et lite stykke nedi veien fra Ullevålseter (den grusveien som går ut fra Ullevålseter forbi vannkranen).

Jeg fikk et tips om at det kanskje kan være snakk om "Hellride". Men jeg er ikke sikker.

Det ser forøvrig ut som det blir tur opp dit idag. Se denne tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=761660

Jeg + en som har meldt sin interesse på PM (med forslag til rute ned fra Ullevålseter) drar nok ut.

Redigert av nordal; 29/06/2009 12:58.
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: nordal] #761778 29/06/2009 13:40
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Ok, litt oppfølgingsspørsmål her: Tror du at denne stien går på sydsiden eller nordsiden av grusveien? Hvis det er nordsiden er det sannsynligvis Blankvanseter- Lørenseter - Ullevålseter det er snakk om, men hvis det er sydsiden er det mulig det er snakk om ukjent gull som hverfall ikke jeg visste eksisterte. Har en mistanke om at det er det første av disse alternativene, men håper på det siste... ICON_SMILE

Jens
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: jeth] #761786 29/06/2009 13:53
N
nordal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Stien går definitivt på nordsiden av grusveien. Etter en liten titt på kartet til gulesider.no, så virker det sannsynlig at det er turen du beskriver, uten at jeg kan si noe sikkert.

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: nordal] #764100 03/07/2009 10:46
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ny video fra raskeste veien ned fra Fagervann ligger her: http://terrengsykkel.no/index.php?id=2826

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: nordal] #977172 30/06/2010 18:51
jthorese Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er det gjort noen seriøse forsøk på å sykle ned fra Oppkuven? Ned mot Svarten (norgover) eller ned Smeddalen (østover) ser jo fint og bratt ut. Men har ikke rekognosert der, selv om jeg har syklet forbi mange ganger. For bratt?

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: jthorese] #977184 30/06/2010 18:58
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mener jeg har lest om det for lenge siden og at det er håpløst. Problemet er krevende terreng og at Oppkuven er for lite besøkt av vanlige fotgjengere. Dermed blir det ikke særlig sti å følge.

Du kan eventuelt sjekke med Tom Stensaker. Oppkuven er et av hans favorittområder for tidlig og sen skigåing og han er generelt lommekjent i Oslomarka, http://tomstensaker.no/

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: jeth] #977190 30/06/2010 19:02
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: jeth
Ok, litt oppfølgingsspørsmål her: Tror du at denne stien går på sydsiden eller nordsiden av grusveien? Hvis det er nordsiden er det sannsynligvis Blankvanseter- Lørenseter - Ullevålseter det er snakk om.

Er denne fin? Har lyst til å prøve den men fant ingen ting om den i stiguiden.
Er det mulig å få en rask forklaring av stien og hvor man skal holde i stikryss?
Det hadde vært supert.

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: Jonas88] #977215 30/06/2010 19:28
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Litt klipping fra en tidligere tråd:

5. Ullevålsseter-Blankvannsbråten. Etter en liten pust i bakken ved Ullevålsseter så fortsetter du på grusveien til høyre, på oversida av setra. Denne grusveien møter raskt en ny grusvei og her skal du inn på sti. Kryss grusveien du kommer til og hold venstre. Da kommer du inn på en sti som er bearbeidet til skitrase. Følg denne, den går litt opp og ned, parallelt med grusveien. Snart åpner landskapet seg og du har vidt utsyn mot høyre under høyspentledningen. Følg stien gjennom litt gress og speid etter en sti mot høyre. Du skal inn på noen klopper over ei myr og deretter svakt mot venstre. Du passerer ei bru før du følger stien under høyspenten. Bare følg denne, den slynger seg raskt inn i skogen igjen mot Lørenseter. Følg blåskilting mot Blankvannsbråten (ikke Bjørnholt).

Hele tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=623552

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: runermm] #977219 30/06/2010 19:32
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev
Supert, tusen takk.

Har ikke helt stålkontroll på søkefunksjonen her på forumet.

Men denne skal i alle fall prøves snart.

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: Jonas88] #977228 30/06/2010 19:37
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter at jeg lagde den beskrivelsen har Oslo kommune i sin uendelig visdom funnet ut at deler av området må snauhøgges, så når du nærmer deg Lørenseter blir det ganske åpent, men følg blåmerking så skal det være greit å finne fram. Den tette skogidyllen er dog noe fraværende.

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: runermm] #977462 01/07/2010 07:55
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: runermm
Litt klipping fra en tidligere tråd:

5. Ullevålsseter-Blankvannsbråten. Etter en liten pust i bakken ved Ullevålsseter så fortsetter du på grusveien til høyre, på oversida av setra. Denne grusveien møter raskt en ny grusvei og her skal du inn på sti. Kryss grusveien du kommer til og hold venstre. Da kommer du inn på en sti som er bearbeidet til skitrase. Følg denne, den går litt opp og ned, parallelt med grusveien. Snart åpner landskapet seg og du har vidt utsyn mot høyre under høyspentledningen. Følg stien gjennom litt gress og speid etter en sti mot høyre. Du skal inn på noen klopper over ei myr og deretter svakt mot venstre. Du passerer ei bru før du følger stien under høyspenten. Bare følg denne, den slynger seg raskt inn i skogen igjen mot Lørenseter. Følg blåskilting mot Blankvannsbråten (ikke Bjørnholt).

Hele tråden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=623552

Hvor lang er denne turen, eller hvor lang tid bør man beregne på å bruke? Er den lange nedkjøringen teknisk, fin med 16mm fulldemper, eller er det mer en fin HT tur?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: BeefCake] #977503 01/07/2010 08:31
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette strekket er småkupert og 160 mm er absolutt overkill.

Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: runermm] #977517 01/07/2010 08:44
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: runermm
Dette strekket er småkupert og 160 mm er absolutt overkill.

Godt å vite. Blir vel heller en fin HT tur da. Ellers noen fine tips til turer for grov fulldemper i nordmarka? Har så langt syklet E6 opp og Bunghole ned (+ de 3-4 stiene imellom).
Fin tur det, håper jeg tar hele runden uten fotisett på ett eller to forsøk til ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Lange nedoverbakker i Nordmarka??? [Re: BeefCake] #977541 01/07/2010 09:10
N
nordal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
En nokså lang nedkjøring er fra Kobberhaugene og ned til Bjørnholt. Var der senest igår og denne synes jeg er virkelig fin. Starter med et til dels styggbratt parti og fortsetter med mye flytsti og moro.

Litt knot å komme tid bare... Note to self: Rødmerket == skogens svar på luftspeiling. Det kan se ut som ekte vare, men innerst inne vet du at det før eller senere dukker opp noen satans myrhøl.

Fagervann ble prøvd på tirsdag og den er jo bare helt fantastisk.

Hører rykter om magiske nedkjøringer mot Sørkedalen. Må utforskes iløpet av sommeren!

--
Kristian

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå