Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stispørsmål: Bymarka, Trondheim

Stispørsmål: Bymarka, Trondheim #760225 25/06/2009 17:39
bugne Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Trenger litt veiledning bokstavelig talt. Hvor skal jeg ta inn for å nå en god sti ved kobberdammen ned mot demningen? Jeg sliter litt der. Finner flott sti til venstre (når man kommer nedenfra) ved roten av Gråkallen nedover og litt oppover og bortover så nedover til der de selger vafler. Jeg krysser til slutt bilveien (tror) ca ved kobberdammen ved den siste parkeringsplassen (dette vet jeg) før du kommer opp til parkeringsplassen ved roten av Gråkallen. Noen tips?

(kronglete skrevet eller hva?)

Redigert av bugne; 25/06/2009 17:48.
Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: bugne] #760272 25/06/2009 19:13
Loki Offline
Besatt
Besatt
Dette sier ikke meg mye i hvert fall, men vil nesten påstå at innkjøp av kart hadde vært en klok investering. Dette koster ikke stort og gir masse moro. De fleste bokhandlere i Midtbyen har dette i hyllene.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: Loki] #760281 25/06/2009 19:33
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Hei bugne, det er flere karttråder på forumet om stiene i bymarka. søk litt. Innlegget ditt var så kronglete at jeg ikke skjønte hvor du startet engang!

Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: K1neth] #760331 25/06/2009 20:39
bugne Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk. Hehe. Leste innleget mitt igjen nå og begynte å le. Kronglete ja.

Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: bugne] #760338 25/06/2009 20:51
gammaswami Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: bugne

Tja... ikke norges-rekord, kanskje, men plass på pallen er det nok.

Jeg har litt problem med dine stedsbeskrivelser, men tror at "roten av Gråkallen" blir parkeringen øverst i Tømmerdalsveien. Og parkeringen før det må være den ved toppen av Driftsveien. Men hvor vaffel-stedet kan være, det strever jeg litt med å identifisere. Uansett, området bugner med fine stier, spesielt Geitfjellet og flanken mot øst helt ned til Ila hvor klassikere som bærstiene og piskene befinner seg.

Men, som andre påpeker, du trenger et kart, og du trenger å gjøre deg litt kjent. Standard-kartet er "Turkart, Bymarka, sommerutgave". Kjent kan du bli ved å bli med på fellestur for eksempel. Sjekk også rutene på kartet i denne posten.

Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: bugne] #760439 26/06/2009 06:26
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Trenger litt veiledning bokstavelig talt. Hvor skal jeg ta inn for å nå en god sti ved kobberdammen ned mot demningen? Jeg sliter litt der.

Demningen=Baklidammen? Ta kulturstien (fra Kobbardammen) ned mot Lavollen, kutt første inn til venstre (Nøtteknekker'n). Stien deler seg litt underveis, men uansett møter du enten på Gamle Bynesvei eller kulturstien igjen videre ned til Lavollen. Går ikke ann å ta feil. Fra Lavollen tar du kulturstien bortover (starter ved parkeringa ved Lavollen) helt til den bekker nedover mot Gamle Bynesvei igjen. Ta til venstre 50 m før du ender på veien, du ender da på en parkeringsplass med noen rare figurer plassert på toppen av oppreiste trestammer. Fortsett strakt over veien og du ender ved driving range'n ved Sommersetra. Følg kulturstien opp til høyre for å komme til Baklidammen.

Dette ble litt i samme dur som du skriver, men håper du forstår noe av det. Lettere å skjønne om du har noen navn å knytte ting til.

Finner flott sti til venstre (når man kommer nedenfra) ved roten av Gråkallen nedover og litt oppover og bortover så nedover til der de selger vafler.

Vafler->Grønlihytta? Jeg tror Henriksåsen er stien du henviser til her.

Jeg krysser til slutt bilveien (tror) ca ved kobberdammen ved den siste parkeringsplassen (dette vet jeg) før du kommer opp til parkeringsplassen ved roten av Gråkallen. Noen tips?

Gjetter på at det er parkeringa ved fjellkapellet (Kampervollen)? Sykle inn mot Freidig-hytta og ta stien opp der, da kommer du ut like nedenfor parkeringa nedenfor Skistua (Vintervassmyra). Om det var opp du skulle?

Ikke enkelt å skjønne hvor du mener. Kom med noen stedsnavn så får du bedre hjelp. Gule Sider sitt kart er helt greit å bruke.

Tipset mitt er å kjøpe turistforeninga sitt kart og ta med på tur. Møte opp på fellesturer er heller ikke dumt for å lære flere stier.

Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: bjarne] #760445 26/06/2009 06:55
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Med den beskrivelsen lurer jeg på om jeg tenker samme bymark..

Neida, vafler selges vel på lavollen? isåfall er det jo stien fra fjellseterkapellet -> kobberdammen -> lavollen -> baklia du er ute etter? Bare å følge der det er flest personer som går, og fin sti hele veien tror jeg

Take Care!
Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: oysandr] #760496 26/06/2009 08:52
B
bjarne Offline
Veteran
Veteran
B
Kulturstien som du beskriver her bør vel egentlig sykles så lite som mulig nedover? Det er MYE trafikk her med barnefamilier/-vogner. Den er grei oppover, men da finnes det bedre alternativer mener jeg.

Familiestien starter like ved Tunga gård og er effektiv måte å komme seg opp på. Eller stien som går rett fram ved krysset nedenfor Lavollen (kommer ikke på hva den heter i farta). De går uansett nesten sammen i en sti ca midt på før stien(e) ender opp nedenfor Kampervollen/kapellet. Disse kan være artige nedover også om man drar på, men det er lite teknisk og kan vel knapt kalles sti (mer som kjerreveg).

Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: bjarne] #760589 26/06/2009 11:05
gammaswami Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: bjarne

Familiestien

= Akebakken (?) på kart

starter like ved Tunga gård og er effektiv måte å komme seg opp på. Eller stien som går rett fram ved krysset nedenfor Lavollen (kommer ikke på hva den heter i farta).

Gammel Skivei på kart ihvertfall

Disse kan være artige nedover også om man drar på, men det er lite teknisk og kan vel knapt kalles sti (mer som kjerreveg).

Gammel Skivei går faktisk parallellt med Akebakken en 30-50 meter inni skogen helt opp til flata før Fjellsetra, og den er noe mer sti-aktig enn Akebakken som er kjerreveg. Og så har man Måneskinnsløypa som går mellom disse to et stykke før den tar av til Storsvingen. Den er også mindre trafikkert... på dagen ihvertfall.

Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: gammaswami] #760672 26/06/2009 13:34
bugne Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har kjøpt kart nå. Var ute i dag. Fant flott sti fra kobberdammen og opp til geitfjellet og ned mot bringebærstien. Nydelig. Når det gjelder det vaffelgreiene så luktet dewt vafler et sted på andre siden av veien. Skal sjekke det ut.

Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: bugne] #760673 26/06/2009 13:34
bugne Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takk for flotte svar!

Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: bugne] #760749 26/06/2009 16:59
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Når det gjelder det vaffelgreiene så luktet dewt vafler et sted på andre siden av veien. Skal sjekke det ut.

Det er noen "bortgjemte" hytter og en gård som ligger i nærheten av Lavollen, er det ikke vanlig å steike vafler på hytta eller ha vafler som kveldsmat på en gård...

Jaja, velkommen inn i forumet og ikke minst som syklist i Bymarka!

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: AOÅ] #760755 26/06/2009 17:27
Geir_Sint Offline
Ringrev
Ringrev
Jepp

Finnes også et stikart (pdf, litt nede på siden) her:

http://trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117615100

g

- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
Re: Stispørsmål: Bymarka, Trondheim [Re: Geir_Sint] #760804 26/06/2009 19:38
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Kart jeg ofte bruker er de som jeg får opp når jeg googler norgesglasset..

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html

Der er det 1:50000 kart som fungerer når jeg trenger å planlegge kveldens tur.

Bruker også disse ved jevne mellomrom til å legge ut tur-ruter på bloggen min, se f.eks herbernheia : http://oysandr.blogspot.com/2009/06/blog-post_21.html

Og toppers med enda en som er hekta på sykkel i marka ICON_SMILE

Take Care!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå