Ikke så flått? Er du bekymret for flått?
|
Ikke så flått? Er du bekymret for flått?
24/06/2009 15:01
|
RobinB
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Eller "regjeringen" som P3-morgen fant ut at flåtten egentlig burde hete... Det er jo mer eller mindre store oppslag om denne lille djevelen hvert år, men er det et så stort problem som man får inntrykk av? Er du bekymret for flått når du er ute på sykkeltur i skogen?
Noen fordeler er det med å bo her oppe i permafrosten:P Men hvis jeg husker rett er det vel observert flått i Troms fylke også...
|
|
|
Re: Ikke så flått? Er du bekymret for flått?
[Re: RobinB]
24/06/2009 15:03
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Flått er faktisk det eneste som fremkaller hysteri når jeg tenker på det! Har aldri vært utsatt for det stygge kreket der, takker høyere makter!
|
|
|
[Re: JonahHex]
24/06/2009 15:14
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har sett flått en eneste gang "live"(ett sted utafor Porsgrunn),men den bekymrer ikke meg. Er jo mange som har blitt ødelagt av sykdommen den sprer,så ufarlig er den ikke. Hvor mange er det egentlig som blir bitt hvert år? 100?1000?10000? JonahHex: Godt å se at det ikke bare er jeg som reagerer på enkelte insekter  .
|
|
|
[Re: SimonS]
24/06/2009 15:17
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Var og hentet ungene hos svigerinna mi i Drammen for noen uker siden - de hadde badet på Bragernes strand. Mens ungene fant sakene sine klaget hun på at hun var blitt solbrent i hodebunnen, fordi det sved noe sinnsvakt. Dagen etter ringte hun og frikjente sola - det var flåtten som hadde slått til. Tror ikke jeg fikk mye blund på øya neste natt, tanken på at ungene kunne ha fått utysket på seg fikk meg til å svette. Selvsagt forbud mot å besøke den stranda ever igjen!
|
|
|
24/06/2009 15:23
|
ingoball
Veteran
|
Veteran
når det gjelder flott så spørs det jo litt hvor i landet man bor, men jeg har fått flått både i oslo, kristiansand, arendal, hitra og trondheim. dog aldri på sykkeltur (det jeg vet). Selve flotten er jo ikke farlig, men det er grumset den har med seg. og hvis du først blir sjuk så er det nok ikke noe spøk. jeg har selv blitt bitt 7-8 ganger, en gang lenge, jeg har ikke blitt syk, men sjekket daglig om jeg hadde noen rød ring...
-ibs/ multispeed is the new green
|
|
|
[Re: ingoball]
24/06/2009 15:58
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
(gøy ordspill!) Jeg prøver å ta en full kroppsjekk etter hver sykkeltur. Ja, jeg er noe nevrotiskt.  Jeg har aldri hatt flått, men har observert flått TO ganger! (herregud!) singlespeed is the new green
There, corrected for you! /ikke flått
|
|
|
[Re: atlekristensen]
24/06/2009 16:57
|
bk
Ringrev
|
Ringrev
Flott er noe dritt.
Kjenner 3 damer(tilfeldig?) som har fått store plager etter bit fra disse krypene.
Dame nr 1: Har fått gikt symptomer i hele kroppen. Dame nr 2: Ble så dårlig at hun satt i rullestol i flere mnd. Dame nr 3: Dama til broderen, hun har ett smerte helvete i perioder, utmattet og kraftløs. Klare i perioder ikke å skru av korken på en flaske brus.
Har selv blitt bitt flere ganger, uten noen bivirkninger. Så sjekk kroppen..
|
|
|
[Re: RobinB]
24/06/2009 17:23
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Hoi! Lite flått østafjells for tiden? Her i byen finner vi små blodsugere på ungene stort sett annenhver dag, særlig hvis barnehagen har vært på tur. Plukker opp en og annen selv også, vanskelig å unngå dersom man går tur i skog og fjell. De setter seg på klær og krabber opp i nakken....
Årsaken til at vi er så plaget av dette her er enkel: det vrimler av hjort i byfjellene, og de sprader også rundt i boligstrøkene nattestid. Flåtten følger med, og det sitter små suckers i busker og trær over alt.
Ellers lar de seg lett fjerne dersom man tar dem før selve blodtappingen har kommet i gang, og smittefaren er visstnok svært liten dersom man plukker dem av med én gang. Så finn fram pinsettene, folkens. Og inspisér ungene før leggetid.
|
|
|
[Re: StEirik]
24/06/2009 18:30
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
fjerner man dem innen 24 timer er det ingen fare for smitte. (dette er også noe jeg har hørt andre steder enn wikipedia)
|
|
|
24/06/2009 23:02
|
Esc
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke jeg fikk mye blund på øya neste natt, tanken på at ungene kunne ha fått utysket på seg fikk meg til å svette. Selvsagt forbud mot å besøke den stranda ever igjen! Mulig jeg dummer meg ut nå, men er dette ironisk eller alvorlig ment?
|
|
|
[Re: Esc]
24/06/2009 23:05
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Alvorlig! Tuller ikke med flått. Har sett borrelia-pasienter.
|
|
|
25/06/2009 02:29
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Selvsagt forbud mot å besøke den stranda ever igjen! Tror det er lurt ja, nå har du minsket sjansene maksimalt for flåttbitt. Jeg vil anta at du sannsynligvis vil være skånet for udyret for evig tid med det tiltaket du nå har satt i verk.
|
|
|
[Re: bungum]
25/06/2009 05:33
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
^^ Der lukter det ironi, bra jobba! Bare å harselere med noe som kanskje for de fleste er en irrasjonell angst for et lite kryp blandet med beskyttelsestrangen man føler for sine barn (hva vet jeg om man har barn eller ei). Imens kan dere jo Danse Med Hjorter 
|
|
|
25/06/2009 05:40
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Imens kan dere jo Danse Med Hjorter Er det oppfølgeren til Flåttjegeren? Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
25/06/2009 05:42
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Første i trilogien var vel "Flått til Fjells"
|
|
|
25/06/2009 05:53
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Flått er kjipt ja...
Har opplevd en del flått, men det var for det meste i Kristiansand, der er det mye av det. Bitt av flått 3-4 ganger men nok klart å få det vekk innen en dag eller to. Har heldigvis unngått at de har rukket å suge seg store og svære. Det er ekle saker. Hadde i en periode i kr.sand også en katt, og der måtte vi plukke flått hele sommeren. Og på en katt så må flåtten få sitte en stund før man kan klare å oppdage de...
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
25/06/2009 06:32
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har all mulig respekt for at folk kan bli skeptiske eller sågar redde når man leser krigstypene enkelte media bruker om saken. Nå tror jeg imidlertid at både frykten og faren for å bli syk er sterkt overdrevet. Nyttig lesning kan f.eks være folkehelseinstituttets artikkel om temaet: FHI om Lyme borreliose Selv om opptil 30% av flåtten kan være bærer er like vel sjansen for å faktisk bli smittet veldig liten - og sykdommen lar seg behandle med gode resultat i langt på vei alle tilfeller. Det er på sin plass å ta sine forholdsregler, men å holde barna borte fra ei strand er vel noe overilet?
Redigert av Pjoltergeist; 25/06/2009 06:33. Rediger grunn: justert
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
25/06/2009 06:44
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hvis konsekvensen hadde vært null bading på ungene i sommer - enig. Men med et utall alternativer i området har jeg ingen problemer med å erklære den ene for out of bounds.
|
|
|
25/06/2009 07:02
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Da bør du vel strengt tatt erklære alle strender sør for polarsikelen out of bounds? Nei, jeg skal ikke bestride dine avgjørelser, men jeg tror på en mer pragmatisk tilnærmingsmåte. Sjekk kroppen for flott når du kommer inn (få andre til å sjekke), og fjern eventuelle flått. I tilfelle flåttbitt ville jeg følge med bittet, og blir bittstedet rødt og lett hovent ville jeg kontaktet lege. Se forøvrig: FHI om flått, forholdsregler og vaksine Flåttsommer - leder i Tidsskrift for Den Norske Legeforening Det er vel fortsatt farligere å oppholde seg i trafikken enn å la seg bite av flått...
Redigert av Pjoltergeist; 25/06/2009 07:13. Rediger grunn: tilføyelse av lenke...
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
25/06/2009 07:09
|
mortymtb
Entusiast
|
Entusiast
Hvis konsekvensen hadde vært null bading på ungene i sommer - enig. Men med et utall alternativer i området har jeg ingen problemer med å erklære den ene for out of bounds. Her får du min fulle støtte. Dette er ikke noe å spøke med. Barna er jo det viktigste vi har:) (ikke ironisk ment om noen skulle tro det)
Carbon and nothing else!
|
|
|
25/06/2009 07:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det er vel fortsatt farligere å oppholde seg i trafikken enn å la seg bite av flått... Redsel har nok ikke alltid et rasjonelt opphav.
Redigert av EgilS; 25/06/2009 07:16.
|
|
|
[Re: EgilS]
25/06/2009 07:38
|
tron
Besatt
|
Besatt
Bare så det er sagt, det er flått både i Oslo og i Mjøsregionen, steder mange tror er flåttfrie. Hunden min har til og med plukket opp en av disse ekle blodsugerne på Sjusjøen. Tirsdag fant jeg en krabbende på armen etter en spasertur i Lillomarka i Oslo.
Disse krekene har spredd seg enormt de siste ti årene. Heldigvis er det ikke så ille på Østlandet enda, men dessverre tror jeg det kan bli ganske ille om noen år. Stakkars dere som bor på sør- og vestlandet. Opplevde selv ekstreme mengder i Moi for noen år siden, og når det blir så ille må det jo ødelegge all glede av å gå i skogen.
|
|
|
25/06/2009 08:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
<klipp> JonahHex: Godt å se at det ikke bare er jeg som reagerer på enkelte insekter  . Flått er vel egentlig ikke noen insekt. Hjortelusflua derimot, og den slår skogsbjørnen lett i ekkelhet synes jeg. Selv om det skal være en del flått her på østlandet så har jeg aldri sett flått andre steder enn på kattene våre (betydelig færre i år en de siste to-tre åra, kanksje forsi det har vært en kaldere vinter). I de ti åra vi har bodt her i skogen har vi aldri funnet flått på ungene. Jeg har dog en mistanke om hvor kattene får flåtten og det er et sted ungene aldri leker. Eneste gangen flåttalarmen gikk var sommeren (2002) vi var på langtur med sykkel langs kysten (K'sand-Bergen). Da sjekket vi barna en-to ganger om dagen og jeg fjernet opp til 4-5 stykker av gangen. Enn så lenge bekymrer flåtten ikke, ikke som syklist ei heller som fotist i skogen. Noen som har lyst på hjortelustur i år?
Redigert av Tange; 25/06/2009 08:17.
|
|
|
[Re: Tange]
25/06/2009 08:33
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Heisan. Flått ja, borreliose er årets hit, ingen tvil om det. Og i følge dagens aviser skal det bare bli værre i årene som kommer. Det er bra vi har funnet borrelia å skylde på, nå som myeloencephalopati (ME) ikke er like "hot" lenger. Dette er et felt man skal være forsiktig å ha sterke meninger om. Hvis man sjekker ut de diagnostiske kriteriene for depresjon, kronisk utmattelsessyndrom, ME, EL-overfølsomhet, borreliose osv er det påfallende mange symptomer som er felles. Og det er også felles at alle tilstandene kan være svært vanskelig å diagnostisere. Svært mange friske personer vil kunne få utslag på en enkelt borrelia-test, noe jeg mistenker klinikken i Tyskland skor seg gått på. Det er bra for selvfølelsen å kunne si at "jeg hadde rett, alle leger i Norge tok feil. Heldigvis sendte jeg blodprøven min til Tyskland (og jeg forteller ikke at det kostet 20000,- å analysere den)". Det er vanskelig å bo i Norge hvor alt er så trygt å bra, å ikke ha noe å skylde på hvis man av en eller annen grunn ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Flått er jeg overhodet ikke redd. Det er et i dag medieskapt hysteri, og det er uendleig mange farer man heller burde ha fokus på. Borreliose KAN være en kjip og alvorlig sykdom, men at den er så utbredt som vi nå får inntrykk av, er helt usannsynlig. Slapp av og napp ut krypa om man får "besøk". Hva tror dere blir den neste folkesykdommen? Svineinfluensa slo ikke til. Amøber (fra drikkevannet i Bergen) som årsak til ME ble heller ingen "hit". At det kommer noe nytt i løpet av et år eller to er jeg overbevist om.
|
|
|
[Re: HM1100]
25/06/2009 08:50
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Nå får vi jo lightning-behandlingsklinikk her i Bergen, så alt blir bra på ME-fronten. Da er det godt vi har flåtten igjen. Men om noen skulle foreslå en drastisk nedskyting av hjortebestanden ville ikke jeg protestere. Jeg mener: har du noensinne sett ansiktsuttrykket på ungene dine når gressklipperen spytter en skikkelig solid klase dagsfersk hjortebæsj oppover husveggen? Ubetalelig. I tillegg kvester de alt som er av frukttrær og bærbusker. Hjorten, altså. Mye verre enn flåtten, som stort sett bare sitter pent i ro og venter.
|
|
|
[Re: StEirik]
25/06/2009 09:38
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Selvfølgelig skal vi passe på barna våre. Vi skal passe på oss selv også, nettopp fordi vi er essensielle i våre barns liv. Og hvem vet vel best hva vi er mest redd for, om ikke oss selv?
Jeg er ikke redd for flått, svineinfluensa og andre ting som enkelte journalister frykter mer enn pesten. Men jeg er usaklig redd for bjørn, elg og dumper i veien. Nå er vel sjansen for å bli spist av bjørn mens man er på sykkeltur i skogen ganske små, spesielt ettersom jeg selv heter Bjørn, og en av de jeg ofte sykler sammen med heter det samme. Ser for meg overskriftene: "Bjørn og Bjørn spist av bjørn. Hadde ikke en sjanse mot uthungret bamse. Eksperter advarer mot all ferdsel i skog og mark." Ikke så veldig rasjonelt tenkt kanskje?
For meg begynner problemet når man lar frykten og redselen påvirke hverdagen i for stor grad. Lar man være å bade fordi man er redd for flått? Dropper man å kjøre til bestemor fordi man er redd for E6? Eller kanskje man holder seg hjemme for å være sikker på å ikke bli syk, skadet eller oppspist?
Jeg tenker jeg tar sjansen på det meste, ettersom sjansene for at vi overlever dette livet er adskillig mindre enn sjansene for at det skal gå bra mens vi er her.
Redigert av bungum; 25/06/2009 09:40.
|
|
|
25/06/2009 09:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ser for meg overskriftene: "Bjørn og Bjørn spist av bjørn. Hadde ikke en sjanse mot uthungret bamse. Eksperter advarer mot all ferdsel i skog og mark." Jeg skal vedde på at VG ville ha betalt dere godt for å la dere angripe slik at de kunne bruke denne overskriften. 
|
|
|
25/06/2009 09:56
|
progres
Besatt
|
Besatt
Nå tror jeg imidlertid at både frykten og faren for å bli syk er sterkt overdrevet.
Det har du opplagt helt rett i. Men problemet er jo at dersom du først blir rammet så er skadepotensialet stort. (En nær bekjent av meg ble infisert for 3 år siden. Hans liv er nå snudd opp_ned som følge av det med en masse problemer.) Og flått har vi dessverre funnet helt nord til Troms fylke.
|
|
|
25/06/2009 10:16
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Hei Bjørn! Det er på ingen måte en rasjonell frykt jeg har opparbeidet meg for Flått, jeg har selv aldri hatt noen eksemplarer av arten på kroppen. En generell skepsis til småkryp har i tifellet Flått eskalert til noe i nærheten av hysteri, en noie som kravler under huden og sitter i ryggraden. Jeg går ikke rundt og engster meg for barnas velvære til enhver tid, men setter grenser for stedet der tanten ble forsøkt spist opp av et sånt udyr. (Usakligheten forsterkes pga. ubehaget jeg føler).
|
|
|
25/06/2009 10:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
(Usakligheten forsterkes pga. ubehaget jeg føler). Vi ser det:  ...tanten ble forsøkt spist opp av et sånt udyr.
|
|
|
|
|