Sitter med Nordmarkakartet foran meg, og lurer på hvor jeg finner de lengste nedkjøringene med største høydeforskjell( på kartet )? Tenker på ikke altfor bratte som kan forseres med normal fulldempet stisykkel. Jevn hellning og jevnt nedover, helst uten noe oppover. Så langt ser det ut som to mulige steder:
Alt 1: Romeriksåsen ned til Nittedal ( litt i utkanten av Oslomarka, men fortsatt på kartet..!)
Rett nord for Hakadals verk er det to blåmerka stier, fra Rundkollen og Lauvtangen ned til dalbunnen. Disse ligger kun ca to km fra hverandre og går parallellt sørover. Høydeforskjell 400 og 320 meter, 2,5 til 3 km lange og veldig jevn hellning - ikke noe oppover ifølge kartet. Begge startpunkter nåes enkelt via grusveier.
Så det viktigste: Har noen syklet noen eller begge stiene - sykkelbart, håpløst eller bra? Burde vel strengt vært kjent om det var bra, eller?
Alt 2: Fra Svarttjernhøgda ned mot Randsfjorden
Finnes flere ulike stier som starter fra ca 600 meter ned till dalbunnen rundt 200 meter over havet. Ikke så enkelt å komme til startpunkt som i Nittedal. Noen som har prøvd noe her?
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Lengste nedkjøring i Oslomarka..?
[Re: Lasse65]
#72535307/05/200922:50
Jeg har kjørt ca. fra svarttjernshøgda og ned mot randsfjorden. Mener jeg la turen om lamanshaugen da en sti gikk over der.
Tipper jeg gjorde det for ti år siden. Akkurat som deg prøvde jeg å finne den stien i Nordmarka med mest høydeforskjell. Det var en flott nedkjøring og alt i alt gikk det overraskende greit. Jeg brukte en Yo Eddy med 60 mm demping foran.
Da var imidlertid en ganske lang tur da jeg syklet fra Oslo.
Takk for oppklaringer rundt hva som er hva - jeg hadde tydeligvis litt flaks med den delen..
Men hva med selve spørsmålet: Har noen kjennskap til de to nevnte stiene fra Romeriksåsen ned til Hakadal. Det må vel være noen som har syklet her - de ser jo så åpenbart lokkende ut på kartet..??!!
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
#72730011/05/200907:23
Jeg har ikke syklet, men siklet på stiene på Romeriksåsen en stund, men siden jeg bor i Trondheim for tiden har jeg ikke fått prøvd de enda. Kommer hjem 26. mai og har tenkt til å prøve de påfølgende helg. Hvis du vil være med er det bare å si ifra, jeg legger nok ut en tråd om utflukt noen dager før og poster rapport med bilder etter turen.
Så flott - tenkte vel at det måtte være noen fler som har siklet over kartet og disse lokkende stiene!!!
Jeg er usikker på om jeg kan stille til helgen - det er veldig mye jobb, studier og familie som tar tid fra syklingen akkurat nå. Men hvis jeg ikke kan så ser jeg uansett frem til en rapport fremover..!
#73790626/05/200909:37
Etter å ha googlet litt om nedkjøringen Rundkollen så ble ekspedisjonstrangen overveldende. Jeg bet meg spesielt merke i anbefalingen om at Rundkollen var et fint sted for motbakkeløpere. Hvis det er mulig å løpe opp og ned bør det også være mulig å sykle ned. Legger du til stor høydeforskjell, fin lengde, jevn hellning og kanskje muligheten for en førstegangskjøring så er det verdt å risikere en mandagskveld.
Jeg kom avgårde litt seint, men tråkket optimistisk i vei fra Varpet vektstasjon like før kl 21.30. Hvis jeg var på toppen ikke lenge etter kl 22.00 så burde jeg ha nok lys til å nyte nedkjøringen, spesielt hvis den var tagbar og uten særlig knot.
Grusveien opp viste seg å ha fint underlag og uten dødelige brattbakker. Etter en liten halvtime var jeg på toppen av grusveien og skulle inn på sti. Her ble jeg litt ivrig og tråkket rett forbi stistarten, men etter et kvarter med loking fant jeg fram til stien.
Brutal start med 5-6 meter klatring rett opp, men etter kort tid kunne jeg slenge meg på sykkelen og gjøre unna det siste strekket før toppen. Stien var smal, men godt merket. Den var syklbar til tider, men dessverre var det flere tunge myrer som måtte passeres før jeg var oppe på Rundkollen-platået hvor deilige svaberg ventet.
Rett før halv elleve var jeg på helt toppen og nedkjøringen kunne starte. Det var fremdeles mer enn nok dagslys. Hvis jeg nå fikk bra med flyt nedover ville jeg være nede før det ble for mørkt. I verste fall ville det ende med trasking i tre km.
De første metrene vist seg å være veldig morsomme. De gikk i ganske åpent terreng med flere svaberg og små dropp, men nesten fritt for tekniske vanskeligheter, bare herlig flyt. Etterhvert tettet skogen seg til og underlaget vekslet mellom jordbunn, småstein og noen korte myrer, men alt var kjørbart!
Etter ca 10 min kjøring begynte stien å svinge litt oppover og jeg ble engstelig for at jeg hadde oversett ett stikryss eller noe. Men det viste seg raskt at stien bare gjorde en liten sving opp for å passere en bekk på egnet sted. Deretter bar det i vei nedover igjen uten opphold så småstein, furunåler og kongler sprutet til hver side.
Etter en stund ble stien veldig rask og jeg kunne helt slippe bremsene. Like etterpå kom jeg ut på et hogstfelt og passerte raskt grusvei. Stien krysset rett over feltet før stien svingte inn i en trolsk skog. Et lite minutt senere kom de store kvite tallerkene på Telenor jordstasjon til syne og en av Oslo lengste og aller beste nedkjøringer var over.
Etter 2-3 km spurting langs RV4 til bilen og litt småulovlig bilkjøring tilbake til byen kunne jeg hive meg i senga rett før midnatt. Mission Runekollen completed.
Mobilbildene viser starten på stien samt svabergene som venter på toppen:
[Re: runermm]
#73810126/05/200912:10
Det er veldig lett å finne fram. Men hvis noen bare må ha sporlogg så har jeg det også.
Du kjører riksvei 4 mot Gjøvik, tre-fire kilometer etter avkjøringen til Varingskollen så passerer du først Telenors jordstasjon på høyre side, to-tre kilometer senere får du øye på en motocross/speedwaybane. Rett etter denne er det en vektstasjon. Her parkerer du. Grusveien starter rett ved. Umulig å bomme der.
Så er det grus oppover. Ta til venstre i første kryss og til høyre i neste. Når du passerer en sånn dyrestengsel i veien (hva heter det igjen?) begynner du å holde utkikk etter blå piler i bergveggen til høyre. Klatre etter pilene og følg deretter blåmerkingen helt ned jordstasjonen.
Ta høyde for gåsehud underveis.
#73928827/05/200918:02
Dette var jo veldig hyggelig å lese - det lønner seg å sitte hjemme og kikke på kartet..
Men jeg syns fortsatt det er litt rart hvis ingen har testet dette tidligere?
Men uansett takk til Rune som faktisk dro ut og testet Oslomarkas lengste nedfart som vel bør døpes til Runekollen - nå gleder jeg meg til egen prøvetur på stien..!!!
#73931327/05/200918:32
Takk for inspirasjonen - det hadde ikke blitt tur uten.
For at flyten skal bli helt optimalt så er det noen trestokker som bør friseres, men det skulle ikke være mye jobb. Jeg skal se om jeg kan få gjort noe med det neste gang, kanskje i løpet av pinsa. Jeg rapporterer her.
#75805322/06/200908:42
Tok også denne en tur i går kveld (start fra vektstasjonen 21:00). Så flere ferske sykkelspor som gjorde det lettere å finne veien. Nedoverstien gjorde slitet opp vel verdt!
#75816722/06/200911:29
Riktig :-D Jeg kjørte over ei ferist i helga og da kom jeg faktisk på hva innretningen heter.
For øvrig har jeg ikke fått anledning til å prøve Rundkollen igjen, men ser fram til å gjøre det igjen. Jeg lurer på om det er mulig å sykle stien opp. Å ta den i ett jafs blir altfor tungt, men teknisk sett tror jeg det skal gå, med unntak av det siste partiet.
En av de beste etter mine opplevelser ligger på andre siden av Nordmarka iforhold til Oslo. Det skal finnes stimuligheter opp til Tverrsjøen også, men så mange år siden jeg tok oppturen via sti at jeg husker ikke.
Turen starter med grus sykling opp Svenoa med start f.eks fra Esso på Jevnaker til Tverrsjøen. Sykle videre mot mylla og ta av over mot Ølja. Her stopper veien etter ca 1,5 km og går over til sti (500-1000m. Når man da kommer ut på veien igjen, fortsetter man til venstre. Etter ca 1 km kan man ta av til høyre ned mot Mylla, ikke gjør dette men fortsett videre rett frem rundt en venstresving og ta hardt opp til venstre rett etter dette. Herfra klatrer man oppover en traktorvei et lite stykke før man er på toppen og det går over til sti. Herfra kan man følge en sti helt ned til Jevnaker igjen. Dette er en fantastisk nedkjøring som jeg kan se for meg er rundt 5 km. Stien har et navn, men jeg husker ikke hva det var. Jeg har syklet den på HT og FS, begge er mulig. Stien er stort sett ganske rask og smooth, men med enkelte utfordringer til tider. Jeg har også blitt kjørt opp til denne stien for å sykle den ned igjen, har da også hatt folk med på DH sykkel.