Pisken er den løypa NTNUI har fiksa litt på i høst,
Er det dem som har fjerna mye av steinrøysa i bekkekryssinga rett før man kommer ut på Driftsveien? Nå er risikoen for å gå solid på trynet nesten borte, jo... for noen pyser ;-)
Hoi! NTNUI Sykkel har ikke fikset noe på denne stien, ikke noen sti i det hele tatt forøvrig.
Det ble gjennomført en stirydding på vårparten der mye kvist og drit ble fjernet, men da i privat regi. Det kom da fram et nytt spor på høyre hånd over bekkefaret. Mulig det er denne linja du henviser til?
Arne, leder NTNUI Sykkel
PS. Ingen som har lagt merke til den søte, lille droppen ute på venstre hånd i Pisken?
Re: Pisken og Snaken i Bymarka (Trondheim)
[Re: bjarne]
#63039628/10/200815:47
Det kom da fram et nytt spor på høyre hånd over bekkefaret. Mulig det er denne linja du henviser til?
Der har vi det... og når man har dundret og ristet over det bekkefaret en del ganger og plutselig går det som en drøm... så tenker man "hmmm, enten har noen fikset her eller så har jeg plutselig blitt mye flinkere". Og så er det ingen av delene...
Med "fikset" mente jeg den søte, lille droppen og doseringen som medlemmer av NTNUI Sykkel har laget i privat regi i Pisken. Bekkekryssinga har også blitt endret i løpet av høsten, men hvem som har gjort dette vet jeg ikke.
[Re: Bawrel]
#63053928/10/200820:01
Der har vi det... og når man har dundret og ristet over det bekkefaret en del ganger og plutselig går det som en drøm... så tenker man "hmmm, enten har noen fikset her eller så har jeg plutselig blitt mye flinkere". Og så er det ingen av delene...
Jeg skal ta på meg å ha fjernet noe løsstein ved bekkekrysninga når vi hadde stirydding (hater løsstein som kutter og slår i legger når de spretter opp), men ikke noe verre. Linja som kom frem på høyre hånd var faktisk en gammel del av stien, men var begravd i bregner og diverse vekster før vi ryddet den fram. Ganske fin linje å bombe over, men langt ute til venstre er den ganske fin også.
Sitat: Bawrel
Med "fikset" mente jeg den søte, lille droppen og doseringen som medlemmer av NTNUI Sykkel har laget i privat regi i Pisken. Bekkekryssinga har også blitt endret i løpet av høsten, men hvem som har gjort dette vet jeg ikke.
Doseringa er det en kompis av meg uten tilknytning til NTNUI som har laget, lilledroppen har jeg laget som privatperson, så ikke trekk noe NTNUI inn i dette. Beklager masingen om dette, men sykkelgruppa skal ikke ha på seg å ha gjort noe "ureglementert".
Doseringa er uansett ødelagt, da 0,1 tonn bestemte seg for å kjøre gjennom den. Lilledroppen er det kanskje ikke så mange som har lagt merke til?
#63055928/10/200820:30
Og jeg ble litt nysgjerrig på hvor denne droppen er?
Litt malapropos: Jeg var en liten tur med GPS på søndag, og har lagt inn en del stier på OpenStreetMap så som blåbærstien, bringebærstien og nederste segmentet av pisken. Har også tatt meg frekkheten med å legge inn slike navn-- som alt_name vel og merke siden vi snakker om særnavn. De rendres ikke, og man må i så fall slå på data-overlay og klikke på hver enkelt sti for å finne navn. Endringene er allerede i Osmarender, Mapnik tar vel fort en uke.
Jo nå skal du høre... Etter den maltrakterte doseringen kommer det en venstresving og så en høyresving. Rett til venstre etter høyresvingen (på siden av stien) er det en "stor" hvit stein som er blitt barbert. Kjør ut den, så har du "Lilledroppen". Det skal teoretisk sett gå an å holde en fin linje over her så du lander noenlunde trygt på stien igjen.
[Re: Molly]
#63069029/10/200806:36
Nå er jeg fælt nysgjerrig på hvilket tidels tonn du henviser til her...
Du vet godt hvem det er...
Sitat: gammaswami
Og jeg ble litt nysgjerrig på hvor denne droppen er?
Som Molly sier. Er ikke så lett å få øye på, men se etter en stor, hvit stein.
Sitat: Molly
Det skal teoretisk sett gå an å holde en fin linje over her så du lander noenlunde trygt på stien igjen.
Går fint å treffe på stien igjen etterpå, teorien finnes bare i ditt hode Molly. Eneste faren her er å bomme på utgangen og gå rett til skogs ute på venstresida. Jeg skrubber av litt av farta jeg vanligvis har i svingen og legger meg så langt ute til venstre jeg kan for så å kutte over steinen. Prøv den neste gang dere kommer ned Pisken.
[Re: Bjørn V]
#75413616/06/200907:21
Ble feil i linken på bildet i min første post. Prøver på nytt...
Må bare bringe frem igjen Bjørn sitt eminente kart med et lite spørsmål. Snake'n 1, er det ikke den vi også kaller for Verdens Raskeste Oppoverbakke? Hvis ikke, hvor er Verdens Raskeste...?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#75413816/06/200907:25
Det er forskjell på Bærstiene og ned fra Geitfjellet. Bærstiene er rimelig flate bortsett fra den siste biten. Geitfjellet har flere crux. Alt er syklbart, og du trenger ikke fulldemper. Det er fine utfordringer for nybegynnere og erfarne, og du skal ikke være redd for å prøve noen av dem. Det er lov å gå av sykkelen også...
Man trenger ikke fulldemper for å sykle noen av stiene i bymarka, men noen er selvfølgelig mer tekniske enn andre. Hvis du ikke har syklet mye sti før kan Snakene være en kjempefin intro. Bærstiene også men de er et lite hakk mer teknisk, men kan helt fint sykles med hardtail.
Redigert av A-Rick; 17/06/200909:09.
[Re: A-Rick]
#75525817/06/200916:09
Har sykla snakene flere ganger og de går greit. Har også vært ned den stien mellom Henriksåsen og Grønnlia. Den ble delvis alt for teknisk for meg og mitt ferdighetsnivå..
Henriksåsen er en ypperlig begynnersti/læringssti. Selv helt ferske stisyklister får fin flyt på store deler av løypa, og så blir det mindre og mindre gåing etter hvert som man blir mer erfaren, helt til den dagen man sykler hele veien, inkludert droppet midtveis (der man kan kjøre rundt om man svinger til høyre rett før)
mvh Helge
[Re: ventle]
#75546317/06/200920:37
Jeg må bare gjenta: ved å stupe rett ned ved benken nederst på Våtta, krysse Strandlinja, og så forsette på stien som går "skiers left" for pisken og så møter den lengre ned, får man etter min mening en langt bedre og mer spennende nedkjøring. Ikke møter man folk heller.
Måtte bare si det. Geir (Høy på sti)
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
Det er forskjell på Bærstiene og ned fra Geitfjellet. Bærstiene er rimelig flate bortsett fra den siste biten. Geitfjellet har flere crux. Alt er syklbart, og du trenger ikke fulldemper. Det er fine utfordringer for nybegynnere og erfarne, og du skal ikke være redd for å prøve noen av dem. Det er lov å gå av sykkelen også...
Godt at det er lov! Innrømmer det gjerne, jeg går stadig av sykkelen i vanskelige partier!
Take Care!
[Re: Geir_Sint]
#75572818/06/200909:27
Jeg må bare gjenta: ved å stupe rett ned ved benken nederst på Våtta, krysse Strandlinja, og så forsette på stien som går "skiers left" for pisken og så møter den lengre ned, får man etter min mening en langt bedre og mer spennende nedkjøring. Ikke møter man folk heller.
Måtte bare si det. Geir (Høy på sti)
Tja, jeg har møtt folk på vei opp den bratte kneika rett nedenfor benken nesten hver gang jeg har syklet opp der (sykler Serpentineren opp), men du har jo god oversikt langt nedover der da. Det venstre alternativet til Pisken er fint, men byr på andre utfordringer i form av mer crux og det er ikke bare å carve ned svingene i Pisken som man vanligvis gjør.
Og jeg gjentar at Langedalskollen og Geita er fine alternativer til nedkjøringa fra Våttakammen til benken. Der har jeg aldri møtt fotfolk faktisk.
#75577518/06/200910:08
Tja, jeg har møtt folk på vei opp den bratte kneika rett nedenfor benken nesten hver gang jeg har syklet opp der (sykler Serpentineren opp), men du har jo god oversikt langt nedover der da. Det venstre alternativet til Pisken er fint, men byr på andre utfordringer i form av mer crux og det er ikke bare å carve ned svingene i Pisken som man vanligvis gjør.
Og jeg gjentar at Langedalskollen og Geita er fine alternativer til nedkjøringa fra Våttakammen til benken. Det har jeg aldri møtt fotfolk faktisk.
Kan bekrefte det, jeg har ikke fartet så mye der i det siste, men tidligere brukte jeg ofte turen opp til Våttåkammen som en liten bakkeøkt der jeg prøvde å holde en viss fart opp brattpartiet til fots. Nå må jeg også si at jeg aldri møtte syklister der
Per B.
#75584718/06/200911:28
Godt poeng, Arne. Jeg pleier alltid å sykle opp Geita og ned Våtta, men i går slo det meg at ned Geita burde være et alternativ. Trur jeg møtte en jogger der en gang, men han var tysk og hadde rota seg vekk - ikke mye folk mao.
Jepp g
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
[Re: parob]
#75589318/06/200912:15
Ble feil i linken på bildet i min første post. Prøver på nytt...
Må bare bringe frem igjen Bjørn sitt eminente kart med et lite spørsmål. Snake'n 1, er det ikke den vi også kaller for Verdens Raskeste Oppoverbakke? Hvis ikke, hvor er Verdens Raskeste...?
Er det noen stemning for at jeg snekrer et lite nettsted og legger ut dette kartet? Hvis "Ja!", er det noen som kan ta på seg å produsere lignende kart for "resten" av marka-områdene rundt byen?
Er det noen betenkeligheter med å gjøre dette? Rent bortsett fra Copyright på kartet?
[Re: Geir_Sint]
#75593518/06/200912:52
Jeg pleier alltid å sykle opp Geita og ned Våtta, men i går slo det meg at ned Geita burde være et alternativ.
Prøv Lillegeita også (går ned fra Langedalskollen). Kjør rett frem når du treffer på den gamle skogshogstveien i Langedalen (nei, ikke kutt over til Bringebærstien). Da vil du treffe på noe virkelig moro...
#75595218/06/200913:09
Jepp, Arne. Geir se etter en 2m hvit bjørk som er kuttet, da har du kommet til 5-stikrysset. Her går det an å ta 5 stier/veier:
1) opp Våttakammen. 2) oppover Langdalen. 3) nedover til Ferista på Tømmerdalsveien, kryss bekken som kommer fra Langdalen. 4) Transportsti som havner på hurtigstien fra Tømmerdalen til Strandlinja. 5) Gammel tømmerhogstvei som går fra Strandlinja.
En ser vel disse stiene på kartet til Bjørn antar jeg.
Don't leave me here to crawl through the mire...
[Re: ventle]
#75599618/06/200913:48
Henriksåsen er en ypperlig begynnersti/læringssti. Selv helt ferske stisyklister får fin flyt på store deler av løypa, og så blir det mindre og mindre gåing etter hvert som man blir mer erfaren, helt til den dagen man sykler hele veien, inkludert droppet midtveis (der man kan kjøre rundt om man svinger til høyre rett før)
Helt enig. Har syklet ned der fire ganger nå, og jeg merker forbedring for hver gang. Jeg feiger fortsatt ut noen steder, og sykler fornøyd rundt det store droppet, men likevel..
Og nå har jeg endelig skjønt at det er snaken 1 jeg sykler på vei tilbake til fjellsetra. Må prøve 2ern og 3ern på vei opp til skistua også.
[Re: AOÅ]
#75601618/06/200914:17
Leser med interesse denne tråden om stier i Bymarka, har faktisk syklet de aller fleste, og iallefall løpt på samtlige på 70- og 80-tallet. Må innrømme at jeg også går ned noen av partiene mellom Henriksåsen og Grønlia (med én n :-), og da svir det ekstra at poden på 13 bare forsvinner ned med beina godt plantet på pedalene...) Noen er det håp for, mens jeg trolig forblir på wannabe-stadiet til jeg blir gammel og grå...
Må bare kommentere det som sies om 5-stikrysset, for å rydde av veien evt. misforståelser: Det er et helt annet kryss som faktisk heter 5-stikrysset, og det ligger på toppen av den brede stien (veien) mellom Kyvannet og Baklidammen.
[Re: Ola R.]
#75632518/06/200921:01
Må bare kommentere det som sies om 5-stikrysset, for å rydde av veien evt. misforståelser: Det er et helt annet kryss som faktisk heter 5-stikrysset, og det ligger på toppen av den brede stien (veien) mellom Kyvannet og Baklidammen.
Joda, Ola, du sier noe der, men det fins flere 5-stikryss i Bymarka. Det du nevner er vel mest forbundet med langrenn. Velkommen på forumet!
Jaja, for å lette litt på forklaringen legger jeg ved et bilde (fikk lov å kopiere fra Bjørn sitt kart).
Don't leave me here to crawl through the mire...
[Re: AOÅ]
#75647419/06/200906:11
Joda, Ola, du sier noe der, men det fins flere 5-stikryss i Bymarka. Det du nevner er vel mest forbundet med langrenn. Velkommen på forumet!
Takk for det! Som ny på et forum skal man jo holde lav profil i starten, jeg vet jo det, men samtidig så ser jeg at takhøyden er stor, så da skyter jeg fra hofta: Det er mange plasser hvor fem stier møtes i et kryss, men bare ett som offisielt heter Femstikrysset. Sier du 5-stikrysset til en hvilken som helst Markatraver (skiløper eller ei - nå med mulig unntak for terrengsyklister på dette forum :-), så er det krysset mellom Kyvannet og Baklidammen man tenker på.
Men hvorfor maser jeg om dette? Tja, si det... Brobygger mellom ulike kulturer kanskje. Jeg mener, terrengsykling er jo en fersk sport, og de ledende kulturbærere mangler muligens forankring i Trondheims og Bymarkas kultur og tradisjoner (NÅ skal jeg iallefall gjemme meg godt ei stund!)
[Re: Ola R.]
#75648919/06/200906:35