Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 21 av 25 1 2 19 20 21 22 23 24 25

Blogg - Treningsprogram sesongen 2009

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: sigmund1] #751216 12/06/2009 08:11
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
I vinter var jeg på sykkeltilpasning hos Ben Clarsen. Han fortalte at nakkesmerter på lange turer ofte kommer av at man sitter med litt for mye tyngde på armene. Tommelfingerregelen han ga er: Spenn fast sykkelen i rulla og sett deg i bukken. Trå forsiktig rundt. Når du gjør dette skal du så slippe styre uten å bevege overkroppen. Tipper du forover, så har du for mye tyngde på armene og bør flytte setet litt bakover og ned. Man skal altså såvidt klare å holde seg i bukkeposisjon uten armer. Verdt et forsøk, kanskje.

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: KenR] #751228 12/06/2009 08:24
H
Høggern Offline
Entusiast
Entusiast
H
Snakker vi store gel pakker eller de små som man biter av?

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: Høggern] #751260 12/06/2009 08:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg bruker kun gel-pakker som jeg biter av tuppen på. Skurkork er umulig å bruke i fart og pakkene er for store til å få i seg i fart. Syklet fjorårets TransAlp på Honey-Buzz-honning-geler forresten.
Tuppene som jeg biter av putter jeg inn i trøya, sammen med den tomme gelposen.

Tømmer trøya ved målgang.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: sigmund1] #751300 12/06/2009 09:05
F
Fiveno Offline
Fersking
Fersking
F
Det er viktig Sigmund, også å se på hvor mye bedre du har blitt på så kort tid. Slik jeg ser det, har du blitt sterkere fysisk både når det gjelder fart og utholdenhet. i tillegg har du hatt bratt læringskurve når det gjelder det tekniske.

Jeg er helt sikker på at alle blir i mer eller mindre grad stiv i nakke og skuldre. Jeg er er helt sikker på at med ennå mer samkjøring nå i helgen, vil du bli mer trygg i rulla og kunne sitter mer å slappe av. Variasjon i sittestillig er også viktig for å begrense smertene (stå - sitte, holde nedi bukken og oppe på bremsene). Dette gør at det ikke blir så statisk og gir bedre blodgjennomstrømming.

Jeg er helt sikker på at når vi står på streken i Trondheim neste lørdag, er du klar og har løftet ennå et hakk.

mvh

Finn-Vegard

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: Fiveno] #751320 12/06/2009 09:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er fortsatt fantastisk morsomt å følge bloggen din Sigmund! Det er ikke mange innlegg som er så lange som dine, men det er heller ikke mange som er så godt skrevet... ICON_SMILE

Ikke sykler jeg ræser, og ikke sykler jeg så langt og så lenge som det du gjør heller. Så jeg vet egentlig ikke noe om dette her. Men, man har da lest litt... Hva med varmekrem/salver? Har sett at det finnes ganske mye snacks på markedet for å holde musklene varme/øke blodomløp osv. Men det funker kanskje best på beina?

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: Øyvind V] #751363 12/06/2009 10:11
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At det gjør litt vondt å sykle Mjøsa rundt ville jeg ikke tatt så tungt. Jeg tipper de andre på laget også sleit litt mot slutten.

Hvordan er stemningen i Team Z med hensyn til rekordforsøket i Trondheim-Oslo? Seierssikre, veldig tvilende eller det kan gå på en god dag?

Hva er planene dine etter T-O? Du må vel sette redaktøren på plass i noen ritt?

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: sigmund1] #751443 12/06/2009 11:28
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Er det nå jeg skal strø salt i såret og opplyse om at Mjøsa rundt er 225, og ikke 235 km? ;-) Neida, gratulerer med flott gjennomføring. Mjøsa rundt er av en eller annen grunn et ritt som jeg alltid har det tungt på på en eller annen måte.

Inspirerende å lese bloggen din, og inspirerende når dere tok igjen oss (Team Innlandet) rett før Lena. Fristende å henge seg på, men sikkert greit å la det være. Dere har vært flinkere enn oss til å holde tempoet oppe hele veien siden dere til slutt slo oss med over en halvtime. Synes dere gjorde det bra i forhold til Rye også, dere var tross alt ikke så mange. Men dere får med dere flere fra Trondheim?

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: sykkeloyvind] #751446 12/06/2009 11:32
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind

Mye av det som har reddet meg i lange ritt er en nærmest ubegrenset toleranse for gel. I både TransAlp, LaRuta og Crocodile Trophy har jeg klart å stappe i meg 6-10 gel-pakker pr dag. I CT var det GU-geler og Hi5-geler. I TransAlp og LaRuta kjørte jeg i 2003 på XL-1-gel.
I CT i 2003 har jeg regnet meg frem til at jeg sikkert spiste mellom 80 og 100-gelpakker på de to ukene det varte. Å gå lei er ikke et alternativ. Hvis du tar gel etter klokka er det lettere enn hvis du tar når du tror du føler for det. Hvert 40-45 minutt pleier å funke for meg.

Er skeptisk til overdreven gelbruk jeg, men så klarer jeg stort sett å få i meg vanlig mat også, heldigvis. Men klarer du å holde blodsukkernivået jevnt med slikt storforbruk av gel?

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: kao] #751575 12/06/2009 14:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Når man ligger rett under terskel og gir gass tror jeg det er lite relevant med grovbrød og røkelaks. Sportsgeler er jo utviklet akkurat med tanke på dette.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: sykkeloyvind] #751633 12/06/2009 15:22
kao Offline
Ivrig
Ivrig
I den grad man kan kalle Vestlandslefse vanlig mat da forresten ;-)

Re: Mjøsa Rundt - pokker så vondt [Re: kao] #751865 12/06/2009 20:33
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kao
Er skeptisk til overdreven gelbruk jeg, men så klarer jeg stort sett å få i meg vanlig mat også, heldigvis. Men klarer du å holde blodsukkernivået jevnt med slikt storforbruk av gel?

Jeg klarer heller ikke å få i meg noe særlig annet enn gel under ritt, så det er stort sett det det går i. Men jeg kan ikke si at jeg klarer å merke noe til at blodsukkernivået blir ujevnt.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: oivindg] #752130 13/06/2009 14:14
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Det har vært sagt at man ikke er ekte syklist før man har bnrukket kravebenet. Hvis det er riktig, viser en uhøytidelig spørreundersøkelse at det er mange personer som jeg har stor respekt for som ikke kan kalle seg syklister. Jeg derimot, er nå med i klubben, sammen med f. eks. Lance (og det uten å barbere beina en gang), for idag etter ca 200 m av Farrisrunden brakk jeg kravebeinet.

Det er jo litt dårlig timing kan man si. Egentlig skulle jeg ha trent sammen med Zoncolan men jeg oppdaget plutselig at høstens jobbprogram krasjer med alle maratonrittene, og for å skaffe meg noen poeng til Birken følte jeg at jeg måtte få med meg Farris.

Det var en dårlig beslutning, for nå sitter jeg her med en følelse av å ha svikta laget, ganske store smerter (det er akkurat så vondt som det sies) og en ganske amputert sesong. DSSP ryker selvfølgelig, det samme gjør NM og en og annen treningsøkt forsvinner vel også (selvom jeg regner med å være i gang igjen ganske fort, Lance sykla jo Giroen en måned etter).

Uten å bli oppfattet som bitter føler jeg at arrangøren her tabbet seg skikkelig ut. Jeg kjørte rett inn i et trafikkskilt på en trafikk øy som var fullstendig umerka. Det hadde vørt en smal sak å legge bånd rundt slik at man kunne sett den litt lettere. Dette skal jeg få sagt ifra om slik at de kan rydde opp til neste år. Det er dog ikke bare kritikk til arrangøren, vaktnmannskapet gjorde en kjempejobb og var raskt på plass og en fantastisk dame tok godt vare på meg til Folkehjelpen kom, tusen takk. De tok også godt vare på sykkelen min så dette fungerte glitrende. En stor takk også til de frivillige i Norsk Folkehjelp som fikk kjørt meg til legevakta og som holdt ut med mine smertestønn og fortvilelse. De var en stor hjelp for meg.

Humøret er på tross av alt overraskende bra, jeg gleder meg til å komme igang igjen, og nå har jeg fått denne erfaringen også.

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752138 13/06/2009 14:39
E
Eager Offline
Medlem
Medlem
E
Fy F.. så synd jeg synes på deg nå. Dette kan du ikke ha fortjent. Utrolig trist. Blir det rulle når du kvikner til igjen eller hvordan gjør man de etter slikt brudd?

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: Eager] #752141 13/06/2009 14:51
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Imponert over hvor positivt du klarer og være nå..
Lykke til med opptreningen!

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: Kriss] #752158 13/06/2009 15:22
bullet Offline
Besatt
Besatt
Synd å høre, lykke til! En kompis av meg sto og så på da dere kjørte ut fra start, og han synes ikke det så noe pent ut...

Redigert av bullet; 13/06/2009 15:23.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: bullet] #752234 13/06/2009 16:58
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Fikk ikke med meg dette når jeg syklet, men utrolig synd at sånt skjer. God bedring hvertfall.

PS: Jeg har tatt kravebenet før, og fikk operert inn en skrue. Satt på rulla 3 dager etter uhellet. Man blir skremmende fort frisk når man er godt trent og får en skrue inn som holder alt på plass

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: bjerkseth] #752258 13/06/2009 17:26
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Ifølge legene var det uaktuelt med skruer og at alt jeg trengte var hvile og fatle. Jeg har vurdert en "second opinion". Er det nødvendig tror dere?

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752282 13/06/2009 18:02
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd.
Behandlingsregimene varierer og indikasjonen for nagling/skrue/plater er ikke alltid absolutt. Drammen sykehus og noen på Bærum margnagler på litt "lettere" indikasjon.

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752288 13/06/2009 18:08
bsmell Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis det er ett brudd og bruddflatene ligger mot hverandre, er vel legene enige med hverandre.
Mer kompliserte brudd med skrå bruddflater eller flere brudd(som i mitt tilfelle) bør etter min mening fikseres. Jeg endte opp med operasjon 14 mnd. etter skade, der benet ble kappet og satt på plass med titan(?)plate og sju skruer.
Mitt råd: få sjekket dette hos flere leger, gjerne på privat/idrettsklinikk som ofte ser nytteverdien av å få folk friske fort. God bedring!

Bjørn
Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752327 13/06/2009 19:03
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette var skikkelig ergelig. Håper du kommer deg raskt tilbake på sykkelen igjen.

Skjedde ulykken fordi det var masterbil, eller kunne du kjørt på skiltet uansett? For meg virker det som masterstart i Farrisrunden og i Montebellorittet øker risikoen for at noe går galt. Det er alltid bråbremsing, låste hjul og nestenulykker de første minuttene i disse rittene. Jeg sykler med hjertet i halsen til masterbilen slipper feltet.

I Grenserittet funket det bedre, men det var kanskje fordi masterbilen kjørte så fort at vi kunne kjøre full fart helt fra start?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752335 13/06/2009 19:17
S
serotta1 Offline
Fersking
Fersking
S
Huffda, Sigmund, det var jo skikkelig ergerlig.

Rent formmessig så tror jeg du kommer styrket ut av dette! Så hardt som du har trent/konkurrert lenge nå, vil nok en pause/roligere periode gjøre at du kommer knallsterkt tilbake i Birken. Både rent fysisk, men ikke minst psykisk, ved at du vil bli mer motivert enn noen gang, når du kommer i gang igjen.

Må også få rose deg for at du er så flink til å holde oss alle oppdatert, både av positive og negative ting.

God bedring. Stå på!

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752393 13/06/2009 20:28
H
hakonfl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Kjipt å høre om skader.. God bedring, håper du kommer deg raskt igjen.

Men; at man ikke er ekte syklist før man har brukket kravebeinet er antagelig det dummeste jeg har hørt. Er vel heller et svakhetstegn at man ikke holder seg på sykkelen? Ikke det at du er noe dårligere syklist fordi du tryner, uhell kan skje med alle. Men at du er en mer "ekte" syklist fordi du tryner, det er en snodig vinkling på saken etter min mening.

Håkon
Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: hakonfl] #752407 13/06/2009 20:43
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: hakonfl
Kjipt å høre om skader.. God bedring, håper du kommer deg raskt igjen.

Men; at man ikke er ekte syklist før man har brukket kravebeinet er antagelig det dummeste jeg har hørt. Er vel heller et svakhetstegn at man ikke holder seg på sykkelen? Ikke det at du er noe dårligere syklist fordi du tryner, uhell kan skje med alle. Men at du er en mer "ekte" syklist fordi du tryner, det er en snodig vinkling på saken etter min mening.

Det er jeg forsåvidt enig i, men som du vet er jo dette en svært vanlig sykkelskade og demed er det vel noe tidligere tiders bruddofre har trøstet seg med. Ellers er det uten tvil alltid smartest å holde seg på sykkelen, akkurat det var vel en av de mest imponerende tingene med Lance' sine 7 seiere.

Jeg føler meg helt trygg på at jeg snart er på sykkelen igjen, og skader er en del av idrett. Det er ikke noe å bry seg om, isteden er det bare å begynne å planlegge hvordan man skal komme seg best mulig igjennom. Jeg velger å se på det som en erfaring og en utfordring. Har allerede begynt å glede meg til litt fri, og deretter hard trening igjen.

Når det gjelder masterbilen tror jeg ikke den i seg hadde noe særlig å si, øya burde ha vært mertket og polstret, men jeg hater masterbilstarten og mener at den tidligere har forårsaket mange ulykker. Når den i tillegg kjører i 15 km/t, blir det helt latterlig spør du meg.

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752448 13/06/2009 21:52
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sigmund1
Ifølge legene var det uaktuelt med skruer og at alt jeg trengte var hvile og fatle. Jeg har vurdert en "second opinion". Er det nødvendig tror dere?

Hadde jeg vært deg hadde jeg stått på for å operere. Da er du mye raskere tilbake på sykkelen. Dra en historie om at sykling er livet ditt og at du må fortest mulig tilbake på sykkelen. Mas og mas. Ellers så vil jeg anbefale å ikke bruke fatle. Jeg kaatet mitt etter to dager. Mye bedre uten. Beveg armen så mye du klarer uten at du får smerte. Dette med armen i fatle er gammel behandling utgått på datoen.

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: erling] #752496 14/06/2009 05:10
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Operasjon:

+ Gror fortere
+ Gror riktig
- Operasjonsarr

Armen i fatle:

- Gror ikke alltid riktig
- Gror ikke like fort
+ Man slipper operasjonsarr
+ Man får sympati hos jentene (kanskje mer aktuelt når man er 20 og singel ICON_WINK )

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: bullet] #752617 14/06/2009 10:42
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: bullet
Synd å høre, lykke til! En kompis av meg sto og så på da dere kjørte ut fra start, og han synes ikke det så noe pent ut...

Jeg skrek jo som en stukken gris, i ettertid nesten litt pinlig. Jeg fikk rett og slett panikk med en gang, kjente at noe i skulderområdet var løst og trodde jeg hadde slått skulderen av ledd igjen. Da hadde jeg isåfall ødelagt en svært dyr operasjon og jeg så for meg hele sykkelkarrieren min opp i røyk. Når jeg skjønte at det bare var kravebeinet ble jeg faktisk letta.

Utover kravebeinet var det som vanlig overraskende lite smertefullt å gå skikkelig på trynet.

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #752620 14/06/2009 10:43
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Er det noen som vet om en dyktig spesialistlege jeg kan kontakte for en second opinion?

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #753495 15/06/2009 11:54
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Godt å se du tar det så positivt, Sigmund.

Det gjør det litt lettere å spørre om man, som ivrig leser av bloggen din, kan håpe at du har bedre tid til å skrive ENDA mer her inne ?

Leste det med at amatører, som undertegnede, ikke skal være så redd for å trene for hardt. Har lagt om treningen min nå, slik at andelen sone 3/4 er høyere.

Uansett, god bedring, og håper du kommer deg raskt tilbake på sykkelen igjen !

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: Clotho_NOR] #753597 15/06/2009 13:37
S
sigmund1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Takk for alle de utrolig hyggelig tilbakemeldingene. Jeg kommer nok til å poste oftere men kortere de nærmeste par ukene. Jeg skriver så tregt med en hånd.

Re: Endelig ekte syklist - Kravebeinet røyk [Re: sigmund1] #753628 15/06/2009 14:16
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Kjipe greier, Sigmund. Si ifra hvis det er noe jeg kan gjøre. L.

Side 21 av 25 1 2 19 20 21 22 23 24 25

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå