Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Forebygge krampe

Forebygge krampe #741835 31/05/2009 07:49
S
Snart 50 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har tidligere hatt litt antydning til kramper på slutten av ritt. Har alltid drukket godt med vanndagen før rittene og under rittene. Men likevel har det nappet litt ...
Noen som har noen tips mht vitaminer etc som man også burde ta i forkant og som vil hjelpe mot kramper?

Re: Forebygge krampe [Re: Snart 50] #741841 31/05/2009 08:08
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Jeg har slitt mye med det samme, men etter tips fra Geir Lien så har jeg spist litt salt- og magnesiumtabletter. Og det virker foreløpig veldig bra!

Er ikke helt sikker på korrekt dosering, det avhenger nok av hvor ofte og hardt du trener i tillegg. Hvis du tar en av hver siste 1-2 uker før ritt, og kanskje to salttabletter de siste par dagene, så bør du nok kjenne forskjell.

Begge deler kjøper du på apotek.

Står mye om dette både på forumet her og internett ellers også.

Re: Forebygge krampe [Re: Cappel] #741842 31/05/2009 08:13
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Salt er viktig for å forebygge kramper ja. Vet også at mange av mine sykkelkompiser knasker ZMA. Kona mi får krampe med en gang om hun har opphold på ZMA-tabelettene.

40årskrisesylist
Re: Forebygge krampe [Re: Snart 50] #741857 31/05/2009 08:46
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Snart 50
Har alltid drukket godt med vanndagen før rittene og under rittene. Men likevel har det nappet litt ...

Her har du problemet. Vannet skyller ut salt av kroppen, og saltmangel er en av årsakene til krampe. Så hvis du drikker mye så må du samtidig kompensere med å få i deg salt. Enten ved hjelp av å drikke sportsdrikker som hjelper på dette (er det isotoniske drikker?) eller ved noe så banalt som å spise litt salte peanøtter eller chips underveis.

Re: Forebygge krampe [Re: Dan] #741893 31/05/2009 09:54
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Ta noen never med turmix (peanøtter, rosiner++), ta ut chillinøttene og legg alt dette i lomma. Kan også blande i mere rosiner hvis ønskelig. Både smaker godt, er sundt, billig og forebygger kramper. Også perfekt å ha en pose av dette i sekken om turen plutselig blir lenger enn planlagt etter jobben.

Re: Forebygge krampe [Re: Kjell T. Ringen] #741907 31/05/2009 10:43
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Kjell T. Ringen
Ta noen never med turmix (peanøtter, rosiner++), ta ut chillinøttene og legg alt dette i lomma. Kan også blande i mere rosiner hvis ønskelig. Både smaker godt, er sundt, billig og forebygger kramper. Også perfekt å ha en pose av dette i sekken om turen plutselig blir lenger enn planlagt etter jobben.

Rosiner virker lakserende. Betyr forhåpentligvis ikke noe i denne sammenhengen, så lenge du ikke skulle ha gått på do før turen startet...

Rolf

Re: Forebygge krampe [Re: Rolf] #743155 02/06/2009 11:13
S
SnorreSprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Det er forskjell på salt og salt ;-) Alle er klar over at man blir tørst/dehydrert av salt, likevel trenger kroppen salter, spesielt når man svetter. I sportsdrikker er det gjerne mye høyere andel av natrium enn kalium (Bordsalt er NaCl - natrium-kalium). Sportsdrikker som regel et bedre alternativ en vanlig salt. Et alternativ til sportsdrikker er Ringer (se Oslosportslager). Det er en grisedyr saltløsning, samme som man gir dehydrerte pasienter intravenøst.

Så svaret er JA, du trenger SALTER hvis du er plaget med kramper

Re: Forebygge krampe [Re: aktiviteten] #743161 02/06/2009 11:18
S
Snart 50 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: aktiviteten
Salt er viktig for å forebygge kramper ja. Vet også at mange av mine sykkelkompiser knasker ZMA. Kona mi får krampe med en gang om hun har opphold på ZMA-tabelettene.

Hva er ZMA??

Re: Forebygge krampe [Re: SnorreSprett] #743165 02/06/2009 11:20
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: SnorreSprett
(Bordsalt er NaCl - natrium-kalium).

Bordsalt er natriumklorid

Anonym5
Re: Forebygge krampe [Re: Snart 50] #743173 02/06/2009 11:29
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: aktiviteten

Hva er ZMA??

Sitat: www.proteinfabrikken.no
PF ZMA-X er en moderne mineral og vitaminformel for aktive mennesker og idrettsutøvere. Denne kritisk viktige mineralformelen inneholder Sink og Magnesium og B6. Vitamin B6 er samspiller med formelens mineralkombinasjon for ytterligere å øke opptaket av Sink og Magnesium. Vitamin B6 spiller en viktig rolle i protein omsettingen og er en ekstremt viktig co faktor for benyttelse av protein som byggemateriale i kroppen. ZMA-X har rykte på seg for å gi en betydelig bedre effekt enn antatt, derfor anbefaler vi idrettsutøvere å innta ZMA-X på kvelden. Idrettsutøvere og aktive mennesker kan få lave nivåer av Sink og Magnesium i kroppen grunnet et ekstremt forbruk under trening og aktivitet. En stillesittende person har et langt lavere forbruk av disse viktige mineralene og vitaminet B6 enn det høyaktive og hardt trenende personer har, årsakene er mange. Hard trening og fysisk aktivitet øker kroppens forbruk av mineraler og fettsyrer i kombinasjon. Dette vil forløse de positive komplekse mekanismene hos den enkelte idrettsutøver for å øke prestasjoner. Ved et tilstrekkelig inntak av mineralene Magnesium og Sink, er dette medvirkende til å opprettholde mer enn 300 metabolske funksjoner og prosesser uavbrutt kroppen. Av den grunn alene er det meget gunstig å ha optimale mengder tilgjengelig til enhver tid.

Re: Forebygge krampe [Re: Øyvind V] #743197 02/06/2009 12:10
C
Cappel Offline
Entusiast
Entusiast
C
Når jeg leser denne type produktbeskrivelse som ProteinFabrikken kommer med her, klarer jeg rett og slett ikke å ta det seriøst. Av en eller annen grunn begynner jeg bare å tenke på høytalerkabler...

Re: Forebygge krampe [Re: Cappel] #743211 02/06/2009 12:34
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Cappel
Jeg har slitt mye med det samme, men etter tips fra Geir Lien så har jeg spist litt salt- og magnesiumtabletter. Og det virker foreløpig veldig bra!

Er ikke helt sikker på korrekt dosering, det avhenger nok av hvor ofte og hardt du trener i tillegg. Hvis du tar en av hver siste 1-2 uker før ritt, og kanskje to salttabletter de siste par dagene, så bør du nok kjenne forskjell.

Begge deler kjøper du på apotek.

Står mye om dette både på forumet her og internett ellers også.

Bytt også ut vanlig salt med seltin.
Mineralene som erstatter deler av NaCl er nettopp de
basiske mineralene vi gjerne kan ha manko på......

Popkorn med seltin...glimrende oppladning ICON_LAUGH

Ellers er det jo også en kjennsgjerning at trening/styrke
også har en viss betydning ICON_WINK

Re: Forebygge krampe [Re: Fast gjest] #743218 02/06/2009 12:43
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det beste middelet for å forebygge kramper er å trene mer. Det er tidkrevende og slitsomt, men det funker overraskende bra.
De aller fleste moderne sportsdrikker inneholder også godt med nyttige mineraler, vitaminer og karbohydrater.
Jeg sleit med krampetendenser allerede på førsterunden i Terrengsykkelrittet, men den satt seg aldri. Jeg passet på å drikke og spise godt underveis. I bakkene opp fra Skullerud på andrerunden var det nesten så den satt seg, men det holdt inn.

Jeg drakk Hi5s 3+1 eller hva den heter, som også inneholder en del proteiner. I tillegg spiste jeg Honing-geleer og Hi5-geleer ca hvert 40. minutt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forebygge krampe [Re: sykkeloyvind] #743306 02/06/2009 14:01
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har aldri før slitt med kramper, det har nappet litt i låra på slutten av noen terrengritt når det har vært veldig varmt, men det var bare småtterier. Jeg trodde det var kramper og skjønte aldri hvorfor folk måtte gå av sykkelen eller slakke av på tempoet for det var jo ikke så vondt!

På fjorårets Telemark Tours forandret dette seg, vi kom for sent til start og fikk ikke fylt vannflaskene, bestemte oss allikevel for å starte og gi bånn pine i forsøk på å sykle inn noen grupper. Vi trodde dessuten det ville være en vannstasjon i løpet av ca 40 min. Det tok ca 1t30min til første vannstasjon, vi fylte flaskene der og fortsatte å gi jernet. Som noen kanskje husker var det ca 30 grader på telemark tours då dette var på ingen måte optimalt opplegg. Etter ca 3t30min opplevde jeg for første gang i mitt liv ordentlige kramper. De satte seg i begge beina på begge sider av låra og jeg kollapset regelrett i grøfta og ble liggendei 4 - 5 min før de endelig slapp taket. Resten av rittet ble gjennomført i snegletempo.

Resten av fjorårssesongen slet jeg med kramper på slutten av alle ritt som varte over 2 timer.

Farrisrunden var verst, da lå jeg i en gruppe som ble fra 13 og nedover, og jeg hadde kjempegode bein. Opp bakker følte jeg meg blant de 2-3 sterkeste i gruppa, men så satte krampene inn og jeg endte midt på 30 tallet.

Også på Birken hadde jeg kramper i begge beina de siste 45 min.
Jeg var derfor svært bekymret med tanke på Vestfold Rundt i stekende varme men det gikk helt uten problemer, ingen antydninger til krampe.

Jeg tror det skyldes tre ting: Jeg var flinkere enn vanlig til å få i meg mat og drikke, jeg drakk sportsdrikk (jeg har nesten alltid bare drukket vann) og jeg hadde en 4 timers tur dagen før.

Flere jeg har snakket med sier at de aldri får kramper hvis de har hatt en hard eller lang økt dagen før, om det er rimktig vet jeg ikke, men det stemte ihvertfall bra på meg denne gangen.

Re: Forebygge krampe [Re: sigmund1] #743485 02/06/2009 18:13
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Har også ved flere anledninger opplevd muskelkramper i låra i forbindelse med ritt, men har som oftest trosset smertene og fullført ritta etter å roet ned tempoet noe. Lurer på om noen vet om muskulaturen tar skade av slik krampe, siden jeg kjenner at låra er ømme opptil 4-5 dager etter hendelsen.

Re: Forebygge krampe [Re: Torlog] #743490 02/06/2009 18:21
monsas Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Henger meg på tråden her jeg siden dere er inne på kramper:
Jeg sliter veldig med kramper! Ikke under ritt eller trening, men når jeg hviler... Spesielt i perioder med hard trening.

Har økt det generelle saltinntaket (det var tidligere litt vel lavt) og tar zink og magnesium-tilskudd. Men krampene fortsetter. Stort sett i legg/lår/sete-muskulatur.

Andre som har vært borti dette og vet hva man kan gjøre?

Re: Forebygge krampe [Re: monsas] #743539 02/06/2009 19:16
trondg Offline
Fersking
Fersking
Dette er en klassiker i diverse fora.
En del av det jeg husker nevnt:
1. Tilførsel av magnesium og salt er vanlig - fikk ikke selv noe spesielt forbedret situasjon med dette.
2. Oppvarming og tøying før og tøying etter trening - hhmmm, ok.
3. Riktig sittestilling kan hjelpe mot kramper. Ekspert råd om setehøyde og slikt kan i noen tilfeller hjelpe.
4. Godt og riktig påfyll av mat før ritt. Omelett med plenty bacon har jeg tro på.
5. Drikke tilstrekkelig før og under løp.
6. ...og selvsagt nok og riktig trening. Burde jo selvsagt vært på toppen.

Unnskyldninger for dårlig resultat og tunge kramper er erfaringsmessig plukket fra de første 5 mens den siste nevnes ikke.... Grunnen var nok at jeg ikke fikk varmet opp skikkelig, spiste ikke nok, drakk ikke nok, satt ikke riktig på sykkelen, burde nok tatt magnesium opp mot rittet.thinking

Re: Forebygge krampe [Re: trondg] #743555 02/06/2009 19:29
olechr Offline
More than words
More than words
Magnesium hjelper. Selv har jeg god erfaring med Magnesium ampuler i ritt. Ringer+ er også veldig bra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Forebygge krampe [Re: monsas] #743606 02/06/2009 20:24
M
MeanEd Offline
Fersking
Fersking
M
Høres kjent ut...
Sliter også med kramper etter trening.
Når jeg sitter i sofaen og slapper av, begynner det å lugge.
I legger, bakside lår, innside lår og rygg !!!

Har sikkert mye å hente på treningsmengde, kosthold, sittestilling og rundtråkk.... Likefullt irriterende !

Re: Forebygge krampe [Re: Snart 50] #743681 02/06/2009 21:16
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Lang og rolig oppvarming, nedkjøring etterpå er viktig og mye drikke. Tøyning er også viktig (dog omstritt!)

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Forebygge krampe [Re: Dan] #743869 03/06/2009 07:51
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Har alltid drukket godt med vanndagen før rittene og under rittene. Men likevel har det nappet litt ...

Her har du problemet. Vannet skyller ut salt av kroppen, og saltmangel er en av årsakene til krampe. Så hvis du drikker mye så må du samtidig kompensere med å få i deg salt. Enten ved hjelp av å drikke sportsdrikker som hjelper på dette (er det isotoniske drikker?) eller ved noe så banalt som å spise litt salte peanøtter eller chips underveis.

Drikk farris i stedet for vann dagene før. Du pisser langt mindre av det

Re: Forebygge krampe [Re: olechr] #743989 03/06/2009 10:02
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Magnesium hjelper. Selv har jeg god erfaring med Magnesium ampuler i ritt. Ringer+ er også veldig bra.

Flott, bare kom med dokumentasjonen, venter i spenning....
(nei, linker fra herbalife eller proteinfabrikken gjelder ikke)

Det er aldri vist noen sammenheng mellom salttap og lokaliserte kramper, men derimot er det funnet like stor variasjon i elektrolytt nivået hos de som fikk, og de som ikke fikk kramper etter harde belastniger(gjør et kjapt søk på pubmed/elsevier/science).
Hadde salttap vært årsaken burde du fått kramper i høyre tyggemuskel også, ikke bare i låra og leggene.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Forebygge krampe [Re: Ynot] #744005 03/06/2009 10:20
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
I Rye bruker vi melk for å forebygge kramper i konkuranser. Dette kan dere feks lese mer om her:

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=562997

Dette er som nevnt også vitenskapelig bevist i de senere årene.

Re: Forebygge krampe [Re: KenR] #744035 03/06/2009 10:57
E
eltorro Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg blåser egentlig i om ting er forsket ihjel eller vitenskaplig bevist, så lenge jeg merker forskjell på å ta magnesium kontra ved ikke ta det.. Hvis folk mener det Placeboeffekt så skal de gjerne få lov til det.

Olechr: hva slag ampuller bruker du? Jeg kjøpte noen fra Powerbar utenlands engang, men finner ikke noe tilsvarende i NOrge.

Re: Forebygge krampe [Re: eltorro] #744045 03/06/2009 11:08
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
eltorro: Enig med deg, hjelper det for deg/meg... nice!
Om det så finnes mange andre som ikke har nytte av det, synd for dem.

Noen vil nok finne hjelp i ting andre ikke finner hjelp i, slik er det bare, noen blir sterke av å trene vekter, andre tråkker tungt i motbakke. Hva er mest riktig?
Tja, han som sykler mener nok det, han med vektene mener nok det.
En eller annen lege vil nok si.. SÅNN, en annen sånn.
Prøv da vel, kramper kan man ikke late som man ikke har, så forsvinner de, vel da fungerer rådet du fulgte. Skulle troen din da være så sterk at de forsvinner bare fordi rådet kom fra en du ser opp til? Vel, takk og bukk og hver glad uten krampe!

PS. Personlig likte jeg ressonemanget til han Rye syklist/professoren eller hva han var. Er nok noe i melka som funker, ellers ville vel jura hatt noe annet i seg.. Melk har nok noe med raskt vekst å gjøre, vitenskapelig bevist eller ei..

Redigert av Lurifax; 03/06/2009 11:11.

Re: Forebygge krampe [Re: Lurifax] #744109 03/06/2009 12:18
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T

Re: Forebygge krampe [Re: Ynot] #744141 03/06/2009 12:59
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Ynot
Hadde salttap vært årsaken burde du fått kramper i høyre tyggemuskel også, ikke bare i låra og leggene.

Hvorfor det ? Sliter litt med å se sammenhengen her. Det har vel noe med hvilke muskler man bruker, i forhold til hvor man får krampe(r) ? Svært sjelden du ser en fotballspiller på slutten av 2. ekstraomgang ligge og skrike for å få hjelp til å strekke ut underarmen ?

Hva er det egentlig du bestrider ? At kramper skyldes salttap, eller at magnesium virker ?

For min egen del er jeg knekkende likegyldig til om det er placebo-effekten som hjelper meg, så lenge det finnes en effekt som hjelper meg....

Re: Forebygge krampe [Re: Ynot] #744238 03/06/2009 15:12
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det er aldri vist noen sammenheng mellom salttap og lokaliserte kramper, men derimot er det funnet like stor variasjon i elektrolytt nivået hos de som fikk, og de som ikke fikk kramper etter harde belastniger(gjør et kjapt søk på pubmed/elsevier/science).

Har ikke lest undersøkelsen, men man kan ikke sammenligne elektrolytt nivået på de som fikk kramper og de som ikke fikk kramper. Det er for mange andre variabler. Må vel heller se på en som får kramper endre eletrolytt nivået og se om han/hun får mindre kramper.

Re: Forebygge krampe [Re: Lurifax] #744243 03/06/2009 15:17
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Lurifax
eltorro: Enig med deg, hjelper det for deg/meg... nice!
Om det så finnes mange andre som ikke har nytte av det, synd for dem.

Noen vil nok finne hjelp i ting andre ikke finner hjelp i, slik er det bare, noen blir sterke av å trene vekter, andre tråkker tungt i motbakke. Hva er mest riktig?
Tja, han som sykler mener nok det, han med vektene mener nok det.
En eller annen lege vil nok si.. SÅNN, en annen sånn.
Prøv da vel, kramper kan man ikke late som man ikke har, så forsvinner de, vel da fungerer rådet du fulgte. Skulle troen din da være så sterk at de forsvinner bare fordi rådet kom fra en du ser opp til? Vel, takk og bukk og hver glad uten krampe!

PS. Personlig likte jeg ressonemanget til han Rye syklist/professoren eller hva han var. Er nok noe i melka som funker, ellers ville vel jura hatt noe annet i seg.. Melk har nok noe med raskt vekst å gjøre, vitenskapelig bevist eller ei..

Dette må jeg si meg ganske så uenig i. Det er klart at hvis man opplever at noe fungerer for en selv er det bare å fortsette med det, men fra der til å si at alt er like greit bare man har trua er noe ordentlig tull. Det finnes ting som er dokumentert og objektivt bedre enn andre, og det finnes ting som er dokumentert dårlig.

Jeg vet ikke hvordan den situasjonen er for magnesium hva gjelder dokumentasjon men jeg vet at det overhodet ikke fungerte for meg, og det på tross at jeg definitivt hadde trua.

Det er nok dessuten sant som det ble sagt, at til syvende og sist dreier dette seg også om trening og smertetoleranse!

Re: Forebygge krampe [Re: Ynot] #744251 03/06/2009 15:33
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Det er ganske facinerende at du alltid er imot alt som er av sportsdrikk, kosttilskudd og det som er. Og alltid er du like bastant og mener at alle andre har feil.

Selv slet jeg med krampe på baksiden av venstre legg på slutten av ritt tidligere. Fikk tips om å bytte sportsdrikk fra Maxim til High5 og krampa er borte. Vel, du må gjerne skrive side opp og side om at jeg kunne blanda husholdningssaft selv og spart de pengene. Poenget er at etter at jeg byttet sportsdrikk så har faktisk krampene forsvunnet, så jeg tror det har noe å si hva man putter i seg. Og det er nok ikke utenkelig at magnesium har noe å si for å forebygge kramper

Instagram: @oivindbjerkseth
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå