Jepp, så har jeg også gjort det. Vurpet på racer. Dog langt i fra på noen ordinær måte:
På vei sørover langs Fjøsangerveien benytter jeg sykkelstien på høyre side av innfartsåren. Nylig er det igjen åpnet for sykling på "oppsiden av veien", altså slipper man å krysse ned mot Mindemyren og sykle jernbanetraseen helt frem til rundkjøringen på Fjøsanger. Trodde jeg.
Alt av skilt som varslet om veiarbeid var nemlig fjernet, og ingen sperringer var å se. Med det hastverket jeg hadde satte jeg pris på å kunne gi gass videre som i "gamle dager".
Ordinært pleier jeg å legge meg ut i veibanen rett før jeg kommer til avkjørselen til Grønnestølen. Jeg slipper da å måtte vike i fotgjengerovergangen, og evnt. annen biltrafikk fra Grønnestølen får vikeplikt for meg. Etter passering avkjørsel legger jeg meg inn på sykkelstien igjen. Da jeg kom til punktet hvor jeg ordinært legger meg ut i veibanen oppdaget jeg at det nå er ført opp en mur som forhindrer dette. Dessuten er det kommet til en undergang for de som vil krysse under selve Fjøsangerveien. Ikke bare ble jeg overrasket over de nye endringene, men det stod dessuten en varebil parkert midt i sykkelstien. Til høyre for bilen; nedkjørsel, til venstre for bilen; to varsel"stenger". Ikke de koniske, men sånne smale som man ofte binder markeringsbånd mellom. De så ut som om de skulle lastes inn i varebilen siden bakluken var åpen (og jeg trodde at man var ferdig med arbeidet på strekingen). Jeg la ruten til venstre for varebilen og satset på å smyge meg mellom den ene "varselstangen" og selve bilen. Med min smale racer så skulle det gå greit tenkte jeg, og forstatte i moderat/høy fart.
Så kommer episoden jeg gjerne skulle ha vært foruten. Nevnte jeg at det er mye anleggsarbeid i Bergen i forbindelse med at Bybanen bygges? Å kjøre racer blir av og til som å kjøre CX, så røft er underlaget noen steder. Jeg bet meg derfor ikke særlig merke i at det så særdeles ujevnt ut på det punktet der jeg skulle passere bilen.
Men var en grunn til at det så ujevnt ut. Det var nemlig ikke småpukk og sand på bakken, det var betong. Våt betong. Nylig lagt. En meter dypt. Smale Contidekk bærer ikke særlig godt på så mykt underlag.
Så da skjedde det uungåelige; bråstans ved at sykkelen sank ned i betongen til godt opp på gaffelbena. Jeg fløy over styret og landet i herligheten. Ja da. Bare le, jeg lo selv etter fem minutter. Men først ble jeg rasende. Ingen ordentlig skilting eller merking, ingen mulighet til å komme seg rundt bilen enn noen få cm. med ordentlig underlag. Og dette regnes som hovedinfartsåren for syklister som pendler til/fra Bergen sør. Jeg skjelte ut den stakkars anlegssarbeideren fra Vannverket (som ikke hadde noe med selve betongleggingen å gjøre), han var derimot hjelpsom med å åpne en brannhydrant slik at jeg fikk skyldt av meg selv og sykkelen. (Ja, det gjør vondt å høre på lyden av betong som skylles av en karbonramme.) Som nevnt så jeg humoren i det hele så snart blodet på ben og albu hadde størknet. Kommenterte til anlegsarbeideren at "noe slikt har du vel kun sett på stumfilm", hvorpå han repliserte at "nei da, du er andre mann på en halvtime som gjør dette". SÅ ringte han sjefen sin og ba om å få satt opp bedre sperringer/skilting.
Siden jeg nå var kliss våt bestemte jeg meg for å vende nesen hjem igjen og kanselerte avtalen jeg hadde på Sandsli som jeg nå ikke rakk. Noen få meter tilbake på sykkelstien oppdaget jeg en stor sperring som stod lent opp parallelt med stien. På sperringen hang skiltet "Adgang forbudt. Anleggsområde". Sjaføren av bilen fra Vannverket hadde nok fjernet denne for å få adkomst, så omrokkert "varselstengene" for å komme til med bilen sin, og så glemt å sette begge deler på plass..
Jadda.
Raceren har blitt dusjet i dusjen etter hjemkomst, men den skal jaggu dusjes enda en gang og alt skal renses ned til minste skrue.
Hadde bare noen filmet "stuntet", ville det sikkert kunne finansiert en del oppgraderinger. I stedet får dere more dere gratis.
(Jeg vurderer forøvrig å snike meg opp på Fjøsanger igjen for skrive en liten hilsen i betongen.)
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Første trynings på ny racer, slapstickversjon.
[Re: Rednax]
#72412606/05/200912:05
hehe - når du først gikk på snørra fik du jo et minne for livet. Denne historien kommer du til å fortelle mange ganger - til din og andres forlystelse. Kos deg med den!
Redigert av syklefort; 06/05/200914:28.
[Re: syklefort]
#72422906/05/200914:45
Men først ble jeg rasende. Ingen ordentlig skilting eller merking, ingen mulighet til å komme seg rundt bilen enn noen få cm. med ordentlig underlag. Og dette regnes som hovedinfartsåren for syklister som pendler til/fra Bergen sør. [...] "nei da, du er andre mann på en halvtime som gjør dette".
Hehe! Fyttihelvete, det er sånt man aldri venter seg å lese slikt. Men så får jeg den bitre smaken av å se at syklister blir neglisjert i trafikken...
Quote:
Hadde bare noen filmet "stuntet", ville det sikkert kunne finansiert en del oppgraderinger. I stedet får dere more dere gratis.
Dette fikk meg til å lure - hva med erstatningsansvar hvis noe av delene ble ødelagt, eller hvis syklisten fikk alvorlige skader?
Begrepet "sand i maskineriet" har fått en helt ny dimensjon. Det tok meg en del timer å rense wire, kjede og gå over lagre. Heeelt utrolig hvordan den finkornete sanden kommer seg inn over alt. Da jeg skrev at hver eneste lille skrue skulle renses var det ikke langt fra hva jeg faktisk måtte gjøre. Lykketreff å få spylt sykkelen ren med brannslange på åstedet, ikke sååå lykketreff å spyle i panikk. (Måtte til og med tømme bakfelgen for vann. Det har jeg aldri opplevd før, og jeg bor i Bergen..)
Samboeren kaller meg nå "Betongmannen!", og dette er det første av mine sykkeluhell hun har ledd av. Ikke så galt at det ikke er godt for noe.
Når det gjelder ansvar; doseren fra Vannverket (eller Bergen Kommune avd. Vann og Kloakk) ba meg kontakte entrepeneuren (holder navnet utenfor) dersom jeg oppdaget skader på sykkelen eller meg selv. Heldigvis ser det ut til at alt gikk bra med begge deler (var litt engstelig for gaffelen etter bråstansen). Nå har jeg dratt den slutningen at det nok var representanten fra Vannverket som var skyld i at anleggsområdet ikke var sikret godt nok (siden det ellers er overmåte sperret og skiltet), og at han egentlig skjøv ansvaret fra seg da han ba meg kontakte entrepeneuren i stedet. Bilen som stod der kom fra Vannverket, ikke entrepeneuren.
Jeg kjenner tilfeldigvis til en lignende "Donald"episode som dessverre ikke hadde like komisk utfall. En bekjent slo seg helseløs da han stakk inn i et smug for å late vannet en sen lørdagskveld. Fyren veier laangt over hundre kilo, stilte seg opp på en jernplate og åpnet smekken. Da han kom til seg selv lå han i et hull flere meter nede i bakken, hardt skadet og med jernplaten over seg. Jernplaten skulle dekke hullet, men ga etter for hans over gjennomsnittlige vekt. På trass av at han egentlig foretok seg en ulovlig handlig ved å urinere på offentlig sted, så fikk han en klekkelig erstatning fra Bergen Kommune etter en liten runde i retten. Kjennelsen (dersom det er det det heter) ble at Kommunen ikke hadde sikret godt nok og at kroppsvekt, promille og hva fyren fortok seg var irrelevant. Så jeg regner absolutt med at (hvem enn det er som er ansvarlig for "min" fadese) nok hadde vært sitt ansvar bevisst eller blitt stilt til ansvar dersom det hadde gått riktig ille.
[Re: Rednax]
#72755211/05/200912:12
Jeg hadde en ubehagelig episode på samme sted for en stund siden.
Hadde lagt meg ut i veibanen rett etter rundkjøringen for å passere veiarbeidet og holdt omtrent samme fart som trafikken. I det jeg passerte "siste sjanse til å forlate sykkelvei"-punktet la jeg merke til en dame på sykkelveien som kom til å måtte legge seg ut i veibanen. Hun gjorde ingen tegn til å snu seg for å sjekke trafikken og etter farten å dømme rørte hun ikke bremsene. Jeg hadde biler bak meg og i venstrefeltet. Damen svingte i fin fart ut i veibanen, tvang meg til å bremse og unnvike til venstre. Bilen bak meg måtte også bremse og svinge unna og traff nesten bilene i venstre kjørefelt.
I det jeg med knapp margin passerte henne, og regnet med at hun ville våkne opp og forstå hva som nesten hadde skjedd, så jeg at hun hadde ørepropper og radio/mp3-spiller.
Jeg stoppet og sa i alt for høflig tone: Du kan ikke sykle i trafikken med lyd på øret, du må følge med!
Det er for dumt på så mange plan. Skulle sagt så mye mer.
Dette var en avsporing på andre måter enn den geografiske. Kommer du til å bære et kjennetegn som f. eks en liten betongklump på hjelmen slik at vi kan kjenne deg igjen i Tour de Nordåsvannet? For øvrig: min medfølelse, jeg har vært bekymret for det veiarbeidsstykket en stund nå.
[Re: Oppoverbakke]
#72764511/05/200914:13
Hmm.. Det er en utsatt strekning, med en enorm flora av forskjellige typer syklister. Det er sikker og visst.
Samboeren sykler med utenpåliggende hodetelfoner fordi hun fryser på ørene. Dessuten ligger hun alltid dypt i bukken og holder jevnt høy fart, noe som begrenser fokus på omgivelsene og andre medtrafikanter.
Hun er av den oppfatning at omverdenen burde vike for syklister, og at en bør prioritere flyt fremfor vikeplikt. Vel å merke ble hun selv påkjørt på samme strekket (ved enden av reperbanen etter lakkeringsverkstedet før rundkjøringen ned til Mindemyren, hun fikk kun blåmerke på låret) av en bilist som "plutselig" kjørte inn på sykkelstien, så hun er forhåpentligvis hakket mer oppmerksom på trafikken rundt seg nå. (Det absurde er at hun alltid er bekymret når jeg legger ut på terrengtur, mens hun i realiteten er i konstant livsfare hver gang hun sykler på raceren sin.)
Jeg har konfrontert henne med episoden din, men hun påstår hardnakket at hun alltid holder seg på sykkelstien. Det var altså ikke en liten dame på en liten celestegrønn Bianchi og med rosa Atmoshjelm på knollen som tok en detour ut i trafikken? Håper ikke det.
Jeg tror nok jeg velger å bruke den "nye" sykkelstien på jernbanetraseen frem til ALT veiarbeid er helt ferdig. Betongen ligger ikke lengre på hjelmen, den ligger i sluket på badet.
Redigert av Rednax; 11/05/200914:18. Rediger grunn: ekstraopplysning
[Re: Oppoverbakke]
#72764611/05/200914:13
Godt å høre at det ikke ble alvorlige skader av episoden. Utrolig at ikke vannverkarbeideren gjorde litt for å forhindre at flere syklister fikk seg betongbad etter den første som var uti...
Hvorfor fraråder Stan mer enn 40 psi ved montering av slangeløst? Jeg fikk svaret etter hjulet var plassert i baksetet, sjøl hadde tatt plass i førersete og tenninga var vridd om: hørselsskade.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Oppfølger: hvorfor bare 40 psi?
[Re: Loki]
#72786011/05/200920:15