..en ting er hva kartverket er i stand til å lage en annen ting er hva man får kjøpt i butikken...
Det er viktig i sammenhengen å huske at N50 er et produkt hvor man har valgt å legge seg på en bestemt oppløsning. De som lager GPS-kart velger så hvilke data de skal bruke til sine kart og kjøper dem av Statens kartverk. At man ender opp med N50 isteden for de veldig høyoppløslige FKB-dataene er jo for å spare penger og for å lage et kart som ikke blir for tungt for små pinglete GPSer.
Re: Vil du være med å lage turkart?
[Re: Dan]
#61987406/10/200820:23
bra. 60C(S)x har bedre mottak enn alt annet jeg har sett på og spor fra disse egner seg dermed best til å tegne kart etter. "billig" er den også, før svingninger på dollaren fant jeg ut at den kan bestilles fra USA for tilsvarende 1200 gryn. sjekk på Froogle.
Sharing data is the first step toward community.
[Re: bronx]
#64438626/11/200812:15
Nå begynner det å bli litt aktivitet mhp å definere features for tagging av stier til MTB bruk på OSM: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountainbike http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/mtb:scale
#69881623/03/200907:44
Jeg tar frem denne igjen. Hyggelige forumere stiller stuene sine til disposisjon. Vi sikter på to samlinger, en før og en etter påske. Max 8 deltakere. Jeg kommer tilbake med konkrete tidspunkt. Den første blir i Asker og rettet mot de som vil lage kart for Vestmarka, Bærumsmarka, Drammensmarka. Den andre på Ås og fokusert på Sørmarka, Follomarka, Mossemarka/Son. Målet er at hver enkelt av dere i løpet av treffene skal tegne stier på OSM. Forberedelse: Finn frem sporlogger.
#69884523/03/200908:28
For å illustrere forskjellen på godt oppdateret kart og et "standard" turistkart.
Første kartet er lånt fra inatur, det andre er Openstreetmap kartet hvor bronx har lagt inn sporlogger. Som man ser er det et hav av stier som ikke er med i det første kartet. I det andre har bronx fått med de fleste av stiene i Vardåsen.
Ja opp til 60°N. Her er noen varianter: Vardåsen sommer med blåstier. Vardåsen skiløyper. Nederst en oversikt over blåstier og skiltsteder i Vestmarka.
#69949524/03/200912:29
litt mer OSM skryt. CloudMade har laget en reiserute-tjeneste basert på OSM, og der kan man planlegge ruter med bil, til fots og på sykkel. i Vestmarka har jeg lagt inn mesteparten av DNTs skilt med navn og dermed kan vi bruke ruteplanleggeren mellom disse.
jeg tror mkgmap som benyttes til å lage Garmin kart av OSM data, også kan lage rutbare kart, men det har jeg ikke testet enda.
jeg husker det var noen som spurte om det med ruteplanlegging på stier her i forumet for en god stund siden.
to eksempler:
grønt kart: rute fra Asdøltjern til Gupu. ruteplanleggeren har stort sett valgt veier og traktorveier.
lyst kart: rute fra Franskleiv til Skåbakke via Gupu. her velger den Vestmarkveien til Gupu, sti via Furuholmen, Fløyta til Rustan, Radarveien til Bergsåstoppen, og sti siste biten til stikrysset litt ovenfor Hagahogget.
Redigert av bronx; 26/03/200919:54.
#70356201/04/200906:56
Hei Jeg vil takke bronx for en lærerik og interessant kveld med innføring i OSM. Jeg gleder med til og sette meg bedre inn i dette i påsken, og vil forhåpentligvis kunne bidra med og lage kart etterhvert.
Morten
[Re: Pluto]
#70709508/04/200915:31
Dette kunne jeg tenke meg å være med på også, men det frister ikke å sitte inne og lage kart nå som sykkelsesongen er i gang. Hva med et kurs sent på høsten eller på vinteren?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
[Re: oivindg]
#70710108/04/200916:28
du trenger kurset før sesongen. smart å vite litt om å hente inn data. dessuten, et fin-fint verktøy for å lete etter nye stier. men du må gjerne ønske deg en workshop til høsten når du skal rentegne kart basert på sporloggene dine. bare si i fra.
#70719908/04/200920:48
du trenger kurset før sesongen. smart å vite litt om å hente inn data.
Har du noen enkle tips du kan publisere? Jeg sykler stort sett alltid med GPS-logger på stiturer og lagrer filene i gpx-format. Hva mer er det jeg må passe på?
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
[Re: oivindg]
#70722408/04/200921:53
tidslogging er gjerne bedre enn auto (garmin sin algoritme for dette er dååårlig). det er lettere å tegne krumninger etter tidsloggede spor. tidslogging gir riktignok litt større filer.
en tur, en logg, en fil er veldig greit og GPX format som du bruker er lurt fordi de kan leses av "all" programvare.
flere logger av samme sti er fint.
registrer deg og begynn å dele spor på OSM traces allerede nå hvis du ikke har tid til å rentegne selv.
du vil bli overrasket over hvor fort gjort det er å åpne de i JOSM, konvertere til OSM, redusere sporet, klippe det opp, fjerne de bitene du ikke trenger, tagge det som sti og laste opp.
#70727309/04/200907:31
Med tidslogging regner jeg med at du mener logging med faste intervaller? Jeg kjøre vanligvis med fire sekunder mellom hvert punkt på stitur.
Prøvde å følge beskrivelsene på forumet om JOSM, OSM, rentegning o.s.v., men kjørte meg fort fast. Konkluderte med at det ville gå mye lettere med et kurs. Og at det sannsynligvis ville være nødvendig med jevnlig bruk den første tida etter kurset for å få det inn i fingrene.
Jeg kommer sterkere tilbake til vinteren!
Øivind
Hei, har prøvd å lage litt sti på OSM nå, men er det virkelig nødvendig at man skal tegne opp igjen det samme som GPS-en alt har tegna? Er det noen mulighet til å velge en del av et spor og si "detta er sti type ditt/datt"???
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Nå ble det stier i furuberget gitt! Har fått lasta opp de mest aktuelle sykkelstiene, sjekk før og etter bilder
Nå gjelder det bare å få flytta jernbanelinja, så den ikke går midt i skauen
Redigert av Elgvenn2; 18/05/200905:27.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
er det virkelig nødvendig at man skal tegne opp igjen det samme som GPS-en alt har tegna?
JOSM har en kommando for å konvertere et GPX lag til data lag. jeg gjør ofte slik: konverter, simplify (må ha en plugin), kombinere lagene, hekte "ways" sammen. det er konsensus blant OSM brukere å trace på nytt, gjerne fordi man har flere spor og da kan tegne en "senterlinje". men jeg begynner vanligvis slik som først beskrevet og korrigerer eventuellt etterhvert som nye data kommer inn.
utrolig bra at du har lagt det inn. jeg bruker imidlertid highway=path, ikke highway=footway på stier.
jernbanelinja: er den feil, flytt den og tag den med source=local knowledge, fixme=resurvey.
#73213018/05/200908:15
Får nok lære meg JOSM ja, har bare brukt det trace verktøyet som ligger på web-siden forløpi Det var heller ikke så mye jobb når jeg hadde fått inn noen stier.
Jeg taget på samme måte som de få stiene som var der fra før, men det kan man jo fort gjøre om. Pleier du å ha noe forskjellig tag på om stiene er "store" eller små? Typisk lysløype, bred sti, og singeltrack f.eks.
Skal få flytta på Dovrebanen etterpå, og legge på de tag-ene ja, takk for tips
highway=path er ganske "ny" i OSM, så highway=footway er å se mange steder fortsatt, men er av mer urban art enn path.
jeg bruker highway=track for dobbeltspor og trillestier, kombiner denne med tracktype=grade[2-5], hvor grade2 er gruslagt trillesti og grade 4 er en typisk traktorvei.
trail_visibility=intermediate eller bad kan brukes på smalere og mindre tydelige stier.
skiløyper spesifiseres med piste:type=nordic. legg til lit=yes for lysløype.
jeg bruker marked_trail=blue på blåstier. denne har ikke konsensus i OSM, men jeg legger det inn. det er fort gjort å gjøre søk-erstatt senere, dersom de feks går for trailblazed=yes eller noe annet til det formålet. alt er lov i OSM, men kun offisielle og utbredte tags blir rendret på standardkartene.