Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kompakt krank?

Kompakt krank? #693093 11/03/2009 14:33
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
EpicRide Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
Kan noen forklare hvordan en kompakt krank skiller seg fra en "vanlig" krank?
Og hvilken versjon er å anbefale?


HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Kompakt krank? [Re: EpicRide] #693094 11/03/2009 14:37
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
Den har mindre boltsirkeldiameter, slik at du kan få på drev med færre tannhjul foran og dermed få lettere gir.

Re: Kompakt krank? [Re: EpicRide] #693101 11/03/2009 14:47
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
... og i praksis vil den mindre diameteren si at det største drevet på kompaktkrank vanligvis er på 50 tenner, det minste på 34 eller 36. Standardkrank har 53 eller 52 tenner på størstedrevet, mens det minste er på 39 tenner.

Begge deler er helt OK til vanlige norske turritt, men det har blitt vanlig å anbefale kompaktkrank, siden du da har muligheten til å ha både svært lette og absolutt tunge nok gir.

Redigert av Lektoren; 11/03/2009 15:48.
Re: Kompakt krank? [Re: Lektoren] #693107 11/03/2009 14:57
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
EpicRide Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
Javel, takk skal dere ha for leksjonen. Skulle ønske kjemi og fysikktimene her var like interessante:)


HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Kompakt krank? [Re: EpicRide] #693219 11/03/2009 19:25
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110
T
TAHL Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
T
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 110
Alt som er skrevet er riktig selv om det ikke berører den essensielle forskjellen mellom kompakt og vanlig krank.
Av en eller annen grunn så kan en på kompakt krank ha opp til 16 tenner i forskjell mellom største og minste kling, mens det for vanlig krank kun er 14 tenner.
Når minste klinge i tillegg er mindre på kompakt krank blir effekten enda større for den prosentvise økningen til den største klinge da bli enda større.
Dette gir muligheten for et større spenn av gir. En 34/50 kompakt krank med en 11-23 kassett gir da en utveksling som gir både 5% tyngre og 5% lettere gir en oppsettet 39/53 med 12-25 kassett.

Re: Kompakt krank? [Re: TAHL] #693227 11/03/2009 19:30
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,402
Thorst Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,402
Finnes det en kompaktkrank med 177,5mm krankarmer? Gjerne i vekt- og stivetsklassen til Dura Ace.


- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Kompakt krank? [Re: Thorst] #693236 11/03/2009 19:39
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Du får sikkert Campa Chorus f.eks i 177,5. Eller Shimano sin no-name-variant.

Etter min mening så er det kun to grupper som ikke bruker kompakt sånn som det er nå: Proffene som virkelig trenger å kunne kjøre i over 60 km/t på flatmark over lang tid og de som ikke vet bedre og tror kompakt er for pyser som ikke har kraft i beina.




Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kompakt krank? [Re: sykkeloyvind] #693326 11/03/2009 21:19
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
To til:
- dei som klarer seg greitt med utstyret dei har, sjølv om det finst noko som er enda betre
- dei som har syklar der det er vanskeleg å montera framgiret slik at det passar perfekt til ein kompaktkrank

Re: Kompakt krank? [Re: dagfink] #693345 11/03/2009 21:37
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Én til:
- de som synes kompakt er stygt.

Re: Kompakt krank? [Re: Dan] #693357 11/03/2009 21:50
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Enda en:

- De som ofte blir liggende rundt 28-32km/h og ikke har lyst til å gire så fælt på kranken hele tida.

Skal ikke sette i gang denne diskusjonen igjen, men jeg foretrekker i alle fall 53/39-11/26 foran 50/34-11/23. Ja, jeg har begge og sykler på begge jevnlig. Vurderer dog å sette på 38-skive på standard-kranken.

Re: Kompakt krank? [Re: imag] #693389 11/03/2009 22:27
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Også de som har trippel.

Re: Kompakt krank? [Re: Lektoren] #693466 12/03/2009 07:53
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
1. Med riktig kassett er det unødvendig med Kompaktkrank for de aller fleste. Nå spesielt etter at Shimano har kommet med sin 11/28.

2. Det store negative med Kompaktkrank er det store spennet i giringa ved skifte mellom klingene foran. Girer man ned fra den store til den lille skiva så må man ofte umiddelbart kompensere med bakgiret for å få rett gir. Noe som sjelden er nødvendig med 53/39.

3. Dessuten er det døllt og i klasse med hår på leggene og veske under sete. Altså helt amatør :-)




Re: Kompakt krank? [Re: erling] #693475 12/03/2009 08:05
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 238
ivarRRR Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 238
Less is more.

Kompaktkrank er fint å starte med på racersykkel (nettopp fordi du kan få lettere utveksling). Så kan du heller vente og se om du havner i noen av kategoriene nevnt over.

Redigert av ivarRRR; 12/03/2009 08:06. Rediger grunn: skriveleif

Ivar
Re: Kompakt krank? [Re: erling] #693490 12/03/2009 08:30
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Sitat: erling
2. Det store negative med Kompaktkrank er det store spennet i giringa ved skifte mellom klingene foran. Girer man ned fra den store til den lille skiva så må man ofte umiddelbart kompensere med bakgiret for å få rett gir. Noe som sjelden er nødvendig med 53/39.
Hva gjør spranget frsa 53 til 39 større enn 50 til 36? Det er vel 14 tenner uansett. Jeg har kjørt med begge uten at jeg kan si at det er merkbart stor forskjell på dette. Dessuten er det uansett bare å klemme litt ekstra på tommelhendelen på Ergo-hendelen til Campa

Sitat: erling
...hår på leggene
Check!

Sitat: erling
...og veske under sete.
Check!

Sitat: erling
Altså helt amatør
Check!

.Anders
Kompakt og hårete veskeamatør

Re: Kompakt krank? [Re: anderz] #693493 12/03/2009 08:38
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
Jeg tenkte på den mer typiske kombien med 50/34.




Re: Kompakt krank? [Re: erling] #693495 12/03/2009 08:40
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Sitat: erling
2. Det store negative med Kompaktkrank er det store spennet i giringa ved skifte mellom klingene foran. Girer man ned fra den store til den lille skiva så må man ofte umiddelbart kompensere med bakgiret for å få rett gir. Noe som sjelden er nødvendig med 53/39.


Sant, og iblant litt irriterande. Spranget frå 50 til 36 er forresten også større (i prosent) enn spranget frå 53 til 39. Eg vil tru at mange kompaktbrukarar kunne vera godt tente med 48/36 eller 48/34 i front og 11-23 bak. Skulle eg ha bygd sykkel heilt frå botnen (med berre nye delar), hadde eg truleg gått for denne løysinga.

Re: Kompakt krank? [Re: anderz] #693498 12/03/2009 08:44
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
MagneU Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 463
Kompakt er helt konge! 50-36 forran og 11-26 bak gjør at du kan kjøre alt fra heftige klatringer til lange flate etapper i bra tempo.

Enig med Erling i at spennet fra 50-34 er litt mye, så 50-36 er nok det beste valget.

Fordelen med kompakt er at du faktisk girer mye mindre forran. Det skal rimelig bratt stigning til for at eg må gire ned til minsteskiva. Og da kjører "proffene" på 39 skiva, og når eg da trår til så blir dei parkerte:-). Er et helt annet moment å kjøre på 50 kontra 39:-)

Kompakt er kommet for å bli og vil gi den "vanlige mann i gata" en flott sykkelopplevelse. Til og med proffene kjører en del med kompakt nå:-)



Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Kompakt krank? [Re: dagfink] #693518 12/03/2009 09:13
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: dagfink
Sitat: erling
2. Det store negative med Kompaktkrank er det store spennet i giringa ved skifte mellom klingene foran. Girer man ned fra den store til den lille skiva så må man ofte umiddelbart kompensere med bakgiret for å få rett gir. Noe som sjelden er nødvendig med 53/39.


Sant, og iblant litt irriterande. Spranget frå 50 til 36 er forresten også større (i prosent) enn spranget frå 53 til 39. Eg vil tru at mange kompaktbrukarar kunne vera godt tente med 48/36 eller 48/34 i front og 11-23 bak. Skulle eg ha bygd sykkel heilt frå botnen (med berre nye delar), hadde eg truleg gått for denne løysinga.


Jeg hadde 46/38 på Popraden min før den kranken gikk "åt skogen", og det var ganske uvant for å si det mildt. Nå er jo det ekstrem-kompakt og strengt tatt en giring som sikkert passer Cyclo-cross veldig bra. Til mitt bruk ble kompakt 50/34 mye bedre.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kompakt krank? [Re: gare] #693527 12/03/2009 09:25
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Men hadde du 11 tenner på det minste tannhjulet bak? Sjølv på 46-skiva skal du sykla ganske så fort før du går tom for gir.

Vel. Inntil vidare lever eg greitt med standardkrank og 13-26.

(Såg forresten ein omtale av giroppsettet som Steve Larsen hadde på IM Hawaii i fjor: 55/44 og 11-21. Versteh' es gar nicht.)

Re: Kompakt krank? [Re: imag] #693530 12/03/2009 09:28
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
50/38 på 11-26, da? Det beste av alt ... med unntak av tett giring.

Re: Kompakt krank? [Re: dagfink] #693533 12/03/2009 09:31
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Jeg hadde, og har 11 bak, og trenger det neppe. Neste kassett blir sannsynligvis 12(eller endog 13), det som var mest uvant på Popraden før jeg fikk en "vanlig" kompaktkrank på var det lille spranget mellom 46 og 38.

Jeg har ellers standardkrank på raceren min, men sysler med tanken på kompakt der også...


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kompakt krank? [Re: gare] #693642 12/03/2009 11:41
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
Det er litt dumt men tastaturet på denne PC'n mangler "_" en sli_ at når jeg s_al s_rive "_" så blir det bare _. Men spørsmålet er om en _ompa_t_ran_ er en egen , dedi_ert _ran_type. Jeg opplever at min ultegra _ran_ blir i tyngste laget på stors_iva, i alle fall i motba__ene.

_an jeg bygge den om til en _ompa_t_ran_ bare ved å bytte drev, eller må jeg _øpe en helt ny _ran_ ? Det s_ulle jeg li_t å vite.


Redigert av progres; 12/03/2009 11:49.
Re: Kompakt krank? [Re: progres] #693663 12/03/2009 12:01
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Sitat: progres
_an jeg bygge den om til en _ompa_t_ran_ bare ved å bytte drev, eller må jeg _øpe en helt ny _ran_ ? Det s_ulle jeg li_t å vite.


Hvis krankboltene dine er montert i en sirkel med diameter 130mm, går ikke dette. Det minste drevet man får plass til blir da 38.

Derimot går det fint an å kjøre kompakt krank med f.eks 52/39, hvis man skulle ønske det. Jeg tror ikke fleks i drevene skulle være noe stort problem?

Re: Kompakt krank? [Re: dagfink] #693668 12/03/2009 12:05
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Sitat: dagfink
50/38 på 11-26, da? Det beste av alt ... med unntak av tett giring.


Ja, det høres ikke så verst ut. Spredninga på kassetten bak plager meg ikke nevneverdig.

Eventuelt 50/36 med samme kassett, for enda lettere gir. Jeg synes 34-23 blir litt tungt for rolige langturer i kuppert terreng (f.eks opp Ståggan i Trondheim). 38-26 er ørlite lettere, 36-26 er sikkert helt konge. På Gran Canaria hadde jeg 34-27 som letteste, og det kom godt med.

Re: Kompakt krank? [Re: imag] #693672 12/03/2009 12:15
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
takker for svar , jeg _jeder meg nok litt a__urat nå så dere får ha meg unnskyldt. Men spørsmålet er seriøst ment det altså.

mao : jeg kan ikke bygge om en ultegra krank til en "kompakt krank" -- rett forstått ??

Redigert av progres; 12/03/2009 12:16.
Re: Kompakt krank? [Re: progres] #693679 12/03/2009 12:20
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Du kan sette på et 50-drev som størstedrev. Det går også an å få tak i 38-drev som minsteskive. Så du kommer et stykke på vei.

Re: Kompakt krank? [Re: imag] #693685 12/03/2009 12:25
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Eg blir aldri heilt sikker på dette med kor lette gir eg faktisk treng, eg. Da eg sykla opp Imingfjell på NXTRI i fjor, hadde eg selskap av ein fyr med 12-27-kassett og var litt misunneleg på det lette giret hans (eg hadde altså 39-26). Men ikkje sånn at det var problematisk. Tidlegare på året sykla eg Nittedal-Trondheim med bagasjebrett og bentoboks, og sjølv om dette var ein tur utan monsterbakkar, var det både langt og tungt, men likevel trur eg nesten ikkje at eg brukte det lettaste giret. Eg kunne fint ha klart meg med 39-23. Konklusjonen? Det ein har, er som oftast brukande.

Redigert av dagfink; 12/03/2009 12:27. Rediger grunn: dette
Re: Kompakt krank? [Re: Lektoren] #693695 12/03/2009 12:50
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
det høres bra ut og det skal jeg gjennomføre fordi mine 95 kg er temmelig tunge å drasse på opp bakkene - selv om det kun er å regne som mosjonistaktivitet uten andre aspirasjoner

Re: Kompakt krank? [Re: MagneU] #693866 12/03/2009 19:26
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
EpicRide Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 560
Sitat: MagneU
Kompakt er helt konge! 50-36 forran og 11-26 bak gjør at du kan kjøre alt fra heftige klatringer til lange flate etapper i bra tempo.

Enig med Erling i at spennet fra 50-34 er litt mye, så 50-36 er nok det beste valget...


Hva med 50/34 forann og 12-27 bak, ville det være en god kombinasjon?


HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Kompakt krank? [Re: Thorst] #693873 12/03/2009 19:38
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 187
I
Igniten Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
I
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 187
Sitat: Thorst
Finnes det en kompaktkrank med 177,5mm krankarmer? Gjerne i vekt- og stivetsklassen til Dura Ace.


FSA K - Force Light kommer i compact. Dritlekker


Ridley Ignite
Bianchi 9800 OETZI Titan
Ridley Helium
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå