Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 14 1 2 9 10 11 12 13 14

hva er det Siv røyker?

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690530 06/03/2009 12:50
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: anonymous13
Sitat: Espen
Like før jeg ble født i 1971, kjøpte mine foreldre en ny 3-roms OBOS på Sletteløkka. Den kostet det samme som deres to brutto årslønner. Altså ca 7-800 000 i dagens penger.

Nå koster en ny bolig i Oslo 2.5-3 mill.
e

Artig eksempel, for jeg har en helt anne opplevelse. Jeg snakket med naboen, en gammal kæll som har bodd i rekkehuset siden det ble bygget i 1970. Han har jobbet i byggebransjen i alle år og fortalte at rekkehuset kostet 6 ganger mer enn inntekten hans (det var bare han som jobbet). Og dette er kjipe rekkehus, som går for ca 2.5 mill nå.

Var det kanskje fellesgjeld på OBOS-leilighetene? Er det det som forklarer den voldsomme forskjellen?

I 1978 som ansatt i NSB tjente vi ikke så fett men årslønna det første året lå på kr 63.200.- uten fagbrev. Vi kjøpte en toroms i Blystadlia, vi regna mange ganger før vi sa ja takk med rabatten på kr. 5000.- for å være ansatt i NSB. Kr 60.000.- husleia mener jeg å huske lå på ca. kr. 2500.- da er ikke restgjelda tatt med siden dette er borettslag.

Vi syntes den gang det var mye penger.

Skal en flytte situasjonen tilbake med forholdet lønn og ny selveierleilighet ville ikke jeg for mitt bare liv turt. Jeg skulle hatt en årslønn på 2.7 mill. Men nå er jeg kanskje av den gamle skolen som kan se konsekvensen av å gape for mye, samtidig vil gjøre opp og la de etter meg komme til dekka bord og kose seg over det.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #690539 06/03/2009 13:04
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I Halden kan man kjøpe en bolig for en lønning, men der er det ikke så lett å få jobb.

Si ikke det, da kommunen i fjor gikk inn for å innføre maksimal eiendomsskatt, ble det startet protestaksjoner.
Så kom takstene da, og mange forundret seg over at takstene spriket mye mellom tilsynelatende like boliger.
Merkelig nok lå taksten til lederen for protestaksjonen en del høyere enn sammenliknbare boliger...Taksten hans tilsvarte en bolig med markedsverdi på nesten 5 millioner...

Men det var en avsporing om tvilsomt lokaldemokrati. ;-)

Redigert av Anders A-R; 06/03/2009 13:05. Rediger grunn: leif

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: hva er det Siv røyker? [Re: Anders A-R] #690553 06/03/2009 13:20
Espen Offline
More than words
More than words
Takster er som mye annet, de er veldig individuelle.

Enda en avsporing. Jeg hørte nylig at lederen i eiendomsmeglerforbundet, mente det var på tide å kaste taksmennene på båten. Teknisk økonomisk verdivurdering er bare tull. Han mente takstmennene gjerne måtte gi tilstandsrapport, men ikke sette noen pris. Dette kan meglerne best!

Lurer på hvilen vei dette ville ført de allerede sinnsyke prisene?

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690578 06/03/2009 13:59
EgilS Offline
More than words
More than words
At velferd er mye dyrere i forhold til for eksempel olje har jeg vært innpå et par ganger: prisen på realkapital ha blitt veldig mye lavere i forhold til prisen på arbeidskapital.

Om vi har bedre råd nå enn tidligere kommer da også helt ann på hva du måler det mot:
- Måler du det mot prisen på de helt grunnleggende tingene vi trenger som mat, klær, etc. så er det helt klart at vi har mye bedre råd. Årsaken er at dette stort sett produseres av folk med mte lavere lønn enn oss.
- Måler du det mot hva det koster å få utført tjenester så er ikke dette like åpenbart fordi det er tjenester utført av folk som har hatt samme lønnsvekst som oss.

Rent materielt sett har vi det nok utrolig mye bedre nå enn for 40 år siden. Det tipper jeg du kafå bekreftet hos de som var voksne den gangen.

Avgiftene er etter min mening irrelevante i dette fordi det vi betaler inn i skatt og avgifter får vi igjen i form av gratistjenester. Hadde vi dumpet skattenivået i Norge måtte vi også ha betalt for mye av det som er gratis i dag. DERFOR spiller avgiftene liten rolle.
For folk med god helse og god råd så er det ikke usannsynlig at det hadde vært en god idé å sette ned skattetrykket. For de med dårlig helse og dårlig råd ville det kanskje betydd kroken på døra, på flere måter.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #690582 06/03/2009 14:11
StigB Offline
Señor
Señor

Vel jeg kan fortelle deg om vår takst mann som vurderte huset til 4,2. Jeg lurte på om han ikke hadde fulgt med i avisene (sent på høsten 2007)ikke noe problem var svaret. Først fikk vi et skriftlig tilbud på 3,åtte femti som skulle være en psykologisk sum for å nå 4,2. Jeg synes det fremdeles var høyt siden vi hadde en årsgammel takst på 3,5.

Svinepelsen takka nei til en budgiver på vegne av oss som ville gi 3,6. Med begrunnelsen med at 3, åtte femti ikke skulle være noe problem. Det er jo sånn at man stoler på "fagfolk" så vi lot det passere. To dager etter er han borte, slutta som megler og vi får en ny megler. Etter to - tre mnd selges det for 3,3. Snytt for 300 tusen, hadde vært i mine glansdager skulle drittsekken ikke ha slippi så lett, men greit vi har mer enn nok.

Eiendomsmeglere kan en trøkke langt opp ræva på ei ku så kan de komme ut som gass og forsvinne, det er det peneste jeg kan si om de folka bortsett fra at de forurenser lufta. Om det blir noen neste gang for oss gjør vi dette sjøl med en innleid advokat til det papirmessige.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #690588 06/03/2009 14:39
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS

Avgiftene er etter min mening irrelevante i dette fordi det vi betaler inn i skatt og avgifter får vi igjen i form av gratistjenester. Hadde vi dumpet skattenivået i Norge måtte vi også ha betalt for mye av det som er gratis i dag. DERFOR spiller avgiftene liten rolle.
For folk med god helse og god råd så er det ikke usannsynlig at det hadde vært en god idé å sette ned skattetrykket. For de med dårlig helse og dårlig råd ville det kanskje betydd kroken på døra, på flere måter.

I tillegg kommer vel at en nedsettelse av skatter og avgifter ville øke folks disponible inntekt slik at prisene ville øke ytterligere?

Dersom f.eks. dokumentavgiften fjernes, vil det føre til at prisene på eiendommer vil stige (om enn ikke like mye som avgiftsreduksjonen).

For min del synes jeg det er greit å betale (mye) skatt så lenge offentlig sektor fungerer noenlunde effektivt. Og det tror jeg faktisk den gjør.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #690589 06/03/2009 14:46
Tex Offline
Besatt
Besatt
Takster er som mye annet, de er veldig individuelle.

Enda en avsporing. Jeg hørte nylig at lederen i eiendomsmeglerforbundet, mente det var på tide å kaste taksmennene på båten. Teknisk økonomisk verdivurdering er bare tull. Han mente takstmennene gjerne måtte gi tilstandsrapport, men ikke sette noen pris. Dette kan meglerne best!

Takstmenn driver også med mye gjetting. Boligen er ikke mer verd enn noen vil betale for den, men folk synes det virker trygt å legge seg rundt takst.

Da vi skulle selge tomannsbolg for et par år siden, fikk vi en takst som jeg syntes var litt for lav. Så jeg ringte til takstmannen, og han sa at han godt kunne jekke taksten opp litt.
Så sendte han over et nytt takstdokument med 150' høyere pris.

Vi fikk inn ett bud - og det var på takst.

Det er den mest lønnsomme tlf. samtale jeg har hatt. Tjente 150 tusen på ett minutts innsats.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690615 06/03/2009 16:23
Espen Offline
More than words
More than words
Det paradoksale er at partiene du ser ut til å støtte, kan langt på lei lastes for nettopp den inflasjonen.

e

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690700 06/03/2009 20:22
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: pontiff
Kan jo hende fordi billig bensin, billig sprit og hardere innvandringspolitikk er fundamentalt forskjellig fra eldreomsorg, fritid og miljøvern...

Har du en familie pontiff? Ser du noen sammenheng mellom deres inntekt og de skatter og avgifter dere betaler, og deres mulighet til bedrive eldreomsorg, ha en meningsfull fritid med familien, og muligheten til å være miljøvennlig i din hverdag?

Nå har EgilS allerede svart mer en tilstrekkelig på spørsmålet og bla. pekt på den viktige sammenhengen mellom lønnsnivå og prisnivå i en sunn økonomi.
Jeg vil også svare ja på dette spørsmålet. To voksne og tre barn har ett godt liv av en inntekt (godt er selvfølgelig subjektivt; selv om jeg har råd til en sykkel på 50.000 så nøyer jeg meg med ca. 10-15.000, det er tross alt flere i familien som kanskje har lyst på en fin sykkel)
Hvorfor svaret er ja fordi, akkurat som EgilS co., vi har tatt noen valg.
Ingen barnehage før barna var 3-4 år, og deltidsplass isf. heltid (gir oss i tillegg til sparte penger et bedre oversikt over oppdragelsen. Som Egil skrev: skremmende å seg hvor lang en del politikere har tenkt seg i statsoppdragelse av våre barn).
Kort vei mellom hjem og jobb betyr at vi kan nøye oss med en bil som da heller ikke blir brukt til jobbkjøring. Selv om vi bor på landet ut i skogen så er avstanden til de primære fritidsaktivitetene så pass kort at syklene kommer til rette der og. Det er miljøvennlig og i tillegg sparer vi en god del penger på dette.
Det samme med huset. Siden de fleste er nødt til å låne penger til boligen så er riktig valg (hva som er/var riktig for andre får de avgjøre selv) livsviktig for økonomien. Vi har et enkelt og lite hus med fortsatt en del opppussingsbehov (som vi kan ta når det passer oss) som ga oss lave basisboutgifter og et lite energibehov (igjen: ofte er det å spare penger veldig miljøvennlig).

Osv.

Quote:
Har dere mulighet til å ha en bærekraftig privatøkonomi på én gjennomsnittsinntekt? Har dere mulighet til å klare dere på to halve inntekter?

Yepp, vi er gjeldsfrie og har en ganske så romslig privatøkonomi. Hadde selvfølgelig klart oss veldig bra på to halve inntekter var det ikke for at folk som deg som skriker høyt at man MÅ ha to inntekter for å kunne klare seg gjør det vakskelig for meg som eneste på jobben å redusere til halv stilling.

Quote:
Jeg tror du er nødt til å svar nei. Hva tror du er årsaken til at det gikk helt fint for 30-40 år siden? Var folk mer nøysomme før?

Da ble svaret ja, gitt. Folk hadde mindre store behov før i tida. EgilS har allerede pekt på dette.

Quote:
Eller er det noe nymotens greier at det er teoretisk umulig for en lærer å forsørge en familie samtidig som han skal betale ned studielån og huslån?

Oi, dar er vi inne på skolen igjen, det er farlig. I grunn så synnes jeg at lærerne har en kjempeviktig oppgave for sammfunnet, men når staten prøver å karre til seg mer og mer ansvar i oppdragelsen mens samtidig ansvaret for utdannelsen blir dytta over på foreldrene så har jeg nesten lyst til å svare at han burde ha blitt håndverker.
(Nå har jeg i lang tid vært uimponert over lærere som ikke klarer dette meg å/og i brev/skriv, men i går så fant vi ut at læreren til vår eldste bruker elektronisk lommeoversetter når han skal undervise engelsk......)

Quote:
Det var faktisk mulig før, men avgiftsnivået har gjort det umulig. I tillegg har vi en offentlig sektor på rundt 1/3 av arbeidsstokken. Disse må også betale skatter og avgifter, og de vil selvfølgelig har like bra lønn som de som jobber i privat sektor. Noe som betyr mer avgifter på alle.
Og folk lurer på hvorfor det snart ikke finnes industri i dette landet?

Delvis på grunn av en del politiske valg, men delvis også på grunn av våre egne valg. Foreldrene våre var fornøyd med en TV som kostet en månedsinntekt og som tross alt samlet hele familien i stua. Mange av dagens foreldre kjøper heller et par-tre-stykker-fjernsynsapparat-til-en-månedsinntekt slik at alle kan seg det programmet de har lyst på, ingen trenger lenger til å ta hensyn til andre og ingen trenger til å tåle trynet av andre.

Når så mange dytter alt ansvaret for elendigheten (høye skatter og avgifter) over på staten uten å se at de har kanske så mye ansvar for elendigheten selv så har jkeg lite tro på at en FRP-politikk som vil legge mere ansvar over på folket kommer til å være særlig vellykket. Hvormye enn jeg kanskje selv ønsker det.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690821 07/03/2009 08:51
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Re: hva er det Siv røyker? [Re: mtbmaniac] #690860 07/03/2009 10:24
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis du bruker en fungerende nettleser, som f eks Firefox, så er det bare å trykke esc for å drepe buggen.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Dan] #690867 07/03/2009 10:49
Espen Offline
More than words
More than words
Ahh,så digg, det viste jeg faktisk ikke.

Takk Dan.

Utrolig hva innvandrere kan berike oss Nordmenn med!

Espen

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: Dan] #690870 07/03/2009 10:55
mtbmaniac Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Supert!!! Takk :-)

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690888 07/03/2009 12:44
Tex Offline
Besatt
Besatt
Person 3: Mann 2 år
Person 4: Mann mellom 4 og 5 år
Person 5: Mann 1 år

Mann, 2 år?
Ja, den skal tidlig krøkes....

Men tallene stemmer sikkert, de.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690906 07/03/2009 13:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Anektdoter og lite fakta

Tange, det er greit at du har endel historer og nikk til ting du kjenner igjen. Men jeg utfordrer deg, sett opp et budsjett for følgende:

Familiefar, lærer, tjener 340k i året. 200k i studielån. Du er gift og har 2 unger under skolealder. Du har 100% finansiert en leilighet til 1.5 mill. Du trenger en bil siden du måtte bo litt utenfor byen for å finne en leilighet du har råd til. Husk strøm, bensin, forsikring og kanskje telefon/adsl. Hvor mye blir det igjen til mat, klær og uforutsette utgifter.

Min påstand er: Dette lar seg ikke gjøre.

Umulig å si uten at jeg får se dagens budsjett/inntekt.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690909 07/03/2009 13:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sånn bare for å understreke. Her er Sifos tall for en familie med 2 voksne og 3 barn i barnehagealder uten at de er i barnehage. Dere vil se at lønn etter skatt såvidt dekker forbruket. Hva er da igjen til å betjene gjeld med? Barnetrygden?

Standardbudsjett
Person 1: Mann mellom 20 og 50 år
Person 2: Kvinne mellom 20 og 50 år
Person 3: Mann 2 år
Person 4: Mann mellom 4 og 5 år
Person 5: Mann 1 år

Individspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til mat og drikke: 5656
Utgifter til klær og sko: 1680
Utgifter til helse og hygiene: 1584
Utgifter til lek og fritid: 2280
Utgifter til reise (kollektivt): 1675
Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned
Utgifter til andre dagligvarer: 570
Utgifter til husholdningsartikler: 440
Utgifter til møbler: 430
Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1610
Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 2920
Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk
Totalt forbruk pr. måned er kr. 18845

Oi, denne sleit vi med da vi skulle søke lån. Følge sifo hadde vi ikke en gang råd til å leve la være å kjøpe et sted til å bo og fikk derfor blankt avslag på lånesøknader av banker som satt med sifo-budsjetter.
Til vi kontaktet en lokalbank og sente over budsjettet vårt (som kunne dokumenteres over en del år som realistisk) da var det hele i boks i løpet av et par dager.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #690912 07/03/2009 13:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg vil også svare ja på dette spørsmålet. To voksne og tre barn har ett godt liv av en inntekt (godt er selvfølgelig subjektivt; selv om jeg har råd til en sykkel på 50.000 så nøyer jeg meg med ca. 10-15.000, det er tross alt flere i familien som kanskje har lyst på en fin sykkel)

Noen har litt tungt for det. Selvfølgelig er det mulig å klare seg godt på én inntekt. Vi har gjort det i mange år selv, som et høyst bevist valg. Poenget er at det er så og si umulig med en _gjennomsnittsinntekt_, si f.eks en lærer med 340k i året.

At dere har klart å bli gjeldfrie med småbarn, tyder jo enten på grisgrendt strøk hvor få har mulighet til å bo hvis de skal jobbe. Eller en veldig bra inntekt. Eller at man har kommet til betydlig kapital mens ungene er små, noe som er små forunt.

Det ligger vel midt i mellom, en time fra Oslo, med slettes ikke en veldig bra inntekt. Den har vært svært så variabel og langt under 340k til tider.

Noe startkapital hadde vi, men den var et resultat av målrettet sparing over lang tid.

At noen har litt tungt for det er greit hvis de bare har en inntekt, men jeg kan desverre ikke la være å "smile litt" når jeg hører kolleger som har det dobbelte (toinntektsøkonomi) av det vi har klage på at alt er så dyrt for så å springe til brusautomaten for hente en cola til 20 kr literen ......... eller så har de ikke råd til å spise lønsj de siste dagene før lønningen kommer, bor 2-3 kilometer fra jobben og kjører bil hver dag.
MMWHOHAAAAAA!!!! Sauer!

Men uansett alt dette endrer ikke noe på at det nok heller er de mange hushold med to inntekter som er årsaken til de "høye prisene" her i landet enn at det er de "høye avgifter".
Som sagt, det er nu engang en tydelig sammenheng mellom lønnsnivået og prisnivået i et land med en sunn økonomi.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #691150 08/03/2009 08:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Tenk hvor mye velferd vi hadde fått for oljepengene hvis ikke man hadde drevet med den tullete inflasjonen på 70 og 80-tallet. Rundt regnet er priser på innelandsvarer og tjenester dobbelt så høye som de burde vært, dersom et fornuftig inflasjonsregime hadde blitt fulgt.

Man kan gjerne "velge" bort inflasjon, noe som naturlivis vil gå på bekostning av andre faktorer. En praktisk konsekvens av det er å velge bort lønnsvekst, noe vi neppe ville sett på med glede.

Jeg kan ikke på noen måte skjønne denne gjentagende messingen om eksportindustrien? Forklar meg gjerne hvorfor vi ville hatt det bedre i Norge om vi hadde mer eksportindustri. Ta også hensyn til at resten av den vestlige verden opplever det samme og at vi i Norge i praksis har hatt mer enn full sysselsetning de siste årene.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #691192 08/03/2009 10:11
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg trodde inflasjonen var på sitt høyeste på 80-tallet, men stemmer tallene, må det være kvinnenes inntog på arbeidsmakedet som forårsaket dette?

Espen

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #691226 08/03/2009 11:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tenk hvor mye velferd vi hadde fått for oljepengene hvis ikke man hadde drevet med den tullete inflasjonen på 70 og 80-tallet. Rundt regnet er priser på innelandsvarer og tjenester dobbelt så høye som de burde vært, dersom et fornuftig inflasjonsregime hadde blitt fulgt.

Man kan gjerne "velge" bort inflasjon, noe som naturlivis vil gå på bekostning av andre faktorer. En praktisk konsekvens av det er å velge bort lønnsvekst, noe vi neppe ville sett på med glede.

Åh jada, melken ville fortsatt koste et par-tre kroner literen for å ikke snakke om noen usle kroner literen for drivstoff.
Så hadde det vært kjempe å bestille sykkeldeler fra utlandet......

Quote:
Jeg kan ikke på noen måte skjønne denne gjentagende messingen om eksportindustrien? Forklar meg gjerne hvorfor vi ville hatt det bedre i Norge om vi hadde mer eksportindustri. Ta også hensyn til at resten av den vestlige verden opplever det samme og at vi i Norge i praksis har hatt mer enn full sysselsetning de siste årene.

Ja og nei. Det er slettes ikke sikkert at vi hadde hatt det bedre med bred eksportindustri, men mye verre hadde det nok heller ikke vært. Og jeg liker i hvertfall tanken på å ha flere bein å stå på. Og ikke umulig ville den ha gitt flere en mulighet til å karre seg i mål på en industriarbeiderinntekt.
På den andre siden er det muligens pga. høy sysselsetting i offentlig sektor (sikre arbeidsplasser) at Norge kanske ikke kommer til å bli rammet så sterkt av finanskrisen.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #691227 08/03/2009 11:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg trodde inflasjonen var på sitt høyeste på 80-tallet, men stemmer tallene, må det være kvinnenes inntog på arbeidsmakedet som forårsaket dette?

Espen

Du mener vel økningen av toinntektsøkonomier?

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Tange] #691283 08/03/2009 14:41
Espen Offline
More than words
More than words
Ja, det er jo en kombinasjon.

Uansett, inflasjon skapes av øket etterspørsel i forhold til tilbud, som det fort blir når mange flere tjener og skal bruke penger.

e

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #691300 08/03/2009 15:41
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og så var det kanskje staten som prøvde å regulere inflasjonen ved å øke skattene?

Re: hva er det Siv røyker? [Re: Tange] #691306 08/03/2009 15:55
Espen Offline
More than words
More than words
...eller folktets krav om flere og høyere kvalitet på offentlige tjenester.

e

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: Tange] #691311 08/03/2009 16:16
EgilS Offline
More than words
More than words
Ja og nei. Det er slettes ikke sikkert at vi hadde hatt det bedre med bred eksportindustri, men mye verre hadde det nok heller ikke vært. Og jeg liker i hvertfall tanken på å ha flere bein å stå på. Og ikke umulig ville den ha gitt flere en mulighet til å karre seg i mål på en industriarbeiderinntekt.
På den andre siden er det muligens pga. høy sysselsetting i offentlig sektor (sikre arbeidsplasser) at Norge kanske ikke kommer til å bli rammet så sterkt av finanskrisen.

Vi hadde nok hadde det mye verre rent materialistisk. For å kunne opprettholdt en mye større eksportindustri måtte vi hatt et mye lavere lønnsnivå. Jeg tipper enhver kan tenke seg hva det ville betydd for prisen på varene vi importerer (eller rettere sagt da ikke ville hatt råd til å importere).

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #691500 08/03/2009 20:38
EgilS Offline
More than words
More than words
At ytterst få hadde hatt råd til 50" tv eller tatt seg råd til toppmodellene av mobilene tror jeg vi kunne klart oss godt uten, når alternativet er et mer inkluderende arbeidsliv og mye mer velferd pr. oljefat pumpet opp.

Det er også en måte å se det på.

Nå tror jeg du vil finne et svært lite mindretall som er enige med deg i at vi skal VELGE å ha ha en levestandard som er svært mye dårligere enn nabolandene våre.

Når det gjelder velferd:
En av hovedgrunnene til at vi har så mange utenfor arbeidslivet er at vi har RÅD til å ha det. I land med lavere levestandard er ofte slik at mange må jobbe selv om de strengt tatt ikke burde gjøre det. I Norge kan vi la de slippe. Man kan gå av med pensjon tidligere når man er sliten. DET kaller jeg velferd.

Nå er det naturligvis mange som sikkert kan jobbe, men ikke gidder. Det er en av tingene vi vanskelig kan unngå, men kan klare å leve med.

Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #691528 08/03/2009 21:16
Espen Offline
More than words
More than words
Det er klart dette er mulig fordi vi har penga. Det ville være mye større politisk debatt rundt dette, hvis AS Norge måtte låne pengene til trygd i utlandet.

e

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: EgilS] #691539 08/03/2009 21:33
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

En av hovedgrunnene til at vi har så mange utenfor arbeidslivet er at vi har RÅD til å ha det. I land med lavere levestandard er ofte slik at mange må jobbe selv om de strengt tatt ikke burde gjøre det. I Norge kan vi la de slippe. Man kan gå av med pensjon tidligere når man er sliten. DET kaller jeg velferd.

EgilS, jeg trodde du jobbet med feltet. Hvis du ser på alle SSB/Econ prognoser så er "kassa" tom etter noen få år etter eldrebølgen starter for fullt. Hvorfor tror du de har endret pensjonssystemet slik at det skal lønne seg å jobbe lengre? Pensjonsystemet ble jo endret fordi, slik systemet var, så var det ikke bærekraftig.

Med det nye systemet så vil det å gå av med AFP eller uføretrygd gjøre at pensjonen til et individ blir merkbart lavere. De store taperne er de som faktisk er uføretrygda pga helseproblemer og ikke kan jobbe. De blir straffet av at systemet har gått skeis, hovedsakelig fordi på 80tallet var det særdeles lett å få uføretrygd og at flere og flere har utnyttet systemet.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: hva er det Siv røyker? [Re: ] #691572 08/03/2009 22:45
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg forsvarer ikke dette, men er ganske sikker på at det ville vært ferre uføretrygdede hvis det kostet Norge enda mer å betale trygden.

Jeg mener heller ikke det er noen løsning å tvinge arbeidsuføre ut i arbeid.

e

post@espenwettre.no
Re: hva er det Siv røyker? [Re: Espen] #691578 08/03/2009 23:00
perbl Offline
More than words
More than words
Nå er vel spørsmålet om mottak av arbeidsuføretrygd automatisk tilsier at du er fullstendig arbeidsufør. Etter hva jeg har sett med egne øyne av hvilke holdninger og aktivitetsnivå mange som mottar denne type trygd har utvist, må jeg si at jeg er varm tilhenger av ikke bare noe mer krav, men også nytenkning i form av alternative attførings/tilretteleggingsopplegg for de som i dag faller utenfor.

Jeg har hvertfall personlig store problemer med å se gevinstene både samfunnet og den uføretrygdede oppnår i tilfeller der man kunne ha tilrettelagt for et mer aktivt yrkesliv, men i stedet ender opp med inaktivitet og kostnadskrevende trygdetilværelse.

Som en digresjon har jeg også vært borti folk som har jobbet livskiten ut av seg, og burde ha hatt et opphold med uføretrygd og forsiktig attføring før de brente livsgnisten ut av seg...

Redigert av perbl; 08/03/2009 23:04.

Per B.
Side 11 av 14 1 2 9 10 11 12 13 14

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå