hva er det Siv røyker?
|
Re: hva er det Siv røyker?
[Re: EgilS]
03/03/2009 11:01
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Den overveiende majoriteten av de som skal integreres her til lands har ikke fundamentalistiske holdninger. Hvorfor ikke prøve å fokusere på de i stedet for den lille minoriteten som totalt sett ikke skaper de helt store problemene. Joda, de får plass i media, men det er ikke de som skal være premissgivere for hvordan integreringspolitikken skal være.
Jeg er enig i at fundamentalistiske holdninger ikke er et stort problem. Og jeg er heller ikke redd for at Norge kommer til å bli et nytt Iran eller noe slikt. Men jeg synes samtidig at det er en overraskende stor politisk ettergivenhet overfor det som jeg oppfatter som fundamentalisme. Både forslagene om kriminalisering av religionskritikk og hijab-saken tolker jeg som slik ettergivenhet. Da karikatur-striden "raste" for et par år siden, var de tydelig at Telenors forretningsinteresser i Pakistan var viktigere for norske myndigheter enn å forsvare grunnleggende norske rettigheter. Mener jeg. Så leser jeg at det f.eks. innen enkelte miljøer praktisers at jenter sendes tilbake til hjemland fordi de er blitt for "norske". Dette skyldes holdninger som det må være legitimt å si at man vil bekjempe. Eller man kan tro at dette er ulovlig og straffbart, og at slikt dermed løser seg selv. (Men det tror altså ikke jeg.)
|
|
|
[Re: Mylla]
03/03/2009 11:04
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/con...d=moreheadlinesDette er tradisjon og foregår i det skjulte i veldig mange muslimske hjem! I Norge eller de drar på en liten "ferie" til hjemlandet. Dette er så smertefullt at det kan ikke beskrives, og de er ødelagt for livet. Spennende m nye kulturer.. mer te? Vi er allerede godt klar over din åpenbare mangel på kunnskap, du trenger ikke å påpeke dette flere ganger.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
03/03/2009 11:06
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/con...d=moreheadlinesDette er tradisjon og foregår i det skjulte i veldig mange muslimske hjem! I Norge eller de drar på en liten "ferie" til hjemlandet. Dette er så smertefullt at det kan ikke beskrives, og de er ødelagt for livet. Spennende m nye kulturer.. mer te? Vi er allerede godt klar over din åpenbare mangel på kunnskap, du trenger ikke å påpeke dette flere ganger. Sa selveste nissefar...
"Don`t loose your temper, nobody wants it."
|
|
|
03/03/2009 11:08
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Likevel er du fullt enig med Karita, når hun hevder at en human tilnærming til integrering bare bidrar til en fortsettelse av voldtektene, kjønnslemlestelsen og tvangekteskapene.
Det eneste jeg lurer på er hvorfor disse overgrepene skal forhindres på en annen måte enn tilsvarende overgrep begått av etniske nordmenn. Såpass til svar skylder du meg.
Jeg kan ikke se at jeg skylder deg noe... Men OK: Jeg tror at f.eks. kjønnslemlestelse og tvangsekteskap ikke er så vanlig blant etnisk norske som du synes å legge til grunn. Slike overgrep må derfor bekjempes med holdningsendringer innen enkelte innvandrermiljøer. Jeg tror ikke at straffebud alene er tilstrekkelig.
|
|
|
03/03/2009 11:18
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/con...d=moreheadlinesDette er tradisjon og foregår i det skjulte i veldig mange muslimske hjem! I Norge eller de drar på en liten "ferie" til hjemlandet. Dette er så smertefullt at det kan ikke beskrives, og de er ødelagt for livet. Spennende m nye kulturer.. mer te? Vi er allerede godt klar over din åpenbare mangel på kunnskap, du trenger ikke å påpeke dette flere ganger. Sa selveste nissefar... Snakk om å "dra ned rullgardina".  Jaja...om ikke annet er du god underholdning (kan jo ikke akkurat si at postene dine har mye innhold).
|
|
|
03/03/2009 11:18
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Med mindre du hoster opp mer relevans og gulper opp et bredere spekter av eksempler, er jeg meget beæret over å være ditt forbilde... hvis det nå er slik at du representerer motvekten, er det absolutt ikke tvil om i hvilken kategori jeg ønsker å være.
Anonym5
|
|
|
[Re: Tex]
03/03/2009 11:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Slike overgrep må derfor bekjempes med holdningsendringer innen enkelte innvandrermiljøer. Og forstår jeg deg riktig må denne holdningsendringen initieres av fiendlighet og en ensidig forståelse fremfor toleranse og dialog? Jeg henger visst ikke helt med...
Anonym5
|
|
|
03/03/2009 11:30
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Med mindre du hoster opp mer relevans og gulper opp et bredere spekter av eksempler, er jeg meget beæret over å være ditt forbilde... hvis det nå er slik at du representerer motvekten, er det absolutt ikke tvil om i hvilken kategori jeg ønsker å være. Dere er jo søte da, "my gang yay, your gang boo!" Eksempler klarer du meget fint og veldig lett finne selv.
|
|
|
03/03/2009 11:35
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Eksempler klarer du meget fint og veldig lett finne selv. Men det hjelper lite på å rette på inntrykket at du mangler noe vesentlig mellom ørene...
Anonym5
|
|
|
03/03/2009 11:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men OK: Jeg tror at f.eks. kjønnslemlestelse og tvangsekteskap ikke er så vanlig blant etnisk norske som du synes å legge til grunn. Men skal dette behandles spesielt og ikke på samme måte som for eksempel hvis man mishandler kjerring og unger under den tradisjonelle norske helgefylla (som for svært mange nordmenn varer hele uka)? Slike overgrep må derfor bekjempes med holdningsendringer innen enkelte innvandrermiljøer. Jeg tror ikke at straffebud alene er tilstrekkelig. Ja takk, begge deler.
|
|
|
03/03/2009 12:23
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Men skal dette behandles spesielt og ikke på samme måte som for eksempel hvis man mishandler kjerring og unger under den tradisjonelle norske helgefylla (som for svært mange nordmenn varer hele uka)?
Ja, selvsagt skal dette "behandles spesielt" i den forstand at hodningsendringer og forandringer må skje i de miljøer hvor dette er utbredt. La oss ta mopedsikkerhet i trafikken som et ukontroversielt eksempel: La oss si at man ønsker å bedre denne gjennom endrede holdninger. Noen (du?) vil kanskje si at det ikke er nødvendig, fordi vi har Veitrafikkloven. Jeg vil si at holdningkampanjer etc. bør rettes mot mopedungdommen, og ikke bredt utover hele folket. Så kan noen (du?) også peke på at andre problemer i samfunnet og i andre grupper i befolkningen (f.eks. ulovlig hummerfiske) ikke blir adressert med dette tiltaket, og at tiltaket dermed er diskrinerende og vitner om "ensidig forståelse", hva nå det enn er.
|
|
|
03/03/2009 12:31
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Og forstår jeg deg riktig må denne holdningsendringen initieres av fiendlighet og en ensidig forståelse fremfor toleranse og dialog? Jeg henger visst ikke helt med...
Ja, i den forstand at jeg mener vi ikke skal ha toleranse overfor holdninger eller handlinger som er uakseptable i det norske samfunn. Jeg kan ikke se at det bør være rom for større toleranse overfor uakseptable holdnger som er religiøst forankret enn de som er politisk forankret. Fundamentalistiske holdninger må bekjempes. Det må være lov å si at vi har verdier i vårt samfunn som er verd å stå opp for, at disse ikke skal kompromisses bort for å imøtekomme marginale grupper.
|
|
|
03/03/2009 12:32
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg vil si at holdningkampanjer etc. bør rettes mot mopedungdommen, og ikke bredt utover hele folket. Her er vi ikke uenige i det hele tatt, men jeg trenger fortsatt å vite hvorfor du mener en slik holdningskampanje ikke skal bygges på dialog og bred kulturell forståelse?
Anonym5
|
|
|
03/03/2009 12:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men skal dette behandles spesielt og ikke på samme måte som for eksempel hvis man mishandler kjerring og unger under den tradisjonelle norske helgefylla (som for svært mange nordmenn varer hele uka)?
Ja, selvsagt skal dette "behandles spesielt" i den forstand at hodningsendringer og forandringer må skje i de miljøer hvor dette er utbredt. La oss ta mopedsikkerhet i trafikken som et ukontroversielt eksempel: La oss si at man ønsker å bedre denne gjennom endrede holdninger. Noen (du?) vil kanskje si at det ikke er nødvendig, fordi vi har Veitrafikkloven. Jeg vil si at holdningkampanjer etc. bør rettes mot mopedungdommen, og ikke bredt utover hele folket. Så kan noen (du?) også peke på at andre problemer i samfunnet og i andre grupper i befolkningen (f.eks. ulovlig hummerfiske) ikke blir adressert med dette tiltaket, og at tiltaket dermed er diskrinerende og vitner om "ensidig forståelse", hva nå det enn er. Her er vi stort sett enige. Jeg mener likevel at man har med diskriminerende holdninger å gjøre hvis man sier at slike holdningsskapende tiltak kun skal rettes mot muslimer, mens de som banker kone og barn bare skal få fortsette med det fordi de jo etnoisk norske. Slike holdninger føler jeg er ganske så utbredte, også på dette forumet.
|
|
|
03/03/2009 12:44
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det fremgår av innlegget over ditt: Kortversjonen er at dialog er vel og bra, men visse ting bør vi være kompromissløse på.
|
|
|
03/03/2009 12:52
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg mener likevel at man har med diskriminerende holdninger å gjøre hvis man sier at slike holdningsskapende tiltak kun skal rettes mot muslimer, mens de som banker kone og barn bare skal få fortsette med det fordi de jo etnoisk norske.
Vel, der er vi uenige. Jeg sier: Mopedtiltak rettet mot mopedister, landbrukstiltiak rettet mot bønder, fjellvettregler for skiløpere, tiltak mot tvangsgifte og omskjæring i de miljøer hvor dette kan forekomme. Selvfølgelig må det være slik. Jeg kan ikke se at det er diskriminerende.
|
|
|
03/03/2009 12:59
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Dere er jo søte da, "my gang yay, your gang boo!"
Eksempler klarer du meget fint og veldig lett finne selv.
Det fantastiske her er at du ikke forstår at signaturen min er rettet mot akkurat den formen for argumentasjon du presenterer: Alle nordmenn: YAY! Alle muslimer: BOO! Du sparker rundt deg, men klarer fascinerende nok å treffe deg selv i lysken gang på gang. Herlig.
|
|
|
03/03/2009 13:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg mener likevel at man har med diskriminerende holdninger å gjøre hvis man sier at slike holdningsskapende tiltak kun skal rettes mot muslimer, mens de som banker kone og barn bare skal få fortsette med det fordi de jo etnoisk norske.
Vel, der er vi uenige. Jeg sier: Mopedtiltak rettet mot mopedister, landbrukstiltiak rettet mot bønder, fjellvettregler for skiløpere, tiltak mot tvangsgifte og omskjæring i de miljøer hvor dette kan forekomme. Selvfølgelig må det være slik. Jeg kan ikke se at det er diskriminerende. Slik du fremstiller det så er det greit. Klart tiltakene skal rettes mot de gruppene de gjelder. I det øyeblikket man velger å rette tiltak mot noen FORDI de er av arabisk opprinnelse, men avstår fra tiltak mot andre FORDI de er etnisk norske, da er det diskriminering.
|
|
|
[Re: Trygve_]
03/03/2009 13:22
|
Mylla
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dere er jo søte da, "my gang yay, your gang boo!"
Eksempler klarer du meget fint og veldig lett finne selv.
Det fantastiske her er at du ikke forstår at signaturen min er rettet mot akkurat den formen for argumentasjon du presenterer: Alle nordmenn: YAY! Alle muslimer: BOO! Du sparker rundt deg, men klarer fascinerende nok å treffe deg selv i lysken gang på gang. Herlig. Hva? Det er jeg som vil ha handlig slik at muslimske kvinner og jenter skal få et fritt liv i et demokrati, enkelte her vil heller sitte å pjatte m imamer og islamsk råd. Nisser/nordmenn: BOO!
|
|
|
03/03/2009 13:28
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
men visse ting bør vi være kompromissløse på. Og disse tingene omfattes allerede av straffeloven. Hvorfor er det da spesielt hvilken bakgrunn gjerningsmannen har, og hvorfor det forventes andre ting av ham enn en etnisk nordmann?
Anonym5
|
|
|
03/03/2009 13:30
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er jeg som vil ha handlig slik at muslimske kvinner og jenter skal få et fritt liv i et demokrati, enkelte her vil heller sitte å pjatte m imamer og islamsk råd.
Det vil vi alle, men de fleste av oss forstår at man ikke kommer særlig langt i arbeidet med flertallet av muslimer uten å ta veien innom en dialog med de som setter dagsorden for mange: imamer og islamsk råd. I mellomtiden må du gjerne hyle både nisser og boo, men det kommer du altså ikke særlig langt med.
Anonym5
|
|
|
03/03/2009 13:42
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvorfor er det da spesielt hvilken bakgrunn gjerningsmannen har, og hvorfor det forventes andre ting av ham enn en etnisk nordmann? Dette spørsmålet virker på meg helt absurd, må jeg si. Det forventes for så vidt også av etnisk norske at de ikke skal drive med kjønnslemlestelse av jenter, men det har liksom ikke vært noe stort problem. Hvis det dermed blir "diskrimenerende" å si at dette er et problem i enkelte innvandrermiljøer, så er det et godt eksempel på hvor forfeilet "dialog" og "forståelse" er. Likeså at si at dette nærmest vil løse seg selv, fordi Straffeloven forbyr det.
|
|
|
03/03/2009 13:46
|
Espen
More than words
|
More than words
Man kan jo spørre seg om Siv egentlig ønsker å løse disse konfliktene. FRP har allt å tjene på at de ruller og går.
FRPs økonomiske politikk har vist seg å ikke være spesiellt bærekraftig, og de taper terreng i mange andre saker også.
e
|
|
|
03/03/2009 13:51
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Og disse tingene omfattes allerede av straffeloven. Hvorfor er det da spesielt hvilken bakgrunn gjerningsmannen har, og hvorfor det forventes andre ting av ham enn en etnisk nordmann? Og her er enda mer som sikkert rammes av Straffeloven. Likevel så skjer det. Det er merkelige greier, altså. Dagbladet: "Jenter uten hijab får juling"
|
|
|
03/03/2009 13:57
|
Espen
More than words
|
More than words
Det MÅ holdningsendring er til.
Spørsmålet er hvordan skal man få endret holdninger hos folk?
Er det grunn til å tro at Siv Jensens retorikk er egnet til å få til dette?
e
|
|
|
03/03/2009 14:06
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Dagbladet: "Jenter uten hijab får juling" Likeså som flere norske kvinner blir utsatt for vold fra etnisk norske menn. Det er heller ikke mitt poeng å hevde at kriminalitet forsvinner fordi vi har straffer. De spesielle overgrep som figurerer i enkelte miljøer er av kulturell og historisk art. Skal man søke en løsning på disse problemene, trenger man kulturell forståelse. Kulturell forståelse får man gjennom kunnskap og dialog. Kulturell forståelse er forresten ikke det samme som å godta kriminelle handlinger, eller å vri det andre kinn til. Kulturell forståelse danner grunnlag for å endre inngrodde holdninger, gjennom å sette seg inn i den andres posisjon og bakgrunn, og handle deretter. Jeg forstår, på en absurd måte, de som hyler at "nok er nok", og "dialog virker ikke" og "dette tar for lang tid". Men jeg har ennå til gode å se de komme opp med alternativ til dialog og forståelse, uten at disse ender opp som tiltak som er de landene verdig som vi ikke ønsker å sammenligne oss med. Hvis vi skal markedsføre oss som et "fritt og vestlig demokrati" skal vi også oppføre oss deretter - med respekt for andre mennesker og andre synspunkter - uten å gi disse rom for kriminelle handlinger. Det som sier seg enig med frøken Jensen viser egentlig bare at de mangler egenskapen å se lengre enn sin egen nese - fordi de ønsker respekt og forståelse for sitt eget synspunkt uten å gi noe tilbake.
Anonym5
|
|
|
03/03/2009 15:05
|
Espen
More than words
|
More than words
Kikker man litt på statistikkene fra SSB ser man at over halvparten av kvinner som oppsøker krisesentre er utenlandske, som blir mishandlet av norske menn.
Det kan se ut som om det trengs holdningsendringer til for mange i samfunnet.
Espen
|
|
|
[Re: Espen]
03/03/2009 15:27
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Tror du dette problemet kan avbøtes gjennom økt respekt og toleranse for kvinnemishandlere?
|
|
|
03/03/2009 15:35
|
Espen
More than words
|
More than words
Ja, øket respekt og forståelse for mennesker, og også kvinnemishandlere. Dette må ikke forveksles med toleranse for handlingene disse personene utfører.
Eller mener du man kan ydmyke kvinnemishandlere til å slutte å slå?
Espen
Redigert av Espen; 03/03/2009 15:58. Rediger grunn: mer
|
|
|
03/03/2009 15:39
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Tror du dette problemet kan avbøtes gjennom økt respekt og toleranse for kvinnemishandlere?
Jeg tror du må ha et ganske skrudd bilde av hvordan man arbeider med respekt og toleranse i det norske samfunnet. At man ikke tolererer og respekterer at noen begår en kriminell handling - uansett bakgrunn - burde ikke være vanskelig å skjønne, selv for Sivs disipler. Men holdningsendringen som skal resultere i et minimum av slik handlinger må til gjennom respekt for ulike bakgrunner og historier, samt toleranse for ulike oppfatninger, samtidig som man legger vekt på de strafferetslige bestemmelsene i det samfunnet man er del av. Hvis du vil gjøre poenget ditt klart, kan du gjerne starte med holdningsendringen blant unge mopedførere, og forklare hvordan den blir til uten respekt og toleranse for mopedistene som personer, samtidig som den ikke tar utgangspunkt i straffelovens bestemmelser. Kanskje jeg forstår mer da...
Anonym5
|
|
|
|
|