Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

trener jeg for hardt ?

Re: trener jeg for hardt ? [Re: Beles] #679164 11/02/2009 18:07
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra Beles ! Dvs. bra for debatten her, men ikke så bra at forretningshemmeligheter spres slik åpenlyst, jeg hadde igrunnen sett fram til at en god del nå hadde lagt inn 5 5*5 økter i sone 4 & 5 pr. uke fram til Terrengsykkelrittet, så vi kunne fått oppleve farten det ga ....

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: trener jeg for hardt ? [Re: HeavyDude] #679206 11/02/2009 18:56
olechr Offline
More than words
More than words
Der det gøyale ligger i oppsumeringen er hva folk mener er grunntrening og ikke minst hva folk mener der hardt/rolig. Vi fikk inn en ny fyr på laget i år som var opplært til at det ikke kan gå rolig nok på langtur. Selv er jeg av en helt annen oppfatning og har lært meg til å kjøre "javnt" som jeg kaller det på langtur. Nå syntes jeg det er rolig mens han andre fyren syntes det var helt idiot kjøring. Ekke lett!

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: trener jeg for hardt ? [Re: olechr] #679258 11/02/2009 20:31
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med lapskaustrening som var så i skuddet før jul da, folkens? Plutselig er det helt ut? Jeg blir sliten av å lese alle disse treningstrådene jeg. Men det kan kanskje skrives på kontoen "grunntrening"?

Jeg holder nå fortsatt en knapp på restitusjonstrening. Et par rolige restitusjonsøkter i måneden, med masse hvile mellom hver økt. Det er mitt opplegg. Og jeg skal knuse dere alle sammen til sommeren! I alle fall nedover.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: trener jeg for hardt ? [Re: sigmund1] #679283 11/02/2009 21:03
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: sigmund1
[quote=Clotho_NOR]

Men, det gjelder jo bare å finne en plan med treningen som man fullt ut tror på selv og som man finner ut fungerer. Min måte å trene på, er veldig forskjellig fra dine prinsipper ; ikke dermed sagt mer riktig.

Det jeg mener er, er klar over at jeg var uklar, at det er mange veier til Rom. Man må finne det man virkelig tror på er den kjappeste veien, og holde seg til den for så å gjøre seg opp en mening, når man har sammenlignbare målingsresultater.

Det er rett og slett feil, det er selvfølgelig individuelle forksjeller men det finne noe som er mer riktig enn annet, og noe som alt annet like ville ha gitt bedre resultater. Dette noe er ikke bare å finne en plan som du har trua på, tro kan faktisk ikke flytte fjell i alle tilfeller.

For min del er det helt åpenbart at hvis du vil bli god til å sykle så må du unnagjøre hardtreninga. Det er ingen som har blitt best uten å trene hardt. Etter at du har unnagjort den biten, og du fortsatt har tid til å trene mer kan du begynne å legge inn rolig mengde.

Jeg vedder hva som helst på at en som trener 15 timer i uka sone 1/2 året rundt lett blir slått av en som trener 6 timer i uka hvorav 2t - 4t er sone3/4. Det er like sikkert at en som trener 15 timer i uka hvorav 2t - 4t hardt og resten rolig slår 6 timerdmannen, og derfor slår Thor Hushovd oss mosjonister. Fordi han trener hardt og mye, ikke fordi han trener mye.

Det er pussig du nevner Thor Hushovd, da jeg mener å ha lest et eller annet sted at Atle Kvålsvoll er relativt behjelpelig med treningen hans. thinking I Kvålsvolls opplegg for grunntreningen oktober til og med mars for mosjonister med treningstid ca 30 t i måneden, er det forsvinnende lite sone 3/4-økter. (5-10% av total treningstid)

Re: trener jeg for hardt ? [Re: Clotho_NOR] #679286 11/02/2009 21:11
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Clotho_NOR

Det er pussig du nevner Thor Hushovd, da jeg mener å ha lest et eller annet sted at Atle Kvålsvoll er relativt behjelpelig med treningen hans. thinking I Kvålsvolls opplegg for grunntreningen oktober til og med mars for mosjonister med treningstid ca 30 t i måneden, er det forsvinnende lite sone 3/4-økter. (5-10% av total treningstid)

Den glade mosjonist og den mer aktive mosjonist bør glemme alt Kvålsvoll sier om de vil ha framgang i treningsarbeidet. Sigmunds treningsmetoder er moderne, veldokumenterte og beviselig mer effektive enn den filosofien Kvålsvoll forfekter. Eller rettere sagt: Kaggestad forfekter. Kvålsvoll er hjernevasket av sitt store idol Johan Kaggestad og gjengir alt Kaggestad sier som en pappegøye, bare uten Kaggestads innsikt.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: sigmund1] #679296 11/02/2009 21:21
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C

Men, det gjelder jo bare å finne en plan med treningen som man fullt ut tror på selv og som man finner ut fungerer. Min måte å trene på, er veldig forskjellig fra dine prinsipper ; ikke dermed sagt mer riktig.

Det er rett og slett feil, det er selvfølgelig individuelle forksjeller men det finne noe som er mer riktig enn annet, og noe som alt annet like ville ha gitt bedre resultater. Dette noe er ikke bare å finne en plan som du har trua på, tro kan faktisk ikke flytte fjell i alle tilfeller.

For min del er det helt åpenbart at hvis du vil bli god til å sykle så må du unnagjøre hardtreninga. Det er ingen som har blitt best uten å trene hardt. Etter at du har unnagjort den biten, og du fortsatt har tid til å trene mer kan du begynne å legge inn rolig mengde.
Jeg vedder hva som helst på at en som trener 15 timer i uka sone 1/2 året rundt lett blir slått av en som trener 6 timer i uka hvorav 2t - 4t er sone3/4. Det er like sikkert at en som trener 15 timer i uka hvorav 2t - 4t hardt og resten rolig slår 6 timerdmannen, og derfor slår Thor Hushovd oss mosjonister. Fordi han trener hardt og mye, ikke fordi han trener mye.

«I Olympiatoppen står vi for en blanding av langtur og intervall, og det er veldig viktig å bygge en base før du begynner å trene hardt.»

Sitat Atle Kvålsvoll, hentet fra denne linken :

http://www.stayer.com/index.php?id=158

Re: trener jeg for hardt ? [Re: larsb] #679306 11/02/2009 21:27
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsb
Kunne du ikke holdt dette hemmelig da Beles?
Heller publisert endel uklare prosentsater og slikt så kunne det vært en undegrunnsbevegelse som fulgte ditt "nye og eksperimentelle" opplegg i all hemmelighet.

LarsB

Huff huff... ja jeg tråkket vel litt i salaten her men pytt. Jeg tror de som har "alternative teorier" kommer til å overse dette uansett. Jeg tror det blir litt det samme som med f.eks slanking: Den ene artikkelen etter den andre kommer med "magiske" måter å bli tynn og fin på, og "lurer" deg til å tro at man kan flytte litt på når på døgnet man spiser, evt. hva slags type mat man spiser samtidig så går man automatisk ned i vekt. Slankerne sier ofte "jeg har prøvd alt", og unnlater å si at de ikke har prøvd å trene mer og spise mindre.

Samme med trening. Hvor mange blader har vi som skriver om hvordan man skal trene? På Narvesen f.eks står det "ca 1000" blader om styrketrening. Hvor mange måter kan man egentlig trene styrke på? Og sykkel/utholdenhet: Hvor mange "lure" måter kan vi egentlig sy sammen ei treningsøkt? Har det noe å si om jeg tar en 3,3,4,6,7,2,6,5,4,3 min intervalløkt sett i forhold til en 7,4,3,4,3,2,6,3,6,5 økt? Finnes det noe nytt og magisk vis kroppen vår fungerer på? Eller handler det retten og sletten om å bygge stein på stein?

Jeg tror mange er ute etter noe "lurt" som kan gi de et forsprang. De er såpass opphengt på å finne dette "lure" at de kommer til å se bortifra det jeg skrev. Så da er jeg vel forhåpentligvis tilgitt :-)

4x4,(evt 5x5x5)-gjengen minner meg på et sitat jeg hørte et eller annet sted (Joey i friends?): If "less is more", think about how much more "more than less" would be... :-)

EDIT: Dette er absolutt ikke ment som noe spark bak til noen her i tråden, kun litt oppgulp ang. egne teorier om trening.

Redigert av Beles; 11/02/2009 21:30.

mvh,
Beles
Re: trener jeg for hardt ? [Re: HeavyDude] #679329 11/02/2009 21:47
Beles Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: HeavyDude
Bra Beles ! Dvs. bra for debatten her, men ikke så bra at forretningshemmeligheter spres slik åpenlyst, jeg hadde igrunnen sett fram til at en god del nå hadde lagt inn 5 5*5 økter i sone 4 & 5 pr. uke fram til Terrengsykkelrittet, så vi kunne fått oppleve farten det ga ....

Enig i at det ikke var så lurt. Men ettersom jeg har et kranglete kne om dagen (jada, jeg er en sytepave) så får jeg heller publisere "min" plan så kan jeg se på resultatene til de som evt. følger et slikt opplegg og gråte litt over hvor bra form jeg kunne ha vært i.... surv surv... :-)

mvh,
Beles
Re: trener jeg for hardt ? [Re: Clotho_NOR] #679345 11/02/2009 22:28
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Kvålsvolls opplegg for grunntreningen oktober til og med mars for mosjonister med treningstid ca 30 t i måneden, er det forsvinnende lite sone 3/4-økter. (5-10% av total treningstid)

Dette eksemplet viser jo bare hvor sneversynt Kvålsvoll er. Å trene 2-3 timer i måneden (av totalt 30) i sone 3/4 er jo bare helt absurd dersom målet med treningen er å få bedre kondisjon og å øke anaerob terskel. Dette viser bare hvor lite reflektert Kvålsvoll er og jeg mener det grenser til totalt useriøsitet.

Redigert av maxminus; 11/02/2009 22:28.
Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679355 11/02/2009 23:03
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Nå vet jo du fælt lite om resten av opplegget, så jeg er imponert over din skråsikkerhet.

Gjør meg to tjenester.

Send meg en kortfattet fasit på "Hvordan bli en best mulig syklist". Jeg lover å ikke sende denne fasiten til andre vi kan tenkes å konkurrere mot. Jeg betaler gjerne i dyre dommer også.

Hvis du i tillegg også tilbyr dine tjenester til Olympiatoppen, er jeg en "happy camper". Om et par år har du også helt sikkert fått frem nok gode, norske syklister, til å stable på beina et ProTour-lag. zzz

Re: trener jeg for hardt ? [Re: Clotho_NOR] #679356 11/02/2009 23:09
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Én ting vet jeg helt sikkert om opplegget, og det er at ingenting at de resterende prosentene er sone 5 og oppover. Da er det ikke så veldig mange soner igjen å velge i.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: Clotho_NOR] #679369 12/02/2009 06:55
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om et par år har du også helt sikkert fått frem nok gode, norske syklister, til å stable på beina et ProTour-lag. zzz

Nok en gang blir "best mulig på minst tilgjengelig tid" tolket feil.

Hushovds trening er sikkert godt optimalisert for han, men med bare en fjerdedel av treningstimene bør man kanskje sitte igjen med mer enn en fjerdedel av kvalitetstimene.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: Beles] #679397 12/02/2009 08:11
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Beles

Jeg tror mange er ute etter noe "lurt" som kan gi de et forsprang. De er såpass opphengt på å finne dette "lure" at de kommer til å se bortifra det jeg skrev. Så da er jeg vel forhåpentligvis tilgitt

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679420 12/02/2009 09:11
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: maxminus
Én ting vet jeg helt sikkert om opplegget, og det er at ingenting at de resterende prosentene er sone 5 og oppover. Da er det ikke så veldig mange soner igjen å velge i.

Nei. Sone 5 og oppover ?? Igrunnen ikke, siden Olympiatoppen opererer kun med 5 soner. Men siden du synes det å ha en grunntreningsperiode tydeligvis kun er for idioter, så skjønner jeg at du sprenger skalaen oppover, 100% av max puls er for pingler ! 5*5*5 i 140 av max er vel ok ? Som oppvarming ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: trener jeg for hardt ? [Re: HeavyDude] #679422 12/02/2009 09:21
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nei. Sone 5 og oppover ?? Igrunnen ikke, siden Olympiatoppen opererer kun med 5 soner.

Olympiatoppen har (minst) to forskjellige skalaer; den ene er delt inn i 8 soner. Sone 5 slutter på 97 % HF max. I sone 6, 7 og 8 bruker de fart som mål, heller enn HF max, VO2 max osv.

http://www.olympiatoppen.no/fag/utholdenhet/oltsintensitetsskala/page594.html

Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679425 12/02/2009 09:23
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S

Den glade mosjonist og den mer aktive mosjonist bør glemme alt Kvålsvoll sier om de vil ha framgang i treningsarbeidet. Sigmunds treningsmetoder er moderne, veldokumenterte og beviselig mer effektive enn den filosofien Kvålsvoll forfekter. Eller rettere sagt: Kaggestad forfekter. Kvålsvoll er hjernevasket av sitt store idol Johan Kaggestad og gjengir alt Kaggestad sier som en pappegøye, bare uten Kaggestads innsikt.

Min oppdragsgiver har en avtale med Kvålsvoll og tctrening.no og på de treningssidene ligger jeg inne i gruppen entusiast.

Treningsprogrammet som blir foreslått for meg på sykkel består av:
1 langtur
1 intervalløkt
1 styrketreningsøkt
1 styrketråkk

Høres det så feil ut tidlig i sesongen?

Personlig følger jeg nå treningsopplegget Sigmund1 foreslå på side 14 i treningsbloggen sin istedenfor å følge Kvålsvoll sine forslag.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: HeavyDude] #679426 12/02/2009 09:23
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Nei. Sone 5 og oppover ?? Igrunnen ikke, siden Olympiatoppen opererer kun med 5 soner. Men siden du synes det å ha en grunntreningsperiode tydeligvis kun er for idioter, så skjønner jeg at du sprenger skalaen oppover, 100% av max puls er for pingler ! 5*5*5 i 140 av max er vel ok ? Som oppvarming ?

Javel? Kanskje en fordel å sette seg inn i ting før man stamper rundt i klaveret? Olympiatoppen operere med 8 soner.

Redigert av maxminus; 12/02/2009 09:24. Rediger grunn: kom meg i forkjøpet
Re: trener jeg for hardt ? [Re: Syklist1] #679429 12/02/2009 09:31
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Syklist1

Treningsprogrammet som blir foreslått for meg på sykkel består av:
1 langtur
1 intervalløkt
1 styrketreningsøkt
1 styrketråkk

Høres det så feil ut tidlig i sesongen?

Sikkert ikke dumt, og veldig i tråd med opplegget i boka "Best i Birken".

Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679436 12/02/2009 09:48
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Okei da ... thinking .... en bagatell spør du meg ;-)

Re: trener jeg for hardt ? [Re: HeavyDude] #679442 12/02/2009 09:54
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Han sa vel ikke at man burde trene i sonene over 3/4, men at opplegget hadde lite trening i nettopp sone 3 og 4.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: HeavyDude] #679445 12/02/2009 09:58
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Men altså; jeg mener definitivt ikke at grunntrening er for idoter. Men vi har tydeligvis forskjellige syn på hva som er hensiktsmessig og den beste grunntreningen. Jeg synes resultatene som kommer fra "Wisløff & co" er svært interssante, troverdige og de stemmer overens med egne erfaringer. Når jeg sper på med litt andre impulser ender jeg opp med ett opplegg som ligner veldig på Sigmunds. Det jeg i tillegg burde gjøre er å legge inn noen økter med styrketrening også, men dette har jeg ikke tid/ork til. Forskningen viser altså at det mest effektive for bedret utholdenhet OG arbeidsøkonomi er AEROBE intervaller i sone 4 (5) kombinert med økt maksimalstyrke (3-5 rep/tunge vekter/lange pauser).

Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679448 12/02/2009 10:05
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg har kjørt knebøy etter dette prinsippet i vinter, økt styrken betraktelig, så jeg er spent på om dette gir seg utslag på sykkelen.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: trener jeg for hardt ? [Re: tommygutt] #679450 12/02/2009 10:10
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Arvesen begynnte jo med dette før fjorårsesongen, og gir maksstyrketreningen æren for at han kjørte så sterkt i alpene i fjor. Du kommer nok til å fly i bakkene!!

Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679454 12/02/2009 10:13
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Vi får se. Hvertfall så har grusflater alla Birken vært min store svakhet, så jeg håper på bedring.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679469 12/02/2009 10:46
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi behøver sikkert ikke spole opp hele Wisløff-diskusjonen her igjen, det er vel flere tråder her på det temaet. Jeg tror ta man ofte drar disse diskusjonene i det extreme, i begge retninger ( pro Wisløff - contra Olympiatoppen). det kan sikkert vært smart å være lydhør for nye forskningsresultater ( når de er gjort på et tilstrekkelig stort antall personer) og mixe det med den treningsfilosofien som har gitt resultater IRL. Hmmm... det var vel passe balansert uttrykt ? :-)

Re: trener jeg for hardt ? [Re: HeavyDude] #679486 12/02/2009 11:03
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Helt enig i det :-)

Re: trener jeg for hardt ? [Re: tommygutt] #679493 12/02/2009 11:13
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: tommygutt
Jeg har kjørt knebøy etter dette prinsippet i vinter, økt styrken betraktelig, så jeg er spent på om dette gir seg utslag på sykkelen.

Min erfaring etter å ha gjort det et par vintre er at det har null effekt på sykkelformen.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: KenR] #679496 12/02/2009 11:19
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C

Men altså; jeg mener definitivt ikke at grunntrening er for idoter. Men vi har tydeligvis forskjellige syn på hva som er hensiktsmessig og den beste grunntreningen. Jeg synes resultatene som kommer fra "Wisløff & co" er svært interssante, troverdige og de stemmer overens med egne erfaringer. Når jeg sper på med litt andre impulser ender jeg opp med ett opplegg som ligner veldig på Sigmunds. Det jeg i tillegg burde gjøre er å legge inn noen økter med styrketrening også, men dette har jeg ikke tid/ork til. Forskningen viser altså at det mest effektive for bedret utholdenhet OG arbeidsøkonomi er AEROBE intervaller i sone 4 (5) kombinert med økt maksimalstyrke (3-5 rep/tunge vekter/lange pauser).

Mulig jeg har misforstått, men utfra det jeg kan lese meg til, diskvalifiserer du f eks Kvålsvoll fordi hans erfaring primært er med toppidrettsutøvere og det ikke nødvendigvis er overførbart til mosjonister.

Hvor mange mosjonister tror du er i stand til å trene AEROBT i sone 4 ? (Jeg regner med at du henviser til OT's soner, som tilsier 87-92% og en laktatverdi på 4-6)

Re: trener jeg for hardt ? [Re: EgilS] #679501 12/02/2009 11:25
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: EgilS
Sitat: tommygutt

Min erfaring etter å ha gjort det et par vintre er at det har null effekt på sykkelformen.

Men da har du ikke sett lårene mine. Da hadde du tenkt med en gang: "du burde ta litt knebøy mann".

Uansett, jeg prøver med åpent sinn nå i vinter, så får tiden vise om det hjelper. Funker det ikke, bruker jeg tiden på noe annet.

Re: trener jeg for hardt ? [Re: Clotho_NOR] #679514 12/02/2009 11:49
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Mulig jeg har misforstått, men utfra det jeg kan lese meg til, diskvalifiserer du f eks Kvålsvoll fordi hans erfaring primært er med toppidrettsutøvere og det ikke nødvendigvis er overførbart til mosjonister.

Hvor mange mosjonister tror du er i stand til å trene AEROBT i sone 4 ? (Jeg regner med at du henviser til OT's soner, som tilsier 87-92% og en laktatverdi på 4-6)

Jeg diskvalifiserer Kvålsvoll delvis for det du påpeker, men også fordi jeg mener at han dogmatisk forfekter en treningsfilosofi. Jeg mener han mangler kunnskap og innsikt til å være nyansert, i motsetning til feks Kaggestad.

Jeg skriver at det "mest effektive for forbedret uteholdenhet osv er aerobe intervaller i sone4 (%)" Det er ikke sikkert at alle mosjonister klarer dette, som du påpeker. Men da er det mest effektive for dem at de ligger så nær anaerob terskel som de klarer. Og det er her den wattbaserte treningen er genial, fordi man da trener på en reell effektbasert terskel, og ikke på pulsterskel som bare er en indikasjon på effektterskel.

Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support