Jeg vet det har vært dikutert før, men jeg tar det opp på nytt.
Sykkelskoene mine stinker!!!
Det er et par Shimano vintersko med GoreTex. Nå de har blitt våte inni, så stinker de noe sinnsykt mens de tørker. Fruen sier de lukter kattepiss, og jeg får nesten ikke lov til å tørke de innendørs. Hvordan skal jeg ellers få tørket skoene mine??
Noen som har gode råd/tips om hvordan jeg kan bli kvitt lukta?
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
Visste det måtte være noe.... Så da er det altså katta til han derre Shimanofyren som sitter hjemme og sniffer på limboksen sin? Ja vel. Da nytter det vel ikke å prøve å saksøke en stein japansk skomaker heller da....
Nei, takke meg til Nike skoene mine (og alle de Nike skoene jeg har hatt før), de lukter ikke. Og så er de jammen meg gode på beina også!
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
En skotørker av denne typen er ikke spesielt smart å bruke utendørs nå på vinteren. Det tar mye lengre tid før skoa blir tørre. Jeg gjennomførte en liten test nå nettopp på min egen hvor jeg plasserte termometersensoren inni et av blåserørene. Her er resultatet:
Skotørker på badet: Omgivelsestemp: 25 grader. Temp i blåserør: 47 grader
Skotørker ute: Omgivelsestemp: 3 grader. Temp i blåserør: 24 grader
En kompis tipset meg om å vaske rustningen med en vaskeball 1/3klor 2/3 vann i maskin, for å få vekk ugrei lukt. Det førte til at rustningen brakte fram minner fra SteinkjerBadet første halvdel av sesongen, og deretter helt luktfritt. Kanskje det fungerer på sko også?
Jeg vet ikke om sko kan ta skade av dette, så det blir evt på eget ansvar. I tillegg kan det være fare for bleking av plagg i neste vaskerunde.
Etter at jeg begynte å bruke et par gode, gammle skotørkejern (altså varmende jern man putter i skoen), er det blitt mye triveligere i heiem. Før lå det unektelig en viss eim i større eller mindre deler av leiligheten til enhver tid. Nå tørker skoene så fort at de ikke lenger setter preg på hjemmsfæren.
...og hvor stor er brannfaren ved bruk av en slik isboksfønermedtentaklerliken itenblekksprututenhårsak??
Hehe. reknet med at den kom.
Faren er lav. Biltemaføneren generer veldig lite varme. Når luften spres fritt på den måten ca 15 cm unna plasten er det bare en lun vind som når boksen. Selv etter ca 5-6 timers kontinuerlig bruk er det ingen tegn til at plasten påvirkes av den lett forhøyede temperaturen. Gir likevel en god luftstrøm ned i skoa. Til tross for at den er velprøvd og trygg, bruker jeg den aldri uten nøye tilsyn og aldri på natten. Er av den typen som ikke tar noen sjanser, selv om jeg vet at det er trygt.
Jeg sliter også med at skoa lukter vondt innimellom. Har ikke så mye trua på den teorien om limet, altså, det gjelder alle mine sko, og bare ett av parene er Shimano...
En gang i mellom løser jeg opp en god dose vaskemaskinpulver i ei bøtte med varmt vann, putter skoa oppi og lar dem stå til dagen etter. Skyller litt og tørker, og vips så har jeg luktfrie sko en måned eller to til.
Bruker forøvrig en skotørker a la den Jan viste bilde av. De har imponerende virkning i forhold til hva man skulle tru. Temperaturen ut i "slangene" virker veldig lav, men skoa tørker som bare rakker'n.
Klortrikset Dr.E har fått av en tydeligvis genial sjel fungerer på sko også!
Kan ikke garantere for at gore-tex membranen digger klorimpregnering, men det hadde jeg ikke brydd meg om. Litt fargebleking er også greit å ofre for innemiljøet...
Hverken rustning, hansker eller sykkelsko lukter noe annet enn svømmebasseng for min del.
Mitt triks for rustning mm. funker knall, kanskje til sko også? Bløtlegging med Milo/Biotex el. samt en kork eddik i vannet. funker som snus, luker blomster :-)
Sko kan nok kreve noe mer, men det skulle være værdt e forsøk. Holder kanskje ikke like lenge som nytt, men det funker for en stund på selv den best inngrodde stanken:-)
Når det gjelder det geniale klorintrikset får man ikke bare bort stanken. Det beskytter mot utvikling av ny stank i lang tid fremover. Dr.E kan jo fortelle om assosiasjoner til steinkjærbadet en halv sesong etter at han vasket rustningen sin på den måten. Og utgangspunktet når det gjaldt den rustningen var vel omtrent slik at den helst burde henge på takstativet på veg til Hafjell, selv om den var nyvasket.
Kjøpte dog nye Shimano MT51, og de har ikke luktet selv om de blir gjennombløte.
Har du hatt de i myrvann ennå da?
Jepp, MT51 har vært i all slags bløtt terreng i skogen.
Det var vel kansje myrvannet som gav 181 skoa den fantastiske kattepisslukta. Bløtlegging i klor i 24 timer pluss vask på dristige 90 grader med masse tøymykner hjalp lite på mine sko.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
Jeg prøvde også bløtlegging i klor uten noen slående effekt. Det var derfor jeg oppgraderte til vaskemaskin med klor i vaskeballen med strålende resultat!
Å legge skoene i en bøtte med vann med litt eddik over natta før de sendes en runde i vaskemaskinen fungerte helt glimrende på sønnens fotballsko. De luktet enormt kattepiss, og jeg hadde forsøkt alle andre løsninger først. Men nå er de luktfrie. (enn så lenge...)