|
|
Kampfly - JSF vs Gripen
|
Kampfly - JSF vs Gripen
20/11/2008 17:49
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jaaahh...Da ser det ut til at det er spiker'n i kista, kroken på døra og så videre. Regjeringen innstiller på å handle JSF.
Ingen store overraskelser der kanskje?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Kampfly - JSF vs Gripen
[Re: Anders A-R]
20/11/2008 18:00
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Nei hvorfor støtte våre naboer i øst når vi kan smiske med USA for tredobbel pris?
|
|
|
[Re: Freakout]
20/11/2008 18:09
|
PerEivind
Avhengig
|
Avhengig
Hurra! Da har jeg jobb noen år til, veit jeg! Blei det offentliggjort i dag fordi hu forsvarsministeren skal offisielt åpne nye fabrikken jeg jobber på som skal lage deler til de flya i morra?
-Per-Eivind.
Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no. Og meld deg inn i NOTS. nots.no
|
|
|
20/11/2008 18:16
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er vel ikke den versjonen Norge har til intensjon å handle, JSF skal vel lages i minst 3 versjoner, hvor det bare er B-modellen som har STOVL-egenskaper. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II(jaja, wiki er full av feil, men allikevel..) Jeg er ikke uenig i at JSF er det beste flyet i konkurransen, men grunnlaget for vurderingen syns jeg er latterlig. De har vurdert egenskapene i flere scenarioer, hvordan har dette foregått med et fly som fortsatt er på prototype/test-stadiet? Har man tatt utgangspunkt i LMs utsagn om at JSF har en k/d-ratio på 1:4-6 også? Begge leverandører har kommet med utsagn som falt på sin egen urimlighet. Og når det er tradisjon/krav om 100% gjenkjøp i forsvarsavtaler, så forutsetter seg at det gjelder ALLE avtaler, og kanskje ALLER MEST de største kontraktene. Men nå skal vi jo ha det beste flyet, ingen tvil om at det er det viktigste punktet. Bare så synd at Eurofighter, etter min subjektive, lekmanns oppfatning, er det beste flyet. Jeg skal fanken meg lese gjennom så mye jeg klarer av de rapportene av prinsipp.
Redigert av Anders A-R; 20/11/2008 18:19. Rediger grunn: faktafeil
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
20/11/2008 19:05
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
okey, viste ikke det jeg, har spilt Battlefield 2 og der er f-35 og du kan ta av vertikalt ;-)
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
[Re: ]
20/11/2008 19:15
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
jaja, men hvor skulle de fått det fra hvis det ikke fantes på ekte? Jeg viste uansett ikke at det var flere versoner av flyet, en modell en verson er jeg vant til ;-)
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
20/11/2008 19:15
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ja detta må jo bli bra.
Får bare håpe at de begynner å produsere flyet snart, da... Oo at de finner noen flere kjøpere.
|
|
|
20/11/2008 20:46
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg viste uansett ikke at det var flere versoner av flyet, en modell en verson er jeg vant til ;-)
Det er mer regelen enn unntaket at det er flere modeller av samme fly. B-versjonen er "vanligvis" den versjonen med to seteplasser, dvs en radio/våpenmann bak (RIO) og pilot foran. Utover dette er det stort sett bare forskjellige spesifikasjoner som avgjør modellnavn. F.eks F/A-18 som finnes i modeller fra A-F. Dette er et fly som Boeing prøvde å selge til Norge relativt nylig, men de kom for seint med sine tilbud. Det er synd, for det er et vannvittig bra fly med en utrolig kapasitet på mange av de områdene som Norge etterspurte. Sveits og Finland er land som har kjøpt dette tidligere.
|
|
|
20/11/2008 21:00
|
Andersen
Entusiast
|
Entusiast
Kjøpe kampfly fra nøytrale passifister uten krigshistorie? Nei det er vel egentlig det beste å skaffe sine våpen fra de med lang erfaring og i tillegg ser jo JSF mye kulere ut. Lockheed Martin er jo best i klassen. Men til syvende og sist er det vel pilotene som som burde inneha de mest kvalifiserte synspunktene.
|
|
|
20/11/2008 21:19
|
ventle
Besatt
|
Besatt
F- 35 er et dritfint fly! Ja, godt at utseende var en avgjørende faktor. Ellers kunne jo regjeringa fått stilpolitiet på nakken 
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
20/11/2008 21:45
|
Christian M.
Ringrev
|
Ringrev
Som noen allerede påpekte her, ville det virkelig vært en lur idee å kjøpe fly av ett land som skal fremstå som nøytralt? Landet som var nøytralt under WW2, det er mange av den eldre garde som sikkert ville snudd seg i grava om vi valgte å kjøpe fly fra NOEN andre enn de som valgte å være allierte. For arbeiderpartiet ville det vel og vært litt ufint å finne på noe annet enn å kjøpe amerikansk igjen, hvem bygde opp deler av industrinorge etter krigen? Dette er en politisk ladet investering, vi invester hos våre allierte, SOM har vært i krig. Vi kan si hva vi vil om feks. Irak krigen og grunnlagene, men krig og for eksempel fly er noe Amerikanere kan. At Sovjet har noen twinotere med bomber i og kanskje ett og annet jagerfly hjelper vel lite når de har mer enn nok å ha penger til å drifte maskineriet på en forsvarlig måte? Tja, IKEA med vinger? Dette svaret får vi først om 20 år når man har flyet og har hatt det i drift noen år. F22 ville kanskje vært litt sløseri om USA solgte det, F35 er jo budsjett versjonen av det som kan regnes som det råeste jagerflyet i verden pr. idag... Jeg syns det nesten er litt søtt med sosialistiske bedrevitere i media som maser om at flyet trolig aldri vil bli produsert. Dette skal jo erstatte en del amerikanske fly som drar på åra og det alene er jo nok. Skal liksom det svenske alternativet med mye færre å dele kostnader på bli billigere? Det ble vel og lagt føringer på at flyet skulle være så lite synlig som mulig for fienden, her taper vel svenskene på start streken?
|
|
|
[Re: Syklist1]
20/11/2008 21:46
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Man må ta disse simuleringene med en klype salt, men det har blitt sagt fra flere hold at Su-37 som russerne satser på nå, og allerede bygde Su-35 er overlegent JSF. Når det kommer til manøvreringsdyktighet i luften er ihvertfall dette sant, i den grad det er et avgjørende moment i luftkamp. Russernes fly er teknisk overlegent når det kommer til motorer og såkalt "thrust-vectoring" - de styrer retningen til jetmotoren, noe som gir utrolige manøvreringsmuligheter. Su-35 demonstrasjonsvideo Su-37 demonstrasjonsvideoDet som jeg er spent på er rapportene fra den militærfaglige vurderingen - som jeg håper blir delvis tilgjengelig. Er spent på hva JSF egentlig "kan" - dvs, det LM har lovet at det kan, for noen praktisk demo har vi fortsatt til gode. Jeg var på Rygge Air Show i fjor, der var både Gripen og Eurofighter.... EF2000 fløy i sirkler rundt Gripen.....makan til akkselerasjon og manøvrering! Det var fullt på høyde med de russiske. Men luftakrobatikk er en ting - våpensystemer og kapasitet er noe annet...Og det gleder jeg meg til å lese om. anders - litt over gjennomsnittlig interessert i fly
|
|
|
[Re: Christian M.]
20/11/2008 22:03
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Dette er en politisk ladet investering, vi invester hos våre allierte, SOM har vært i krig. Vi kan si hva vi vil om feks. Irak krigen og grunnlagene, men krig og for eksempel fly er noe Amerikanere kan. At Sovjet har noen twinotere med bomber i og kanskje ett og annet jagerfly hjelper vel lite når de har mer enn nok å ha penger til å drifte maskineriet på en forsvarlig måte? [quote=Syklist1] http://www.mefeedia.com/entry/f35-inferior-to-russian-and-chinese-planes/12216266/ Nå er kanskje TU-160 verdens beste bombefly....
|
|
|
20/11/2008 22:08
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For arbeiderpartiet ville det vel og vært litt ufint å finne på noe annet enn å kjøpe amerikansk igjen, hvem bygde opp deler av industrinorge etter krigen? Var det ikke mr.Lønning himself som mente at vi burde kjøpe svensk? Er enig i resonnementet ditt, det er politikk over hele linja og allianser som betyr noe i det store bildet.
|
|
|
20/11/2008 22:32
|
jrm
|
Som noen allerede påpekte her, ville det virkelig vært en lur idee å kjøpe fly av ett land som skal fremstå som nøytralt? Landet som var nøytralt under WW2, De har vært heldigere enn Norge, Norge har jo prøvd å være nøytralt.
Redigert av jrm; 20/11/2008 22:33.
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
20/11/2008 23:24
|
bob
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
20/11/2008 23:41
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Som noen allerede påpekte her, ville det virkelig vært en lur idee å kjøpe fly av ett land som skal fremstå som nøytralt? Hvis det er en stor faktor i utvelgelsen av materiell for å forsvare landet så grøsser jeg. Er nøytrale folk dårligere ingeniører? Og ser en lengre tilbake i historien enn 1940 så synes jeg ikke svenskene virker så veldig pasifistisk/nøytral. Det ble vel og lagt føringer på at flyet skulle være så lite synlig som mulig for fienden, her taper vel svenskene på start streken?
Nå har jeg ikke så mye peil på militærtaktikkeri, men jeg har nå forstått det slik at det er bombefly som prioriteres stealthteknologi, fighterflyene skal nedkjempe og rydde luftrommet for fiendlige angrepsfly og da betyr det ikke så mye å være stealthy i en åpen konfrontasjon? Da er vel det viktigere å kunne være kjapp og gjøre halsbrekkende manøverer. Leste et sted for lenge siden at pilotene i dogfights spiller mye mer enn materiellet. Men hva betyr alt dette når vi har rakettskjoldet... hydr...
|
|
|
21/11/2008 07:14
|
StigB
Señor
|
Señor
Jaaahh...Da ser det ut til at det er spiker'n i kista, kroken på døra og så videre. Regjeringen innstiller på å handle JSF.
Ingen store overraskelser der kanskje? Nei, tror ingen norsk regjering ikke tør å ville stå på egne bein, men ser mot og opp til onkel Sam til de grader. Synd de rett og slett ikke la ut en tråd her så kunne de fått svaret i løpet av et døgn på hva de burde kjøpe. Nok av folk her som ser ut til å ha satt seg nøye inn i meterien. Verden er full av minst like gode og avanserte fly. Synd at Eurofighter ble trukket, men de var vel egentlig såpass fremsynte og leste den norske regjering som en åpen bok. Ingen vits å kaste bort masse energi på noe som var forutbestemt. Jeg aner ikke hvem som er best av disse to så godt har jeg ikke satt meg inn i spesifikasjoner og tilbud, ikke har jeg fått prøve noen av dem heller. Men jeg hadde håpet regjeringen kunne klare å slippe taket. Min stemme ville gått til svenskene. Fremtiden vil vise hva som skjer, hvor mange andre som kaster seg på dette konseptet. Verden har en jobb å gjøre med økonomi, men det ser ut til å ikke affisere regjeringen. J
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: EgilS]
21/11/2008 07:29
|
julius
Entusiast
|
Entusiast
Nå var vel ikke Sverige så veldig nøytale under WW2. Det gikk tyske troppetransporter gjennom Sverige og i tillegg gikk mye av jernmalmen de har der rett til tysk krigsindustri. Det var først da tyskerene begynnte å slite og de allierte var på frammarsj at Sverige sakte men sikkert trakk støtten til tyskerene.
Men dette har vel ikke så mye med valg av jagerfly å gjøre......
Don`t belive everything you think..........
|
|
|
[Re: StigB]
21/11/2008 07:40
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Synd de rett og slett ikke la ut en tråd her så kunne de fått svaret i løpet av et døgn på hva de burde kjøpe. Nok av folk her som ser ut til å ha satt seg nøye inn i meterien.
Du kan jo tipse dem om at neste gang en stor avgjørelse skal taes så bør terrengsykkel.no bli konsultert.
|
|
|
[Re: julius]
21/11/2008 08:00
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå var vel ikke Sverige så veldig nøytale under WW2. Det gikk tyske troppetransporter gjennom Sverige og i tillegg gikk mye av jernmalmen de har der rett til tysk krigsindustri. Det var først da tyskerene begynnte å slite og de allierte var på frammarsj at Sverige sakte men sikkert trakk støtten til tyskerene.
Svenskene har alltid visst å utnytte situasjonen til sin egen fordel. Nå hadde kanskje ikke Norge vært noe bedre, men svenskenes oppførsel under 2.verdenskrig var ikke mye å skrive hjem om. Jeg har store planer om å videreføre den eldre gardes generelle skepsis til svenskene på grunn av dette ;-)
|
|
|
[Re: MadsL]
21/11/2008 08:08
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Nei hvorfor støtte våre naboer i øst når vi kan smiske med USA for tredobbel pris? "Ifølge regjeringen er F-35 klart billigst, både i anskaffelse og når det gjelder kostnader i løpet av antatt levetid på 30 år."
|
|
|
[Re: Andersen]
21/11/2008 08:16
|
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Men til syvende og sist er det vel pilotene som som burde inneha de mest kvalifiserte synspunktene. Ja, akkurat som å spørre en syklist som skal få ny sykkel på samfunnets regning om han vil ha en nøktern og dugende sykkel til 15k eller en karbon-titan-skanduminium-bling-bling-rigg til 50k ;-)
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
[Re: Syklist1]
21/11/2008 08:19
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Det høres omtrent like troverdig ut som datasimuleringer av de enkelte demperopphenger er så og så overlegen andre. Vi får se om noen år når JSFer driver hærjer i et eller annet relativt uskyldig land nede i midtøsten.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
21/11/2008 08:26
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Redigert av Anders A-R; 21/11/2008 08:26.
|
|
|
21/11/2008 08:29
|
gammaswami
Entusiast
|
Entusiast
Svenskene har alltid visst å utnytte situasjonen til sin egen fordel. Nå hadde kanskje ikke Norge vært noe bedre, men svenskenes oppførsel under 2.verdenskrig var ikke mye å skrive hjem om. Jeg har store planer om å videreføre den eldre gardes generelle skepsis til svenskene på grunn av dette ;-)
Hvorfor slik forsiktighet da? Snart skal vi få oss noen riktig gromme jager-bombere, men Hjerkinn er nedlagt og det er ikke særlig realistisk å øve på å bombe noen flåter utpå havet, er det vel? Sverige er da bare minutters flytur unna, og så kan kan dem der passifisstene få igjen for både Karl den 12te, unionen, og andre verdenskrig!
Frihet! Likhet! Fraternisering!
bzzzt! Kjetil
|
|
|
[Re: gammaswami]
21/11/2008 08:35
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Hvorfor slik forsiktighet da? Snart skal vi få oss noen riktig gromme jager-bombere, men Hjerkinn er nedlagt og det er ikke særlig realistisk å øve på å bombe noen flåter utpå havet, er det vel? Sverige er da bare minutters flytur unna, og så kan kan dem der passifisstene få igjen for både Karl den 12te, unionen, og andre verdenskrig! Ja de okkuperer fortsatt Jemtland og Herjedalen, så la oss ta den tilbake med makt. Så får vi virkelig testet flyene. ;-)
|
|
|
|
|