Siden jeg er husmor light og alt har bladde igjennom julekakeboken min tenkte jeg at jeg i år bare skal bake julekaker som er gode! Jeg baker nemlig av rutine at for mange kaker av tradisjon som ingen egentlig liker(bare småfuglene).
Så i år er listen som følgende; Slaraffenlandskake(formkake med ekstremt lite deig) Kaffekaker(kaker bakt med knuste espressobønner) Kokosmakroner Nøttetopper Strull Sandnøtter Pepperkaker
Det er 7 sorter. Jeg må ha en til ihvertfall. Kom med forslag!
Mät upp mjöl och socker och hacka snabbt ihop (använd gärna matberedare) till en slät deg, med smöret skuret i tärningar. Dela i två delar och lägg kallt en stund. Vispa vitorna till mycket hårt skum i absolut ren skål. Tillsätt sockret och vispa i några minuter till. Kavla ut degen mellan bakplåtspapper till 20x30 cm och lyft bort översta pappret. Bred marängen över och rulla ihop från långsidorna, vira pappret om och lägg kallt 30 minuter (eller i frysen 10-15 minuter). Skär varje längd i 20 bitar och ställ på plåt med bakplåtspapper. Grädda strax under mitten, på 200° i 5 minuter, sänk sedan värmen till 175° och grädda ytterligare 9-10 minuter tills kakorna fått fin färg.
Kaffekaker 1 stort egg ca. 100 gr sukker ca 100 gr mel 2 ss vann 1 ss espressobønner
Pisk egg og sukker til en tykk røre. Rør i mel og spe med vann. Tilsett fin knuste kaffebøner. (jeg pleier å knuse de i morter) Hell deigen i en liten frysepose. klipp et lite hull i et av hjørnene og sprøyt ut kruseduller på bakepapir på stekepaten. Stekes i 6 min på 200 grader. De skal bli svakt brune. La de avkjøle på rist før du legger de i tett boks.
OBS: det lukter himmelsk kaffe når du lager disse. Jeg lager like godt dobbel porsjon ved en gang! De er de kakene som forsvinner fortest hos oss..
Hjemme hos Modern er det to som er obligatoriske. Ovennevnte er en av de, den andre er kransekakestenger: Passelig lange biter kransekakemasse som er stekt i ovnen, hvorpå hver ende blir dyppa i sjokolade og tilslutt pynta med en bølgete stripe melis
/Peter Mammadalt
Recovery-mode
Re: Den store julekaketråden
[Re: Pete]
#62293812/10/200816:36
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Hjemmelaget marsipan er godt. Finnes flust av oppskrifter på nett og i bøker, så det gidder jeg ikke legge ut, men et lite tips er å ha litt billig brandy i marsipanen. Det gir god smak, og det gjør ingenting om det blir litt mye. Unngå essens. Det er aldri veldig godt, og kan bli helt grusomt hvis det er for mye.
Kaffekaker 1 stort egg ca. 100 gr sukker ca 100 gr mel 2 ss vann 1 ss espressobønner
Pisk egg og sukker til en tykk røre. Rør i mel og spe med vann. Tilsett fin knuste kaffebøner. (jeg pleier å knuse de i morter) Hell deigen i en liten frysepose. klipp et lite hull i et av hjørnene og sprøyt ut kruseduller på bakepapir på stekepaten. Stekes i 6 min på 200 grader. De skal bli svakt brune. La de avkjøle på rist før du legger de i tett boks.
OBS: det lukter himmelsk kaffe når du lager disse. Jeg lager like godt dobbel porsjon ved en gang! De er de kakene som forsvinner fortest hos oss..
Har du noe ca-mål på hvor stort dette hullet i posen bør være? Bør man bruke sossekaffe, eller holder det med vanlige kaffebønner?
Prøv deg frem med hull størrelsen, start med mikroskopisk og klipp litt mere om det ikke er stort nok. Det kommer an på hvor fint du har støtt bønnene.. En kan ikke bruke sånn ståltipp da kaffekornene ofte setter seg fast i tuten, derfor pose.
Den blir best med espressobønner, da de har en litt annen smak enn vanlige. Ikke bruk ferdig malte, det blir for fint.
600g manler 500g melis ca2-3 egg hviter (må se ann egga stor eller små)
eg tek og skoller manlene eller 50-50 (kok opp vann ha dei nedi 2-3min klem dei ut etter på, så tørke over natta knuse mandel med mandel kvern. ta en kjele på ovnen svak varme bland melis og mandler sammen pluss egg hviter 1 om gangen, kna klompen til du blir litt for varm.
vent til neste dag så kan du lage ringer 200g 5-10min du må se ann. ca 16 ringer kjukke ringer.