Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hamax sykkelsete tips ønskes

Hamax sykkelsete tips ønskes #609223 14/09/2008 13:36
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Var ute på jomfrutur med eldstejenta (ca 15 kg, max for setet er 22kg) i Hamax Sleepy`en idag. Følgende problemer er avdekket og må fikses:

1) Med str 45 i sko kommer hælen borti fothvilerne på setet. Har justert setet helt til topps for å øke den horisontale avstanden til fothvilerne, men fortsatt må jeg sitte med føttene "midt på" pedalene i en nokså unaturlig tråkk stilling.

2) Når G-kreftene setter inn i humpene på vanlig marka grussti sykling fjærer setettttt så mye at plasten på undersiden tar borti bakdekket. Tenkte å løse dette med å montere en bagasjebærer under setet, og feste setet til denne med noen remmer etc, i tillegg til stål"gaffel"monteringen som setet originalt er montert på.

Lure tips anyone?

Redigert av trygvecowboy; 14/09/2008 13:43.

-Ja ja, sånn går no dagan...
Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: trygvecowboy] #609246 14/09/2008 14:57
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hei,

Jeg kjøpte meg en HAMAX Plus bagasjebærer og sete på tilbud for et par år siden og det blir jo da omtrent den løsningen du beskriver bortsett fra at festet er bagasjebæreren og man da ikke trenger klossen (mitt problem var at klossen hindret krankgirets funksjon).
Det er vel uansett en dyr løsning på problemet med mindre du finner det skambillig på tilbud eller pent brukt (og har en tass til på vei eller i tankene som kan også ha nytte av setet).

Høres ut som feste mot bagasjebrett er løsningen mtp friksjon mot dekket, men om man får tak i en pinne som gjør at setet havner lenger bak må du nesten sjekke med HAMAX om (er litt usikker på hvor greit det blir mtp balansen på sykkelen, men det er kanskje uansett bare snakk om noen ytterst få cm..?)
De selger uansett noen pinner med annen geometri så det er sikkert lure å snakke med og høre hva de har.

Ellers er jo henge-på sykkel det som er gøy etterhvert. Eldstemann her synes det er toppen av lykke (spesielt når vi tråkker forbi mor ICON_WINK Han er 4 år og ca 20kg så det er ikke så veldig aktuelt å ha ham i HAMAXen.. ICON_WINK

Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: Brumm] #609520 14/09/2008 20:18
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Lengre pinne finnes kanskje, men jeg hadde på turen idag setet montert bakerst på pinnen som fulgte med, og den relativt lange avstanden bakover kombinert med kjøring i humper gjør at setet subber i bakdekket. Skal surfe litt etter løsninger, men min umiddelbare tanke er å hive på en bagasjebærer bak som setet kan festes i, i tillegg til den medfølgende klossen. Synes ikke Sleepy`en er noen god løsning.

Etter hvert blir det nok henge på sykkel ja. Men inntil videre ser det ut som det går an å lure småttisene ut på lettere grus sti turer i stolen. Når begge ungene er med uten mor blir det Chariot hengere, men den er såpass stor, tung og bred at det begrenser seg litt med marka utflukter.

Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: trygvecowboy] #609532 14/09/2008 20:37
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: trygvecowboy] #609565 14/09/2008 21:40
B
bengt Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: trygvecowboy
Ser at det er Hamax plus som er greia

I følge siste utgave av På Sykkel er det ikke det:

Sitat: På Sykkel 4/2008
Hamax ønsket å lage en god løsning for å ta med både barn og bagasje på sykkelen. Resultatet er dessverre dårligere bremseeffekt på mange sykler. Tidligere proffsyklist og sykkelbutikkeier Jostein Wilmann mener produktet [Hamax Plus] er så dårlig at det må trekkes fra markedet. (...) Hovedproblemet er bagasjebæreren. På mange sykler med v-brems står monteringsbraketten i veien for bremsene. Braketten gjør at bremseklossen på venstre side hindres i å gå inn mot felgen.
Bremseeffekten blir naturlig nok dårlig. Vi har sjekket over 60 sykler. Bare på 10-15 sykler kunne bagasjebæreren monteres trygt.

Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: bengt] #609574 14/09/2008 22:07
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har skivebrems og der er det ikke noe problem. Hvis man har veldig feite kalipere så kan det kanskje bli trangt.

Samboeren har en HardRocx sykkel med felgbrems og der går det helt fint. Skjønner ikke helt hva de har testet med, men det kan være hybrid/by sykler? Det var ihvertfall ingen problemer annet enn at det er knot å få det montert brettet vannrett og langt nok bak om man ønsker å bruke Plus sideveskene..

Om du er i tvil så er det sikkert noen i Trondheim som har et sett du kan prøve. Evt så kan du sykle til Oslo så skal du få prøve en av mine ;-) Greit med gode bremser når man plutselig har fått 15 kg verdifull pondus ekstra..

Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: Brumm] #609713 15/09/2008 09:33
S
ssl Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg hadde tilsvarende problem med at skoene tok borti barnesetet.
Klarte imidlertid med litt knot å tre festet på oversiden av
vaier-festet til frontgiret. Har nå god klaring for skoene til
barnesetet og fra barnesetet til hjulet.

Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: Brumm] #609814 15/09/2008 12:38
L
LarsK Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Quote:
Ellers er jo henge-på sykkel det som er gøy etterhvert. Eldstemann her synes det er toppen av lykke (spesielt når vi tråkker forbi mor ;\) Han er 4 år og ca 20kg så det er ikke så veldig aktuelt å ha ham i HAMAXen.. ;\)

Hvor får du tak i denne?

Re: Hamax sykkelsete tips ønskes [Re: LarsK] #609881 15/09/2008 14:51
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: LarsK
Quote:
Ellers er jo henge-på sykkel det som er gøy etterhvert. Eldstemann her synes det er toppen av lykke (spesielt når vi tråkker forbi mor ;\) Han er 4 år og ca 20kg så det er ikke så veldig aktuelt å ha ham i HAMAXen.. ;\)

Hvor får du tak i denne?

Jeg kjøpte den på Finn.no for 500kr. De selger dem rundtomkring også. Rimeligste saklige jeg fant i farten når jeg kjøpte var vel fullrulle.com, men jeg var usikker på om det var tingen så da kjøpte jeg en brukt når anledningen bød seg.
Den jeg kjøpte har ikke gir, men det gjør egentlig ingenting.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå