Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren

Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren #592279 13/08/2008 13:25
?
Ånen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
?
På jobben driver jeg bl.a med prosjektering av den nye hoppbakken i Midtstubakken og skiløypene rundt Holmenkollen i forbindelse med VM på ski i 2011. I dag har jeg vært på byggemøte og fikk dessverre høre av entreprenøren at VI HAR STORE PROBLEMER MED SYKLISTER SOM KLIPPER HULL I ANLEGGSGJERDENE.

Vennligst respekter gjerdene som er satt opp:
* Dere som klipper hull i anleggsgjerdet og sykler innenfor sperringene gir stisyklister et dårlig rykte! NOTS har vært i dialog og på befaring med Idrettsetaten, men det gjør samarbeidet vanskelig når enkelte syklister ikke følger opp.
* Det starter sprengingsarbeider om 1-2 uker og da blir det livsfarlig å oppholde seg innenfor gjerdet.

For dem liker å sykle utfor forstår jeg at det er utrolig kjedelig at så flotte stier som er så lett tilgjengelig blir stengt. Dessverre vil de bli stengt i lang tid. Innse dette og finn alternative stier!

Mer info om sperrede løyper på http://www.utfor.com/index.php?pagenr=12&articlenr=10348 eller

Redigert av Ånen; 13/08/2008 13:25.
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Ånen] #592284 13/08/2008 13:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
KJør i Grefsenkollen i steden, fete løyper med bedre transport ICON_SMILE

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: RazeFaze] #592347 13/08/2008 16:28
bik3man Offline
More than words
More than words
Høres ut som erke-eksempel på den "jeg er beintøff og driter i alt og alle så lenge jeg får herjesykle der jeg vil"-mentaliteten som dessverre hersker i noen miljøer.

Hvis resultatet blir totalstenging av stier på permanent basis i området, så har man seg selv å takke. Spørsmålet er om man forstår at man selv forårsaket det.

Grefsenkollen er absolutt å anbefale mens Setern ligger brakk :-)

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: bik3man] #592466 13/08/2008 19:42
B
buskmann Offline
Entusiast
Entusiast
B
Er det nødvendig å sette opp gjerdet 1-2 uker før arbeidet starter? Folk på tur får jo ikke mye respekt for det da.

Jeg har aldri vært i Frognerseteren ...

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: bik3man] #592496 13/08/2008 20:05
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bik3man

Hvis resultatet blir totalstenging av stier på permanent basis i området, så har man seg selv å takke. Spørsmålet er om man forstår at man selv forårsaket det.

Det er jo nærmest det som er tilfelle nå, og det hindrer tydeligvis ikke alle. Nesten alle stiene er kappet av gjerdet før de slutter, og er dermed stengt om du ikke skal baske deg gjennom skogen.
Tror ikke det vil bli slutt på syklingen der selv om det blir totalforbud. Hvem skal stoppe dem om ett 2 meter høyt gjerde ikke kan stoppe dem nå?

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: buskmann] #592509 13/08/2008 20:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Arbeidet starter gjerne lenge før det ser sånn ut;) Men jeg synes rett og slett at det er fint det er færre utforsyklister rundt midstuen. Alle bakker og stier er kjørt ihjel siden jeg holdt på og syklet OPPOVER der før jeg begynte studier i Trondheim. Kom tilbake og folk hadde kjørt istykker hele området rundt Midstubakken og ikke minst Kjærlighetsstien, som er en OPPOVERsti. *Snufs*

[pirkemodus]
Og det heter bare Frognerseteren der de starter nedoversyklingen.
[/pirkemodus]
men det er vel fåfengt å si her...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: baronKanon] #592746 14/08/2008 07:13
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: baronKanon
Arbeidet starter gjerne lenge før det ser sånn ut;) Men jeg synes rett og slett at det er fint det er færre utforsyklister rundt midstuen. Alle bakker og stier er kjørt ihjel siden jeg holdt på og syklet OPPOVER der før jeg begynte studier i Trondheim. Kom tilbake og folk hadde kjørt istykker hele området rundt Midstubakken og ikke minst Kjærlighetsstien, som er en OPPOVERsti. *Snufs*

[pirkemodus]
[/pirkemodus]

Ja der må jeg si meg helt enig. Jeg syklet kjærlighetsstien for omlag 4 år siden på hardtailen. For et nydelig stykke sti det var den gangen! I dag synes jeg det er ubehagelig å sykle der med 140 mm vandring foran og bak, store åpne sår preger store deler av løypa. Det er tydeligvis en vesentlig forskjell mellom stisyklister og DH/Freeride syklister i kjøremåte. Noe å merke seg i andre debatter der man snakker om ekskludering av syklister i naturområder med grunnlag i slitasje på vegetasjonen?

Redigert av Subs; 14/08/2008 07:14.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Subs] #592865 14/08/2008 09:18
bik3man Offline
More than words
More than words
Nå er vel den eksponeringen som stiene i akkurat dette området får, noe ekstrem i forhold til normal slitasje i naturområdet der det snubler en stisyklist innom i ny og ne.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Subs] #592907 14/08/2008 10:09
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Subs
Sitat: baronKanon

[pirkemodus]
[/pirkemodus]

Ja der må jeg si meg helt enig. Jeg syklet kjærlighetsstien for omlag 4 år siden på hardtailen. For et nydelig stykke sti det var den gangen! I dag synes jeg det er ubehagelig å sykle der med 140 mm vandring foran og bak, store åpne sår preger store deler av løypa. Det er tydeligvis en vesentlig forskjell mellom stisyklister og DH/Freeride syklister i kjøremåte. Noe å merke seg i andre debatter der man snakker om ekskludering av syklister i naturområder med grunnlag i slitasje på vegetasjonen?

Det er vel ingen tvil om at store, grove dekk (Big betty, muddy mary, nevegal, timberwolf, ADvantage ++) sliter mer enn dekk med medium - små knaster (NN, RR, LArsen, osv).
Om terrengsyklister ikke er seg bevisst dette og ikke følger stivettreglene(låsing av bakhjul++..) vil en sti nær deg snart bli stengt for sykling.

Med dekk som er snillere mot underlaget, og syklister som oppfører seg på en måte som er snilt mot underlaget vil derimot slitasjen være minimal.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Ynot] #593027 14/08/2008 12:09
era Offline
Fant ikke stien?
Fant ikke stien?
NOTS har vært på befaring sammen med utbygger, kommunen og brukere. Vi har også hatt en befaring for å stikke ut nye traséer. Nå ser det ut til at gjerdet ikke er satt opp i henhold til kartet vi har fått slik at de nye traséne også havner innenfor gjerdet. Nye befaringer er avtalt og etter at de er gjennomført vil vi diskutere med utbygger og kommunen hva som kan gjøres.

Det er visstnok ikke bare syklistene som klipper hull i gjerdet men også turgåere.

NOTS kommer tilbake med mer info om dette etter befaringen og møtene.

Are /m NOTS-hatt

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: era] #593038 14/08/2008 12:19
hdr Offline
Entusiast
Entusiast
Bra jobba yes

Veldig bra at noen kan være seriøse samtaleparter for kommune/utbygger i slike tilfeller. Senker konfliktnivået samtidig som det gir god mulighet for å påvirke.

--
Håkon
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: buskmann] #593082 14/08/2008 12:54
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: buskmann
Er det nødvendig å sette opp gjerdet 1-2 uker før arbeidet starter?

Jepp. Fordi når man planlegger gjerdeoppsettingen så tar man høyde for at ting kan ta lengre tid enn planlagt. Litt kjedelig om det plutselig står noen titalls arbeidsfolk og maskiner der som ikke får gjort en drit fordi området ikke er forsvarlig sikret. Blir fort dyrt. Så da skaffer man seg margin og hvis alt da isteden går som smurt så står gjerdet der lenge før det trengs. Helt normal prosjektplanlegging.

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Dan] #593133 14/08/2008 13:55
hansib Offline
Ivrig
Ivrig
En ting jeg reagerte på når jeg syklet der sist var at gjærdet var satt opp på oversiden av "gangveien" som går oppover. Hadde gjærdet blitt satt på andre siden av veien, ville man kunne avslutte så og si samtlige stier rett før månelandskapet..

Det er mulig jeg ser feil, men jeg tipper "gangveien" vil bli den røde streken, og området jeg snakker om er nederst til høyre i bildet.. D.v.s. der man kommer ut fra kjærlighetsstien..

Redigert av hansib; 14/08/2008 13:57.
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Ynot] #593136 14/08/2008 13:59
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ynot

Det er vel ingen tvil om at store, grove dekk (Big betty, muddy mary, nevegal, timberwolf, ADvantage ++) sliter mer enn dekk med medium - små knaster (NN, RR, LArsen, osv).
Om terrengsyklister ikke er seg bevisst dette og ikke følger stivettreglene(låsing av bakhjul++..) vil en sti nær deg snart bli stengt for sykling.

Med dekk som er snillere mot underlaget, og syklister som oppfører seg på en måte som er snilt mot underlaget vil derimot slitasjen være minimal.
T

*saler opp kjepphesten min igjen*

En maa foerst differensiere mellom opp- og nedkjoering.
Selvfoelgelig sliter klatring mindre enn utforkjoering, det er helt sikkert.

Over til nedover.
Problemet er ikke dekkstoerrelsen eller antall tommer vandring paa sykkelen.
Problemet er uvettig kjoering og mangel paa dannelse.

Jeg stiller meg (som tidligere) skeptisk til at "alle" utforsyklister med store dekk generelt sliter mer paa terrenget enn stisyklister med medium stoerrelse dekk (eller xc-ryttere paa hardtails med skinnydekk).

En bredere og stoerre kontaktflate flyter mer paa terrenget, enn en mindre og smalere. Dekk, altsaa. Dette er jo selve grunnlaget for argumentasjonen til amerikanske aktivister om at turgaarere (og hester) setter mer spor enn syklister.

Jeg gjentar ogsaa min argumentasjon om at en stisyklist/XC-rytter ofte er tvunget til aa ta uheldige "chickenruns" som sliter unoedvendig paa terrenget der hvor DH-syklisten ofte kan fortsette bent frem uten aa touche bremsene. Sporene sti/XCsyklisten (de med smalere dekk) etterlater seg er dypere og setter styggere spor enn DHsyklisten (med bredere dekk). En utforsykkel har maksimal bakkekontakt ogsaa under nedbremsing.

Men denne argumentasjonen baerer seg kun dersom man tar hoyde for at alle sykler med vett og nogen lunde samme ferdighet.

Kasuset "Frognerseteren" er saa godt som unikt i Norge.
Det er ingen andre tilfeller der en totalt nybegynner kan gaa direkte fra Sykkeldelisk med ny Stinky (ja da, vet at de har byttet navn, men jeg liker etablerte stereotyper), hoppe paa banen og sette utfor en av stiene i loypenettverket paa under en halvtime. Og saa forstette run etter run hele dagen, uten aa bli sliten i annet en bremsefingrene. Adkomsten til Frognerseterloypene er for enkel! (Og mange av stialternativene er for enkle.)
Det finnes altsaa ingen hindringer, verken naar det gjelder fysisk anstrengelse eller ferdigheter for en ignorant "jeg vil vaere extreme, jeg ogsaa!"noob (eller andre hensysnsloese syklister).

Hvis en skal sammenligne med alternativet Grefsenkleiva saa moeter en plutselig paa "problematikken" med aa ta seg til anlegget fra banen (eller bussen om man er av labankaliber.)
Her er det jo til og med litt oppoverbakke, for ikke aa snakke om alle de flate strekkene! Slik finnes jo ikke dersom en kjoerer runs i Frognersteren. Ikke bare det, men en maa tenke og kontrolere sykkelen paa transporten opp loypen(dvs. hvis trekket gaar? Blir man kjoert opp faller det "hinderet" vekk. Jeg bor i Bergen og aner ikke hvordan det er der naa). Slike forhold som i Grefsenkleiva er luksus for de fleste downhillsyklister i Norge, likevel tviler jeg paa at de vil faa besoek av like mange dustekjoerere som Seteren har hatt. Og bra er det for Grefsenkleiva. De av oss som ikke bor i naerheten av et sommeraapent alpinalegg maa som oftest traske til topps selv. En konsekvens av det blir at det kun er de dedikerte som tar seg bryet, altsaa de "ekte" entusiastene som gidder aa svette og bloe litt for turen. Tro meg, de risikerer ikke aa oedelgge for seg selv ved aa sette stygge spor.

Tror ikke fjortissen som kun "dropper" trapper i Frognerparken, og North Shore i Seteren etter aa ha bremset seg rundt hver sving paa vei ned bryr seg like mye om loeypen sin, nei.
Jeg var selv med paa en av FFF'ene og ble litt sjokkert over det lave ferdighet- og kondissnivaaet paa stoersteparten av deltagerene. (Ja da, det var ogsaa et faatall som var veldig flinke til aa hoppe paa det ene dirthoppet paa Maanelandskapet. Men de var i klart mindretall.) For ikke aa snakke om "attituden" (som ikke akkurat ble forsoekt dempet av arrangoerne). Vel aa merke var dette for noen aar siden, og noen kidsa har naa blitt voksne og mer ansvarsbevisste syklister. Men jeg tror ogsaa en del har falt ut av "sporten".

Jeg er likevel ikke det minste i tvil om at det fremdeles finnes flust med "idoter" i Seteren.

(Kan hende all denne kritikken kommer som et resultat av ren misunnelse. Her i Bergen faar vi ikke ta med oss syklene paa Foybanen, og Ulriksbanen staar. Skal jeg sykle utfor, maa jeg uansett dytte hoien opp i minst en time foer jeg faa satt utfor, innen det maa jeg kjoere/sykle til loypen ogsaa.T-bane har vi ikke og bussene tillater sjelden skitne sykler ombord (og vi maa i tilfelleloese bilett for sykkelen). I det minste vet jeg at dersom jeg moeteren annen syklist paa fjellet, eller i utforloypen, saa vet jeg at det er en ekte entusiast som setter pris paa at han/hun faar sykle der. Enn saa lenge.)

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Rednax] #593151 14/08/2008 14:32
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg har vært opp i seteren og kikket. Jeg forstår at folk klipper gjerdene når de blir møtt av en sperring i bunnen av en lang bakke der det ikke finnes noen andre exiter. Om det blir hengt opp skilt ved begynnelsen av stien som melder om at traseen er stengt lenger fremme, tror jeg man løser problemet. Slik det er i dag finnes det et par stier der man må snu i bånn pga sperring. Mange synes sikkert det er kjipt å måtte dytte utforsykkelen opp igjen alle bakkene, derfor klipper de gjerdene.

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: geronimo] #593157 14/08/2008 14:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: geronimo
Jeg har vært opp i seteren og kikket. Jeg forstår at folk klipper gjerdene når de blir møtt av en sperring i bunnen av en lang bakke der det ikke finnes noen andre exiter.

Ikke jeg, jeg har ofte mye rart med meg i sekken, men en avbiter som klarer et gjerde, nei, men det kan hende det er mange læthermen ute å sykle der..........

Quote:
Om det blir hengt opp skilt ved begynnelsen av stien som melder om at traseen er stengt lenger fremme, tror jeg man løser problemet. Slik det er i dag finnes det et par stier der man må snu i bånn pga sperring. Mange synes sikkert det er kjipt å måtte dytte utforsykkelen opp igjen alle bakkene, derfor klipper de gjerdene.

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Rednax] #593776 15/08/2008 11:04
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rednax

Jeg stiller meg (som tidligere) skeptisk til at "alle" utforsyklister med store dekk generelt sliter mer paa terrenget enn stisyklister med medium stoerrelse dekk (eller xc-ryttere paa hardtails med skinnydekk).

Forstår ikke helt hvordan du klarer å hente denne påstanden utifra innlegget mitt men, feite dekk er jo suverent best i terrenget...
Konspirasjonstenkning? Fremmedgjøring?
Dere i Bergensmiljøene må slutte med denne polariserende wannabe-vs-"ekte terrengsyklister"-tenkningen(xc vs utfor,Fløyen MTB vs Bergen MTB, osv.), miljøet i Bergen er veldig lite, og trenger å samles, vi driver alle stort sett med det samme.

Over til nedover.
Problemet er ikke dekkstoerrelsen eller antall tommer vandring paa sykkelen.
Problemet er uvettig kjoering og mangel paa dannelse.

En bredere og stoerre kontaktflate flyter mer paa terrenget, enn en mindre og smalere. Dekk, altsaa. Dette er jo selve grunnlaget for argumentasjonen til amerikanske aktivister om at turgaarere (og hester) setter mer spor enn syklister.

Vi er helt enige, feite dekk flyter bedre, men jeg tror feite dekk med store knaster kombinert med uvettig/uerfaren kjøring skaper mer spor i terrenget enn newbie-xc-pingler som ikke uansett ikke tør kjøre ned cruxet..

Jeg gjentar ogsaa min argumentasjon om at en stisyklist/XC-rytter ofte er tvunget til aa ta uheldige "chickenruns" som sliter unoedvendig paa terrenget der hvor DH-syklisten ofte kan fortsette bent frem uten aa touche bremsene. Sporene sti/XCsyklisten (de med smalere dekk) etterlater seg er dypere og setter styggere spor enn DHsyklisten (med bredere dekk). En utforsykkel har maksimal bakkekontakt ogsaa under nedbremsing.

Men denne argumentasjonen baerer seg kun dersom man tar hoyde for at alle sykler med vett og nogen lunde samme ferdighet.

Er helt enig, og tror nok en gang ikke "problemene" her i Bergen skapes av enten xc- eller utforsyklister, men heller uerfarne/uopplyste-vs-erfarne. Tror mange av de som setter spor ikke er med i hverken O2-snapper, eller "ekte terrengsyklist"-miljøet her i byen.

En konsekvens av det blir at det kun er de dedikerte som tar seg bryet, altsaa de "ekte" entusiastene som gidder aa svette og bloe litt for turen. Tro meg, de risikerer ikke aa oedelgge for seg selv ved aa sette stygge spor.
........... I det minste vet jeg at dersom jeg moeteren annen syklist paa fjellet, eller i utforloypen, saa vet jeg at det er en ekte entusiast som setter pris paa at han/hun faar sykle der. Enn saa lenge.)

Jupp, det meste av syklinga her vestpå er så krevende teknisk og fysisk, at kun dedikerte terrengsyklister driver med det, evt. "problemadferd" begrenser seg nok til en håndfull newbies (xc & freeride) som ikke er helt i kontakt med miljøet, samt endel lycrakledde birkere som trener bakker og skremmer gamle fruer på turveiene i fløyområdet, akkurat som det er/var i de bynære strøkene i Nordmarka.
T

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: geronimo] #593802 15/08/2008 11:44
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: geronimo
Jeg forstår at folk klipper gjerdene når de blir møtt av en sperring i bunnen av en lang bakke der det ikke finnes noen andre exiter.

Du mener at de kommer lengst ned i bakken, ser gjerdet og tenker "pokker, jeg gidder ikke å gå hele veien opp igjen, flaks at jeg tilfeldigvis har en avbiter i sekken"? Eller tenker du på det litt mer sannsynlige scenarioet at vedkommende kommer fram til gjerdet og tenker "pokker, til neste gang må jeg huske avbiter, slik at jeg ikke trenger å snu fordi noen andre her i samfunnet prøver å gjøre jobben sin"?

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Dan] #594884 17/08/2008 18:52
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Eg har alltid med meg diger avbiter i sekken i tilfelle noko hindrar meg i å sykle der det passar meg.
Og motorsag

Og sjølvsagt: Signalpistol!!

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Rednax] #595173 18/08/2008 09:13
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
[quote=Ynot]
Kasuset "Frognerseteren" er saa godt som unikt i Norge.
Det er ingen andre tilfeller der en totalt nybegynner kan gaa direkte fra Sykkeldelisk med ny Stinky (ja da, vet at de har byttet navn, men jeg liker etablerte stereotyper), hoppe paa banen og sette utfor en av stiene i loypenettverket paa under en halvtime. Og saa forstette run etter run hele dagen, uten aa bli sliten i annet en bremsefingrene. Adkomsten til Frognerseterloypene er for enkel! (Og mange av stialternativene er for enkle.)
Det finnes altsaa ingen hindringer, verken naar det gjelder fysisk anstrengelse eller ferdigheter for en ignorant "jeg vil vaere extreme, jeg ogsaa!"noob (eller andre hensysnsloese syklister).

Hvis en skal sammenligne med alternativet Grefsenkleiva saa moeter en plutselig paa "problematikken" med aa ta seg til anlegget fra banen (eller bussen om man er av labankaliber.)
Her er det jo til og med litt oppoverbakke, for ikke aa snakke om alle de flate strekkene! Slik finnes jo ikke dersom en kjoerer runs i Frognersteren. Ikke bare det, men en maa tenke og kontrolere sykkelen paa transporten opp loypen(dvs. hvis trekket gaar? Blir man kjoert opp faller det "hinderet" vekk. Jeg bor i Bergen og aner ikke hvordan det er der naa). Slike forhold som i Grefsenkleiva er luksus for de fleste downhillsyklister i Norge, likevel tviler jeg paa at de vil faa besoek av like mange dustekjoerere som Seteren har hatt. Og bra er det for Grefsenkleiva. De av oss som ikke bor i naerheten av et sommeraapent alpinalegg maa som oftest traske til topps selv. En konsekvens av det blir at det kun er de dedikerte som tar seg bryet, altsaa de "ekte" entusiastene som gidder aa svette og bloe litt for turen. Tro meg, de risikerer ikke aa oedelgge for seg selv ved aa sette stygge spor.

Tror ikke fjortissen som kun "dropper" trapper i Frognerparken, og North Shore i Seteren etter aa ha bremset seg rundt hver sving paa vei ned bryr seg like mye om loeypen sin, nei.
Jeg var selv med paa en av FFF'ene og ble litt sjokkert over det lave ferdighet- og kondissnivaaet paa stoersteparten av deltagerene. (Ja da, det var ogsaa et faatall som var veldig flinke til aa hoppe paa det ene dirthoppet paa Maanelandskapet. Men de var i klart mindretall.) For ikke aa snakke om "attituden" (som ikke akkurat ble forsoekt dempet av arrangoerne). Vel aa merke var dette for noen aar siden, og noen kidsa har naa blitt voksne og mer ansvarsbevisste syklister. Men jeg tror ogsaa en del har falt ut av "sporten".

Jeg er likevel ikke det minste i tvil om at det fremdeles finnes flust med "idoter" i Seteren.

(Kan hende all denne kritikken kommer som et resultat av ren misunnelse. Her i Bergen faar vi ikke ta med oss syklene paa Foybanen, og Ulriksbanen staar. Skal jeg sykle utfor, maa jeg uansett dytte hoien opp i minst en time foer jeg faa satt utfor, innen det maa jeg kjoere/sykle til loypen ogsaa.T-bane har vi ikke og bussene tillater sjelden skitne sykler ombord (og vi maa i tilfelleloese bilett for sykkelen). I det minste vet jeg at dersom jeg moeteren annen syklist paa fjellet, eller i utforloypen, saa vet jeg at det er en ekte entusiast som setter pris paa at han/hun faar sykle der. Enn saa lenge.)

Helt enig Rednax. Jeg kutta ut utforsyklinga pga dette for 7-8 år siden og tviler ikke på at "miljøet" rundt Frognerseteren er ti ganger så ille i dag. <sutremodus>Ble litt lei av fjortiser som stadig spurte hvorfor jeg ikke kjørt med det nyeste og dyreste utstyret ("Fordi Far ikke spytter inn 40.000,- i hobbyen min sånn helt uten videre")</sutremodus>

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: vegar] #595180 18/08/2008 09:39
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hmmm....nybegynnere trenger også et sted å bli noe annet enn det de er. Enkle løyper og stier bygger ferdigheter, erfaring og trygghet. At disse løypene får mer slitasje, og rammes av mer uvettig kjøring må også forventes. Klatring har litt av det samme problemet: fordi mange (med god grunn) synes egne sikringer og løst fjell er skummelt, så blir det veldig mange som går de enkle boltetede rutene. De beste bygynner-rutene blir derved ganske fort "polert". Jeg vil også hevde at erfarne nok kunne forbedre teknikken sin i litt lettere løyper. Da jeg kjørte aktivt alpint trente jeg mye i grønne bakker, og ble bedre av det - jeg vil tro det samme gjelder i sykling. På en alpin-tur var det også noen av de "gode" som ikke kunne ha det gøy i de lettere bakkene...å skryte av at de hadde karret seg ned den bratteste bakken var visst det som ga dem glede.

Å sette opp et gjerde er en liten jobb, og man burde nok ha laget et en liten oppsamlings-sti på utsiden av gjerdet i dette tilfellet.

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: hilmer] #596883 21/08/2008 08:53
K
knuffe Offline
Fersking
Fersking
K
Rednax - var du en av de som hisset til krig mellom ski og snowboardkjørere for mange år siden?! Polarisering av et så lite miljø som terrengsykling er i Norge fremstår for meg ganske utrolig. Omtrent som kidsa på utfor.com som mener de bør få tippemidler til å bygge løyper. det mangler tilsynelatende litt selvinnsikt.
Jeg er selv ivrig både bortover, oppover og nedover på sykkel. Jeg trives i Østmarka, på Skeikampen, i Nordmarka og i Hafjell. Og Frognerseteren!

Måten oppsetting av gjerder er blitt gjort på er i mine øyne uklok. Gjerdet er ikke plassert slik det er forespeilet i planene. De er satt opp uten at det på noen måte er skiltet at sti/grusvei/løype er stengt. De er ikke merket, slik at de utgjør en trussel for både utforsyklister, xc syklister, joggere og uforvarene fotgjengere. Enkel (og korrekt!) informasjon på Frognerseteren stasjon, skilt i staten av de aktuelle stier/løyper og oppdateringer på aktuelle nettsteder hadde nok hjulpet godt på. Husk at det berører langt fler enn oss syklister (for det er det vi er alle sammen, syklister!)
Jeg forstår at man vil holde folk ute fra området, da det jo blir heftig byggeaktivitet (for at de 483 menneskene i Norge som løser hopplisens skal få en superkostbar tumleplass)i lang tid fremover. Det skal man selvfølgelig klokelig holde seg unna!

Like morro oppover som nedover!
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: knuffe] #597510 22/08/2008 13:34
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: knuffe
Rednax - var du en av de som hisset til krig mellom ski og snowboardkjørere for mange år siden?! Polarisering av et så lite miljø som terrengsykling er i Norge fremstår for meg ganske utrolig. Omtrent som kidsa på utfor.com som mener de bør få tippemidler til å bygge løyper. det mangler tilsynelatende litt selvinnsikt.
Jeg er selv ivrig både bortover, oppover og nedover på sykkel. Jeg trives i Østmarka, på Skeikampen, i Nordmarka og i Hafjell. Og Frognerseteren!

Eh, nei?

I boden staar det diverse baade alpin- og telemarkski samt brett. Opp gjennom vintersesongene har jeg alternert mellom alle disse ypperlige "grenene" av nedover-fjellside-kjoering uten aa kritisere dem som velger et annet alternativ enn meg selv.
Omtrent slik som jeg alternerer mellom DH-, AM-, XC- og dirtsykkelen min (unnlater aa nevne asfaltsykkler). Som deg trives ogsaa jeg i oppover-, bortover- og nedoverbakker. Jeg har til og med konkurert i begge de klassiske terrengsykkelgrenene XC og DH om hverandre i samme sesong. Skulle gjerne vaert med paa Skeikampen, haaper aa dukke opp paa avslutningen paa Hafjell.

Ikke har jeg vaert paa Utfor.com paa noen aar, men naar du nevner det saa stoetter jeg forsaavidt det at terrengsykkelklubber burde faa oekoniomisk stoette pa lik linje som ballspill-, turn- og andre klubber til aa kunne bygge ut treningsanlegg (feks. trails eller loeyper slik det har blitt gjort i Bergen). En liten selvmotsigelse at du avslutter ditt eget inlegg med aa kritisere resursbruken i forbindelse med et idrettsanlegg for en liten gruppe hopputoevere, mens du synes det er latterlig aa bruke noen midler som helst paa idrettsanlegg for terrengsykling?

Jeg vet ikke om du har forvekslet meg med en annen. Har jeg disset en spesifik undergruppe terrengsyklister (bortsett fra den stereotype fjortisen i Seteren)?
Mine innlegg i de faa debattene som vedgaar polarisering mellom terrengsykkelgrupper paa Terrengsykkel.no, har tatt til orde for samling av terrengsyklister som en helhetlig gruppe, ikke differansiering mellom nisjer som DH, XC, freeride, stisykling og 29'er. Selve nettstedet terrengsykkel.no og tidskriftutgaven favner jo helhjertet om alle typer terrengsykling, og det gjoer jeg ogsaa.

I denne traaden svarte jeg foerst og fremst paa Tonys gjentatte beskyldninger mot DHsyklister som "stislitere" (og jeg raljerte over sykling i Seteren slik jeg oppfattet det de faa gangene jeg har vaert der). Jeg proevde diplomatisk aa faa frem at det er terrengsyklister som gruppe som maa vaere mer hensynsfulle, ikke kun DHsyklister. Jeg har vaert krassere i mine inlegg tidligere: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...true#Post546535

Essensen i det jeg proever aa naa frem med, er at vi alle er terrengsyklister uavhengig av antall tommer vandring eller dekkvolum. Den gang som naa blir jeg provosert over at noen retter pekefingeren mot en (akksenten finner jeg ikke paa tastaturet) enkelt gruppe terrengsyklister, naar jeg selv har sett alle typer terrengsyklister sette saerdeles stygge spor i naturen. Som deg oensker heller ikke jeg at DH(eller andre)syklister settes i baas som hensynsloese (bortsett fra den stereotype fjortisen i Seteren ICON_SMILE ) .

It's all about the rider, not the bike (nor the tyres).

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Ynot] #597522 22/08/2008 14:19
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev

Forstår ikke helt hvordan du klarer å hente denne påstanden utifra innlegget mitt men, feite dekk er jo suverent best i terrenget...
Konspirasjonstenkning? Fremmedgjøring?

Du skriver likevel at de sliter mer enn andre, no?

T

Trodde vi hadde diskutert ferdig dette tidligere, men ble overrasket over at brukere av grove dekk (nei, DHsyklist ble ikke skrevet), igjen faar skylden for stislitasje. Svarte derfor paa det.

Dere i Bergensmiljøene må slutte med denne polariserende wannabe-vs-"ekte terrengsyklister"-tenkningen(xc vs utfor,Fløyen MTB vs Bergen MTB, osv.), miljøet i Bergen er veldig lite, og trenger å samles, vi driver alle stort sett med det samme.

BMK vs. FMBK, XC vs. DH ? Hvordan leser du av inlegget mitt i denne traaden at jeg konspirerer eller foeler fremmedgjoering mellom klubber eller terrengsykkelgrener? Det er ikke jeg som kommer med polariserende paastander i dette tilfellet vel?

Eneste differansieringen jeg paapekte i inlegget mitt var opp- kontra nedoverkjorere. Som i at det ikke var vits aa ta med de som sykler XC oppover Seteren i regnestykket. Ikke et negativt ord er nevnt om XC- eller oppoversykling. "Ekte" og "wannabe" er dine ord, jeg nevnte "ekte entusiast" og "dedikert" som betegnelse paa de terrengsyklistene jeg moeter paa fjellet, deg inkludert, uavhening av sykkeltype. Fjortisen i Seteren a.k.a. "en ignorant "jeg vil vaere extreme, jeg ogsaa!"noob " paapekte jeg som et unikum (som kanskje ikke lenger finnes). Min paastand er at dette unikumet ikke finnes andre steder i Norge (hele Norge ja, inkl. alle andre steder paa oestlandet og vestlandet ). Og at det den gang jeg selv var gjest i Seteren under en FFF fantes "ansvarlige voksne" som hauset oppunder holdningene og gjorde vondt vaerre for "Seterkasuset" og maaten publikum oppfattet syklistene i omraadet. All raljeringen ble forsaavidt avsluttet med en disclaimer om at det er aar siden jeg opplevde dette.

(Obs. Dette ble lagt til litt i etterkant: Jeg hadde egentlig ikke tenkt aa svare paa inlegget siden vi begge er enige om at det er holdningene hos den jevne syklist som maa forbedres, og at det er kunskap/ferdighetsnivaaet som er utslagsgivende for om man setter unoedvendige spor etter seg. Dog maatte jeg forsvare meg fra aa bli kalt "polariserende" to ganger i samme traad... Haaper vi fremdeles kan vaere venner.)

Redigert av Rednax; 22/08/2008 14:31. Rediger grunn: La til noe paa slutten (og gjorde oppmerksom paa det)

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Rednax] #597530 22/08/2008 14:46
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Hei xander, skjønner ikke hvordan du/dere kan ha tolket noen av mine tidligere innlegg her som raljering spesielt overfor utforsyklister, det er ingen grunn til nærtagenhet, men det virker på meg som at jeg er blitt satt i bås som XC-syklist og medlem av en xc-klubb av freeridemiljøet i Bergen etter et par leserinnlegg kring ansvarlig/bærekraftig terrengsykling og NOTS stivettregler i den kulørte bypressen.
XC- og freeridefolket i regnbyen har nok litt fordommer mot hverandre.

Veien til terrengsykkelforbud er veldig kort, og vi må bevisstgjøre oss selv og andre terrengsyklister på hvordan vi bør oppføre oss for at man også i framtida skal kunne sykle i terrenget.

Jeg veit ikke hvem det var jeg observerte trillende opp til Rundemanen i firetida sist søndag med utforsykkel og helhjelm samtidig med hundrevis av fotgjengere, personen utgjorde nok ikke noe fare for noen andre, men så mye fottrafikk det er en solfylt søndag i byens mest populære turløype er det unødvendig å sykle ned her. Resten av uka eller tilog med et par-tre timer seinere kan man kjøre ned her i ensom majestet.

Vi terrengsyklister må ta inn over oss at FOTGJENGERE faktisk BLIR REDDE bare vi er der, samme hvor mye kontroll syklisten har.
Det vi opplever som trygg avstand og fart kan oppleves svært farefylt av fotgjengeren.
Rustning, "motorcross-sykkel", og "motorsykkelhjelm" oppleves nok som enda mer fremmed, farligere og fryktinngytende, dette MÅ vi være bevisst på.
Fakta er at jeg løper over Vidden-Fløyen på 3t, mens tilsvarende sykkeltur tar minst 4t, og grunnet høyere fart utgjør jeg derfor en større fare for fotgjengere når jeg løper enn når jeg sykler, men jeg oppleves som mye farligere på sykkel, mye grunnet uvitenhet, fordommer, o.s.v.

Slikt må vi syklister bli mere bevisst på, jeg mener terrengsykkelmiljøet bør ha et selvpålagt No!No! til sykling i populære turløyper Søndager og Lørdager med fint vær mellom 11 og 17, være seg i Oslo eller Bergen.

Det er òg knallfine sykkelmuligheter en kort sykkel-, tog-, eller biltur unnå sentrum i helgene hvor du kan være tilnærmet ensom. Tilogmed i Hardbakkedalen i Bergen er du i fred på en Søndag, bare ikke over de populære "løypene"(som det heter på bærgensk) over Fløyen, Rundemanen, og Vidden.

Var en tur over Skjennungstua i mai, ikke bare var den grove stien ned blitt snill og en meter breiere siden sist for 5 år siden(eller kanskje det var gyngehesten min som hadde fått noen fler tommer med vandring..), men turgjengerne spratt 2 meter ut i skogen ved lyden av et tikkende Hope-nav, selvom vi holdt god avstand.
Noe som har gjort folk redde for syklister har tydeligvis foregått i Frognerseter/Tryvannsområdet de siste åra.

T (På vei ut på viddetur i solskinnet)
PS: Mitt engasjement og assosiasjon til/med en av regnbyens to "rivaliserende" MTB-klubber er minimal og har begrenset seg til å betale medlemsskap for å få kjøpt lisens til å kjøre ritt, jeg føler meg hverken "XC" eller "freeride", men "Terrengsyklist"

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Ynot] #597578 22/08/2008 17:42
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev

Beklager til dere andre at denne traaden naa sporer over fra Seteren til Bergen, spesielt siden vi to "kamphaner" i bunn og grunn er enige. Men hvis dette skal vaere en offentlig skittentoyvask, saa trenger jeg aa skylle ut innen jeg henger opp til toerk.

Hei xander, skjønner ikke hvordan du/dere kan ha tolket noen av mine tidligere innlegg her som raljering spesielt overfor utforsyklister, det er ingen grunn til nærtagenhet, men det virker på meg som at jeg er blitt satt i bås som XC-syklist og medlem av en xc-klubb av freeridemiljøet i Bergen etter et par leserinnlegg kring ansvarlig/bærekraftig terrengsykling og NOTS stivettregler i den kulørte bypressen.
XC- og freeridefolket i regnbyen har nok litt fordommer mot hverandre.

Jeg tolker deg ikke som ren XCsyklist, det har jeg lest for mange gode og godt illustrete innlegg under "Sti" til aa gjoere. Jeg ser paa deg, som jeg ser paa mine sykkelvenner, som en terrengsyklist. Mine klubbkamerater er like mye for ansvarlig/baerekraftig terrengsykling som the next guy. Du har faatt frem mange gode poenger i dine utspill i pressen og mant til en kanskje saart trengt debatt.

Jeg har vel allerede nevnt en del ganger at de fleste i Bergen en gang har syklet paa hardtail XC-sykler, om de ikke i likhet med meg fremdels ogsaa gjoer det. Klubben "min" foretrekker aa konkurrere innen DH, i det minste gjorde de det da jeg var medlem. Paa "fritiden" sykler "vi" paa baade landevei, hardtail og fulldempet. Ingen ser ned paa eller har fordommer mot andre "grener" av sykling. "Anyone who rides a bike is a friend of mine" (som Gary Fisher blir sitert paa foerste side av "Naiv Super").

Jeg kan dog ikke svare for freeridemiljoet siden jeg ikke kjenner noen derfra.

Veien til terrengsykkelforbud er veldig kort, og vi må bevisstgjøre oss selv og andre terrengsyklister på hvordan vi bør oppføre oss for at man også i framtida skal kunne sykle i terrenget.

Jeg veit ikke hvem det var jeg observerte trillende opp til Rundemanen i firetida sist søndag med utforsykkel og helhjelm samtidig med hundrevis av fotgjengere, personen utgjorde nok ikke noe fare for noen andre, men så mye fottrafikk det er en solfylt søndag i byens mest populære turløype er det unødvendig å sykle ned her. Resten av uka eller tilog med et par-tre timer seinere kan man kjøre ned her i ensom majestet.

Vi terrengsyklister må ta inn over oss at FOTGJENGERE faktisk BLIR REDDE bare vi er der, samme hvor mye kontroll syklisten har.
Det vi opplever som trygg avstand og fart kan oppleves svært farefylt av fotgjengeren.
Rustning, "motorcross-sykkel", og "motorsykkelhjelm" oppleves nok som enda mer fremmed, farligere og fryktinngytende, dette MÅ vi være bevisst på.
Fakta er at jeg løper over Vidden-Fløyen på 3t, mens tilsvarende sykkeltur tar minst 4t, og grunnet høyere fart utgjør jeg derfor en større fare for fotgjengere når jeg løper enn når jeg sykler, men jeg oppleves som mye farligere på sykkel, mye grunnet uvitenhet, fordommer, o.s.v.

Slikt må vi syklister bli mere bevisst på, jeg mener terrengsykkelmiljøet bør ha et selvpålagt No!No! til sykling i populære turløyper Søndager og Lørdager med fint vær mellom 11 og 17, være seg i Oslo eller Bergen.

Det er òg knallfine sykkelmuligheter en kort sykkel-, tog-, eller biltur unnå sentrum i helgene hvor du kan være tilnærmet ensom. Tilogmed i Hardbakkedalen i Bergen er du i fred på en Søndag, bare ikke over de populære "løypene"(som det heter på bærgensk) over Fløyen, Rundemanen, og Vidden.

Var en tur over Skjennungstua i mai, ikke bare var den grove stien ned blitt snill og en meter breiere siden sist for 5 år siden(eller kanskje det var gyngehesten min som hadde fått noen fler tommer med vandring..), men turgjengerne spratt 2 meter ut i skogen ved lyden av et tikkende Hope-nav, selvom vi holdt god avstand.
Noe som har gjort folk redde for syklister har tydeligvis foregått i Frognerseter/Tryvannsområdet de siste åra.

Alt du skriver her er jeg stort sett enig i (bortsett fra at jeg sykler Vidden fortere ICON_SMILE )! Vi er jo til og med enige i at det har forekommet raasykling i Frognerseteren (ikke det at det er min store kampsak). Jeg har selv paapekt i mine innlegg at syklister ofte oppfattes som skremmende av fotgjengere, uansett hvor hensynfulle vi selv tror vi fremtrer. Som regel fordi vi dukker opp "ingenstedsfra" og plutselig. Som du kan lese i stiguiden til Hardbakkedalen http://terrengsykkel.no/index.php?stid=37 og Vidden http://terrengsykkel.no/index.php?stid=170 bes det der om at en ikke sykler paa Byfjellene paa utfartsdager som soen- og helligdager, og at en legger sykkelturen til tider paa doegnet hvor det er mindre sjanse for a sjenere fotgjengere.

Men jeg synes ikke det er riktig aa fokusere negativt paa DHsyklister eller DHtempo, slik du har gjort paa Terrengsykkel.no tidligere (ikke i dagspressen). Jeg finner det unoedvendig og stigmatiserende. Omtrent som i debattene rundt syklisters rettigheter og plikter i veibanen kan en heller ikke differansiere mellom type syklist slik mange gjoer. Regler og retningslinjer er til for aa foelges av alle, det samme gjelder rettigheter. En hensynsloes XCsyklist uten kontroll skremmer mer enn en DHsyklist som stopper opp og viser hensyn. Og omvendt. Det er holdningen, ikke utstyret og bekledning som er problemet. En DHsyklist har like mye rett til aa sykle i fjellet som en XCsyklist, saa lenge de begge viser hensyn. NOTS sloss for terrengsyklistenes rettigheter uavhengig av om de bruker lett eller tungt utstyr. I det minste haaper jeg da det.

Jeg syklet ikke i firetiden paa soendag. Regner med at du selv gikk til fots uten sykkel da du observerte syklisten trillende opp Rundemannen. Dersom du selv syklet ser jeg ingen grunn til at du skal kritisere den andre syklisten totalt uavhengig av utstyret du brukte den dagen. I mine oyne er det ingen forskjell paa tung eller lett sykkel, saa lenge syklisten ikke tar hensyn til omstendighetene. Du skriver ingen ting om at han har gjort annet enn aa trille sykkelen opp fjellet paa tampen av utfartstiden men, men mellom linjene skuer du stygt paa utforsyklisten fordi du antar at han vil kjoere hensynsloest ned igjen? (Kunne til og med vaere at han tok seg en laang rast paa toppen og ikke satte utfor innen kl. 17.) Var han den eneste syklisten du moette paa soendagsturen, eller gjelder det andre regler for andre syklister? Not in my book.

Det ble dratt paraleller til alpin-vintersport i et inlegg lengre fremme i traaden. Faktisk drev jeg med snowboard innen det ble tillat i alle alpinalegg, men mye har skjedd siden 1984. Naa er det tillat over alt, og ingen forventer at en hjelmkledd paa fjoel skal ta mere hensyn og ha flere plikter enn en med lue og fastspente planker under bena . Samme rettigheter og samme plikter dersom de benytter samme anlegg. Get my drift?

T (På vei ut på viddetur i solskinnet)
PS: Mitt engasjement og assosiasjon til/med en av regnbyens to "rivaliserende" MTB-klubber er minimal og har begrenset seg til å betale medlemsskap for å få kjøpt lisens til å kjøre ritt, jeg føler meg hverken "XC" eller "freeride", men "Terrengsyklist"

Om det har blitt paapekt at du er medlem av en "rivaliserende" klubb, saa har det vaert gjort med tanke paa at du som medlem av FMBK ikke har innsikt i hva BMK har drevet av holdningskapende arbeid blant sine medlemmer. Ja, FMBK driver med XC-lisenser og BMK med DH-lisenser (ikke det at det er noe forskjell paa de fra NCF's side). BMK har alltid vaert sitt ansvar bevisst (eller var den gang jeg var aktiv), men det har ikke du erfart. Vi har hatt klare retningslinjer for oppfoersel og treningstider for ikke aa stoete publikum. Vi har hatt dialog med Skog og Traeplantingselskapet (forloeperen til Byfjellsforvalteren) og kommunen. Vi har bygget loeyper, og vedlikeholdt anlegg. Og vi har proevd aa oppdra. I mange flere aar enn FMBK.

Den gang du postet at en for all del ikke "maatte bombe ned Rundemannen i DH-tempo" var det mange som reagerte paa hvordan du som "utenforstaaende" kunne/skulle komme her og komme her og fortelle hvordan folk skulle oppfoere seg. Det har overhodet ingen ting med XC kontra DH aa gjoere. Dette har jeg proevd aa forklare tidligere.

Det finnes selvsagt de som ikke er medlem av noen som helst klubb og dermed ikke faar oppfoelging, raad eller veiledning. Jeg tror til og med at de er i overveldende flertall. Likevel tror jeg at de "ikke organiserte syklister" fra Bergen som er aktive paa dette forumet nok har lest stivettreglene, behersker redskapen sin og proever aa vise hensyn. Det er alle de andre vi maa naa frem til.

Med ditt brennende engasjement og hjelp fra likesinnede terrengsyklister i Bergen (jeg troer ogsaa til som lovet) haaper jeg NOTS kan faa suksess i sitt arbeid med aa inprente holdninger og faa fastsatt rettigher for alle terrengsyklister her i byen.

Som du paapeker er vaeret for fint til aa sitte inne og taste. Jeg tar hardtailen en kjapp tur opp til Brushytten saa over Sandviksfjellet til Munkebotten (jeg sykler ogsaa grus) saa snart jeg har skrevet ferdig.

Kanskje moetes vi dersom du ogsaa sykler over Rundemannen etter Vidden ? Saa skal du se at vi blir eninge om alt der oppe, og all skrivingen her blir bortkastet ICON_SMILE !

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Rednax] #597750 23/08/2008 09:38
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Peace man! Vi er jo helt enige, men du/dere leser altfor mye mellom linjene og føler deg/dere angrepet, uten at det har vært min hensikt.
Vi er jo enige om at DH-tempo i turløyper på dager med mye trafikk er en uting, det er ikke ment som en kritikk mot utforsykling generelt.
Det er som du påpeker hvor bevisst på egen rolle syklisten oppå sykkelen er som er det viktigste, ikke utstyret.
T

(PS, var ute for å løpe, siden det var Søndag...og Vidden Reverse med sykkel opp Svartediket og ned Sædalen tar 3 1/2 - 4
t)

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: Ynot] #597765 23/08/2008 10:20
decepticon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
håper dere finner fred der oppe på vidden da. og muligens et tastatur som inneholder æ ø og å til rednax

Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: decepticon] #597784 23/08/2008 11:19
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: decepticon
håper dere finner fred der oppe på vidden da. og muligens et tastatur som inneholder æ ø og å til rednax

NJaåæøå, vi gjør nok det ICON_SMILE
Det eneste vi egentlig er uenige om er dette her med dekk, jeg mener breie, grove dekk setter mer spor enn breie dekk med litt mindre grovt mønster(har selvfølgelig ingen data å støtte meg på), og at man kanskje bør velge disse i sårbare løyper, men xander har et veldig godt poeng med at det er rytteren som er viktigst.

Breie, grove dekk kombinert med fornuftig sykling setter nok ikke spesielt mer spor enn mindre grove dekk, og erfarne syklister(xc og utfor-) setter nok minst spor, men når lille Are på fjorten har vært i fars garasje og stjålet en sånn:

tror jeg han er i stand til å forårsake større skade enn med en sånn:

eller sagt med andre ord:
Uvøren sykling med grovt utstyr setter mer spor enn uvøren sykling med mindre grovt utstyr, men så lenge rytteren er seg bevisst sin rolle og kjører fornuftig (stivett, høflighet o.s.v.) er nok forskjellen minimal.
Når det er sagt så kjører vel syklister flest på mindre grovt utstyr, så totalt utgjør nok chickentrails utenfor stien fra "pingle"-syklister større slitasje enn bremsespor fra 3" dekk fordi det de er langt flere, iallefall de fleste andre steder enn Frognersetern.

Vi er alle enige om at det er holdningsarbeid som må til, og de som er med i klubbene er nok flinke til det. Men det er uhorvelig mange fler enn de som er med i klubber og sykkelmiljøene som er ute og sykler, utfordringen er å nå ut til disse.
T

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Kjære alle downhill-syklere i Frognerseteren [Re: decepticon] #597793 23/08/2008 11:55
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: decepticon

ICON_WINK

Postet dette i en annen traad i gaar:

Oh happy day! ......

......I dag fikk jeg nytt svar per e-mail. Dell moeter paa doeren, henter, fikser og leverer tilbake free of charge.

......Gleder meg likevel til aa kunne skrive "ae", "oe", og "aa" igjen, samt slippe dette forbannade tastaturet som hele tiden henger seg opp. Har blitt alt for mange skrivefeil i det siste.

Du skal nok se at vi blir gode venner også! (Der jukset jeg med copy/paste.)

Tilbake til kronisk kverulering; jeg er innerst inne enig i at grove dekk nok setter mer spor enn finmoenstrede. Men, mer volum flyter dog bedre paa underlaget en smale dekk. Rent praktisk kan en loese problemet med behovet for breie og grove dekk paa Bergensunderlag ved aa velge et "stort" dekk med "tilgivende" gummiblanding og aapent moenster (feks. Conti Rubber Queen 2,4 med Black Chilli compound).

Men, og dette er ett stort "MEN", av prinsipp skal "vi" ikke skille mellom syklistenes ekvipasje i forbindelse med etablering av rettigheter og plikter for bruk av stier i Byfjellene! Spesielt dersom vi presenterer oss som NOTS. Fargerikt fellesskap under ansvar er tingen.

(Hvor skal grensen for tungt utstyr gaa? Er DHi'en min med Super Tacky Highrollers forbudt, mens Teocalien men nevnte Conti RK tillat? Er det ok at jeg bruker hardtailen med Racing King 2.3, men ikke Ignitor dekkene som jeg foretrekker over Vidden?)

For the record, jeg hadde glatt valgt Fiat 500 av de to alternativene. (Og som 15aaring har jeg vaert med paa aa tyvlaane en gammel Fiat en gang kompisens foreldre var bortreist. Ikke det at vi kjoerte rundt i hagen med den, bilen var goeyest paa asfalt. ICON_WINK )

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support